Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Sånn som du forteller det virker det som de liker å flashe livsstilen sin. Jeg kan skjønne dere vil være der sammen, særlig hvis det er sånn at barna er omtrent like gamle og koser seg sammen, men hvis det skaper misnøye kan det være en idé å dele opp slik at dere har hver deres uker/helger og f.eks annenhver påske og vinterferie.

I og med at barna kommentere dette mye tror jeg du og mannen din må ha en annen strategi for hvordan dere svarer på dette slik at dere kan påvirke barna til å forstå at man er ulike og har ulik økonomi. Som regel blir man ikke noe lykkeligere av å kunne kjøpe seg alt man vil hele tiden, selv om penger og nok av det gir en frihet. Det kan være en idé å få barna til å se at det kan gi en tilfredsstillelse å kunne spare til noe man ønsker seg og det gir en spesiell følelse at man har klart å nå målet sitt. Det er noe annet enn å bare få det rett i hendene. Jeg mener ikke dere skal snakke ned svigerfamilien din, men vinkle ting annerledes enn dere har gjort, for barn fanger opp misnøye og stemninger fra foreldre lett som bare det.

Jeg kan skjønne at det kan være slitsom å være mye sammen folk som er så opptatt av materielle goder, og dere har muligheter til endring. Selge dere ut eller dele opp feriene og tilbringe mindre tid sammen der.

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

TS, er det virkelige problemet at svigers er ufyselige mennesker som dere ikke trives sammen med? Det virker jo sånn. Da er løsningen enten å dele opp hytteukene (du har ikke svart på hvorfor dere ikke gjør dette) eventuelt selge seg ut/kjøpe dem ut. Det er jo ingenting å lure på.

Hvis problemet er at dere ikke klarer å forklare barna hvorfor noen som eier egen bedrift tjener mer enn en statsansatt, så vil jeg tro det er fordi dere ikke har forsøkt ordentlig  - ja, kanskje dere tilogmed baksnakker svigers med dårlig skjult bitterhet. Jeg tror at hvis dere selv er fornøyd med livet så vil dette skinne igjennom, og da holder det med å forklare dette en gang.

Her er hva du kan si: "Dere barn, er faktisk veldig privilegerte som vokser opp i en familie med egen fjellhytte og som kan dra på ferie til utlandet og som får nytt utstyr når dere trenger det. De fleste barn i Norge er mye fattigere enn dere. Hvorfor akkurat svigers har nyere ski og finere dingser enn dere, det er fordi de eier sin egen bedrift. Det gjør ikke pappa og jeg, vi har valgt trygge jobber framfor den risikoen det er å drive noe selv. Det å eie en bedrift kan virke enkelt, men de fleste som gjør det må jobbe i mange år uten lønn, de jobber veldig lange dager og de lever med en risiko om at hele bedriften kan gå konkurs. De bidrar også mye til samfunnet med arbeidsplasser og skatt. Så det er ingen grunn til å være misunnelig, det spørs hvordan man ser på livet. Jeg har for eksempel en veldig meningsfull jobb, jeg får betalt for overtid og jeg kan ikke få sparken. De tingene er verdt masse for meg.Nå forstår dere hvorfor det er sånn, så dette vil jeg ikke høre mer mas om".

Anonymkode: 48c4f...5cf

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

det tenker jeg så absolutt ikke.. Men jeg vil at barna skal glede seg til vi reiser på hytta og sitte igjen med gode følelser etter at vi har vert der.. Det har de ikke nå.. Ikke fordi at jeg lærer de å føle seg slik...

Anonymkode: fcdf7...548

Jo, du lærer de å føle det slik. Dine holdninger skinner helt sikkert igjenom og det lyser misunnelse lang vei. Det blir enklere for deg selv om du faktisk tar ansvar for egne følelser.

Anonymkode: 5fe24...fa5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

flinke folk?? Så vi som er sykepleiere er ikke flinke nok??

Det er mye mer enn det jeg skriver her, som gjør at vi vurderer å selge oss ut.. Når en hver eneste gang vi har vert på hytta, må forkllare barna at vi har mindre, så blir det slitsomt.. Svigers blåser dette opp, slik at de føler seg dårligere.

Sorry men dette tar du svært personlig. Det har absolutt ingenting med deg å gjør hva de tjener! Du tjener hverken mer eller mindre fordi de er rike. Det har ingen betydning for hvor flink du er i jobben din at de har egen bedrift. Det eneste er at du blir er fordomsfullt og lite sympatisk menneske av å feriere med dem, men det er helt alene ditt valg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke bare litt hårsår eller? Du er midunnelig og føler deg underlegen, men det er faktisk dine følelser og ditt problem og din løsning.. Du velger å tolke alt i verste mening og er tydelig misunnelig. Dette er noe du overfører til barna dine og som de må leve med..

