AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #21 Skrevet 3. april 2017 og her var VI de som hadde største trampoline og alltid en HAUG av barn hoppende på det. Makan. Anonymkode: ebb2f...5eb
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #22 Skrevet 3. april 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Da foreslår jeg en ting til alle dere med små barn. Kjøp nintendo/x box og la unga sitte inne. Da skjer det ikke noe. Jeg for min del har latt mine to holde på ute som de vil. Klatre i trær,hopp på trampoliner,sykle der de har lyst,fyk opp i skiløypa på vinterstid,ta gjerne med akebrett i lysløypa om de vil det. De er nå 14 og 17 år og har ikke opplevd en eneste skade,bortsett fra og måtte ha noen meter med plaster liggende. Slutt og skjerme barna og la de holde på Anonymkode: e63d5...e98 Men du misforstår totalt. Det er ikke for å skjerme barna, det er for å skjerme voksne. Dette er snakk om man er erstatningspliktig eller ikke. Barn er ikke erstatningspliktig. Så lenge man ikke er uaktsom som eier er det bare å la barna herje i vei. Slik har det vært i flere tiår. Dette er helt grunnleggende erstatningsrett. Anonymkode: 11c29...987 6
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #23 Skrevet 3. april 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Da foreslår jeg en ting til alle dere med små barn. Kjøp nintendo/x box og la unga sitte inne. Da skjer det ikke noe. Jeg for min del har latt mine to holde på ute som de vil. Klatre i trær,hopp på trampoliner,sykle der de har lyst,fyk opp i skiløypa på vinterstid,ta gjerne med akebrett i lysløypa om de vil det. De er nå 14 og 17 år og har ikke opplevd en eneste skade,bortsett fra og måtte ha noen meter med plaster liggende. Slutt og skjerme barna og la de holde på Anonymkode: e63d5...e98 Helt unødvendig, alle barn under 18 år, må bindes fast hjemme, i hundelenker. Skal de luftes, så setter man fast barnet i hushjørnet ute. Men vær obs på at ungen kan rømme, og da kan 100 og ett være ute, for alle. Denne tråden kommer garantert til å bli brukt i kurs sammenheng for å vise folks uvitenhet. Anonymkode: 5ad4e...59c 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #24 Skrevet 3. april 2017 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men du misforstår totalt. Det er ikke for å skjerme barna, det er for å skjerme voksne. Dette er snakk om man er erstatningspliktig eller ikke. Barn er ikke erstatningspliktig. Så lenge man ikke er uaktsom som eier er det bare å la barna herje i vei. Slik har det vært i flere tiår. Dette er helt grunnleggende erstatningsrett. Anonymkode: 11c29...987 Men hvordan skal mann unngå at andre barn hopper på en trampoline? Er jo umulig og sette på hengelås. Anonymkode: e63d5...e98 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #25 Skrevet 3. april 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: En gang så brakk jeg benet på denne trampolinen, jeg klarte ikke gå, og alle skjønte hva som hadde skjedd, moren stod bare og trakk på skuldrene og sa "hopping på eget ansvar". Det syns jeg var litt drøyt, hun kunne hvertfall hjulpet meg men det var jo mitt ansvar, og ingen ble sure på trampolineeieren. Anonymkode: c8808...455 Ja den er drøy. Jeg synes det er rart at ingen ble sure, var det ingen som reagerte på at hun bare trakk på skuldrene av at et barn brakk benet og ikke klarte å gå? Anonymkode: 01081...bea 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #26 Skrevet 3. april 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: og her var VI de som hadde største trampoline og alltid en HAUG av barn hoppende på det. Makan. Anonymkode: ebb2f...5eb Har ikke tall på hvor mange barn som har vært på vår trampo gjennom mange år. Og om foreldre er så redd for barna og mener eiere må erstatte eventuelt skade,så må de fortelle barna at det er strengt forbudt og hoppe på andre sine trampoliner og de må si ifra til foreldre i nabolaget at deres barn ikke får hoppe. så er det jo bare og si at " kjære xxxx du må gå av fordi du får ikke hoppe" Anonymkode: e63d5...e98 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #27 Skrevet 3. april 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Da foreslår jeg en ting til alle dere med små barn. Kjøp nintendo/x box og la unga sitte inne. Da skjer det ikke noe. Jeg for min del har latt mine to holde på ute som de vil. Klatre i trær,hopp på trampoliner,sykle der de har lyst,fyk opp i skiløypa på vinterstid,ta gjerne med akebrett i lysløypa om de vil det. De er nå 14 og 17 år og har ikke opplevd en eneste skade,bortsett fra og måtte ha noen meter med plaster liggende. Slutt og skjerme barna og la de holde på Anonymkode: e63d5...e98 Det er jo ikke det det handler om i denne tråden. Poenget er at man som trampolineeier er erstatningsansvarlig for barn som evt skader seg på din trampoline, diskusjonen handler jo ikke om hvorvidt barna skal få lov å klatre i trær, hoppe på trampoline osv. Hvis en unge skader seg på din trampoline, og foreldrene er av den rette sorten, kan det bety økonomisk ruin for deg. DERFOR skal du sikre trampolinen din, ikke fordi barn ikke tåler å hoppe på trampoline. Anonymkode: a4bc7...68b 6
