Gå til innhold

Tråd for deg som trur på Jesus!


hjortesvin

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke snakk om at kirken skal gjøre det majoriteten i samfunnet mener, men at den bør følge lovverket (som jo også tillater homofile ekteskap med tanke på det rent juridiske).

Ja, det er mange organisasjoner som mottar statsstøtte, men det handler ikke om å bestemme innholdet på generelt grunnlag, bare at disse organisasjonene må vike når de har vedtekter eller internt regelverk som ikke er forenlig med norsk lov, så man kan si at homofile kirkelige ekteskap nok ikke blir noe stort "problem" (sett fra motstandernes synspunkt) all den tid det ikke er så mange homofile i befolkningen generelt. Men prinsippet bør være der, dvs. at så lenge man er en organisasjon som mottar statlig støtte så kan man ikke vedta vedtekter som ikke er forenlig med norsk lov (det bør jo i mine øyne andre gjøre også, men jeg syntes personlig det er mer alvorlig at en organisasjon som i tillegg mottar statsstøtte ikke gjør det. )

Uansett er det vel egentlig ikke et problem for kristne som ikke er enige? Man kan jo melde seg ut av DNK, for jeg antar det er de som gifter seg som har ansvaret for om de gifter seg i synd eller ikke, og evt. presten som vier dem? (Dvs. dere andre kristne bærer jo ikke synd på grunn av andre individers handlinger)

Det er forskjell på å tolke eller overse, men opp gjennom historien har jo tolkninger ført til overseelse også, og det er jo en hårfin balanse. Faktisk kan jo en jøde f. eks. hevde at hele det nye testamente er en overseelse av alt som ble skrevet før, hvis man skal bruke eksempelet fra det forrige innlegget. 

Dessuten syntes det jo som om en del er fornøyde også, har ikke oppfattet at samtlige prester og biskoper har meldt seg ut av DNK hvertfall, så dette er jo nok et uttrykk for religionsutvikling noe menneskeheten har drevet med gjennom hele historien. 

Anonymkode: be793...0ad

Men kristne følger da norsk lov - det er ingen lov som krever at kirken skal velsigne homofile. De fleste bryr seg ikke om denne velsignelsen heller, noe som jo ikke er rart ettersom de ikke bryr seg om hva bibelen sier. Min mening er at det ikke er noe poeng i å ha en kirke når bibelen ikke skal ha noe å si, for da er det ikke lenger et guds hus. Jeg personlig har ikke meldt meg ut, så lenge vi har en folkekirke kommer jeg til å være medlem, men jeg går ikke i den norske kirken lenger. At jeg ikke lenger går der betyr ikke at jeg ikke har lov til å ha meninger, for det er på sin plass å vurdere hva vi skal med en kirke som ikke følger guds ord, da er liksom hele poenget med kirke borte? Men det er vel kanskje meningen også i disse sekulariseringstider?

Hele bibelen er helhetlig og sammenhengende, men det hender at noen ting blir tatt ut av kontekst. Likevel, denne saken handler om at kirkemøtet neglisjerte en viktig og betydningsfull del om ekteskap og synd! Det er ikke bare en liten greie. De måtte vedta en ny vigselsliturgi. Det sier en del. Grunnen til at flere prester ikke har meldt seg ut, er nok at de kan velge om de vil vie likekjønnede eller ikke. 

Anonymkode: 51185...c39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
16 minutter siden, fuglekvitter__ skrev:

Skrøpelighet og Jesus. Hold deg i det minste til saken. Du er da ikke i en situasjon til å bestemme hva som er synd for eksempel. Å bruke Jesus og kristendommen bare for å "få lov" til å kverrulere sier mest om dere som gidder det. Det her er ikke annet enn svada og tåkeprat. Dere gjør vel det meste for å forsøke å komme innpå noe/noen. ;) Fy faen, her er det noen som er desperate. ;) 

Jeg ser ikke vitsen med å fortsette å svare noen som som er så usaklig. Kom tilbake når du har blitt mer moden.

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bibelen nevner ikke dette ? Jeg har lest den flere ganger og kan skriften godt. Gud tilgir det aller meste, men det krever en omvendelse, og snakket om hvor mange ganger man skal tilgi er jo i skriften satt til uendelig. Men det krever som sagt en omvendelse. En som nekter å innse at hans handlinger er synd, når Guds ord så klart sier det får aldri noen tilgivelse. Da kan han kalle seg kristen så mye han bare vil, tilgivelse er der ikke.

Du som person skal heller ikke bare tilgi, du skal bare tilgi når den som synder mot deg angrer, omvender seg og ber om tilgivelse. Så enkelt men så vanskelig.

Anonymkode: 6e12c...39b

Gud tilgir, ja. Men når en har gjort en omvendelse og blitt kristen, stopper samvittigheten deg til å bevisst synde. Når du vet at det du skal gjøre er synd men likevel velger å gjøre det, er det ganske "risky" når du er kristen. Når du har blitt kristen vil du ikke gjøre synd mot Gud, men siden vi mennesker nå er syndere så synder vi hver dag, men da ubevisst. Du kan selvfølgelig kalle deg selv for kristen, gjøre hva du selv vil, gå mot guds ord, synde når det passer deg, men er du da kristen?

Anonymkode: 51185...c39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men kristne følger da norsk lov - det er ingen lov som krever at kirken skal velsigne homofile. De fleste bryr seg ikke om denne velsignelsen heller, noe som jo ikke er rart ettersom de ikke bryr seg om hva bibelen sier. Min mening er at det ikke er noe poeng i å ha en kirke når bibelen ikke skal ha noe å si, for da er det ikke lenger et guds hus. Jeg personlig har ikke meldt meg ut, så lenge vi har en folkekirke kommer jeg til å være medlem, men jeg går ikke i den norske kirken lenger. At jeg ikke lenger går der betyr ikke at jeg ikke har lov til å ha meninger, for det er på sin plass å vurdere hva vi skal med en kirke som ikke følger guds ord, da er liksom hele poenget med kirke borte? Men det er vel kanskje meningen også i disse sekulariseringstider?

Hele bibelen er helhetlig og sammenhengende, men det hender at noen ting blir tatt ut av kontekst. Likevel, denne saken handler om at kirkemøtet neglisjerte en viktig og betydningsfull del om ekteskap og synd! Det er ikke bare en liten greie. De måtte vedta en ny vigselsliturgi. Det sier en del. Grunnen til at flere prester ikke har meldt seg ut, er nok at de kan velge om de vil vie likekjønnede eller ikke. 

Anonymkode: 51185...c39

Nei, men i praksis er betydningen det motsatte, dvs. at samfunnet ikke lenger kan nekte homofile å gifte seg, slik det var før. Jeg er fullt klar over at rettsvesenet i Norge ikke aktivt har tvunget noe trossamfunn (ennå hvertfall, etter mitt vitende) til å implementerer regler og liturgi som er 100% i tråd med norske lover, DNK var i så måte litt ute i forkant. Men man kan godt tenke seg at storsamfunnet vil gå mer aktivt ut i fremtiden og kreve at trossamfunn ikke kan ha regler som er i strid med norsk lover, dvs. i dette tilfellet at man ikke kan nekte homofile å gifte seg. 

Det er da som sagt heller ingen som mener at alle kristne skal ha de samme meningene rundt dette, bare at DNK som institusjon ikke skal kunne nekte et homofilt par å gifte seg kirkelig om de så ønsker dette. Dersom du får rett i at de fleste (homofile) ikke vil bry seg om den velsignelsen, så blir det jo heller ikke et veldig stort problem. At DNK viker på akkurat dette feltet betyr jo på ingen måte at man forkaster hele bibelen heller. Det aller meste vil være som før, til glede for både kristne og sekulære som kan tenkes å besøke kirker under høytider, under bryllup og andre arrangement. 

At ting blir tatt ut av kontekst er vel en underdrivelse, bibelen finnes i mange utgaver, og ulike kirkesamfunn legger også vekt på forskjellig deler av den, enkelte hopper i praksis sågar bukk over deler av den. Det er en helt naturlig utvikling av religion, og selv om man ikke liker alt, så er det en ubunnhørlig utvikling. Religion har aldri vært en konstant som eksisterer i et eget vakuum i noen del av menneskehetens historie, sågar ikke nå heller. Religion påvirker samfunnet det eksisterer i og motsatt. 

Anonymkode: be793...0ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men i praksis er betydningen det motsatte, dvs. at samfunnet ikke lenger kan nekte homofile å gifte seg, slik det var før. Jeg er fullt klar over at rettsvesenet i Norge ikke aktivt har tvunget noe trossamfunn (ennå hvertfall, etter mitt vitende) til å implementerer regler og liturgi som er 100% i tråd med norske lover, DNK var i så måte litt ute i forkant. Men man kan godt tenke seg at storsamfunnet vil gå mer aktivt ut i fremtiden og kreve at trossamfunn ikke kan ha regler som er i strid med norsk lover, dvs. i dette tilfellet at man ikke kan nekte homofile å gifte seg. 

Det er da som sagt heller ingen som mener at alle kristne skal ha de samme meningene rundt dette, bare at DNK som institusjon ikke skal kunne nekte et homofilt par å gifte seg kirkelig om de så ønsker dette. Dersom du får rett i at de fleste (homofile) ikke vil bry seg om den velsignelsen, så blir det jo heller ikke et veldig stort problem. At DNK viker på akkurat dette feltet betyr jo på ingen måte at man forkaster hele bibelen heller. Det aller meste vil være som før, til glede for både kristne og sekulære som kan tenkes å besøke kirker under høytider, under bryllup og andre arrangement. 

At ting blir tatt ut av kontekst er vel en underdrivelse, bibelen finnes i mange utgaver, og ulike kirkesamfunn legger også vekt på forskjellig deler av den, enkelte hopper i praksis sågar bukk over deler av den. Det er en helt naturlig utvikling av religion, og selv om man ikke liker alt, så er det en ubunnhørlig utvikling. Religion har aldri vært en konstant som eksisterer i et eget vakuum i noen del av menneskehetens historie, sågar ikke nå heller. Religion påvirker samfunnet det eksisterer i og motsatt. 

Anonymkode: be793...0ad

Homofile kan fremdeles gifte seg borgelig, de trenger ikke å gifte seg i religiøse omgivelser. Det er ingen menneskerettighet å få lov til å gifte seg i en kirke og når kristendom som jo baserer seg på bibelen skal legge bort bibelen i visse sammenhenger og legge vekt på hva ikke-religiøse mener, begynner det å bli ganske meningsløst. Som jeg skrev tidligere er det sikkert flere som i fremtiden vil kreve at polygami skal være tillatt og da blir det en diskusjon om polygami også skal være tillatt i kirken. I kirken burde de kristelige lover og regler vektlegges mest (dette gjelder ikke ellers i samfunnet, men akkurat i kirken er det logisk at det skal være slik). Og igjen, det er ingen lov å som krever at kirken skal velsigne et ekteskap (for det er i praksis dét det betyr å gifte seg i en kirke; å få velsignelse).

I Norge har vi heldigvis religionsfrihet, som betyr at alle skal ha rett til å praktisere sin religion og dette går under å praktisere sin religion. Du kan gjerne argumentere med at kirken ikke passer inn i dagens samfunn på noen områder, men det er en annen sak. 

Det er jo en del homofile som velger å gifte seg i en kirke, og det er noen liberale kristne som velger å overse deler av bibelen. Det er mange som bare har en tradisjon om å gå i kirken i forbindelse med jul, bryllup, etc., men flere av de som så på kirken som et «hjem» har trukket seg tilbake og den utviklingen liker jeg ikke, ettersom kirken er for de kristne.

Reformen som skiller stat og kirke trådde i kraft 1. januar i år, så vi har ingen statskirke mer. Den nye folkekirken er et selvstendig rettssubjekt nå. 

At det finnes ulike retninger innenfor kristendommen er et faktum, men DnK (eller folkekirken) er en evangelisk-luthersk kirke og innenfor den retningen er det stor enighet om de fleste saker, uenighetene er det ikke mange av. 

Men vi får være enige om å være uenige! Og takk for saklige svar, de er det dessverre ikke så mange av på forumet her når det gjelder religion. 

Anonymkode: 51185...c39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Homofile kan fremdeles gifte seg borgelig, de trenger ikke å gifte seg i religiøse omgivelser. Det er ingen menneskerettighet å få lov til å gifte seg i en kirke og når kristendom som jo baserer seg på bibelen skal legge bort bibelen i visse sammenhenger og legge vekt på hva ikke-religiøse mener, begynner det å bli ganske meningsløst. Som jeg skrev tidligere er det sikkert flere som i fremtiden vil kreve at polygami skal være tillatt og da blir det en diskusjon om polygami også skal være tillatt i kirken. I kirken burde de kristelige lover og regler vektlegges mest (dette gjelder ikke ellers i samfunnet, men akkurat i kirken er det logisk at det skal være slik). Og igjen, det er ingen lov å som krever at kirken skal velsigne et ekteskap (for det er i praksis dét det betyr å gifte seg i en kirke; å få velsignelse).

I Norge har vi heldigvis religionsfrihet, som betyr at alle skal ha rett til å praktisere sin religion og dette går under å praktisere sin religion. Du kan gjerne argumentere med at kirken ikke passer inn i dagens samfunn på noen områder, men det er en annen sak. 

Det er jo en del homofile som velger å gifte seg i en kirke, og det er noen liberale kristne som velger å overse deler av bibelen. Det er mange som bare har en tradisjon om å gå i kirken i forbindelse med jul, bryllup, etc., men flere av de som så på kirken som et «hjem» har trukket seg tilbake og den utviklingen liker jeg ikke, ettersom kirken er for de kristne.

Reformen som skiller stat og kirke trådde i kraft 1. januar i år, så vi har ingen statskirke mer. Den nye folkekirken er et selvstendig rettssubjekt nå. 

At det finnes ulike retninger innenfor kristendommen er et faktum, men DnK (eller folkekirken) er en evangelisk-luthersk kirke og innenfor den retningen er det stor enighet om de fleste saker, uenighetene er det ikke mange av. 

Men vi får være enige om å være uenige! Og takk for saklige svar, de er det dessverre ikke så mange av på forumet her når det gjelder religion. 

Anonymkode: 51185...c39

De behøver ikke nei, poenget mitt er at de ikke skal kunne nektes om de så ønsker. At man har lagt bort bibelen i enkelte sammenhenger er jo deler av begrunnelsen for at man nettopp finner så mange kirkesamfunn i dag, som har endt opp med å legge vekt på forskjellige deler av bibelen. Poenget mitt er at det rett og slett ikke er mulig for en gitt religion å ikke la seg påvirke av storsamfunnet. Det er heller ikke mulig for et storsamfunn å ikke bli påvirket av sin religion eller sine religioner i det hele tatt (i de områdene i verden det eksisterer flere majoritetsreligioner). Og de mest harmoniske landene finner man gjerne der det ikke er for store friksjoner mellom den religiøse og rent sekulære befolkningen, så jeg mener kirken i Norge har alt å tjene på å ikke gjøre seg for lite forenlig med storsamfunnet rundt. 

At statskirken ikke eksisterer lenger er jeg fullstendig klar over, men det utgjør vel heller liten forskjell. Som selvstendig rettssubjekt må man fortsatt følge norske lover. Og som jeg skrev er jeg klar over at det offentlige ikke har utført noen inngripen ovenfor noe trossamfunn (ennå), men at man ikke kan utelukke at det kommer, hvis man ser at det er et eller flere trossamfunn som viser seg å ha en utvikling som er uforenlig med lovverket og de intensjoner det representerer. 

Det finnes langt flere kirkesamfunn enn de protestantiske, det var ikke akkurat de jeg siktet til der jeg skrev at det eksisterer mange kirkelige trossamfunn. I Norge finner du pinsevenner, baptister, JV, Smiths, Adventister, katolikker, den ortodokse kirke mm. 

Anonymkode: be793...0ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

De behøver ikke nei, poenget mitt er at de ikke skal kunne nektes om de så ønsker. At man har lagt bort bibelen i enkelte sammenhenger er jo deler av begrunnelsen for at man nettopp finner så mange kirkesamfunn i dag, som har endt opp med å legge vekt på forskjellige deler av bibelen. Poenget mitt er at det rett og slett ikke er mulig for en gitt religion å ikke la seg påvirke av storsamfunnet. Det er heller ikke mulig for et storsamfunn å ikke bli påvirket av sin religion eller sine religioner i det hele tatt (i de områdene i verden det eksisterer flere majoritetsreligioner). Og de mest harmoniske landene finner man gjerne der det ikke er for store friksjoner mellom den religiøse og rent sekulære befolkningen, så jeg mener kirken i Norge har alt å tjene på å ikke gjøre seg for lite forenlig med storsamfunnet rundt. 

At statskirken ikke eksisterer lenger er jeg fullstendig klar over, men det utgjør vel heller liten forskjell. Som selvstendig rettssubjekt må man fortsatt følge norske lover. Og som jeg skrev er jeg klar over at det offentlige ikke har utført noen inngripen ovenfor noe trossamfunn (ennå), men at man ikke kan utelukke at det kommer, hvis man ser at det er et eller flere trossamfunn som viser seg å ha en utvikling som er uforenlig med lovverket og de intensjoner det representerer. 

Det finnes langt flere kirkesamfunn enn de protestantiske, det var ikke akkurat de jeg siktet til der jeg skrev at det eksisterer mange kirkelige trossamfunn. I Norge finner du pinsevenner, baptister, JV, Smiths, Adventister, katolikker, den ortodokse kirke mm. 

Anonymkode: be793...0ad

Det er ingen samfunn innenfor den luthers-evangeliske kirke (som har vært statsreligionen her i landet) som har «lagt bort» enkelte deler av bibelen. Du kan ikke sammenligne dette kirkelig samfunnet med retninger som pinsevenner, jehover vitner, jødedømmen, etc. Jeg snakker om den norske kirke, ikke om alle de andre retningene vi har i landet (får nevne at alle retningene har det samme synet om vielse av likekjønnede). Den luthersk-evangeliske retningen har ikke cherry-picket bibelen. Det er mange som ikke har forståelse og som ikke har lest bibelen, og som ofte nevner det gamle testamentet for å liksom «bevise» at en ikke følger alt som står i bibelen. Det står om drap, steining, etc. i gamle testamentet som mange trekker fram, men det de ikke forstår, er at steining og drap ikke er forenlig med kristendommen. Det gamle testamentet beskriver hvordan samfunnet var på den tiden, med drap og ulike straffemetoder. Gud fordømmer slike handlinger.

Kan du fortelle meg hva som er vitsen med en kirke hvor bibelen blir lagt bort? Kan det kalles en kirke? Hvis alle delene av troen som ikke er «behagelige» skal legges bort er det jo ikke noe vits med en kirke lenger. Synd er jo faktisk en sentral del i bibelen og i kristendommen (dette gjelder alle retningene).

Hvis folk har lyst på et folkehus hvor synd ikke skal nevnes og hvor en kan møtes i høytidene og forbindelse med bryllup, så kan en jo faktisk opprette et folkehus og da trenger en ikke å bruke Guds ord under møtene, men snakke om nestekjærlighet og godhet - for en trenger ikke bibelske tekster for å snakke om disse tingene. 

Et samfunn uten religionsfrihet er ikke et samfunn som et forenlig med vårt frie samfunn. Å tvinge folk til å handle mot sin tro er ikke et særlig «humant» samfunn, og det tror jeg heldigvis aldri vil komme til å skje. Du kan ikke tvinge en prest til å handle mot det han tror på. Du skriver at kristne skal få lov til å ha sin mening, men at de ikke skal ha muligheten til å avstå fra handlinger som går mot det vedkommende tror på - men tvinges til å gjøre det mot sin vilje? Det som da skjer er at konservative kristne ikke har livets rett i samfunnet vårt og det er ganske kontroversielt.

Inngripen i trossamfunn er nødvendig i enkelte tilfeller -  som f.eks. tvangsekteskap, æreskultur- og æresdrap, omskjæring, etc. Altså saker som omhandler liv og helse. 

Og igjen, det er ingen lov som krever at et ekteskap velsignelses av kirken, så kirken bryter ikke loven ved å ikke vielse likekjønnede. 

Anonymkode: 51185...c39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
På 31. mars 2017 den 20.28, Balian de Ibelin skrev:

Slutter aldri og forundre meg hvorfor troende ikke tar det innover seg at de tror det de gjør bare på grunn av kultur og miljø.

Slutter aldri å forundre meg hvorfor ateister ikke tar det innover seg at de tror det de gjør bare på grunn av kultur og miljø

Anonymkode: fd8ea...60d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 1. april 2017 den 15.42, fuglekvitter__ skrev:

Er det bare meg som reagerer litt når noen Kristne er og forblir evige lykkelige? Hvor glad går det an å bli?

Tror det går an å bli temmelig. Og jeg tror det går an å bli temmelig deprimert. Hvis man går inn for det. Vil du heller at vi alle forsøker å bli mest mulig ulykkelige og deprimerte?

Anonymkode: fd8ea...60d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror det går an å bli temmelig. Og jeg tror det går an å bli temmelig deprimert. Hvis man går inn for det. Vil du heller at vi alle forsøker å bli mest mulig ulykkelige og deprimerte?

Anonymkode: fd8ea...60d

Nei. Ikke i det hele tatt. Det er ikke noen grunn til å ønske noen noe vondt liksom. Sånn er ikke jeg laget i allefall. 

Endret av fuglekvitter__
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen samfunn innenfor den luthers-evangeliske kirke (som har vært statsreligionen her i landet) som har «lagt bort» enkelte deler av bibelen. Du kan ikke sammenligne dette kirkelig samfunnet med retninger som pinsevenner, jehover vitner, jødedømmen, etc. Jeg snakker om den norske kirke, ikke om alle de andre retningene vi har i landet (får nevne at alle retningene har det samme synet om vielse av likekjønnede). Den luthersk-evangeliske retningen har ikke cherry-picket bibelen. Det er mange som ikke har forståelse og som ikke har lest bibelen, og som ofte nevner det gamle testamentet for å liksom «bevise» at en ikke følger alt som står i bibelen. Det står om drap, steining, etc. i gamle testamentet som mange trekker fram, men det de ikke forstår, er at steining og drap ikke er forenlig med kristendommen. Det gamle testamentet beskriver hvordan samfunnet var på den tiden, med drap og ulike straffemetoder. Gud fordømmer slike handlinger.

Kan du fortelle meg hva som er vitsen med en kirke hvor bibelen blir lagt bort? Kan det kalles en kirke? Hvis alle delene av troen som ikke er «behagelige» skal legges bort er det jo ikke noe vits med en kirke lenger. Synd er jo faktisk en sentral del i bibelen og i kristendommen (dette gjelder alle retningene).

Hvis folk har lyst på et folkehus hvor synd ikke skal nevnes og hvor en kan møtes i høytidene og forbindelse med bryllup, så kan en jo faktisk opprette et folkehus og da trenger en ikke å bruke Guds ord under møtene, men snakke om nestekjærlighet og godhet - for en trenger ikke bibelske tekster for å snakke om disse tingene. 

Et samfunn uten religionsfrihet er ikke et samfunn som et forenlig med vårt frie samfunn. Å tvinge folk til å handle mot sin tro er ikke et særlig «humant» samfunn, og det tror jeg heldigvis aldri vil komme til å skje. Du kan ikke tvinge en prest til å handle mot det han tror på. Du skriver at kristne skal få lov til å ha sin mening, men at de ikke skal ha muligheten til å avstå fra handlinger som går mot det vedkommende tror på - men tvinges til å gjøre det mot sin vilje? Det som da skjer er at konservative kristne ikke har livets rett i samfunnet vårt og det er ganske kontroversielt.

Inngripen i trossamfunn er nødvendig i enkelte tilfeller -  som f.eks. tvangsekteskap, æreskultur- og æresdrap, omskjæring, etc. Altså saker som omhandler liv og helse. 

Og igjen, det er ingen lov som krever at et ekteskap velsignelses av kirken, så kirken bryter ikke loven ved å ikke vielse likekjønnede. 

Anonymkode: 51185...c39

Jeg sammenlikner ikke da den lutheranske kirken med andre kristne kirkesamfunn, jeg påpeker kun at det finnes andre kristne retninger også, som i varierende grad er relativt ganske forskjellig fra den lutheranske kirke. Jeg påstår heller ikke at at den lutheranske kirke legger spesielt mye vekt på GT i dag (Moderne kristne er jo i mange tilfeller bundet av den nye kontrakten, ikke den gamle gitt gjennom GT). Like fullt er det jo i praksis et stort kapittel som fortsatt eksisterer som en del av bibelen, og det finnes kirkelige samfunn som trekker frem dette. Det er ikke det samme som å påstå at DnK eller andre sammenliknbare kirker gjør det. 

Hva som er vitsen? Det hele handler egentlig om religionsutvikling. Du kan jo like gjerne spørre om hva som var vitsen med at den lutheranske kirken i stor grad "la vekk" GT til fordel for NT. Selv om NT oppleves som en helt naturlig del av bibelen i dag, var nok ikke det tilfelle da den ble innført, og du kan ikke se bort fra at mange av datidens kristne opplevde det som "cherry picking". Hvorfor skulle man nå ha mer fokus på noe som man ikke opplevde som en naturlig del av bibelen? (altså sett fra datidens perspektiv). Resultatet er altså religionsutvikling; noen godtar endringene og blir med videre i det samme trossamfunnet, andre går ut og danner sitt eget trossamfunn istedet, men som igjen da heller ikke er immun mot endringer.

Et folkehus er jo nettopp det den norske kirke oppleves som. Ikke lenger veldig opptatt av synd og "hva man ikke skal gjøre". Trist for noen kristne selvsagt, men samlende og inkluderende ovenfor resten av befolkningen. Og er man uenig i hvordan DNK praktiserer fornyelse og modernisering så står man jo fritt til å danne egne kirkesamfunn, gitt religionsfriheten i Norge, så jeg ser ikke helt hvorfor du tydeligvis mener at denne religionsfriheten ikke eksisterer om jeg forstår deg riktig?  

Religionsfrihet handler jo ikke om at man skal kunne påtvinge sine verdier innenfor rammene av et trossamfunn man allerede er medlem i. Den går ut på at man skal kunne tro på sin Gud, sine guder, ånder, livets hjul eller hva det nå måtte innebære. Er man ikke enig i gjeldende tro og/eller praksis i sitt eget trossamfunn så er det ingen som tvinger deg til å personlig godta utviklingen, men man står fritt til å finne et annet kirkesamfunn som er mer forenlig med egne verdier, evt. danne sitt eget trossamfunn, hvilket da vil være en mulighet for konservative kristne som ikke lenger mener deres tro er forenlig med DNK. 

Som sagt, jeg er fullt klar over at det ikke håndheves inngripen i DNK i den grad man hadde tvunget denne kirken til å utføre vielser av homofil. Jeg har kun sagt at man ikke kan utelukke at dette ville kunnet bli aktuelt. Å ikke få lov til å gifte seg med den man er glad i kan faktisk kategoriseres som å handle om liv og helse for mange mennesker. Men når DNK nylig selv har vedtatt at den som institusjon kan vie homofile - uten at det betyr at man tvinger hver eneste prest til å gjøre det - så behøver man jo følgelig heller ikke tvang utenfra. 

Anonymkode: be793...0ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sammenlikner ikke da den lutheranske kirken med andre kristne kirkesamfunn, jeg påpeker kun at det finnes andre kristne retninger også, som i varierende grad er relativt ganske forskjellig fra den lutheranske kirke. Jeg påstår heller ikke at at den lutheranske kirke legger spesielt mye vekt på GT i dag (Moderne kristne er jo i mange tilfeller bundet av den nye kontrakten, ikke den gamle gitt gjennom GT). Like fullt er det jo i praksis et stort kapittel som fortsatt eksisterer som en del av bibelen, og det finnes kirkelige samfunn som trekker frem dette. Det er ikke det samme som å påstå at DnK eller andre sammenliknbare kirker gjør det. 

Hva som er vitsen? Det hele handler egentlig om religionsutvikling. Du kan jo like gjerne spørre om hva som var vitsen med at den lutheranske kirken i stor grad "la vekk" GT til fordel for NT. Selv om NT oppleves som en helt naturlig del av bibelen i dag, var nok ikke det tilfelle da den ble innført, og du kan ikke se bort fra at mange av datidens kristne opplevde det som "cherry picking". Hvorfor skulle man nå ha mer fokus på noe som man ikke opplevde som en naturlig del av bibelen? (altså sett fra datidens perspektiv). Resultatet er altså religionsutvikling; noen godtar endringene og blir med videre i det samme trossamfunnet, andre går ut og danner sitt eget trossamfunn istedet, men som igjen da heller ikke er immun mot endringer.

Et folkehus er jo nettopp det den norske kirke oppleves som. Ikke lenger veldig opptatt av synd og "hva man ikke skal gjøre". Trist for noen kristne selvsagt, men samlende og inkluderende ovenfor resten av befolkningen. Og er man uenig i hvordan DNK praktiserer fornyelse og modernisering så står man jo fritt til å danne egne kirkesamfunn, gitt religionsfriheten i Norge, så jeg ser ikke helt hvorfor du tydeligvis mener at denne religionsfriheten ikke eksisterer om jeg forstår deg riktig?  

