Gå til innhold

er svin farlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Snuppi skrev:

Bestod du kokkelinja @lokmeister2016? Har du gått lærlingetid og bestått fagprøven? 

 

Bestod ja. Hehe du frøken de er ikke vits og leke smart og prøve og fremstille meg som mindre smart her altså de kommer du ingen veg med . du må fikse selvtilitten din siden du prøver fremstille deg som bedre en andre .  Er utdanna konditor. Logoen vår på VGs vant faktisk en pris for best logo under grundercamp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 timer siden, LuxLucet skrev:

Det ble aldri tillatt for en kristen å spise svin og gris. Det er kristne som har latt seg høre mer på tilsynelatende god vitenskap istedenfor å høre på Guds ord, som har banet veien for svinekjøtt i kristendommen. Ingen finner støtte i Bibelen for at svin og de andre urene dyrene kan spises, men mange viser til Mark.7:18-19 for å underbygge sin påstand om at det allikevel er tillat. Problemet er at disse versene ikke handler om mat.

 

Det er ikke bare svin og gris som blir kategorisert som urene dyr man ikke skal spise. Hare, kamel, grevling, ørn, struts, ugle, flaggermus m.m (5.Mos.14).

 

Universitet i Manchester gjorde flere tester på mumier som hadde blitt hentet fra Egypt, og de oppdaget at noen av dem hadde dødd av trikinose.

 

De fleste legene, uavhengig av religiøse verdier, vil innrømme at svin er det kjøttet som tar lengst tid å fordøye, har det høyeste saltinnholdet, og det er det farligste kjøttet når det kommer til sykdommer.
Dersom du kjøper kotelett, og tar av en tynn del og legger det foran et mikroskop, vil du se at det vrimler av levende skadedyr og mange slags typer insekter og bakterier. Det blir ikke gjort noe for å sterilisere eller drepe bakteriene før kjøttet blir pakket og lagt i butikkhyllene. Derfor må man steke og tilberede kjøttet grundigere for å drepe alle trikinose-larvene.

 

Grisen spiser absolutt alt, til og med hverandre. De er åtseletere og derfor gjorde Gud at man ikke skulle spise dem. Han lagde naturligvis ikke dyr for at de skulle bli spist av mennesker, men Han sa at dersom vi ville spise kjøtt, så skulle vi i det minste spise dem som er rene.

 

Jeg har lest om flere forskere som advarer mot svinekjøtt, og viser til sammenhengen mellom svin, Alzheimers og hjertesykdommer. Til og med kreft. Jeg vil tro at disse forskerne er i mindretall, og blir sannsynligvis latterliggjort av «the big guys». Skulle ønske jeg hadde linken til disse artiklene.
Gud har aldri sagt at det er tillatt å spise svin selv om mange påstår at «nå er vi så mye klokere» og flinkere til å tilberede maten, og at grisene blir foret opp med «bedre» mat.
Synes det er rart at de som spiser svin ikke spiser måker og rotter, for disse dyrene er satt under svinet som tydelig blir fremhevet som selve eksempelet på urent kjøtt.
Djevelen søker alltid å ødelegge det Gud har innstiftet. I den forbindelse er det interessant at det Gud har forbydd, er nettopp det som er den akseptable normen i denne verden. Men det er en annen diskusjon.

Hva jeg tenker om svin, er at når Gud har sagt noe ikke burde spises, så har Han en grunn til det – for vårt eget beste.

 

Mark 15-19

15Det er ikke noe utenfor mennesket som kan gjøre ham uren når det kommer inn i ham. Men det som går ut fra mennesket, det er det som gjør mennesket urent. 

16Om noen har ører å høre med, han høre! 

17Da han var kommet inn i et hus, bort fra folket, spurte disiplene ham om lignelsen. 

18Han sier til dem: Er dere også like uforstandige? Skjønner dere ikke at det som kommer inn i mennesket utenfra, ikke kan gjøre ham uren, 

19fordi det ikke kommer inn i hjertet, men går ned i magen og ut den naturlige veien, og slik blir all mat renset.

Hvordan tolker du det til at svin er uren mat jmf bibelen? Og ikke minst hvorfor føler du at det ikke angår mat?