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #28 Skrevet 3. april 2017 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Politianmeldelse er ditt minste problem, et eventuelt erstatningskrav er ditt største problem. Ting som står usikret på din eiendom enten det er et svømmebaseng eller en trampoline, eller andre ting, er ditt ansvar om barn og andre tar i bruk og skader seg på. Du kan bli henftende for millionerstatning, særlig dersom du ikke har forsikring eller har låst og sikret at andre ikke kan skade seg. Var dette min trampoline, hadde jeg gått ut og demontert den NÅ. Fordi du tydeligvis ikke kan låse den inne slik at andre ikke kan ta den i bruk. Anonymkode: 5ad4e...59c Det er jo faktisk ikke normalt å ha lås på en trampoline? Har jeg aldri hørt om før, og den type trampoline som jeg hadde da jeg var yngre så ville ikke en lås være godt nok til å ikke komme seg inn. Nabobarn kan vel også klatre i naboens tre. Kan man da anmeldes for å ha et usikret tre på eiendommen?.... Anonymkode: 311b2...3c2 3
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #29 Skrevet 3. april 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo ikke det det handler om i denne tråden. Poenget er at man som trampolineeier er erstatningsansvarlig for barn som evt skader seg på din trampoline, diskusjonen handler jo ikke om hvorvidt barna skal få lov å klatre i trær, hoppe på trampoline osv. Hvis en unge skader seg på din trampoline, og foreldrene er av den rette sorten, kan det bety økonomisk ruin for deg. DERFOR skal du sikre trampolinen din, ikke fordi barn ikke tåler å hoppe på trampoline. Anonymkode: a4bc7...68b Det var dumt av meg og svare det jeg gjorde og beklager for dette. men hvordan skal vi klare og sikre vår trampoline for at ikke andre bruker den om vi er på jobb? Har du en god løsning på dette? Anonymkode: e63d5...e98
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #30 Skrevet 3. april 2017 Samme regler med basseng. En har ansvar å sikre dette selv på egen eiendom! Anonymkode: 5f952...377 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #31 Skrevet 3. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er jo faktisk ikke normalt å ha lås på en trampoline? Har jeg aldri hørt om før, og den type trampoline som jeg hadde da jeg var yngre så ville ikke en lås være godt nok til å ikke komme seg inn. Nabobarn kan vel også klatre i naboens tre. Kan man da anmeldes for å ha et usikret tre på eiendommen?.... Anonymkode: 311b2...3c2 Det er forskjell på å klatre i trær og å ha en usikret trampoline. Er trærne dine råtne og du vet det, men lar de stå fordi det er lettere at trærne ramler ned, enn å sag de råtne trærne ned, så er du erstatningspliktig dersom noen får trærne i hodet, eller klatrer i treet ditt og treet ramler ned. Trampoliner og svømmebaseng er inretninger av nyere dato. Men de er begge risikoprosjekter mht skade. Derfor er eier ansvarlig for å sikre eiendelene sine på egen tomt, måt at folk og særlig barn skader seg på dette. Trampoliner må enten sikres forsvarlig ogg dokumentasjon på forsvarlig sikring må kunne sannsynliggjøres dersom noen skader seg. Ellers står man ansvarlig. Hvordan sikringen gjøres er opp til hver enkelt å finne ut av. Klarer dere ikke sikre, så ta ned hele trampolinen. Hadde svømmebaseng vært like vanlig som trampoline, så hadde alle forstått at låst gjerde og låst duk over basenget er det de bruker i Usa. Landet for erstatningssaker. Anonymkode: 5ad4e...59c 4
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #32 Skrevet 3. april 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Samme regler med basseng. En har ansvar å sikre dette selv på egen eiendom! Anonymkode: 5f952...377 Ja men hvordan skal vi klare og sikre en trampoline? Er mange her som sier at det vårt ansvar å sikre trampoliner,men HVORDAN? Må da være noen som kan forklare meg dette slik at jeg da får gjort dette. Anonymkode: e63d5...e98 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #33 Skrevet 3. april 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er forskjell på å klatre i trær og å ha en usikret trampoline. Er trærne dine råtne og du vet det, men lar de stå fordi det er lettere at trærne ramler ned, enn å sag de råtne trærne ned, så er du erstatningspliktig dersom noen får trærne i hodet, eller klatrer i treet ditt og treet ramler ned. Trampoliner og svømmebaseng er inretninger av nyere dato. Men de er begge risikoprosjekter mht skade. Derfor er eier ansvarlig for å sikre eiendelene sine på egen tomt, måt at folk og særlig barn skader seg på dette. Trampoliner må enten sikres forsvarlig ogg dokumentasjon på forsvarlig sikring må kunne sannsynliggjøres dersom