Religionsfrihet handler jo ikke om at man skal kunne påtvinge sine verdier innenfor rammene av et trossamfunn man allerede er medlem i. Den går ut på at man skal kunne tro på sin Gud, sine guder, ånder, livets hjul eller hva det nå måtte innebære. Er man ikke enig i gjeldende tro og/eller praksis i sitt eget trossamfunn så er det ingen som tvinger deg til å personlig godta utviklingen, men man står fritt til å finne et annet kirkesamfunn som er mer forenlig med egne verdier, evt. danne sitt eget trossamfunn, hvilket da vil være en mulighet for konservative kristne som ikke lenger mener deres tro er forenlig med DNK. 

Som sagt, jeg er fullt klar over at det ikke håndheves inngripen i DNK i den grad man hadde tvunget denne kirken til å utføre vielser av homofil. Jeg har kun sagt at man ikke kan utelukke at dette ville kunnet bli aktuelt. Å ikke få lov til å gifte seg med den man er glad i kan faktisk kategoriseres som å handle om liv og helse for mange mennesker. Men når DNK nylig selv har vedtatt at den som institusjon kan vie homofile - uten at det betyr at man tvinger hver eneste prest til å gjøre det - så behøver man jo følgelig heller ikke tvang utenfra. 

Anonymkode: be793...0ad

Den norske kirke har ikke lagt bort GT; det er like aktuelt i dag som det var før i tiden. Profetiene fra GT oppfylles i NT («Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle»), men som jeg nevnte er det mange som tar ting ut av kontekst. Ja, det står om ulike straffemetoder i GT, men dette var ikke straffemetoder som Gud hadde befalt eller «godkjent». Dette var «menneskelige» metoder som ble brukt for å straffe. GT beskrev datidens samfunn. Da en kvinne skulle steines, uttalte jesus: «den av dere som er uten synd, kan kaste den første steinen.» Ingen er uten synd, alle mennesker er syndere og derfor døde han for våre synder slik at vi skulle få evig liv - er det da ikke rart at synd skal tillates og til og med velsignes? Det betyr jo at han døde forgjeves da. 

Men syns ikke du det er merkelig at når det finnes så mange forskjellige retninger med ulike tolkninger - så er alle retninger enig om akkurat dette? Dette kan ikke «tolkes», det står så klart og tydelig hva Gud mener om denne saken. Homofili er ikke forenlig med kristendommen, men det betyr dermed ikke at en ikke skal behandle medmennesker med respekt. 

Akkurat, det ligner et folkehus - så hvorfor skal kristne trekke seg ut av den norske kirke slik at de som ikke tror eller tar Guds ord alvorlig skal «overta» kirken? Kirken er ment for de kristne. Det er er vel heller de som ikke tror men som er opptatt av tradisjoner som får opprette et samfunnshus hvor folk kan vies og samles under høytider. 

Du skrev at en ikke kan utelukke at det offentlig ikke vil gripe inn i trossamfunn som ikke vil vie likekjønnede, og da mente jeg at religionsfriheten da er borte hvis det skjer, altså at konservative kristne ikke har livets rett. Kristne har samvittighet hva gjelder sin tro, og kan ikke «tvinges» til å handle mot troen sin, i dette tilfellet å vie likekjønnede.

Saken er jo nettopp den at selv om kirken ikke vil vie likekjønnede, så har de likevel mulighet til å gifte seg. Så det handler ikke om at folk ikke har lov til å gifte seg med den de er glad i, men de kan ikke forvente å få velsignelse i en kirke - en kirke som er grunnlagt på bibelen som fordømmer et slikt samliv. 

Bare en liten digresjon når vi snakker om likekjønnet ekteskap. Leser ofte på nettet folk mener at de konservative kristne bruker religionen til å undertrykke homofile- og lesbiske og at vi er så fordømmende. Da vil jeg bare si; hadde det vært opptil meg, så hadde det meste vært tillatt slik at vi alle hadde vært syndefri - men det er ikke slik det fungerer. Jeg kan ikke velge bort de «ubehagelig» sakene, tror jeg på Gud så tar jeg jo hans ord alvorlig. Jeg er ikke ute etter å dømme og «ta fok» og mener ikke at jeg er syndefri. For ingen er det. Jeg synder daglig og det er nettopp derfor jeg trenger tilgivelse. Mennesker synder på mange måter, ikke bare ved å praktisere likekjønnet samliv, med ved å lyve, stjele, ligge rundt, etc. Men jeg kan ikke forvente at Gud skal velsigne min synd. Det henger ikke på greip. Og det er i bunn og grunn dét det handler om, å kreve at kirken skal velsigne synd. 

Jeg har ikke mer å tilføye! Takk for en saklig diskusjon!

Anonymkode: 51185...c39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den norske kirke har ikke lagt bort GT; det er like aktuelt i dag som det var før i tiden. Profetiene fra GT oppfylles i NT («Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle»), men som jeg nevnte er det mange som tar ting ut av kontekst. Ja, det står om ulike straffemetoder i GT, men dette var ikke straffemetoder som Gud hadde befalt eller «godkjent». Dette var «menneskelige» metoder som ble brukt for å straffe. GT beskrev datidens samfunn. Da en kvinne skulle steines, uttalte jesus: «den av dere som er uten synd, kan kaste den første steinen.» Ingen er uten synd, alle mennesker er syndere og derfor døde han for våre synder slik at vi skulle få evig liv - er det da ikke rart at synd skal tillates og til og med velsignes? Det betyr jo at han døde forgjeves da. 

Men syns ikke du det er merkelig at når det finnes så mange forskjellige retninger med ulike tolkninger - så er alle retninger enig om akkurat dette? Dette kan ikke «tolkes», det står så klart og tydelig hva Gud mener om denne saken. Homofili er ikke forenlig med kristendommen, men det betyr dermed ikke at en ikke skal behandle medmennesker med respekt. 

Akkurat, det ligner et folkehus - så hvorfor skal kristne trekke seg ut av den norske kirke slik at de som ikke tror eller tar Guds ord alvorlig skal «overta» kirken? Kirken er ment for de kristne. Det er er vel heller de som ikke tror men som er opptatt av tradisjoner som får opprette et samfunnshus hvor folk kan vies og samles under høytider. 

Du skrev at en ikke kan utelukke at det offentlig ikke vil gripe inn i trossamfunn som ikke vil vie likekjønnede, og da mente jeg at religionsfriheten da er borte hvis det skjer, altså at konservative kristne ikke har livets rett. Kristne har samvittighet hva gjelder sin tro, og kan ikke «tvinges» til å handle mot troen sin, i dette tilfellet å vie likekjønnede.

Saken er jo nettopp den at selv om kirken ikke vil vie likekjønnede, så har de likevel mulighet til å gifte seg. Så det handler ikke om at folk ikke har lov til å gifte seg med den de er glad i, men de kan ikke forvente å få velsignelse i en kirke - en kirke som er grunnlagt på bibelen som fordømmer et slikt samliv. 

Bare en liten digresjon når vi snakker om likekjønnet ekteskap. Leser ofte på nettet folk mener at de konservative kristne bruker religionen til å undertrykke homofile- og lesbiske og at vi er så fordømmende. Da vil jeg bare si; hadde det vært opptil meg, så hadde det meste vært tillatt slik at vi alle hadde vært syndefri - men det er ikke slik det fungerer. Jeg kan ikke velge bort de «ubehagelig» sakene, tror jeg på Gud så tar jeg jo hans ord alvorlig. Jeg er ikke ute etter å dømme og «ta fok» og mener ikke at jeg er syndefri. For ingen er det. Jeg synder daglig og det er nettopp derfor jeg trenger tilgivelse. Mennesker synder på mange måter, ikke bare ved å praktisere likekjønnet samliv, med ved å lyve, stjele, ligge rundt, etc. Men jeg kan ikke forvente at Gud skal velsigne min synd. Det henger ikke på greip. Og det er i bunn og grunn dét det handler om, å kreve at kirken skal velsigne synd. 

Jeg har ikke mer å tilføye! Takk for en saklig diskusjon!

Anonymkode: 51185...c39

Jeg har heller ikke påstått at kirken har lagt GT helt vekk, det jeg sier er at man legger mindre vekt på det enn tidligere. Og det er jo som du tilsynelatende også selv er enig i, fordi eniteten Jesus representerer den nye kontrakten, at man nå kan få frelse gjennom dette gudebildet, noe f. eks. jødene ikke tror (les: de er fortsatt bundet av den gamle kontrakten).

At mange kirker er enige om tolkningen om homofil ser jo ikke ut til å stanse DnK, hvilket er poenget du ser ut til å overse: I all religionsutvikling har man lagt vekk på ulike deler i sine religiøse tekster, eller sågar valgt å overse dem på et tidspunkt. Man må som religiøs gjerne være uenig i dette, men man kan dessverre ikke forhindre at det skjer. Som skrevet tidligere, så eksisterer ikke religion i sitt eget vakuum, fritt for påvirkning fra samfunnet rundt, samt det motsatte. 

DnK anses av mange ikke bare som en ren kirke for de som definerer seg som klart kristne, men kan også anses som en bærer av historie og kultur, og bør således være mer åpen og inkluderende enn mer konservative kirkesamfunn. Det er som sagt ingen som tvinger de som definerer seg som klart kristne til å trekke seg ut, det er en opsjon om man mener at DnK ikke lenger praktiserer et syn som er forenlig med konservative kristne verdier, for det finnes da andre og mer konservative kirkesamfunn som kan ivareta det. Og skulle man melde seg ut, så er det fortsatt ikke noe som hindrer en i å bruke DnK, medlemskap er ikke et krav for å kunne delta i den. Jeg kjenner da flere fra ulike trosretninger (Ikke bare kristendom) som har deltatt på gudstjenester o.l. for å få kjennskap til deler av den norske kulturarven selv om de hverken tror på Jesus eller Gud i kristelig forstand. 