 

Moseboken ser jeg vekk ifra siden jeg er katolsk og ikke jøde, gml testamentet er det jødene som bruker imenst kristne følger nye testamentet.

Den angivelige undersøkelsen du skriver om må du nesten linke til slik at det er mulig å se om de faktisk sier det du påstår, om ikke så blir det kun synsing fra din side.

Når det kommer til triktiner så forekommer det og bla. i fisk, uten at gml. Testamentet eller Quraen forbyr det.

Forøvrig så vil du ikke finne triktiner i svinekjøtt kjøpt over disk i Norge, med mindre det er parallellimportert.

Ja gris er åtseletere så der har du rett.

Når det kommer til de undersøkelsene som linker grisekjøtt opptil Alzheimers, hjertesykdommer og kreft så blir det synsing all den tid du ikke kan produsere linker til dette.

Sånn jeg ser det har ikke Gud sagt at vi ikke kan spise svin, men du står selvfølgelig fritt til å tolke bibelen på din måte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Snuppi skrev:

Du må henvise til kilder angående dine påstander angående grisen. Gud er ikke en kilde som du kan vise til. Innlegget ditt er ikke troverdig! Du hevder at griser er kanibaler!?!? WTF?!

De er faktisk det siden de er åtseletere 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fru Uperfekt skrev:

De er faktisk det siden de er åtseletere 

Sant de spiser hva som helst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fru Uperfekt skrev:

De er faktisk det siden de er åtseletere 

De grisene som ligger i frysedisken er ikke det.

Anonymkode: b3439...ac0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppi
9 minutter siden, lokmeister2016 skrev:

Bestod ja. Hehe du frøken de er ikke vits og leke smart og prøve og fremstille meg som mindre smart her altså de kommer du ingen veg med . du må fikse selvtilitten din siden du prøver fremstille deg som bedre en andre .  Er utdanna konditor. Logoen vår på VGs vant faktisk en pris for best logo under grundercamp

For en nedlatende kommentar! Du er altså en konditor som ikke har kunnskap om grisen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Mark 15-19

15Det er ikke noe utenfor mennesket som kan gjøre ham uren når det kommer inn i ham. Men det som går ut fra mennesket, det er det som gjør mennesket urent. 

16Om noen har ører å høre med, han høre! 

17Da han var kommet inn i et hus, bort fra folket, spurte disiplene ham om lignelsen. 

18Han sier til dem: Er dere også like uforstandige? Skjønner dere ikke at det som kommer inn i mennesket utenfra, ikke kan gjøre ham uren, 

19fordi det ikke kommer inn i hjertet, men går ned i magen og ut den naturlige veien, og slik blir all mat renset.

Hvordan tolker du det til at svin er uren mat jmf bibelen? Og ikke minst hvorfor føler du at det ikke angår mat?

 

Moseboken ser jeg vekk ifra siden jeg er katolsk og ikke jøde, gml testamentet er det jødene som bruker imenst kristne følger nye testamentet.

Den angivelige undersøkelsen du skriver om må du nesten linke til slik at det er mulig å se om de faktisk sier det du påstår, om ikke så blir det kun synsing fra din side.

Når det kommer til triktiner så forekommer det og bla. i fisk, uten at gml. Testamentet eller Quraen forbyr det.

Forøvrig så vil du ikke finne triktiner i svinekjøtt kjøpt over disk i Norge, med mindre det er parallellimportert.

Ja gris er åtseletere så der har du rett.

Når det kommer til de undersøkelsene som linker grisekjøtt opptil Alzheimers, hjertesykdommer og kreft så blir det synsing all den tid du ikke kan produsere linker til dette.

Sånn jeg ser det har ikke Gud sagt at vi ikke kan spise svin, men du står selvfølgelig fritt til å tolke bibelen på din måte.

Jeg lar ikke en eventyrbok bestemme hva jeg skal spise.

lurer på hva det står i asbjørnsen og moe?

Anonymkode: b3439...ac0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Snuppi skrev:

For en nedlatende kommentar! Du er altså en konditor som ikke har kunnskap om grisen?

Åpenbart ikke.