noen skader seg. Ellers står man ansvarlig. Hvordan sikringen gjøres er opp til hver enkelt å finne ut av. Klarer dere ikke sikre, så ta ned hele trampolinen. Hadde svømmebaseng vært like vanlig som trampoline, så hadde alle forstått at låst gjerde og låst duk over basenget er det de bruker i Usa. Landet for erstatningssaker. Anonymkode: 5ad4e...59c Huff, men så tåpelig. Finnes det ingen regler om at barn ikke får lov til å gå på andres private eiendom? I USA så er det i alle fall slik at man enkelte steder kan bli skutt for å gå på andres eiendom så erstatningssaker der angående f.eks. svømmebasseng kommer jo av at man har invitert vedkommende over for å svømme. Anonymkode: 311b2...3c2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #34 Skrevet 3. april 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er forskjell på å klatre i trær og å ha en usikret trampoline. Er trærne dine råtne og du vet det, men lar de stå fordi det er lettere at trærne ramler ned, enn å sag de råtne trærne ned, så er du erstatningspliktig dersom noen får trærne i hodet, eller klatrer i treet ditt og treet ramler ned. Trampoliner og svømmebaseng er inretninger av nyere dato. Men de er begge risikoprosjekter mht skade. Derfor er eier ansvarlig for å sikre eiendelene sine på egen tomt, måt at folk og særlig barn skader seg på dette. Trampoliner må enten sikres forsvarlig ogg dokumentasjon på forsvarlig sikring må kunne sannsynliggjøres dersom noen skader seg. Ellers står man ansvarlig. Hvordan sikringen gjøres er opp til hver enkelt å finne ut av. Klarer dere ikke sikre, så ta ned hele trampolinen. Hadde svømmebaseng vært like vanlig som trampoline, så hadde alle forstått at låst gjerde og låst duk over basenget er det de bruker i Usa. Landet for erstatningssaker. Anonymkode: 5ad4e...59c Man kan jo ikke demontere en trampoline hver eneste dag? Anonymkode: e63d5...e98
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #35 Skrevet 3. april 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja men hvordan skal vi klare og sikre en trampoline? Er mange her som sier at det vårt ansvar å sikre trampoliner,men HVORDAN? Må da være noen som kan forklare meg dette slik at jeg da får gjort dette. Anonymkode: e63d5...e98 Enig i dette. Vi hadde selv høyt nett på trampolinen, men ingen glidelås med åpningen. Hengelås ville ikke hjulpet en ting. Anonymkode: 311b2...3c2 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #36 Skrevet 3. april 2017 Er jo rart at dere som mener det bare er og sikre trampoline ikke kan gi oss en forklaring på hvordan vi kan gjøre det. Må da være noen av dere som har ett godt svar Anonymkode: e63d5...e98 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #37 Skrevet 3. april 2017 Man må velge sikkerhetsnett med glidelåslukking. Dette låser dere med hengelås når dere ikke er hjemme eller ute i Hagen. For strengt tatt skal ikke trampoline brukes uten tilsyn av voksne. Anonymkode: 67827...39e 5
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #38 Skrevet 3. april 2017 Vi hadde en slik ordning i nabolaget når jeg var ungdom. Man ringte på og spurte om man kunne bruke trampolina. En dag brukte en vennegjeng den når ingen var hjemme uten å ha spurt. En gutt brakk ett eller annet viktig etter ett stygt fall, kunne ikke gå på en stund. Der måtte huseiere betale erstatning. Vet ikke hvor mye... De tok den vekk etter det. Kanskje dere kan kjøpe en presenning eller lignende som kan dekke trampolina + låse dette fast når den ikke brukes? Anonymkode: 6b915...c7e 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #39 Skrevet 3. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ea menop hvordaI skal vi klare og sikre en trampol ine? Er mange her som sier at det vårt ansvar å sikre trampoliner,men HVORDAN? Må da være noen som kan forklare meg dette slik at jeg da får gjort dette. Anonymkode: e63d5...e98 Hengelås. Vi har 2 lukkere til å dra i på glidelåsen vår som hengelåsen er satt i hver sin lukker. Da blir det ikke åpning i nettet for hvis man drar den ene lukkeren opp så følger den andre etter Anonymkode: 5f952...377 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #40 Skrevet 3. april 2017 http://www.aftenposten.no/norge/Du-kan-fa-ansvaret-ved-ulykke-222252b.html#.U0jua1V_uSo Har du derimot sikret trampolinen så godt du kan, vil det være formildende i en eventuell erstatningssak. — Generelt kan vi si at om du har satt opp en trampoline og har sikkerheten i orden, skal det mye til at foreldre kan kreve økonomisk erstatning hvis barnet skader seg under lek på trampolinen din, sier Aani Rysstad. Også ifølge Gravdal har du en sterk sak hvis trampolinen er i bra forfatning. — Da spiller det ikke så stor rolle om barnet er invitert eller ikke, for du har en god sak uansett, sier Gravdal. Det er tydeligvis ikke så lett å søke om erstatningskrav likevel? Anonymkode: 311b2...3c2 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå