Gå til innhold

Hvordan forklarer kristne Thomas evangeliet og de Apokryfiske skrifter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan forklarer dere at disse ikke ble tatt med i den som ble bibelen ?

Anonymkode: 791e6...d59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan forklarer dere at disse ikke ble tatt med i den som ble bibelen ?

Anonymkode: 791e6...d59

Men jeg er redd at slik slangen narret Eva med sin list, skal også deres tanker bli ført på avveier, bort fra den oppriktige og rene hengivenhet til Kristus.  4 For dere tåler det svært så godt når noen kommer og forkynner en annen Jesus enn ham vi har forkynt, eller når dere får en annen ånd enn den dere har fått, eller et annet evangelium enn det dere har tatt imot. (2.Kor. 11) ... Det undrer meg at dere så raskt vender dere bort fra ham som har kalt dere ved Kristi nåde, og til et annet evangelium,  7 men det finnes ikke noe annet, det er bare noen som forvirrer dere og vil forvrenge Kristi evangelium.  8 Men om vi selv, ja, om en engel fra himmelen skulle forkynne dere et annet evangelium enn det vi forkynte dere, forbannet være han!  9 Vi har sagt det før, og jeg gjentar det nå: Hvis noen forkynner dere et annet evangelium enn det dere har mottatt, forbannet være han! (Gal. 1) ... Jeg vitner for enhver som hører ordene i denne profetiske boken: Om noen legger noe til, skal Gud legge på ham de plagene som det er skrevet om i denne boken. 19 Og om noen trekker noe fra ordene i denne profetiske boken, skal Gud ta fra ham hans del i livets tre og i den hellige byen, som det er skrevet om i denne boken. (Åp. 22) 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kriterier for hvilke skrifter som ble tatt med da kanoniseringen av skriftene fant sted. Evangeliene skulle kunne knyttes til en av apostlene, det skulle være gammelt nok, det skulle inneholde en lære som stemte med apostlenes lære, og det skulle være i bruk i de første kristne menighetene.

Det nye testamentet, slik det er i dag, har sett mer eller mindre likt ut siden begynnelsen. Kun noen få skrifter var omstridt, og var ikke hele tiden i bruk.

Med det sagt er mange kristne som er kjent med at disse evangeliene finnes. Likevel, det finnes også både jødiske og romerske skrifter som bekrefter mye av det Bibelen beskriver. De bibelske evangeliene samsvarer også godt.

Anonymkode: be284...3d5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, hjortesvin skrev:

Men jeg er redd at slik slangen narret Eva med sin list, skal også deres tanker bli ført på avveier, bort fra den oppriktige og rene hengivenhet til Kristus.  4 For dere tåler det svært så godt når noen kommer og forkynner en annen Jesus enn ham vi har forkynt, eller når dere får en annen ånd enn den dere har fått, eller et annet evangelium enn det dere har tatt imot. (2.Kor. 11) ... Det undrer meg at dere så raskt vender dere bort fra ham som har kalt dere ved Kristi nåde, og til et annet evangelium,  7 men det finnes ikke noe annet, det er bare noen som forvirrer dere og vil forvrenge Kristi evangelium.  8 Men om vi selv, ja, om en engel fra himmelen skulle forkynne dere et annet evangelium enn det vi forkynte dere, forbannet være han!  9 Vi har sagt det før, og jeg gjentar det nå: Hvis noen forkynner dere et annet evangelium enn det dere har mottatt, forbannet være han! (Gal. 1) ... Jeg vitner for enhver som hører ordene i denne profetiske boken: Om noen legger noe til, skal Gud legge på ham de plagene som det er skrevet om i denne boken. 19 Og om noen trekker noe fra ordene i denne profetiske boken, skal Gud ta fra ham hans del i livets tre og i den hellige byen, som det er skrevet om i denne boken. (Åp. 22) 😊

Du er klar over at å sitere bibelvers gir ikke svar på det jeg spør om. 

Anonymkode: 791e6...d59

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er kriterier for hvilke skrifter som ble tatt med da kanoniseringen av skriftene fant sted. Evangeliene skulle kunne knyttes til en av apostlene, det skulle være gammelt nok, det skulle inneholde en lære som stemte med apostlenes lære, og det skulle være i bruk i de første kristne menighetene.

Det nye testamentet, slik det er i dag, har sett mer eller mindre likt ut siden begynnelsen. Kun noen få skrifter var omstridt, og var ikke hele tiden i bruk.

