Gå til innhold

er svin farlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Fru Uperfekt skrev:

Det kommer helt ann på hvor du handler svinekjøttet ditt fra.

Den grisen jeg parterer hver høst kommer fra en gård ikke langt fra der jeg bor og jeg vet hvordan den har levd.

Handler alt kjøttet mitt direkte fra gård, så da kommer slaktebilen og slakter og bonden får kjøttet tilbake ferdig kontrollert for så å kjøre det rett ut til de særingene som f.eks meg som ønsker hele dyr som vi parterer selv.

(for ordens skyld jeg er ikke kokk men har fått opplæring i partering hjemmenfra)

 

Vet du hva det er veldig bra du er bevist på hva du kjøper !! Hurra noen som er beviste her :) jeg er vegetarianer så spiser ikke kjøtt ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, lokmeister2016 skrev:

Hmm okei . Nei jeg er for trøtt til og finne det akuratt nå . Men greit du vet vel best du. Jeg vet jo ingenting jeg . Ikke interesse organisasjon? Definer det litt bedre takk. 

Ikke så vanskelig å definere reelle forskningsrapporter som underbygger ditt syn.

En forskningsrapport har ISBN nr

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppi
2 minutter siden, lokmeister2016 skrev:

Vet nokk om grisen til at jeg ikke vil spise den. Eller andre dyr for og si det slik er vegetarianer. Er imot oppdrett og hvordan man behandler dyrene . Du bare må ha noe og pirke på ang meg du . Jaja morsomt de da noen og kverulere med .

Du er konditor! Det er selvfølgelig ikke noe galt i å være utdannet konditor, men du er ikke utdannet kokk! Du graver deg selv ned i gjørma her med manglende kunnskap om grisen. Om kunnskapene dine angående andre dyr er like dårlige som kunnskapen om grisen har du ingenting å komme med.

Du snakker om at du er i mot oppdrett av dyr, jeg er imot oppdrett av fisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, lokmeister2016 skrev:

Vet du hva det er veldig bra du er bevist på hva du kjøper !! Hurra noen som er beviste her :) jeg er vegetarianer så spiser ikke kjøtt ^^

Det du lærer hjemme er like mye verdt som de du lærer på skole . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De grisene som ligger i frysedisken er ikke det.

Anonymkode: b3439...ac0

Vennligst utdyp 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Snuppi skrev:

Du er konditor! Det er selvfølgelig ikke noe galt i å være utdannet konditor, men du er ikke utdannet kokk! Du graver deg selv ned i gjørma her med manglende kunnskap om grisen. Om kunnskapene dine angående andre dyr er like dårlige som kunnskapen om grisen har du ingenting å komme med.

Du snakker om at du er i mot oppdrett av dyr, jeg er imot oppdrett av fisk. 

Bare pga min forvetenhet.

Hvorfor er du imot oppdrett av fisk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Snuppi skrev:

Du er konditor! Det er selvfølgelig ikke noe galt i å være utdannet konditor, men du er ikke utdannet kokk! Du graver deg selv ned i gjørma her med manglende kunnskap om grisen. Om kunnskapene dine angående andre dyr er like dårlige som kunnskapen om grisen har du ingenting å komme med.

Du snakker om at du er i mot oppdrett av dyr, jeg er imot oppdrett av fisk. 

Aldri sagt jeg er utdannet kokk... du liker og dømme andre for og føle deg bedre selv du. Hva er du utdannet som da ? Hvormye vet du egentlig om livet?  Skulle likt deg se leve et år igjennom alt keg har sett og opplevd så kunne vi møttes på midten og kansje hatt litt forståelse og mindre dømming . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppi
10 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Åtseletere så ja i utgangspunktet er griser kanibaler, selv om kanibalisme blandt domestiserte griser sjeldent eller aldri forekommer.

Da er altså kannibalisme blant griser like vanlig som hos mennesker? ( på kanten der, men kannibalisme forekommer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Snuppi skrev:

Da er altså kannibalisme blant griser like vanlig som hos mennesker? ( på kanten der, men kannibalisme forekommer)

Ja, det stemmer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Snuppi skrev:

Du er konditor! Det er selvfølgelig ikke noe galt i å være utdannet konditor, men du er ikke utdannet kokk! Du graver deg selv ned i gjørma her med manglende kunnskap om grisen. Om kunnskapene dine angående andre dyr er like dårlige som kunnskapen om grisen har du ingenting å komme med.