Nei, man kan nok ikke utelukke det over tid, men jeg siktet primært til de store og brede trossamfunnene. Religionsfrihet handler som sagt ikke om at man kan kreve at en gitt enkeltinstitusjon nødvendigvis har lov til å forfekte et syn som er uforenlig med sekulære retter, men at man har rett til sin personlige tro uten å kunne straffeforfølges for det. Uansett vil jo dette med all tydelighet ikke være nødvendig ovenfor DNK, da den selv har tatt standpunkt om å tillate disse vielsene. 

Selv takk :) 

Anonymkode: be793...0ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lot profeti 
ligge i skuff

tirsdag 18, november 2014, kl. 21:07 Oppdatert: fredag 04, mars 2016, kl. 11:58

 Birgit Opheim

  •  
EMANUEL MINOS 

Da Emanuel Minos holdt 
møter i Valdres i 1968, delte en 90 år gammel dame en profeti med ham. 30 år etter tok han 
den ut av skuffen, og ble overrasket.

– Jeg skrev ned synet, men da jeg kom hjem til Oslo, anså både jeg og min kone at det var så radikalt og merkelig at det ikke kunne offentliggjøres, sa Emanuel Minos til Magazinet i april 1998. Det var da noen år siden han hadde tatt frem et gulnet ark som han hadde funnet i en skuff hjemme og begynt å dele innholdet da han forkynte.

– Først er det svært viktig for meg å understreke at jeg på ingen måte tillegger en menneskelig profeti den samme verdi som Skriften. Det står at én profeterer, og to og tre prøver det. Men det er mange interessante ting i dette synet som er svært aktuelt i vår tid, sa evangelisten ifølge Magazinet. Minos var opptatt av oppfyllelsen av de bibelske profetiene, blant annet den som knyttet seg til etableringen av staten Israel. Den folkekjære predikanten døde lørdag 15. november.

Se predikantens siste tale her

Fred

Den gamle damen så verden som en slags globus, og hun så land etter land i Europa, deriblant Norge. Synet hennes bestod av fire scener eller bolker. I den første så hun at det ville være en periode med fred og avspenning like før Jesus kom tilbake. Folk ville derfor ikke være forberedt på Den tredje verdenskrig. Den skulle starte på «en måte som ingen hadde ventet» og «komme fra uventet hold».

I den neste scenen var de kristne i fokus. Blant dem kom det til å oppstå en lunken holdning «uten sidestykke», og «et frafall fra sann og levende kristendom».

– Kristne kommer ikke til å være åpne for ransakende forkynnelse like før Jesus kommer igjen. De vil ikke, som før i tiden, høre om synd og nåde, lov og evangelium, bot og bedring, gjenfortalte Minos.

Lykkekristendom skulle erstatte det gamle evangelium:

– Det gjelder å bli vellykket. Det gjelder fremgang. Det gjelder materielle goder, ting som Gud aldri har lovet oss på den måten, refererte vekkelsespredikanten.

Han fikk også høre at underholdning, kunst og kultur skulle erstatte vekkelses- og botsmøter.

Les sjefredaktør Vebjørn Selbekks minneord til Minos

Protesterte

Den tredje scenen handlet om moraloppløsning. Den gamle kvinnen beskrev at folk ville leve som gifte uten å være gift. I tillegg skulle det være «synder mot naturen». Da hun delte synet sitt med Minos var samboerskap så lite utbredt at begrepet ikke var i bruk, fortalte evangelisten senere. Han viste også til at homoseksualitet var straffbart frem til 1972.

På TV skulle det bli mange tilbud slik det var på radio, fortalte den gamle, som selv kun hadde erfaring med én kanal, NRK.

– De verste scener av mord (...) og de mest intime ting som foregår i et ekteskap kommer til å bli vist på skjermen, fortalte Valdres-kvinnen.

Emanuel Minos hadde protestert da hun fortalte det. Han viste til at det var lover i Norge som forbød den slags.

– Det kommer til å skje, og du får se det, svarte hun.

– Som jødene før krigen

Det siste bildet gjaldt folkevandring i stor stil til Europa. Den 90 år gamle kvinnen fortalte at folk fra fattige land kom til å strømme til Europa, Skandinavia og Norge.

– Det blir såpass mange av dem at folk kommer til å mislike dem og være harde mot dem. De vil bli behandlet slik som jødene før krigen.

Emanuel Minos hadde igjen protestert, men den gamle kvinnen gråt og sa:

– Jeg får ikke se det, men du får se det.

Videre forklarte hun at Jesus skulle komme igjen og Den tredje verdenskrig bryte løs. Krigen skulle være kort og avsluttes med en atombombe.

– Luften kommer til å bli så forurenset at en ikke kan puste i den, sa kvinnen. Hun fortalte at de rike som overlevde ville da flykte til de fattige land. Der ville de bli like dårlig behandlet som de fattige var blitt hos oss.

– Men når tiden nærmer seg, må du ta mot til deg og si dette, sa hun til Emanuel Minos.

Oppfyllelse

Da pinseevangelisten i 2010 talte på Sommerstevnet til Troens bevis, nevnte han Valdres-profetien igjen. Han sa:

– Slike ting som mennesker ser i vår tid må man ta med en klype salt.

Samtidig henviste Minos til Paulus sine ord om at «alt må prøves» og at «en ikke må ringeakte det profetiske ord».

Han opplevde at mye hadde gått i oppfyllelse da han 30 år senere hadde tatt frem profetien igjen.

Til tilhørerne på Troens bevis trakk han frem seks tegn fra Jesu forkynnelse: Økologiske tegn (Lukas 21,25), moralske tegn (Matt. 24,38), naturvitenskapelige tegn, (Matt 24,7), materialistiske tegn (Luk.17,28), sosiale tegn (Matt 24,7) og vekkelsestegn (Matt. 25,10).

– Jeg opplever at mange av Jesu profetier har gått i oppfyllelse. Det passer godt inn i den tiden vi lever i, sa Emanuel Minos til Dagen da.

