Gå til innhold

Bør alle som får penger fra NAV sendes ut på søppelplukking?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette tiltaket ville ikke fungert for alle. Det finnes sykdommer som blir verre av feks å oppholde seg i kulde. En venn av meg har sterk astma. Om temperaturen er mindre enn 7 minus grader ute kan han faktisk ikke være i noen form for aktivitet utendørs fordi da kan han slutte å puste. Søppel er jo hele året rundt.  Så hva mener ta at han burde gjøre da?

Og hva med folk som ikke har bein eller armer. Skal de hinke rundt på krykker eller kjøre rundt i rullestol for å plukke søppel? 

Tiltaket er jo ikke gjennomført bart for alle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har jeg allerede svart, men glemte og spørre. Han som er sykmeldt 50%, er det slik at han bare må plukke søppel 4 timer om dagen, fordi NAV er jo innvolvert der og.

Anonymkode: 161c2...a73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som ikke går på nav bør heller lære seg å ikke kaste så mye søppel. 

Anonymkode: ba39b...235

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Boomonster skrev:

Selvfølgelig, men det var aldri meningen at man skulle ha det som fast jobb.  Det var et tiltak MENS man leitet etter jobb.  Vi ble jo bare satt til ymse oppgaver i kommunen. Det var helt greit og MYE bedre enn å drive dank, være oppe til kl 5 om morgenen, og stå opp kl 3 på dagen.   Jeg følte at det var bruk for meg og at jeg var til nytte.  Et av de gunnleggende behovene alle mennesker har.  Jeg fikk dekket husleie også fikk jeg akkurat så mye at jeg klarte meg ellers. Var ikke rik, men det gikk noenlunde rundt.  Jeg hadde utdannelse og var selvfølgelig overkvalifisert til mange av oppgavene men hva betyr det?  Jeg skjønner ikke hvorfor det ikke er obligatorisk å jobbe når man mottar arbeidsledighetstrygd.

Nei, det er kanskje ikke meningen at slike "lure" tiltak skal føre til at folk gjør det som offentlig betalt trygdemottaker/sosialpengemottaker, men det vil jo gjerne bli resultatet. Når man gjør noe gratis for den som benytter seg av tjenesten, så undergraver du også behovet for at man heller ansetter noen for å gjøre denne jobben. Et grunnleggende prinsipp er at kjøperen av tjenester faktisk må betale for arbeidskraften. I praksis blir dette bare gratisjobbing, og den det gjelder får heller ikke opparbeidet seg noen ny kompetanse når man må plukke søppel om dagen, tid man heller kunne brukt på å søke seg ordinær jobb og/eller lært seg noe yrkesrettet man kan bruke i videre jobb. 

Og hvor skal man sette grensen for hva som er "akseptable" jobber for de som mottar stønad fra NAV? Søppelplukking? Postsortering? Forefallende kontorarbeid for kommunen? Utfordringen blir i mange tilfeller at det er noen som har disse oppgavene som ordinær jobb allerede. Det er ikke samfunnsnyttig å sende disse gruppene ut i arbeidsløshet bare fordi høyrevridde populister ønsker å slå politisk mynt på at folk på NAV "skal gjøre nytte for seg", når dette på sikt bare flytter problemet til andre (de som nå jobber med oppgavene de på NAV liksom skal ta på seg). Man kan heller fint ha en form for aktivitetsplikt som innebærer arbeidstrening, evt. ved at langtidsledige gjennomfører en form for lære der de jobber sammen med fagutdannede for å lære seg et yrke. Da får de ny kunnskap etter hvert, på en måte som ikke fortrenger allerede eksisterende stillinger og behov for arbeidskraft. 

Anonymkode: 5bf81...dd4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selv de sykeste klarer sikkert et par tre timer i uken.

Anonymkode: 319ac...7f8

Så klart. Skraping av snusklyser, søppelsanking, rukepelling i romleirer osv.
Penger er ikke gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har et bedre forslag.
De på trygd kan heller stå på stand hele dagen og informere folk om chemtrails, Agenda 21/2030, om sannheten om 11. september og alle de andre falseflag terror-hendelsene. For den jobben vil jo ikke verken myndighetene eller media ta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ts svare på spm? Mener du alderspensjonister, folk med cøliaki, damer i permisjon etc skal plukke søppel? 

Anonymkode: 64db7...a0d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søppelplukking er for de som kaster søpla. De som ikke gidder å kaste i søppelkassene. Helvettes enkle og ubrukelige mennesker.

Anonymkode: 27091...38b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du tenker at vi skal bruke penger på ansatte i NAV som må møte opp og kontrollere at folk møter opp og gjør jobben?

Og hva skal hensikten være?

Og hvor mye søppel tenker du det egentlig er ute i byene/ naturen?

Anonymkode: d854a...92c

Hensikten er nok at de skal komme seg opp om morgenen og slite for føden. Når det er tomt for søppel kan man jo bare tømme ut søppelsekken så de får plukke det opp en gang til.... Eller hva,  ts? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med denne tråden har TS tråkket grundig i salaten, for "halve" Norge mottar en eller annen form for bidrag fra NAV. Ikke noe rart i at han/hun holder seg skjult nå etter denne fadesen.

Endret av Arabella
Nødvendig tilføyelse.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selv de sykeste klarer sikkert et par tre timer i uken.

Anonymkode: 319ac...7f8

Sengeliggende og døende og?

Anonymkode: 3a271...7b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

47 minutter siden, O.G. skrev:

Skal vi sende alle de parene som mottar barnetrygd ute etter søppel også da?

Barnetrygden er jo til ungene, så det er nok de som må ut på veiene å plukke søppel.

Anonymkode: 171cb...ff2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søppelplukking kan utføres av arbeidstakere som får ordinær lønn for jobben.

Penger til disse lønningene kan skaffes ved at det skrives ut bøter (på f.eks 2000 kroner) til de som blir tatt i å kaste fra seg søppel og de som blir tatt i å ikke plukke opp avføringen etter hundene sine.

Inntekten fra bøtene må også gå til å lønne de som tar de som gjør de forbrytelsene som er nevnt over, og som også skriver ut bøtene.

Anonymkode: a4c31...c85

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

Vi kan bare droppe søppelplukking og annet aktivitets arbeid.

Jeg syns samtlige kan bare stille opp hos nav og jobbe litt der som konsulenter og medarbeidere, Da kunne systemet gått litt bedre rundt slik at mennesker som har rett på lovbestemte ytelser blir behandlet med verdighet og respekt og nav ansatte kan øke sin manglende forståelse for hvilke brukere av nav har.

Ja jeg mener det, helt seriøst.

"Tilsynene avdekker blant annet at de ansatte på Nav-kontorene ikke vet hva brukerne trenger og ikke klarer å fange opp hjelpebehov."

"Det er en gjennomgående svikt i hele systemet"

" På alle områdene finner vi det samme: manglende styring og kunnskap hos medarbeiderne"

Nav slaktes i offentlig rapport. (Eksempel fra dagbladet)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...