Gå til innhold

Er det vanlig å være 30 år gammel og ikke eie nåla i veggen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Venninna mi på 27 har aldri fullført noen utdanning. Hun har gått ett år revisjon, ett år sykepleie, ett år reiseliv/markedsgreier og én uke tysk. Altså har hun begynt og slutta om hverandre. Hun sitter nå med mye studielån og ingen planer om noe videre utdanning. Hun tok også opp fullt studielån for den ene uka hun gikk tysk, for så å droppe av, og brukte alle pengene på shopping og reise. I tillegg bor hun hjemme uten noen utgifter. Hun har hatt litt jobber her og der, og generelt sliter med å finne "seg selv". Samtidig skal hun alltid komme med små kommentarer til meg, som har "alt på stell". Hun har, i motsetning til meg, langt større frihet. Hun har reist mye og besøkt store deler av verden. Det er noe jeg selv savner.

Jeg er 25 og eier både bil og leilighet. Jeg har god utdannelse og en godt betalt jobb. Siden jeg var 14 har jeg hatt ekstrajobber (både 2 og 3 samtidig) og spart mesteparten av lønna. Dessverre ikke gjeldsfri, da jeg har både boliglån og studielån. Jeg har ikke fått noe hjelp fra foreldre. Jeg sparer 10 000 hver mnd, for å ha buffer, og prioriterer ikke ferie, shopping og andre ting. Jeg tror vi alle er forskjellige. Jeg tenker veldig ofte på økonomi og "ruster meg" til å møte harde tider (økt rente, barn, oppussing mm). Tar aldri opp andre lån enn jeg har fra før. Bilen jeg har er fra 2002 (kjører dog som en kule!), men er svært billig i drift. Jeg tror små grep her og der kan få deg til å komme deg langt på vei. Men husk at vi alle er forskjellige, har forskjellige utfordringer og opplevelser. Det er det som gjør oss unike.

Anonymkode: 6228f...a18

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke unormalt. Jobber i bank, og snakker med veldig mye folk i alderen 25 - 35 år. Noen personlige observasjoner: 

De under 30 som har flere hundretusen på konto rett etter endt utdanning har enten: 

A) Jobbet et par år før studiene 

B) Arvet penger 

C) Får støtte hjemmefra, og kan spare opp alt av egne middler. (Sommerjobb, deltidsjobb) 

D) Oppsparte midler fra foreldrene. Noen foreldre sparer opp til ungene sine fra første dag, noen som vanligvis blir et par hundre tusen kr etter 15-20 år. Disse står så og renter seg opp til personen skal kjøpe bolig. 

Det er ganske mange unge som må få hjelp av familien til første bolig. Enten har foreldrene midler (penger, eiendom) til å ta ut boliglånet, eller så kommer det fra besteforeldre o.l. Alle i dag er desperate til å komme inn i boligmarked, og spesielt foreldrene vil få ungene inn i egne boliger. 

Videre ser vi at mange unge har enten blitt utdannet inn i arbeidsledighet de siste 4-5 åra, eller så har de hatt jobb, og har nå brukt opp alle sparemidler. Noen omskolere seg, og starter på bar bakke. Selv om de eide egen bolig for 5 år siden. Disse er i dag rundt 30 år gamle. 

Videre har også leieprisene steget meget de siste årene, som gjør at mange studenter må belage seg å ta ut fult studielån, samt jobbe en del året rundt. Noen får lagt av penger til sparing, jevnt og trutt, mens andre bor så dyrt at det ikke blir mange kronene igjen. 

Så, alt i alt, vil jeg si at det er ganske normalt med blakke folk under 30. Men dette gjelder stort sett bare folk under utdanning, eller folk som ikke har jobb i det hele tatt. Et unntak er fagfolk og liknende arbeidere, som ofte har vært fult lønnet siden de var 20 år gamle.

Anonymkode: 37a5b...ac9

Jeg eide bolig OG hadde sparepenger på konto før fylte 25, og jeg faller ikke under noen av kategoriene dine. Jeg har alltid klart meg selv, hatt et nøkternt forbruk og tatt gode økonomiske beslutninger. Og jeg var student i mange år. 

Når det er sagt, syns jeg ikke det er uvanlig eller rart at man ikke eier bolig innen 30. Ikke alle "treffer" på første utdanning eller finner en kjæreste som de kan kjøpe med. Jeg kjenner mange som fortsatt er single og som leier i den alderen. Jeg eg veldig enig med de som sier at å eie bolig ikke er noe mål på lykke eller suksess. Jeg er generelt ikke så opptatt av A4-livet, og jeg syns det er synd at folk føler seg utenfor eller mislykket fordi de ikke har hus, mann og barn når de er 30. 