Les også: Ansikt til ansikt med evigheten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bibelske profetier... Da han satt på Oljeberget og disiplene var alene med ham, kom de og spurte: «Si oss: Når skal dette skje, og hva er tegnet på ditt komme og verdens ende?»
4 Jesus tok til orde og sa: «Pass på at ikke noen fører dere vill! 5 For mange skal komme i mitt navn og si: ‘Jeg er Messias!’ Og de skal villede mange. 6 Dere skal høre om kriger, og det skal gå rykter om krig. Se da til at dere ikke lar dere skremme! For dette må skje, men ennå er ikke enden kommet. 7 Folk skal reise seg mot folk og rike mot rike, og det skal være hungersnød og jordskjelv mange steder. 8 Men alt dette er bare begynnelsen på fødselsriene.
9 Da skal de utlevere dere til forfølgelse og slå dere i hjel; ja, dere skal hates av alle folkeslag for mitt navns skyld. 10 Da skal mange falle fra, og de skal angi hverandre og hate hverandre. 11 Mange falske profeter skal stå fram og føre mange vill. 12 Og fordi lovløsheten tar overhånd, skal kjærligheten bli kald hos de fleste. 13 Men den som holder ut til enden, skal bli frelst. 14 Og dette evangeliet om riket skal forkynnes i hele verden til vitnesbyrd for alle folkeslag, og så skal enden komme. 
Den store trengsel 
15 Når dere ser at det motbydelige som ødelegger, det som profeten Daniel har talt om, står på hellig sted – la den som leser opp, tyde det! 16 – da må de som er i Judea, flykte opp i fjellene. 17 Den som er på taket, må ikke gå ned for å ta med seg noe i huset, 18 og den som er ute på markene, må ikke vende hjem for å hente kappen sin. 19 Ve dem som venter barn og dem som gir bryst i de dager! 20 Men be om at dere slipper å flykte om vinteren eller på sabbaten. 21 For da skal det komme en trengselstid så stor som det aldri har vært fra verdens begynnelse og til nå, og som det heller aldri skal bli. 22 Om disse dagene ikke ble forkortet, ville ikke noe menneske bli frelst. Men for de utvalgtes skyld skal disse dagene forkortes. 
Når Menneskesønnen kommer 
23 Om noen da sier til dere: ‘Se, her er Messias’ eller: ‘Der er han’, så tro det ikke! 24 For falske messiaser og falske profeter skal stå fram og gjøre store tegn og under, for om mulig å føre selv de utvalgte vill. 25 Nå har jeg sagt dere det på forhånd! 26 Om de altså sier til dere: ‘Se, han er ute i ødemarken’, så gå ikke dit ut, eller: ‘Se, han er i et rom der inne’, så tro det ikke. 27 For slik som lynet går ut fra øst og lyser like til vest, slik skal det være når Menneskesønnen kommer. 28 Hvor åtselet er, vil gribbene samles.
29 Så snart denne trengselstiden er over, skal solen bli formørket og månen miste sitt lys. Stjernene skal falle ned fra himmelen, og himmelens krefter skal rokkes. 30 Da skal Menneskesønnens tegn vise seg på himmelen, da skal alle folkeslag på jorden bryte ut i klagerop, og de skal se Menneskesønnen komme på himmelens skyer med stor makt og herlighet. 31 Når basunen lyder, skal han sende ut sine engler, og de skal samle hans utvalgte fra de fire verdenshjørner, fra den ene enden av himmelen til den andre. 
Lær av fikentreet 
32 Lær en lignelse av fikentreet: Når det får sevje i greinene og skyter blad, da vet dere at sommeren er nær. 33 Slik skal også dere vite, når dere ser alt dette, at han er nær og står for døren. 34 Sannelig, jeg sier dere: Denne slekten skal ikke forgå før alt dette skjer. 35 Himmel og jord skal forgå, men mine ord skal aldri forgå. 36 Men den dagen og timen kjenner ingen, ikke englene i himmelen og heller ikke Sønnen, bare Faderen. 
Våk 
37 Som i Noahs dager, slik skal det være når Menneskesønnen kommer. 38 For i tiden før storflommen spiste og drakk de, giftet seg og giftet bort, helt til den dagen Noah gikk inn i arken, 39 og de skjønte ingenting før flommen kom og tok dem alle. Slik skal det være når Menneskesønnen kommer. 40 Da skal to menn være ute på markene; én blir tatt med, én blir igjen. 41 To kvinner skal male sammen på kvernen; én blir tatt med, én blir igjen.
42 Så våk da! For dere vet ikke hvilken dag deres Herre kommer. 43 Men det skal dere vite: Dersom husherren visste når på natten tyven kom, ville han våke og ikke la ham bryte seg inn i huset. 44 Derfor må også dere være forberedt! For Menneskesønnen kommer i den time dere ikke venter det.
45 Hvem er da den tro og kloke tjeneren som herren har satt over de andre tjenerne for å gi dem mat i rett tid? 46 Lykkelig er den tjeneren som herren finner i arbeid med dette når han kommer tilbake! 47 Sannelig, jeg sier dere: Herren skal sette ham over alt han eier. 48 Men sett at dette er en dårlig tjener som sier til seg selv: ‘Det varer lenge før herren min kommer’, 49 og så gir seg til å slå de andre tjenerne og spise og drikke sammen med drukkenbolter. 50 Da skal tjenerens herre komme en dag han ikke venter og en time han ikke kjenner, 51 og hugge ham ned og la ham dele skjebne med hyklerne, der de gråter og skjærer tenner. (Matt. 24) ... Ånden sier med klare ord at i de siste tider skal noen falle fra troen. De skal holde seg til ånder som fører vill, og til demoners lære (1.Tim. 4) ... Du skal vite at i de siste dager skal det komme vanskelige tider. 2 For da skal menneskene være selvopptatte og pengegriske, brautende, hovmodige og spottende, ulydige mot foreldre, utakknemlige og uten respekt for det hellige, 3 ukjærlige og uforsonlige, baktalende, ubeherskede, rå og ondsinnede, 4 svikefulle, oppfarende og innbilske. De elsker nytelser høyere enn de elsker Gud. 5 I det ytre har de gudsfrykt, men de fornekter gudsfryktens kraft. (2.Tim. 3) ... Når det gjelder vår Herre Jesu Kristi komme og det at vi skal samles hos ham, ber vi dere, søsken: 2 La dere ikke så lett bringe ut av fatning, og bli ikke skremt, verken av åndsbudskap, av påstander eller av brev som sies å være fra oss, om at Herrens dag alt er kommet. 3 La ingen villede dere på noen måte! For først må frafallet komme og den lovløse vise seg, han som er fortapelsens sønn. 4 Han står imot og opphøyer seg over alt som kalles gud og helligdom. Ja, han tar sete i Guds tempel og utroper seg selv til gud. 5 Husker dere ikke at jeg sa dette da jeg var hos dere? 6 Dere vet hva som nå holder igjen, slik at han først åpenbarer seg når hans tid er inne. 7 Lovløsheten virker allerede med sin kraft, men i hemmelighet. For han som ennå holder igjen, må først bli ryddet av veien. 8 Da skal den lovløse åpenbare seg, han som Herren Jesus skal utrydde med pusten fra sin munn og tilintetgjøre den dagen han kommer i herlighet. 9 Når den lovløse kommer, har han sin kraft fra Satan og virker med stor makt og med under og falske tegn. 10 Med all slags urett forfører han dem som går fortapt, fordi de ikke ville elske sannheten så de kunne bli frelst. 11 Derfor sender Gud over dem en villfarelse som gjør at de tror løgnen. 12 Slik skal de få sin dom, alle de som ikke trodde sannheten, men hadde sin glede i uretten. (2.Tess. 2) ... Og jeg så Lammet bryte det første av de sju seglene, og jeg hørte en av de fire skapningene rope med røst som et tordenbrak: «Kom!» 2 Og jeg så, og se! – en hvit hest. Og han som satt på den, hadde en bue. Han fikk en seierskrans, og med seier dro han ut for å seire. 
3 Da Lammet brøt det andre seglet, hørte jeg den andre skapningen rope: «Kom!» 4 Og det kom fram en annen hest som var flammende rød. Han som satt på den, fikk makt til å ta freden bort fra jorden, så folk skulle slakte hverandre ned. Og det ble gitt ham et stort sverd. 
5 Da Lammet brøt det tredje seglet, hørte jeg den tredje skapningen rope: «Kom!» Og jeg så, og se! – en svart hest. Og han som satt på den, hadde en skålvekt i hånden. 6 Og jeg hørte noe som lignet en stemme inne blant de fire skapningene: «En liter hvete for en daglønn! Tre liter bygg for en daglønn! Men oljen og vinen må du ikke skade.»
7 Da Lammet brøt det fjerde seglet, hørte jeg den fjerde skapningen rope: «Kom!» 8 Og jeg så, og se! – en gulblek hest. Rytterens navn var Døden, og dødsriket fulgte med ham. De fikk makt over fjerdedelen av jorden, så de kunne drepe med sverd, hungersnød og pest og ved jordens ville dyr.
9 Da Lammet brøt det femte seglet, så jeg under alteret sjelene til dem som var blitt slaktet for Guds ords skyld og for sitt vitnesbyrd. 10 De ropte med høy røst: «Herre, du hellige og troverdige, hvor lenge vil du vente før du holder dom og lar straffen for vårt blod komme over dem som bor på jorden?» 11 Da fikk hver av dem en hvit kappe, og det ble sagt dem at de skulle holde seg i ro ennå en liten stund, til tallet på de medtjenere og søsken som skulle bli drept som dem, var fullt. 
12 Og jeg så Lammet bryte det sjette seglet. Da kom det et stort jordskjelv. Solen ble svart som en sørgedrakt, fullmånen ble som blod, 13 og stjernene på himmelen falt ned på jorden som når umodne frukter drysser av et fikentre i storm. 14 Himmelen revnet og rullet seg sammen som en bokrull, og hvert fjell og hver øy ble flyttet fra sitt sted. 15 Jordens konger, stormenn og hærførere, de rike og de mektige, hver slave og hver fri, alle gjemte de seg i huler og mellom berghamrer. 16 Og de sa til fjellene og berghamrene: «Fall over oss og skjul oss for ansiktet til ham som sitter på tronen, og for vreden fra Lammet. 17 For den store vredesdagen er kommet, og hvem kan da bli stående?» (Åp. 6) ... Den første engelen blåste i basunen. Da kom det hagl og ild, blandet med blod, og det ble kastet på jorden. En tredjedel av jorden gikk opp i flammer, og tredjedelen av trærne brant opp sammen med alt det grønne gresset. 
8 Den andre engelen blåste i basunen. Da var det som et stort, brennende fjell ble kastet i havet. Tredjedelen av havet ble til blod, 9 tredjedelen av alle skapninger i havet døde, og tredjedelen av skipene ble ødelagt.
10 Den tredje engelen blåste i basunen. Da falt en stor stjerne ned fra himmelen, flammende som en fakkel, og den falt på tredjedelen av elvene og på vannkildene. 11 Stjernens navn er Malurt. En tredjedel av vannet ble til malurt, og mange mennesker døde av vannet fordi det var blitt forgiftet. 
12 Den fjerde engelen blåste i basunen. Da ble en tredjedel av solen, en tredjedel av månen og en tredjedel av stjernene rammet, slik at tredjedelen av stjernene ble formørket, og dagen mistet tredjedelen av lyset sitt, det samme gjorde natten. (Åp. 8) ... 9Den femte engelen blåste i basunen. Og jeg så en stjerne som var falt fra himmelen ned på jorden. Den fikk nøkkelen til avgrunnsbrønnen. 2 Og da den åpnet brønnen, steg det røyk opp, som røyken fra en stor ovn, så solen og luften ble formørket av røyken fra brønnen. 3 Ut av røyken kom det gresshopper som spredte seg over jorden, og de fikk samme makt som skorpionene på jorden. 4 Det ble sagt til dem at de ikke måtte skade gresset på jorden eller noe annet grønt og ikke noe tre, men bare de menneskene som ikke hadde Guds segl på pannen. 5 De fikk ikke lov til å drepe dem, men skulle pine dem i fem måneder. Og den pinen var som pinen når et menneske blir stukket av en skorpion. 6 I de dagene kommer menneskene til å søke døden, men ikke finne den. De skal lengte etter å få dø, men døden skal flykte fra dem. 
7 Gresshoppene så ut som hester rustet til krig. På hodet hadde de noe som lignet kranser av gull, og ansiktene var som menneskeansikter. 8 Håret deres var som kvinnehår, tennene deres var som løvetenner, 9 og brystet deres var som brystpanser av jern. Larmen av vingene deres var som larmen av mange hester og vogner som stormer fram til kamp. 10 De hadde haler med brodd som skorpioner, og i halene deres lå makten til å plage menneskene i fem måneder. 11 Til konge over seg hadde de avgrunnens engel, han som på hebraisk heter Abaddon og på gresk Apollyon. (Åp. 9) ... Den sjette engelen blåste i basunen. Da hørte jeg en røst fra de fire hornene på gullalteret foran Guds ansikt. 14 Røsten sa til den sjette engelen, som hadde basunen: «Løs de fire englene som står bundet ved Eufrat, den store elven.» 15 Og de fire englene ble løst, de som sto klar og ventet på denne timen, denne dagen, denne måneden, dette året, for å drepe tredjedelen av menneskene. 16 Tallet på ryttere i hæren deres var tjue tusen ganger ti tusen – jeg hørte tallet på dem. 17 Og i mitt syn så hestene og rytterne deres slik ut: Mennene hadde brystpanser, farget som ild, hyasint og svovel. Hestene hadde hoder som løver, og ut av munnen på hestene sto ild, røyk og svovel. 18 En tredjedel av menneskene ble drept av disse tre plagene, av ilden, røyken og svovelen som kom ut av munnen på hestene. 19 For makten deres ligger i munnen, men også i halene. For halene deres ligner ormer med hoder, og med dem gjør de skade. 
20 Men resten av menneskene, de som slapp fra disse plagene og ikke ble drept, de vendte ikke om fra det de hadde laget med sine egne hender, så de sluttet å tilbe det. De tilba de onde åndene og gudebilder av gull, sølv og bronse, stein og tre, de som verken kan se eller høre eller gå. 21 De vendte ikke om fra sine mord og sin trolldom, sitt horeri og sine tyverier. (Åp. 9) ... Men jeg vil sette mine to vitner, kledd i sekkestrie, til å profetere i 1260 dager.» 4 Dette er de to oliventrærne og de to lysestakene som står foran jordens herre. 5 Om noen vil skade dem, går det ild ut av munnen på dem og gjør ende på fiendene deres. Ja, slik skal den som vil skade dem, dø! 6 De har makt til å lukke himmelen så det ikke faller regn i den tiden de er profeter. De har makt til å gjøre vann til blod og til å slå jorden med alle slags plager, så ofte de vil. 
7 Men når de har fullført sitt vitnesbyrd, da skal dyret som stiger opp fra avgrunnen, føre krig mot dem, seire over dem og drepe dem. 8 Likene deres skal bli liggende på gaten i den store byen som åndelig talt kalles Sodoma og Egypt, der hvor deres Herre ble korsfestet. 9 Mennesker av mange folk og stammer, tungemål og nasjoner skal se dem ligge der i tre og en halv dag, og de skal ikke tillate noen å begrave dem. 10 Og de som bor på jorden, skal glede og fryde seg over deres skjebne og sende hverandre gaver. For disse to profetene hadde vært en plage for dem som bor på jorden. 
11 Men etter tre og en halv dag kom det livsånde fra Gud i dem. De reiste seg opp og sto på føttene, og alle som så dem, ble grepet av stor frykt. 12 Da hørte de en høy røst fra himmelen som sa til dem: «Stig opp hit!» Og de steg opp til himmelen i en sky, midt foran øynene på sine fiender. 13 I samme stund kom det et stort jordskjelv. En tiendedel av byen raste sammen, og sju tusen mennesker ble drept i jordskjelvet. De som var igjen, ble slått av redsel og ga himmelens Gud ære. (Åp. 11) ... Et stort tegn viste seg på himmelen: en kvinne som var kledd i solen, med månen under sine føtter og med en krans av tolv stjerner på hodet. 2 Hun var med barn og skrek i barselsmerter og fødselsrier. 
3 Også et annet tegn viste seg på himmelen, en stor, ildrød drage med sju hoder og ti horn. På hodene hadde den sju kroner. 4 Halen rev ned en tredjedel av stjernene på himmelen og kastet dem ned på jorden. Dragen stilte seg foran kvinnen som skulle føde, for å sluke barnet så snart det var født. 5 Da fødte hun et guttebarn som en gang skal styre alle folkeslag med jernstav. Og barnet ble rykket opp til Gud, til hans trone. 6 Men kvinnen rømte ut i ødemarken, til et sted som Gud hadde gjort i stand, og der skulle hun i 1260 dager få den maten hun trengte. 
7 Da brøt det ut en krig i himmelen: Mikael og englene hans gikk til krig mot dragen. Dragen kjempet sammen med englene sine, 8 men de ble overvunnet, og det fantes ikke lenger plass for dem i himmelen. 9 Den store dragen ble kastet ned, den gamle slangen, han som kalles djevelen og Satan, og som forfører hele verden. Han ble kastet ned på jorden, og englene hans ble kastet ned sammen med ham. 10 Og jeg hørte en høy røst i himmelen som sa:
«Nå er seieren og makten og riket fra vår Gud kommet,
nå har hans Salvede herredømmet.
For anklageren er styrtet,
han som dag og natt anklaget våre søsken
for vår Guds ansikt. 

