Gå til innhold

Trampolineproblemer

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man må velge sikkerhetsnett med glidelåslukking. Dette låser dere med hengelås når dere ikke er hjemme eller ute i Hagen. For strengt tatt skal ikke trampoline brukes uten tilsyn av voksne. 

Anonymkode: 67827...39e

Så med denne løsningen klarer ikke barn og komme seg under nettet og inn på trampo? Tenker på andre steder enn der åpningen er

Anonymkode: e63d5...e98

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi har også kameraer på hele tomten vår så hadde vi ikke hatt to lukker på glidelåsen så hadde jeg tatt en hyssing e.l og knyttet den fast. Og gitt beskjed til naboene at den er sikret så mye jeg kan. Så får de ta ansvar for å holde barna borte så hvis de valgt å knyte opp så hadde det kommet på film 

Anonymkode: 5f952...377

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så med denne løsningen klarer ikke barn og komme seg under ndenn på trampo? Tenker på andre steder  enn der åpningen er

Alle kan hvis de virkelig vil, men så lenge du ikke har ett bomberom å låse trampolinen inn så er risiskoen der. Du må gjøre det du kan uten å overdrive

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

http://www.aftenposten.no/norge/Du-kan-fa-ansvaret-ved-ulykke-222252b.html#.U0jua1V_uSo

Har du derimot sikret trampolinen så godt du kan, vil det være formildende i en eventuell erstatningssak.

— Generelt kan vi si at om du har satt opp en trampoline og har sikkerheten i orden, skal det mye til at foreldre kan kreve økonomisk erstatning hvis barnet skader seg under lek på trampolinen din, sier Aani Rysstad.

Også ifølge Gravdal har du en sterk sak hvis trampolinen er i bra forfatning.

— Da spiller det ikke så stor rolle om barnet er invitert eller ikke, for du har en god sak uansett, sier Gravdal.

Det er tydeligvis ikke så lett å søke om erstatningskrav likevel? 

Anonymkode: 311b2...3c2

Erstatningssaker er helt avhenig av en god advokat og at uaktsomhet kan påvises, sammenheng mellom skade og økonomisk tap er og av vesentlig betydning. 

Jeg virderer snart det stadig tilbakevendende spørsmålet om hvordan sikre, som en måte å drive tråden fremover fordi folk ikke vil forstå. Der er ingen lov som forhindrer noen, og her snakker vi om barn, fra å gå inn i hagen til folk. Selv ikke lås på porten hjelper, alltid. 

Parkerer du bilen, så sikrer du den vanligvis både for inntrengere og for å trille avsted, nåde med hjelpere og på egenhånd. Samme gjelder for andre innretninger.

Og samme gjelder for å sikre trampoliner mot å bli tatt av vinden for så å gjøre skade på andres eiendom eller eiendeler. 

Anonymkode: 5ad4e...59c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Erstatningssaker er helt avhenig av en god advokat og at uaktsomhet kan påvises, sammenheng mellom skade og økonomisk tap er og av vesentlig betydning. 

Jeg virderer snart det stadig tilbakevendende spørsmålet om hvordan sikre, som en måte å drive tråden fremover fordi folk ikke vil forstå. Der er ingen lov som forhindrer noen, og her snakker vi om barn, fra å gå inn i hagen til folk. Selv ikke lås på porten hjelper, alltid. 

Parkerer du bilen, så sikrer du den vanligvis både for inntrengere og for å trille avsted, nåde med hjelpere og på egenhånd. Samme gjelder for andre innretninger.

Og samme gjelder for å sikre trampoliner mot å bli tatt av vinden for så å gjøre skade på andres eiendom eller eiendeler. 

Selvsagt har en advokaten og skadeomfanget noe å si, men dersom trampolinen er forsvarlig satt opp, i god stand, og med sikkerhetsnett så vil jeg ikke tro at moren til lille Preben Augustus har en spesielt god sak. Lengre oppe i artikkelen står det at skader ved trampoline kan klassifiseres som et hendelig uhell og svært sjeldent får konsekvenser for trampoline-eier. Det står også noe om at innboforsikring kan dette erstatningskrav dersom det er tilfellet. Poenget er uansett at jeg ikke tror at man må ha lås på trampolinen for at den skal være i forsvarlig tilstand.  :P

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så med denne løsningen klarer ikke barn og komme seg under nettet og inn på trampo? Tenker på andre steder enn der åpningen er

Nå skal jo nettet være veldig stramt for at det skal fylle funksjonen sin, og da vil det ikke gå å komme seg inn under nettet på andre steder. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

1) barna benyttet deres trampoline uten samtykke. 