Tror du virkelig at din svigerinne og familie er ute etter å trykke dere ned og skape dårlig stemning? Hvorfor skulle de det? De velger jo å feriere med dere på hytta.. Kanskje du burde lære å fokusere mer på hva dere faktisk har ( og at de fleste andre i denne verden har betydelig mindre..) enn å fokusere på hva andre har. 

Det er da vitterlig mange som føler seg bedre ved å briljere med å ha noe som andre ikke har. Fatter ikke hvilken planere du og endel andre i tråden her kommer fra; åpenbart at beskjedenhet ikke er en dyd.

Er også endel som legger skylden på foreldrene om barna føler på forskjellene. Makan til enkel verden dere lever i. Barn tar i mot alle mulige signaler utenfra og motepresset og pengebruken er i enkelte miljøer helt hinsides. Svigerfamilien bidrar til å fremheve materialistiske prioriteringer og det du kan kjøpe for penger. Selvsagt er det slitsomt å måtte terpe overfor ungene at det ikke er viktig i det lange løp; det mister dessuten troverdighet - penger gir økt komfort, økte valgmuligheter og det er hakket bedre å grine i en Mercedes enn i en lånt folkevogn. Dette skjønner unger uansett hva foreldre sier.

Det er et stort paradoks i tråden at flere både mener at Ts er misunnelig, at svigerfam må få bruke akkurat som de vil (det er tross alt ikke det som diskuteres), samtidig som dere mener at penger ikke betyr noe. Det gjør det og svigerfamilien kan ha godt av en realitycheck og bli litt bevisst på hvilke verdier de fronter.

Anonymkode: 39371...555

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er et stort paradoks i tråden at flere både mener at Ts er misunnelig, at svigerfam må få bruke akkurat som de vil (det er tross alt ikke det som diskuteres), samtidig som dere mener at penger ikke betyr noe. Det gjør det og svigerfamilien kan ha godt av en realitycheck og bli litt bevisst på hvilke verdier de fronter.

Anonymkode: 39371...555

Det er jo ikke noe paradoks! Ingen av disse argumentene er motstridende. 

Jeg er ikke rik, jeg har nok, men ikke til alt jeg ønsker meg. Jeg har venner og familie med bedre økonomi uten at jeg forgår av misunnelse fordi en har kjøpt ny bil og jeg selv bare har en gammel bruktbil eller føle meg underlegen fordi jeg ikke har villa. 

• Liker 2
Gjest Jon Are
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

flinke folk?? Så vi som er sykepleiere er ikke flinke nok??

Det er mye mer enn det jeg skriver her, som gjør at vi vurderer å selge oss ut.. Når en hver eneste gang vi har vert på hytta, må forkllare barna at vi har mindre, så blir det slitsomt.. Svigers blåser dette opp, slik at de føler seg dårligere.

Det har jeg ikke sagt. Klart dere er flinke også, og dere burde være stolt over å utføre en så fin jobb. Det jeg ikke liker er den undeliggende sjalusien i innlegget ditt. Jeg vet ikke hva de jobber med eller hva som gjør at de har så mye penger. Likevel burde du unne dem dette og overse  overfladiske kommentarer om fint utstyr og dyre ferier.  Dine barn vil lære av deg og ta etter deg din måte å være på.  i dette innlegget viser du dessverre noe som du ikke burde videreføre til dine barn, mindreverdskompleks og sjalusi. De vil helt sikkert oppleve det selv en gang ;å møte ei venninne som er penere , flinkere og som vil komme til å tjene mer enn de. Skal de da bare droppe disse vennene? Verden er nå engang slik. Det vil alltids finnes noen som er bedre enn deg. En må bare lære å leve med det...

Med hilsen fra

<Jon Are

AnonymBruker
Skrevet

Trenger nå ikke droppe de, bare mingle litt mindre :)

Anonymkode: 2413e...c44

Skrevet

Jeg kan forstå at du føler dette er veldig kjipt. Men nå er nå saken sånn at de har råd til dette og da lever de deretter. Og jeg har mer tro på at dine barn er bedre rustet når det kommer til økonomi, fordi dine barn vet at hvis man vil ha noe, så må man spare. Og det vil føles så mye bedre for dem når de har spart lenge og vel og endelig kan kjøpe seg det de har spart til. Og de lærer å bruke pengene riktig.

Barn som får alt opp i hendene uten å løfte en finger, for å si det sånn, vil ikke lære seg å være fornuftig når det gjelder penger. De er vant til at de får alt de peker på og den dagen de flytter for seg selv og må betale husleie, strøm, ha nok penger til mat hver måned og andre utgifter, så tror jeg de vil få seg et aldri så lite sjokk.