11 De har seiret over ham ved Lammets blod
og ved det ordet de vitnet,
og de hadde ikke livet så kjært at de ikke ville gå i døden.

12 Juble derfor, dere himler og dere som bor i dem!
Men ve over jorden og havet!
For djevelen er kommet ned til dere,
og hans raseri er stort,
for han vet at hans tid er kort.» 
13 Da dragen så at den var kastet ned på jorden, forfulgte den kvinnen som hadde født guttebarnet. 14 Men hun fikk de to vingene til den store ørnen, så hun kunne fly ut i ødemarken til sitt sted og få den maten hun trenger i én tid og tider og en halv tid, langt borte fra slangen. 15 Ut av gapet spydde slangen vann som en elv etter kvinnen, for å rive henne bort i strømmen. 16 Men jorden kom kvinnen til hjelp: Den åpnet munnen og slukte elven som dragen hadde spydd ut av gapet sitt. 17 Dragen ble rasende på kvinnen og dro av sted for å føre krig mot de andre i hennes ætt, mot dem som følger Guds bud og holder fast på vitnesbyrdet om Jesus. 18 Og den stilte seg på stranden ved havet. (Åp. 12) ... Og jeg så et annet dyr stige opp av jorden. Det hadde to horn som et lam, men talte som en drage. 12 All den makt det første dyret har, bruker det andre dyret i tjeneste for det første. Det får jorden og dem som bor der, til å tilbe det første dyret – det som hadde fått banesåret sitt leget. 13 Det gjør store tegn, det lar til og med ild fra himmelen fare ned på jorden, midt for øynene på folk. 14 Det forfører dem som bor på jorden, med tegnene det får gjøre i dyrets tjeneste. Og det sier til jordens folk at de skal lage et bilde til ære for dyret – det som var såret med sverd, men livnet til igjen.
15 Det fikk makt til å blåse liv i dyrets bilde, så det kunne tale, og til å få drept alle som ikke tilba dyrets bilde. 16 Det tvinger alle – små og store, rike og fattige, frie og slaver – til å ha et merke på sin høyre hånd eller på pannen. 17 Og ingen kan kjøpe eller selge noe uten å ha dette merket: dyrets navn eller det tall som svarer til navnet.
18 Her gjelder det å ha visdom. La den som har forstand, regne ut dyrets tall! For det er et menneskes tall, og tallet er 666. (Åp. 13) ... Og jeg hørte fra tempelet en høy røst som sa til de sju englene: «Gå av sted og tøm de sju skålene med Guds vrede ut over jorden!» 
2 Da gikk den første engelen bort og tømte sin skål ut over jorden. Og vonde og forferdelige byller brøt ut på de menneskene som bar dyrets merke og tilba bildet av det. 
3 Den andre engelen tømte sin skål i havet, og det ble til blod som fra en død kropp, og alle levende skapninger i havet døde. 
4 Den tredje engelen tømte sin skål i elvene og kildene, og de ble til blod. 5 Og jeg hørte engelen over vannene si:
«Rettferdig er du som dømmer slik,
du som er og som var, du hellige. 

6 For de har utøst de helliges og profetenes blod,
og blod har du gitt dem å drikke.
Det er som fortjent!» 
7 Og jeg hørte alteret si:
«Ja, Herre Gud, du Allmektige,
sanne og rettferdige er dine dommer.» 
8 Den fjerde engelen tømte sin skål ut over solen. Da fikk den makt til å svi menneskene med ild, 9 og menneskene ble svidd i voldsom hete. Likevel spottet de Guds navn, han som hadde disse plagene i sin makt, og de vendte ikke om så de ga ham ære. 
10 Den femte engelen tømte sin skål ut over dyrets trone. Da ble dyrets rike lagt i mørke, og folk bet seg i tungen av smerte. 11 Men de spottet himmelens Gud for smertene og byllene sine, og de vendte ikke om fra sine gjerninger. 
12 Den sjette engelen tømte sin skål i den store elven Eufrat. Vannet i den tørket bort, så det kunne ryddes vei for kongene fra Østen. 13 Og jeg så at det ut fra dragens og dyrets og den falske profetens munn kom tre urene ånder som lignet frosker. 14 Dette er demoniske ånder som gjør underfulle tegn, og de drar ut til kongene i hele verden for å samle dem til krigen på Guds, Den allmektiges store dag. 
15 – «Se, jeg kommer som en tyv. Salig er den som våker og tar vare på sine klær, så han ikke må gå naken og vise sin skam.» – 
16 Og åndene samlet kongene på stedet som på hebraisk heter Harmageddon. 
17 Den sjuende engelen tømte sin skål ut i luften. Da lød det fra tronen i tempelet en høy røst som sa: «Det er skjedd!» 18 Og det kom lyn og drønn og tordenbrak, og et kraftig jordskjelv som det ikke har vært maken til så lenge det har levd mennesker på jorden – så kraftig var det. 19 Den store byen ble kløvd i tre deler, og folkeslagenes byer ble lagt i grus. Gud glemte ikke det store Babylon og lot det få begeret med hans harmes og vredes vin. 20 Hver øy ble borte, og fjellene forsvant. 21 Fra himmelen falt store hagl så tunge som en talent ned over menneskene. Men de spottet Gud for plagen med haglet, for plagen var stor og forferdelig. (Åp. 16) ... Og djevelen, som hadde forført dem, ble kastet i sjøen med ild og svovel, hvor også dyret og den falske profeten er. Der skal de pines dag og natt i all evighet. 
Dommen 
11 Og jeg så en stor, hvit trone og ham som satt på den. Jord og himmel flyktet bort fra hans ansikt og var ikke lenger til. 12 Og jeg så de døde, både store og små: De sto foran tronen, og bøker ble åpnet. Så ble en annen bok åpnet, livets bok. Og de døde ble dømt etter det som sto skrevet i bøkene, etter sine gjerninger. 13 Havet ga fra seg de døde som var der, og døden og dødsriket ga fra seg de døde som var i dem, og enhver ble dømt etter sine gjerninger. 14 Så ble døden og dødsriket kastet i ildsjøen. Og ildsjøen, det er den annen død. 15 Og om noen ikke var skrevet inn i livets bok, ble han kastet i ildsjøen. (Åp. 20) ... Og jeg så en ny himmel og en ny jord. For den første himmel og den første jord var borte, og havet fantes ikke mer. 2 Og jeg så den hellige byen, det nye Jerusalem, stige ned fra himmelen, fra Gud, gjort i stand og pyntet som en brud for sin brudgom. 3 Og jeg hørte fra tronen en høy røst som sa:
«Se, Guds bolig er hos menneskene.
Han skal bo hos dem,
og de skal være hans folk,
og Gud selv skal være hos dem.
Han skal være deres Gud.