2) ingen voksne var tilstede som tilsyn, barna brøt med andre ord bruksanvisningen som følger med trampolinen hvor dette står spesifikt oppgitt. 

3) eierne var ikke hjemme og var ikke i stand til å stanse barna fra å benytte trampolinen. 

4) ingen bevis på at barna faktisk ble skadet på trampolinen, og ikke et annet sted. 

Naboenes anmeldelse kommer ikke til å komme frem til noe engang hvis de prøver. 

Anonymkode: 1efeb...85e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle kan hvis de virkelig vil, men så lenge du ikke har ett bomberom å låse trampolinen inn så er risiskoen der. Du må gjøre det du kan uten å overdrive

Er derfor jeg foreslår " Kanskje dere kan kjøpe en presenning eller lignende som kan dekke trampolina + låse dette fast når den ikke brukes? "

Siden presenningen vil dekke over der man faktisk hopper slik at man rett og slett ikke kan hoppe

Anonymkode: 6b915...c7e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1) barna benyttet deres trampoline uten samtykke. 

2) ingen voksne var tilstede som tilsyn, barna brøt med andre ord bruksanvisningen som følger med trampolinen hvor dette står spesifikt oppgitt. 

3) eierne var ikke hjemme og var ikke i stand til å stanse barna fra å benytte trampolinen. 

4) ingen bevis på at barna faktisk ble skadet på trampolinen, og ikke et annet sted. 

Naboenes anmeldelse kommer ikke til å komme frem til noe engang hvis de prøver. 

Anonymkode: 1efeb...85e

Sant, man må melde inn med en gang uhellet skjer dersom man ønsker å søke om erstatningskrav. Ellers er det ord mot ord.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt har en advokaten og skadeomfanget noe å si, men dersom trampolinen er forsvarlig satt opp, i god stand, og med sikkerhetsnett så vil jeg ikke tro at moren til lille Preben Augustus har en spesielt god sak. Lengre oppe i artikkelen står det at skader ved trampoline kan klassifiseres som et hendelig uhell og svært sjeldent får konsekvenser for trampoline-eier. Det står også noe om at innboforsikring kan dette erstatningskrav dersom det er tilfellet. Poenget er uansett at jeg ikke tror at man må ha lås på trampolinen for at den skal være i forsvarlig tilstand.  :P

Det er en avis du viser til, skrevet av en journalist, ikke av en advokat. Det er heller ikke en av mange saker fra HR, der huseiere er dømt i tilsvarende saker. 

Du kan gå tilbake og se på Gesimsdommen. Der og mente huseier det var et hendelig uhell, utenfor huseieres kontroll. Apotekeren ble drept, av gesimsen, og huseieren ble dømt. Gesimsdommen brukes av advokater, som eksempel på at hendelige uhell er ikke nødvendigvis hendelige uhell ute av huseiers kontroll. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er en avis du viser til, skrevet av en journalist, ikke av en advokat. Det er heller ikke en av mange saker fra HR, der huseiere er dømt i tilsvarende saker. 

Du kan gå tilbake og se på Gesimsdommen. Der og mente huseier det var et hendelig uhell, utenfor huseieres kontroll. Apotekeren ble drept, av gesimsen, og huseieren ble dømt. Gesimsdommen brukes av advokater, som eksempel på at hendelige uhell er ikke nødvendigvis hendelige uhell ute av huseiers kontroll. 

Det er lender for ansvarsskader i If som uttaler seg, ikke journalisten. 

Dersom barnet ble drept er det jo en helt annet snak, det jeg tenkte på var en brukket arm som sannsynligvis skjer mer ofte enn dødsfall relatert til trampoliner. 