Med det sagt er mange kristne som er kjent med at disse evangeliene finnes. Likevel, det finnes også både jødiske og romerske skrifter som bekrefter mye av det Bibelen beskriver. De bibelske evangeliene samsvarer også godt.

Anonymkode: be284...3d5

Noe som jo bekrefter at bibelen er skapt av mennesker og ikke Gud.

Anonymkode: 791e6...d59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du er klar over at å sitere bibelvers gir ikke svar på det jeg spør om. 

Anonymkode: 791e6...d59

Sorry 😉 Men står om advarsel mot sånt 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noe som jo bekrefter at bibelen er skapt av mennesker og ikke Gud.

Anonymkode: 791e6...d59

Det står at den heile skrift er innblåst av Gud. Men du har di tru. God natt! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Noe som jo bekrefter at bibelen er skapt av mennesker og ikke Gud.

Anonymkode: 791e6...d59

Det er jo i grunn bred enighet om at Bibelen ikke er skrevet av Gud, men av mennesker. En ganske vanlig måte å forstå Bibelen blant kristne, er som Guds ord i menneskers ord, altså at man finner et budskap fra Gud i det som er skrevet av mennesker.

Forresten, til overskriften: det heter apokryfe skrifter :)

Anonymkode: be284...3d5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er klar over at å sitere bibelvers gir ikke svar på det jeg spør om. 

Anonymkode: 791e6...d59

de kristne bruker ofte voodoo-mystisk tekster for å skjule seg bak overtro sin

Anonymkode: 24bb2...6f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, hjortesvin skrev:

Det står at den heile skrift er innblåst av Gud. Men du har di tru. God natt! 😊

Du får ikke lov til å gjøre det så dumt og enkelt. Ja, det står det, skrevet lenge før bibelen slik vi kjenner den ble samlet og kanonisert. Det var stor enighet om hvilke tekster som skulle med, men bibelen selv sier ingenting om bibelen og hvilke tekster som er pålitelige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns kristne bør være mer fleksible og tenke litt selv.
Tekstene ble skrevet for MANGE år siden av ulike apostler. 
Hvordan kan vi vite at ikke noen av de var gale og hørte stemmer... Det var ikke så mange psykologer og psykiatere på den tiden. Og mange gikk nok rundt med både scihozofreni og parnaoya uten at noen skjønte det, det trodde de hadde overnaturlige evner og snakket med Gud.

Så ikke vær så standhaftig.
Dere vil nok kalle dette blasfemi, men jeg har selv hatt en samtale med Gud, og han sier at det er helt ok å stille seg kritisk, stille spørsmål - så lenge en ikke glemmer budskapet i bibelen - som jo er det viktigste, og troen på at Gud vår far, passer på  oss mennesker på jorden, men vi må selv ta ansvar for våre liv.

Anonymkode: b4960...d01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, hjortesvin skrev:

Men jeg er redd at slik slangen narret Eva med sin list, skal også deres tanker bli ført på avveier, bort fra den oppriktige og rene hengivenhet til Kristus.  4 For dere tåler det svært så godt når noen kommer og forkynner en annen Jesus enn ham vi har forkynt, eller når dere får en annen ånd enn den dere har fått, eller et annet evangelium enn det dere har tatt imot. (2.Kor. 11) ... Det undrer meg at dere så raskt vender dere bort fra ham som har kalt dere ved Kristi nåde, og til et annet evangelium,  7 men det finnes ikke noe annet, det er bare noen som forvirrer dere og vil forvrenge Kristi evangelium.  8 Men om vi selv, ja, om en engel fra himmelen skulle forkynne dere et annet evangelium enn det vi forkynte dere, forbannet være han!  9 Vi har sagt det før, og jeg gjentar det nå: Hvis noen forkynner dere et annet evangelium enn det dere har mottatt, forbannet være han! (Gal. 1) ... Jeg vitner for enhver som hører ordene i denne profetiske boken: Om noen legger noe til, skal Gud legge på ham de plagene som det er skrevet om i denne boken. 19 Og om noen trekker noe fra ordene i denne profetiske boken, skal Gud ta fra ham hans del i livets tre og i den hellige byen, som det er skrevet om i denne boken. (Åp. 22) 😊

Det der er så festlig, så blar man om siste side i testamentet og finner "første tillegg"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Så ikke vær så standhaftig.
 