4 Han skal tørke bort hver tåre fra deres øyne,
og døden skal ikke være mer,
heller ikke sorg eller skrik eller smerte.
For det som en gang var, er borte.»
5 Han som sitter på tronen, sa: «Se, jeg gjør alle ting nye.» Og han la til: «Skriv det ned, for dette er troverdige og sanne ord.» 6 Så sa han til meg: «Det er skjedd! Jeg er Alfa og Omega, begynnelsen og enden. Jeg vil gi den tørste å drikke av kilden med livets vann som gave. 7 Den som seirer, skal få dette i arv, og jeg vil være hans Gud, og han skal være min sønn. 8 Men de feige, de vantro og vanhellige, de som myrder, driver med hor og trolldom, avgudsdyrkere og alle løgnere, deres plass skal være i sjøen som brenner med ild og svovel. Det er den annen død.» (Åp. 21) (Kunne tatt med mykje meir, men dette får holda - for dei som er interesserte! 😉)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og ved dette ble Guds kjærlighet åpenbart blant oss,
at Gud sendte sin enbårne Sønn til verden
for at vi skulle leve ved ham.

10 Ja, dette er kjærligheten, ikke at vi har elsket Gud,
men at han har elsket oss
og sendt sin Sønn til soning for våre synder. (1.Joh. 4) ... For så høyt har Gud elsket verden at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv. (Joh. 3) ... Men Gud viser sin kjærlighet til oss ved at Kristus døde for oss mens vi ennå var syndere. (Rom. 5)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vet at alt det loven sier, er sagt til dem som har loven, for at hver munn skal tie og hele verden stå skyldig for Gud. 20 For ikke noe menneske blir rettferdig for Gud på grunn av gjerninger som loven krever. Ved loven lærer vi synden å kjenne. (Rom. 3) ... Men nå er Guds rettferdighet, som loven og profetene vitner om, blitt åpenbart uavhengig av loven. 22 Dette er Guds rettferdighet som gis ved troen på Jesus Kristus til alle som tror. Her er det ingen forskjell, 23 for alle har syndet og mangler Guds herlighet. 24 Men ufortjent og av hans nåde blir de kjent rettferdige, frikjøpt i Kristus Jesus. (Rom. 3) ... Det som var umulig for loven, siden den sto maktesløs fordi vi er av kjøtt og blod, det gjorde Gud. Han sendte sin egen Sønn som syndoffer, i samme slags kjøtt og blod som syndige mennesker har, og holdt dom over synden i oss. (Rom. 8) ... Men vi vet at ikke noe menneske blir rettferdig for Gud ved gjerninger som loven krever, bare ved troen på Jesus Kristus. Derfor satte også vi vår lit til Kristus Jesus, så vi skulle bli kjent rettferdige ved troen på Kristus og ikke ved lovgjerninger. For ikke noe menneske blir rettferdig ved lovgjerninger. (Gal. 2) ... Men de som holder seg til lovgjerninger, er under forbannelse. For det står skrevet: Forbannet er hver den som ikke holder fast ved alt som står i lovboken, og gjør det den sier. 11 Og det er klart at ingen blir rettferdig for Gud ved loven, for det står skrevet: Den rettferdige skal leve ved tro. 12 Loven spør ikke etter tro, men sier: Den som lever etter budene, skal ha liv ved dem. 13 Men Kristus kjøpte oss fri fra lovens forbannelse da han kom under forbannelse for vår skyld. For det står skrevet: Forbannet er hver den som henger på et tre. 14 Slik skulle Abrahams velsignelse komme til folkeslagene i Kristus Jesus, så vi ved troen skulle få Ånden som det var gitt løfte om. (Gal. 3) ... Dere som vil bli rettferdige ved loven, er skilt fra Kristus; dere er falt ut av nåden. (Gal. 5) ... For jeg skammer meg ikke over evangeliet. Det er en Guds kraft til frelse for hver den som tror, jøde først og så greker. 17 For i det åpenbares Guds rettferdighet av tro til tro, slik det står skrevet: Den rettferdige skal leve ved tro. (Rom. 1) ... For ordet om korset er dårskap for dem som går fortapt, men for oss som blir frelst, er det Guds kraft. (1.Kor. 1) ... Han var i Guds skikkelse
og så det ikke som et rov
å være Gud lik, 

7 men ga avkall på sitt eget,
tok på seg tjenerskikkelse
og ble mennesker lik.

Da han sto fram som menneske,

8 fornedret han seg selv
og ble lydig til døden, ja, døden på korset. (Fil. 2) ... Han er den usynlige Guds bilde,
den førstefødte før alt det skapte.

16 For i ham er alt blitt skapt,
i himmelen og på jorden,
det synlige og det usynlige,
troner og herskere,
makter og åndskrefter –
alt er skapt ved ham og til ham.

17 Han er før alt,
og i ham blir alt holdt sammen.

18 Han er hodet for kroppen, som er kirken.
Han er opphavet,
den førstefødte fra de døde,
så han i ett og alt kan være den fremste.

19 For i ham ville Gud la hele sin fylde ta bolig,

20 og ved ham ville Gud forsone alt med seg selv,
det som er på jorden, og det som er i himmelen,
da han skapte fred ved hans blod på korset. (Kol. 1) ... Gjeldsbrevet mot oss slettet han, det som var skrevet med lovbud; han tok det bort fra oss da han naglet det til korset. 15 Han kledde maktene og åndskreftene nakne og stilte dem fram til spott og spe da han viste seg som seierherre over dem på korset. (Kol. 2) ... Men nå, i Kristus Jesus, er dere som var langt borte, kommet nær på grunn av Kristi blod. (Ef. 2) ... Dere vet at det ikke var med forgjengelige ting som sølv eller gull
dere ble kjøpt fri fra det tomme livet dere overtok fra fedrene, 

19 det var med Kristi dyrebare blod,
blodet av et lam uten feil og lyte. (1.Pet. 1)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Se hvor stor kjærlighet Far har vist oss: Vi får kalles Guds barn, ja, vi er det! Verden kjenner oss ikke, fordi den ikke kjenner ham.  2 Mine kjære! Nå er vi Guds barn, og det er ennå ikke åpenbart hva vi skal bli. Men vi vet at når han åpenbarer seg, skal vi bli lik ham, for vi skal se ham som han er.  3 Enhver som har dette håp til ham, renser seg, slik Kristus er ren. (1.Joh. 3)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om tilgivelse 😊 : Når dere ber, skal dere ikke ramse opp ord slik hedningene gjør; de tror de blir bønnhørt ved å bruke mange ord. 8 Vær ikke lik dem! For dere har en Far som vet hva dere trenger, før dere ber ham om det. 9 Slik skal dere da be:
Vår Far i himmelen!
La navnet ditt helliges.

10 La riket ditt komme.
La viljen din skje på jorden slik som i himmelen.

11 Gi oss i dag vårt daglige brød,

12 og tilgi oss vår skyld,
slik også vi tilgir våre skyldnere.

13 Og la oss ikke komme i fristelse,
men frels oss fra det onde.
*For riket er ditt og makten og æren i evighet.
Amen.•
14 For dersom dere tilgir menneskene de misgjerningene de har gjort, skal også deres himmelske Far tilgi dere. 15 Men dersom dere ikke tilgir menneskene, skal heller ikke deres Far tilgi de misgjerningene dere har gjort. (Matt. 6) ... Hva er lettest å si: ‘Syndene dine er tilgitt’ eller: ‘Stå opp og gå’? 6 Men for at dere skal vite at Menneskesønnen har makt på jorden til å tilgi synder» – og nå vender han seg til den lamme: «Stå opp, ta båren din og gå hjem!» 7 Og mannen reiste seg og gikk hjem. (Matt. 9) ... Da gikk Peter til ham og spurte: «Herre, hvor mange ganger skal min bror kunne synde mot meg og jeg likevel tilgi ham? Så mange som sju?» 22 «Ikke sju ganger», svarte Jesus, «men jeg sier deg: sytti ganger sju!
23 Derfor kan himmelriket sammenlignes med en konge som ville gjøre opp regnskapet med tjenerne sine. 24 Da han tok fatt på oppgjøret, ble en ført fram som skyldte ham ti tusen talenter. 25 Han hadde ikke noe å betale med, og herren befalte at han skulle selges med kone og barn og alt han eide, og gjelden betales. 26 Men tjeneren kastet seg ned for ham og bønnfalt ham: ‘Vær tålmodig med meg, så skal jeg betale deg alt sammen.’ 27 Da fikk herren inderlig medfølelse med denne tjeneren, slapp ham fri og etterga ham gjelden.
28 Utenfor møtte tjeneren en av de andre tjenerne, en som skyldte ham hundre denarer. Han grep fatt i ham, tok strupetak på ham og sa: ‘Betal det du skylder!’ 29 Men den andre falt ned for ham og ba: ‘Vær tålmodig med meg, så skal jeg betale deg.’ 30 Men han ville ikke. Han gikk av sted og fikk kastet ham i fengsel; der skulle han sitte til han hadde betalt gjelden.
31 Da de andre tjenerne så hva som skjedde, ble de dypt bedrøvet og gikk og fortalte herren sin alt som hadde hendt. 32 Da kalte herren ham til seg igjen og sa til ham: ‘Du onde tjener! Hele gjelden etterga jeg deg fordi du ba meg om det. 33 Burde ikke også du ha vist barmhjertighet mot din medtjener, slik jeg viste barmhjertighet mot deg?’ 34 Og herren ble sint og overlot tjeneren til å bli mishandlet av fangevoktere til han hadde betalt hele gjelden.
35 Slik skal også min himmelske Far gjøre med hver og en av dere som ikke av hjertet tilgir sin bror.» (Matt. 18)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...