• Liker 1
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man må velge sikkerhetsnett med glidelåslukking. Dette låser dere med hengelås når dere ikke er hjemme eller ute i Hagen. For strengt tatt skal ikke trampoline brukes uten tilsyn av voksne. 

Null problem å komme seg inn fra undersiden av den blå matta da. Gjorde det ofte på naboens trampoline når jeg var liten.

AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har også kameraer på hele tomten vår så hadde vi ikke hatt to lukker på glidelåsen så hadde jeg tatt en hyssing e.l og knyttet den fast. Og gitt beskjed til naboene at den er sikret så mye jeg kan. Så får de ta ansvar for å holde barna borte så hvis de valgt å knyte opp så hadde det kommet på film 

Seriøst? Hva har dere på tomten siden dere har fullt av kameraer? Merkeligste jeg har hørt. Og selvfølgelig kan man komme seg inn under den blå beskyttelseskanten på trampolinen, eller få knytt opp sikkerhetsnettet. Om unger virkelig vil hoppe kommer de selvsagt opp på en trampoline. 

Anonymkode: 5adfb...d74

• Liker 2
Skrevet
18 timer siden, EvaLena skrev:

Da unga mine var så små st de hadde trampoline, så var omtrent hele nabolaget hos oss. Jeg tok enkelt og greit en ringerunde til foreldrene og spurte om de fikk lov å hoppe på trampolinen og sa samtidig at det ble gjort på eget ansvar. Alle foreldrene godtok det og det skjedde bare små ulykker da jeg vsr streng på hvor mange som fikk hoppe samtidig.

Det er noe helt annet enn det som gjelder juridisk hvis en unge skader seg.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

http://www.aftenposten.no/norge/Du-kan-fa-ansvaret-ved-ulykke-222252b.html#.U0jua1V_uSo

Har du derimot sikret trampolinen så godt du kan, vil det være formildende i en eventuell erstatningssak.

— Generelt kan vi si at om du har satt opp en trampoline og har sikkerheten i orden, skal det mye til at foreldre kan kreve økonomisk erstatning hvis barnet skader seg under lek på trampolinen din, sier Aani Rysstad.

Også ifølge Gravdal har du en sterk sak hvis trampolinen er i bra forfatning.

— Da spiller det ikke så stor rolle om barnet er invitert eller ikke, for du har en god sak uansett, sier Gravdal.

Det er tydeligvis ikke så lett å søke om erstatningskrav likevel? 

Men dette endrer ikke PRINSIPPET om at du står ansvarlig for sikring på egen tomt.

Hengelås gir en god sikkerhet mot bruk. Om noen da bryter seg inn likevel vil ikke være ditt ansvar i like stor grad

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hæ? Barn bare kommer inn på eiendommen og bruker trampolinen sånn helt uten videre? I alle dager:klo:

Endret av Spiteful
Gjest Magnifiq
Skrevet

Men sånn egentlig; burde få alle foreldrene til å skrive under på at de ikke kommer til å forfølge meg rettslig om barna deres skades på trampolinen da? 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Magnifiq skrev:

Men sånn egentlig; burde få alle foreldrene til å skrive under på at de ikke kommer til å forfølge meg rettslig om barna deres skades på trampolinen da? 

Det hjelper ikke.

Anonymkode: 87453...141

• Liker 2
Skrevet

Vi vurderte et basseng en sommer. Ikke noe fancy, bare et typisk sette opp og ta ned, men reglene for sikring var såpass strenge at vi lot vær. Vi snakker klatresikkert gjerde med låsbar port som måtte være så og så høyt. 

Synes jeg reglene er helt bak mål og at foreldre får ta ansvar for at unger ikke tar seg inn hos andre? Ja, men nå må jeg forholde meg til lovverket som eksisterer og ikke hvordan ting burde være.

AnonymBruker
Skrevet

Klatresikkert gjerde med låsbar port er gjerne det som skal til for å sikre en trampoline da? Med piggtråd på toppen? :) Eller, da kunne jo noen skade seg.... noen kunne sikkert skade seg ved å prøve å klatre over gjerdet også og falle ned igjen.

Anonymkode: a3e2e...0ab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...