Gå til innhold

Er det vanlig å være 30 år gammel og ikke eie nåla i veggen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 28, straks ferdig med studiene, og har flere hundretusen på konto, og har arvet en leilighet. Så det gjelder ikke for mitt tilfelle i hvert fall.

Anonymkode: 38ce7...665

Rik på penger, fattig på sosial kapital. 

Anonymkode: 19fc3...af1

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror det viktigste er at man har en plan for hvordan man skal nå de målene man har og at man setter opp en realistisk tidslinje for seg selv :) 

Selv er jeg 28 og i prosessen med å kjøpe bolig. Har seks år med studier bak meg og har vært i tre år i full jobb. Klarte å spare 15-20 000 i året mens jeg studerte (noe som var relativt mye for meg da jeg studerte i en relativt "dyr" by). 

Da jeg begynte å jobbe ble jeg plutselig veldig avslappet i forhold til sparing og sparte vel knapt 10 000, eller noe, til tross for at jeg hadde mye å rutte med. Jeg anslo at jeg med over 100k på bsu kunne ta det litt rolig og ikke stresse, men nå som jeg og sambo ser etter bolig så ser jeg at det har vært idioti å sløse vekk mye av lønna. Anslår at jeg kunne ha spart opp til 100k i året hvis jeg bare hadde satt meg opp et budsjett og et mål for hva jeg skulle spare.

Poenget mitt er: sett deg et mål og spar etter evne. Du kan jo selvsagt ikke spare penger du ikke har, og det er jo ikke et mål i seg selv å skulle spare helt inn til beinet, men det er lurt å ha et bevisst forhold til forbruket og spare deretter.

Jeg angrer meg ikke på at jeg ikke sparte mer under studiene - da sparte jeg tross alt en ganske stor prosent av årslønnen min, men jeg angrer veldig på at jeg ikke sparte mer da jeg først hadde en skikkelig innetkt.

Anonymkode: 9bde1...723

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk. Violeta

Å eie en leilighet/hus er heller ikke det samme som å ha lån opp til ørene som tillater deg å bo der ;) Du eier per definisjon ingenting før boliglånet er nedbetalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg eide ingenting da jeg var 30. Kjøpte ikke egen bolig før jeg var 32, og da sammen med eksmannen min. Vi hadde ikke egenkapital, men hadde kausjonister i foreldrene hans. Jeg eide ikke bil eller noenting heller. Dette var på slutten av 90-tallet, og det var ikke så uvanlig da. Folk leide generelt lenger da enn nå.

Nå "skal" man jo nesten eie leilighet allerede før man har inntekt, allerede som student. Synes det er helt rart.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rik på penger, fattig på sosial kapital. 

Anonymkode: 19fc3...af1

Sosial kapital i begrepets originale forstand handler ikke om sosiale antenner og måten man ordlegger seg på.

Anonymkode: e1b87...0f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener at enten så er du full of shit, eller så er du en patetisk person som må skrive det du skrev i denne tråden bare for å gni det i trynet på de som er 30 år gamle og ikke eier nåla i veggen! :P Uansett hvilket alternativ som gjelder for deg, så er du stakkarslig :)

Anonymkode: 6214d...117

 

8 minutter siden, Catnip skrev:

Haha! Vil du ha medalje, eller tar du til takke med et lite diplom?

 

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud.....

Anonymkode: 50faa...afb

Ingen grunn til å være ekle!, jeg svarer bare TS!

Anonymkode: 38ce7...665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 28, straks ferdig med studiene, og har flere hundretusen på konto, og har arvet en leilighet. Så det gjelder ikke for mitt tilfelle i hvert fall.

Anonymkode: 38ce7...665

Gni det inn!

Anonymkode: ab276...63b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 26 og har kjøpt min andre leilighet på Oslo vest, jeg har tidligere begynt på studie jeg ikke avsluttet, har studielån oppå boliglånet og gjort endel dumme valg. Men ting snudde seg og ble bra til slutt :) Tviler ikke på at ting kommer til å ende godt for deg også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

 

Ingen grunn til å være ekle!, jeg svarer bare TS!

Anonymkode: 38ce7...665

Nei, det gjør du ikke. At du visstnok har arvet bolig og eier flere hundre tusener reflekterer overhodet ikke hvor vanlig det er for 30-åringer å ikke eie nåla i veggen. TS stilte spørsmålet sitt ganske tydelig, så jeg vet ikke hvordan det er mulig å misforstå dette. 

Anonymkode: 8e740...622

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske vanlig ja. I hverfall ikke uvanlig.

Om du starter I DAG med planlegging og sparing, så vil du se at du i løpet kort tid får spart ganske mye. Det er utrolig hvor fort en sparekonto vokser om man er strukturert og villig til å leve litt nøkternt en stund.