MEN, jeg syns det er ganske uansvarlig å ikke ha NOEN oppsparte midler i den alderen. Det er bare en dårlig unnskyldning å skylde på studier. Det går fint an å spare selv om man er student, det handler kun om prioriteringer. Man trenger ikke ha en million på konto, men jeg trodde alle voksne mennesker hadde fått med seg at man bør ha 3-4 ganger egen inntekt i buffer, og i løpet av 10 år er det langt ifra umulig å spare opp 100.000 kr.

 

 

Anonymkode: 03b98...513

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje både vanlig og litt uvanlig posisjon du befinner deg i. Jeg vil ikke si at det er uvanlig å ikke eie bolig/ha nok til å kunne etablere seg helt med det første, men det er kanskje vanlig å ha klart å ha spart seg opp litt sparepenger. Det som er fint er at man som student lærer og leve ganske så sparsommelig, og dersom du klarer å holde på som dette med en gang du får deg fast jobb så kan du spare opp ganske mye ganske fort :)

Jeg tror jeg er sånn midt på treet. Jeg er 26 år og enda under utdanning og kommer til å makse ut studielånet og studere 1 år til. :) Dvs., jeg sitter igjen med stor studiegjeld til slutt. Jeg er ikke den som har spart mest, men ikke minst heller. Jeg har stort sett gjennom sommerjobb (ofte nesten hele sommeren) de siste årene som student klart å sette av litt på BSU hvert år. Jeg har vel rundt 150 000 kr og har ikke spart maks hvert år, mest pga. at jeg ikke har kunnet utnytte skatteletta fullt ut. Noen år har jeg altså bare klart å spare 10 000 - 15 000 kr, og jeg har jo vært litt skuffa, men likevel så vokser jo kontoen, så det er veldig motiverende!
En god del av disse pengene er faktisk renter. At jeg har satt de på BSU er egentlig en forutsetning for at jeg har en del oppsparte midler, for når det er sperret av så blir jeg ikke fristet til å bruke de heller og det hadde nok neppe stått så mye der om jeg hadde satt de på en vanlig sparekonto. 


Har også en sparekonto som jeg har som formål å ha litt ekstra midler på, men etterhvert som det røyner på utover året så begynner den å bli tom. Er alltid veldig blakk på denne tiden av året når sommeren nærmer seg. Nå har jeg bare 500 kr der (jepp, veldig lite!), men jeg skal prøve å få jobbet i påsken. Jeg går aldri i minus. Jeg har ganske god kontroll over hvor mye jeg akkurat kan bruke for å klare meg ;) Ved studiestart i august hadde jeg vel rundt 15 000 kr der + BSU. Så jeg har spedd de 15 000 kr på studielånet gjennom året. Jobbet to helger i høst, men pga. eksamen og sykdom så ble det ikke flere helger. Jeg lever egentlig ganske greitt som student nå, har lav husleie og sørger for å kose meg også og ikke leve for stramt heller. Jeg kunne nok klart å spare mer, men det er viktig å leve også. De første årene brukte jeg forholdvis lite på å gå på byen og alkohol, men gjerne penger på andre ting. Nå er jeg i et studentmiljø der vi har det veldig gøy ute og går på en del konserter, så jeg skal innrømme at det ofte går mye på alkohol og uteliv, men vet du hva, jeg synest det er verdt det. I februar/mars har jeg nok brukt nærmere 2000 kr på konsertbilletter (har vært konsertuke her) og alkohol. Det er mye, men det skjer ikke så ofte, så da er det jo greitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min omgangskrets er det ikke mange som eier bolig eller har etablert seg selv om de fleste av oss nærmer oss 30. Jeg har "bare" treårig videregående utdanning og gikk rett ut i jobb og hadde egentlig muligheten til å spare mye. Men så ble jeg syk og har de siste årene levd på AAP. Det er forsåvidt ingen unnskyldning for å la være å spare, for jeg kunne nok spart en god del hvis jeg bare hadde vært fornuftig. Istedenfor å spare så har jeg brukt penger på en dyr hobby, og jeg synes det har vært verdt det.

Nå er jeg så "heldig" at jeg har fått voldsoffererstatning og derfor har litt penger på konto, men bortsett fra det har jeg ingen oppsparte midler. Har bil, ellers eier jeg ingen verdens ting og synes egentlig det er helt ok. Selvfølgelig skulle jeg gjerne hatt en flott leilighet med basseng og stor garasje, men jeg klarer meg helt fint uten også :P

Anonymkode: a3d9a...7d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nav sponset med med min første bolig, nå er den solgt og jeg har kjøpt meg enda større. Men jeg fikk lån av kommunen. Ingen vil ha meg i bedriften sin, så sånn går no dagan.

Anonymkode: 247cb...a3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, tror ikke dette er vanlig.

Anonymkode: bc28c...c07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...