Du snakker om at du er i mot oppdrett av dyr, jeg er imot oppdrett av fisk. 

Jeg har ikke akuratt aktivt gått inn for og lære om grisen heller . Men vet dem spiser så og si alt som er og det er ikke bra og få videreført til oss . Litt som at de er mye tung metaller i noen typer fisk desverre. Som man må være nøye med og ikke spise formye av . Var en japansk fisk , husker ikke hva den het men ble den tilbredt feil kunne man dø av og spise den. En delikatesse i Japan vist.. har ikke noe fakta og referere til her akuratt nå men dette var de noen som sa til meg. Om de stemmer eller ikke får spesielt interesserte bruke tid og Google svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, lokmeister2016 skrev:

Jeg har ikke akuratt aktivt gått inn for og lære om grisen heller . Men vet dem spiser så og si alt som er og det er ikke bra og få videreført til oss . Litt som at de er mye tung metaller i noen typer fisk desverre. Som man må være nøye med og ikke spise formye av . Var en japansk fisk , husker ikke hva den het men ble den tilbredt feil kunne man dø av og spise den. En delikatesse i Japan vist.. har ikke noe fakta og referere til her akuratt nå men dette var de noen som sa til meg. Om de stemmer eller ikke får spesielt interesserte bruke tid og Google svar

Retten du referer til er Fugo.

Fugo lages av kule eller pinnsvin fisker.

Giften er i leveren, skinnet, eggstokkene og involler.

(Etter min mening så er det en kjedelig fisk å spise, har prøvd den 2 ganger)

Finner det skremmende at en før måtte ha en 2-3 årig utdannelse for å lage fugo så kreves det i dag kun 1(!) dags utdannelse.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fru Uperfekt skrev:

Retten du referer til er Fugo.

Fugo lages av kule eller pinnsvin fisker.

Giften er i leveren, skinnet, eggstokkene og involler.

(Etter min mening så er det en kjedelig fisk å spise, har prøvd den 2 ganger)

Finner det skremmende at en før måtte ha en 2-3 årig utdannelse for å lage fugo så kreves det i dag kun 1(!) dags utdannelse.

 

 

Ja det er en tanke vekker . Like greit og ikke spise den om den er kjedlig da :) 1 år er lite 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, lokmeister2016 skrev:

Ja det er en tanke vekker . Like greit og ikke spise den om den er kjedlig da :) 1 år er lite 

Jeg spise den kun pga at jeg var i forretningsmiddag og det er forventet at en spiser det en får servert.

(Var i Tokyo begge gangene)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, lokmeister2016 skrev:

Det du lærer hjemme er like mye verdt som de du lærer på skole . 

Hva med det du lærer på nyhetsspeilet?

Anonymkode: b3439...ac0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, LuxLucet skrev:

De fleste legene, uavhengig av religiøse verdier, vil innrømme at svin er det kjøttet som tar lengst tid å fordøye, har det høyeste saltinnholdet, og det er det farligste kjøttet når det kommer til sykdommer.
Dersom du kjøper kotelett, og tar av en tynn del og legger det foran et mikroskop, vil du se at det vrimler av levende skadedyr og mange slags typer insekter og bakterier. Det blir ikke gjort noe for å sterilisere eller drepe bakteriene før kjøttet blir pakket og lagt i butikkhyllene. Derfor må man steke og tilberede kjøttet grundigere for å drepe alle trikinose-larvene.

Hvor har du det fra at svin tar lengst tid å fordøye?

Saltinnhold? Ja, hvis du salter det for mye så.

Farligst når det kommer til sykdommer? Sier hvem?

Trikinose fra svin har ikke forekommet på flere tiår.

Hva er poenget med å lyve så jævlig?

Sitat

Jeg har lest om flere forskere som advarer mot svinekjøtt, og viser til sammenhengen mellom svin, Alzheimers og hjertesykdommer. Til og med kreft. Jeg vil tro at disse forskerne er i mindretall, og blir sannsynligvis latterliggjort av «the big guys». Skulle ønske jeg hadde linken til disse artiklene.