Anonymkode: b3439...ac0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, lokmeister2016 skrev:

Bestod ja. Hehe du frøken de er ikke vits og leke smart og prøve og fremstille meg som mindre smart her altså de kommer du ingen veg med . du må fikse selvtilitten din siden du prøver fremstille deg som bedre en andre .  Er utdanna konditor. Logoen vår på VGs vant faktisk en pris for best logo under grundercamp

Merkelig at du lærte at de ikke svetter, noe som er sant, men ikke at de har andre naturlige måter for å kvitte seg med overskuddsvarme

Men kanskje de ikke gikk så nøye innpå det siden du skulle lære å lage og pynte kaker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Snuppi skrev:

For en nedlatende kommentar! Du er altså en konditor som ikke har kunnskap om grisen?

Vet nokk om grisen til at jeg ikke vil spise den. Eller andre dyr for og si det slik er vegetarianer. Er imot oppdrett og hvordan man behandler dyrene . Du bare må ha noe og pirke på ang meg du . Jaja morsomt de da noen og kverulere med .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lar ikke en eventyrbok bestemme hva jeg skal spise.

lurer på hva det står i asbjørnsen og moe?

Anonymkode: b3439...ac0

Sist jeg sjekket så var ikke det svaret på noen måte myntet til deg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppi
2 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

De er faktisk det siden de er åtseletere 

Åtesletere? Eller altetende? Er griser kanibaler i utgangspunktet fra naturens side?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Fru Uperfekt skrev:

Merkelig at du lærte at de ikke svetter, noe som er sant, men ikke at de har andre naturlige måter for å kvitte seg med overskuddsvarme

Men kanskje de ikke gikk så nøye innpå det siden du skulle lære å lage og pynte kaker.

De har dem jo . Men mye av de dårlige forblir fortsatt i kjøttet da de ikke blir kvitt så mye akuratt. De spiser jo alt de kommer over skal poste en artikkel her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Snuppi skrev:

Åtesletere? Eller altetende? Er griser kanibaler i utgangspunktet fra naturens side?

Åtseletere så ja i utgangspunktet er griser kanibaler, selv om kanibalisme blandt domestiserte griser sjeldent eller aldri forekommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, lokmeister2016 skrev:

De har dem jo . Men mye av de dårlige forblir fortsatt i kjøttet da de ikke blir kvitt så mye akuratt. De spiser jo alt de kommer over skal poste en artikkel her..

Vet at de er åtseletere men vet og at det kjøttet en får kjøpt over disk i Norge er trygt så lenge det ikke er parelellimportert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Merkelig at du lærte at de ikke svetter, noe som er sant, men ikke at de har andre naturlige måter for å kvitte seg med overskuddsvarme

Men kanskje de ikke gikk så nøye innpå det siden du skulle lære å lage og pynte kaker.

Jeg velger faktisk og utdanne meg som noe annet nå , så ja. Men grisene idag lever jo trangt og stuet sammen i sin egen skit Desverre dårlige forhold for slakter grisen . De blir avla opp som mat. Lite humant , lever trangt og blir behandla dårlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm okei . Nei jeg er for trøtt til og finne det akuratt nå . Men greit du vet vel best du. Jeg vet jo ingenting jeg . Ikke interesse organisasjon? Definer det litt bedre takk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, lokmeister2016 skrev:

Jeg velger faktisk og utdanne meg som noe annet nå , så ja. Men grisene idag lever jo trangt og stuet sammen i sin egen skit Desverre dårlige forhold for slakter grisen . De blir avla opp som mat. Lite humant , lever trangt og blir behandla dårlig. 

Det kommer helt ann på hvor du handler svinekjøttet ditt fra.

Den grisen jeg parterer hver høst kommer fra en gård ikke langt fra der jeg bor og jeg vet hvordan den har levd.

Handler alt kjøttet mitt direkte fra gård, så da kommer slaktebilen og slakter og bonden får kjøttet tilbake ferdig kontrollert for så å kjøre det rett ut til de særingene som f.eks meg som ønsker hele dyr som vi parterer selv.

(for ordens skyld jeg er ikke kokk men har fått opplæring i partering hjemmenfra)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...