Vi begynte ikke å spare skikkelig før i 35-årsalderen. Rett og slett fordi alt vi hadde av inntekt gikk til lån og faste utgifter. Sparer i fond. Nå har vi flere hundre tusen på bok.

Anonymkode: 3a2a8...d60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, goldenchanel skrev:

Jeg er 26 og har kjøpt min andre leilighet på Oslo vest, jeg har tidligere begynt på studie jeg ikke avsluttet, har studielån oppå boliglånet og gjort endel dumme valg. Men ting snudde seg og ble bra til slutt :) Tviler ikke på at ting kommer til å ende godt for deg også!

Jeg er 22 og eier 4 leiligheter. Har også gjort mye dumt. Burde ha investert litt anderledes. Uansett, vi er alle forskjellige.

 

:ironi:

Anonymkode: 0659f...4c3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ikke så uvanlig. Jeg har kjøpt min andre leilighet alene i Oslo, så har jo formue sånn sett. Men sparemidler har jeg dårlig med. Er 35 år og har begynt å spare i fond med tanke på pensjon. Og litt til en bufferkonto. Ellers prioriterer jeg reising da det er min største lidenskap. I studietiden bodde jeg utenlands og fokuserte på artige opplevelser istedet for å spinke og spare. Angrer ikke på det, selv om jeg sikkert burde vært flinkere til å spare. 

Anonymkode: af5ae...49c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ganske vanlig å ikke eie så mye. Men over halvparten eier egen bolig. Du er nok blant den nederste tredelen mtp. nettoformue.

Anonymkode: c76ab...985

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare 30, da har du masse tid å catche opp. Er 40 og har ingen ting å vise til økonomisk, samt skrantende helse så de 12.000 eller hva det er jeg får i AAP dekker ikke i nærheten av levekostnadene mine. Tipper at i løpet av et par måneder er alle kontoene helt tomme, aner ikke hva jeg skal gjøre...

Anonymkode: 689fd...7df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det gjør du ikke. At du visstnok har arvet bolig og eier flere hundre tusener reflekterer overhodet ikke hvor vanlig det er for 30-åringer å ikke eie nåla i veggen. TS stilte spørsmålet sitt ganske tydelig, så jeg vet ikke hvordan det er mulig å misforstå dette. 

Anonymkode: 8e740...622

Enkelte folk evner ikke å se lenger enn seg selv. Dessverre :)

Anonymkode: 3d736...88d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en kompis på 45 som ikke eier nåla i veggen han heller. Han blir ferdig med studiene i år. Jeg har ikke oversikt over alt han har studert. Master i ditt, bachelor i datt. Håper dette blir hans siste bachelor. :P
Men så kjenner jeg heller ikke et menneske som har levd så mye, opplevd så mye, og som er så interessant. :) Bare fordi man ikke har en viss mengde penger i en viss alder, betyr ikke det at man er ikke er rik!
Denne karen har ihvertfall levd et rikt liv så langt. Så ikke stress så mye TS. Lev livet sånn som du liker, så ordner det seg nok etterhvert. ;)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er ikke vanlig i min omgangskrets, ihvertfall. 

Det er ikke alle jeg kjenner som eide bolig i en alder av 30, men de var da alle godt i gang med å spare opp EK. 

Å være 30 og ikke engang ha sparepenger å snakke om, er veldig uvanlig, vil jeg påstå. 

Anonymkode: 32d15...e8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omtrent like vanlig som å ha det vil jeg påstå. Det kommer an på når folk begynner studier, når de evt. gjør seg ferdig og begynner i arbeidslivet. Det er aldri for sent, men man bør jo etterhvert legge seg planer for å komme inn i boligmarkedet om ønsket er å bo i en av de større byene med tanke på prisstigningen. 

Anonymkode: cd90d...5ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

 

Ingen grunn til å være ekle!, jeg svarer bare TS!

Anonymkode: 38ce7...665

Nei, det er det du ikke gjør.

Ts spør hva som er vanlig/uvanlig, ikke hvordan du eller jeg har ordnet seg eller en konkurranse om å ha mest mulig før 30. Å fortelle om alt du har oppnådd og fått, er jo helt irrelevant og ikke annet enn selvsentrert og taktløst skryt. 

Anonymkode: 7a075...ed1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er så uvanlig, men det er bare en person i min vennegjeng som er i den situasjonen. Nå er han mest opptatt av å drikke øl på byen fremfor å spare, og ender alltid opp blakk ved slutten av måneden, fremfor å prioritere sparing eller andre fornuftige ting. Så det er vel ikke såå synd på han. Du, TS, tar utdannelse, vil få deg en jobb, og vil mest sannsynlig klare å spare opp til egenkapital i løpet av noen år. Det ordner seg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...