De blir latterliggjort fordi de prater piss.

Sitat

Synes det er rart at de som spiser svin ikke spiser måker og rotter, for disse dyrene er satt under svinet som tydelig blir fremhevet som selve eksempelet på urent kjøtt.

Det er ikke noe urent ved svinekjøtt. Grisen er et meget renslig dyr.

Endret av jabx
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Den Lille Heksa skrev:

Det som er spesielt med svin er at det er mye fett i kjøttet, og dette kan muligens være belastende for leveren.

Det som er bra med svinekjøtt er at fettet gjerne samler seg slik at det er enkelt å fjerne. Så det du skriver her er bare tull.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, lokmeister2016 skrev:

Se bort fra bibelen og på fakta jeg leste svin svetter ikke Dvs alt de spiser forblir i kjøttet . Svin spiser altmulig rart det er ikke bra pluss svin kan ha parasitter vi kan få om vi er uheldige svin er ikke veldig bra eller annet kjøtt egentlig jeg er vegetarianer da så ja da har du den meningen

Hva har svetting med saken å gjøre? Griser kvitter seg med giftstoffer gjennom avføringen.

Svinekjøttet du får i norske butikker er ikke fra griser som spiser "altmulig rart".

Parasitter er heller ikke noe problem i svinekjøtt.

Kutt ut svada er du snill.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, lokmeister2016 skrev:

Se bort fra bibelen og på fakta jeg leste svin svetter ikke Dvs alt de spiser forblir i kjøttet . Svin spiser altmulig rart det er ikke bra pluss svin kan ha parasitter vi kan få om vi er uheldige svin er ikke veldig bra eller annet kjøtt egentlig jeg er vegetarianer da så ja da har du den meningen

Vel, som alle andre dyr har svin nyrer og en lever. Ingen blir kvitt "dritten" gjennom å svette, man blir kvitt det gjennom urin, avføring og gjennom en lever som renser blodet. Svin spiser alt mulig rart ja, men den blir ikke foret på alt mulig rart. Parasitter i norskt svinekjøtt er ikke-eksisterende, det tas trikinprøver an mass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, for å oppsummere: grisekjøtt er ikke farlig, grisen lever helt greit i Norge (nye regler noen år tilbake påla bonden å bygge løsdrift). Ting grisen spiser forblir ikke i kjøttet, grisen bruker fett, proteiner og karbohydrater til å bygge opp muskulatur og holde seg i livet. Om man spiser en gulrot så blir ikke musklene bygd opp av gulrot, skjønner? 

Det er ikke påvist trikiner i grisekjøtt siden 1994, det var i en besetning i Tønsberg og første tilfelle siden 1981. Alle griser (og hester faktisk) blir testet for trikiner. Jeg er agronom og næringsmiddelteknolog og har sånn noen lunde peiling. Det er lurt å ha om man skal legge ut en påstand. Sjekk fakta og søk informasjon som er verifisert og til å forstå. Unngå å tolke ting, det leder fort til misoppfatninger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Snuppi skrev:

Da må du kunne vise til kilder da vet du! Svin er magert kjøtt! 

Kjøttet er separert fra fettet, i motsetning til sauekjøtt og storfe, der kjøttet er marmorert av fett, og dermed blir saftig og smakfullt. 
Man merker det f.eks. ved kjøttdeig, ingenting er tørrere enn svinekjøttdeig! Jeg syns ikke den duger til taco og sånn, da foretrekker jeg kyllingkjøttdeig som trekker til seg fett og smaker mye bedre,  og dertil mer smak.

Jeg har hørt at lyst kjøtt er sunnere enn rødt kjøtt (storfe, sau osv) - 

dvs svin, fjærkre (kylling og kalkun f.eks.) - fordi her er fettet separert fra kjøttet, slik at en får i seg mye mindre fett.
Klart om du spiser fettet på kotelettene eller skinnet på kyllingen, - så får du i deg fett. Mange elsker bacon og... nam nam... sprøstekt bacon... men ikke noe jeg ville spist hver dag :)

Svinekjøtt er vanlig i wok i Asia... og der er det da lite sykdommer?

 

Anonymkode: 57c46...5d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...