Anonymkode: b4960...d01

Standhaftig er det samme som overbevisning - som igjen er personens tolkning og tro, ergo MÅ alle som har en tro regnes som standhaftige ellers har de ikke en tro men er som siv i vinden: bøyer seg for påvirkning..

Dette gjelder uansett hvilken retning man tror, om man er kristen, muslim, jøde, ateist...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Carrot skrev:

 

Standhaftig er det samme som overbevisning - som igjen er personens tolkning og tro, ergo MÅ alle som har en tro regnes som standhaftige ellers har de ikke en tro men er som siv i vinden: bøyer seg for påvirkning..

Dette gjelder uansett hvilken retning man tror, om man er kristen, muslim, jøde, ateist...

Nå syns jeg du var litt vel standhaftig!

Klart man skal være standhaftig, men det er lov å ha en kritisk stemme i seg og ikke ta alt for god fisk. 
Man er like god kristen - selv om man tviler på enkelte ting som står i bibelen.

Dessuten må man huske at bibelen har vært oversatt en rekke ganger, og noen ganger kan ting ha blitt oversatt feil og.

Pluss noe kanskje er sagt av gale menn :)

Det er kanskje mest de tidligste skriftene i gamletestamentet vi skal se litt på - det er mer som sagn og eventyr, slik de gamle vise fortalte sine barn og barnebarn når de spurte hvordan jorden ble til, hvordan menneskene ble til osv. 

Jorden ble iKKE skapt på 7 dager. 

 

Anonymkode: b4960...d01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan forklarer dere at disse ikke ble tatt med i den som ble bibelen ?

Anonymkode: 791e6...d59

Det er ingen kirkesamfunn som mener at Bibelen er en åpenbaring diktert av Gud (bortsett fra noen få, små og ekstreme konfesjoner). Forklaringen er derfor svært enkel: Da oldkirken begynte å se behovet for en enhetlig teologi, samlet man seg og vurderte hvilke skrifter som skulle stå i Bibelen eller ikke. Det er ikke noe verre enn dette (og i den katolske Bibelen står fortsatt seks apokryfe bøker som ikke finnes hos protestantene).

Det er emd grunnlag i denne erkjennelsen jeg ikke skjønner hvorfor de reformerte legger så enormt stor vekt på det skrevne ord. Det er jo messeofferet, eukaristien og kommunionen som er viktig. 

Det hadde vært font om de som vil kritisere kristendommen for én gangs skyld viste at de hadde satt seg inn i det de snakker om.

Anonymkode: cd019...c85

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå syns jeg du var litt vel standhaftig!

 

 

 

Jorden ble iKKE skapt på 7 dager. 

 

Anonymkode: b4960...d01

Veeeel, I rest my case... :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan forklarer dere at disse ikke ble tatt med i den som ble bibelen ?

Anonymkode: 791e6...d59

Som fake news

Anonymkode: f14bf...9f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.3.2017 den 21.51, AnonymBruker skrev:

Hvordan forklarer dere at disse ikke ble tatt med i den som ble bibelen ?

Anonymkode: 791e6...d59

Fordi de som fordypte seg i temaet på Jesu tid avviste dem. Folk som prøver å så tvil om hvilke bøker som skal med, er enten uvitende eller søker å så forvirring.

Endret av debatant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, debatant skrev:

Fordi de som fordypte seg intemaet på Jesu tid avviste dem. Folk som prøver å så tvil om hvilke bøker som skal med, er enten uvitende eller søker å så forvirring.

Så du innrømmer at bibelen er menneskeskapt. Bra da gjenstår det bare at du innser at Gud ikke finnes.

Anonymkode: 791e6...d59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så du innrømmer at bibelen er menneskeskapt. Bra da gjenstår det bare at du innser at Gud ikke finnes.

Anonymkode: 791e6...d59

Her demonstrerer du på helt perfekt vis debattnivået i denne delen av forumet. Hvis du faktisk kan komme med en berettiget kritikk, og virkelig ha satt deg inn i det du slenger ut som "argumenter", kunne du kanskje fått en god diskusjon (eller kanskje ikke, for nivået andre veien er også ofte labert). Som jeg har nevnt, kristne mener ikke at Bibelen ble skrevet av Gud, det hevdes heller ikke i Bibelen at det er Gud selv som har skrevet den. Faktisk var den jo ikke engang skrevet i sammenheng. Bibelen inneholder en rekke skrifter, der mennesker forteller om sin erfaring med Gud. Gjennom den kan også vi få se hvem Gud er.

Anonymkode: be284...3d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...