Mine svigerforeldre har en del penger (jeg vil ikke kalle de søkkrik), men de er heldigvis moderate. Og de er spandable med hele familien, men ikke overdådig. Vi har 3 barn og hvis de vil ha noe, så må de spare penger til det. Nå i det siste så har 2 av barna våre spart opp til en ny mobil. Og eldstemann er veldig nøye med pengebruken. 

Og barna dine vil huske alle opplevelsene dere har hatt sammen som en familie. Det er mye mer viktig enn materielle goder. Det er egentlig bare til å forklare de at enkelte har mer penger og kan dermed kjøpe seg dyrere ting. Men det betyr ikke at det barna dine har spart til er dårligere av den grunn og at de må aldri føle seg mindreverdig bare fordi de ikke har siste nytt innen ski, klær, data, mobil osv.

Når det gjelder hytten, så kan vel ikke de dure fram som de vil uten at dere er enig? Jeg vet ikke om dette stemmer, men jeg ville sjekket opp i dette. Dere har sameie og da bestemmer jo dere også, enten de vil eller ikke. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig viktig at du ikke lar sjalusien din smitte over på barna, TS. Ungene må ikke lære å føle seg dårlige fordi søskenbarna har nyere utstyr og dyrere ferier.

Min mann og jeg er i litt samme situasjon som din svigerinne og hennes mann. Vi er ikke rike, men har inntekt over snittet, har ikke barn og kan gjøre "hva vi vil" økonomisk. Vi har ikke en ekstravagant livsstil, men vi spiser mye ute, er mye på konserter/teater o.l, og reiser en del. Kort sagt har vi god inntekt, bor i oslo, er barnløse og lever deretter.

Min manns søster og hennes mann sitter mye dårligere i det. Begge har typiske lavtlønnsyrker og flere barn.

Det er veldig ubehagelig å være med dem. Min svigerinne kommer hele tiden kommer med ubehagelige stikk og "morsomme kommentarer", og er veldig nøye på å påpeke at hun "aldri i verden" ville byttet bort familielivet med vår livsstil. Det er ganske åpenbar sjalusi (for å si det sånn et det ikke bare ungene som gjør at de har langt dårligere råd enn oss).

Vi orker ikke være så mye med dem, hvilket er synd, for de er egentlig veldig hyggelige folk.

Anonymkode: 231eb...469

• Liker 1
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig viktig at du ikke lar sjalusien din smitte over på barna, TS. Ungene må ikke lære å føle seg dårlige fordi søskenbarna har nyere utstyr og dyrere ferier.

Min mann og jeg er i litt samme situasjon som din svigerinne og hennes mann. Vi er ikke rike, men har inntekt over snittet, har ikke barn og kan gjøre "hva vi vil" økonomisk. Vi har ikke en ekstravagant livsstil, men vi spiser mye ute, er mye på konserter/teater o.l, og reiser en del. Kort sagt har vi god inntekt, bor i oslo, er barnløse og lever deretter.

Min manns søster og hennes mann sitter mye dårligere i det. Begge har typiske lavtlønnsyrker og flere barn.

Det er veldig ubehagelig å være med dem. Min svigerinne kommer hele tiden kommer med ubehagelige stikk og "morsomme kommentarer", og er veldig nøye på å påpeke at hun "aldri i verden" ville byttet bort familielivet med vår livsstil. Det er ganske åpenbar sjalusi (for å si det sånn et det ikke bare ungene som gjør at de har langt dårligere råd enn oss).

Vi orker ikke være så mye med dem, hvilket er synd, for de er egentlig veldig hyggelige folk.

Anonymkode: 231eb...469

Mannen din må snakke med søsteren sin, for det der går ikke an.

Skrevet

Sånn var det da jeg vokste opp også. Vi var på norgesferie i to uker med min tante og onkel og mine søskenbarn. Da kom de gjerne direkte fra utenlandsferie, mens vi kom fra en uke på hytten til besteforeldrene mine. Når vi skulle på utflukter hadde de alltid masse utstyr, med seg nye leker osv. De hadde stort hus og båt osv..

jeg tenkte aldri over det. Jeg visste de hadde jobber som betalte mye penger, og ellers ble det snakket om hvor glad de var i å ha masse utstyr, mens vi likte det mer enkelt :-p det er nok sant, men vi kunne uansett ikke hatt så mye utstyr om vi ville. 

Jeg elsket å være på ferie med dem og syns de var heldig som hadde trapp i huset, men vi hadde det jo så koselig og fint hjemme så jeg var aldri misunnelig. 

Tror det er dere voksnes ansvar her å lære barna at i dette samfunnet har noen mer enn dere og noen betydelig mindre. De er heldig som får ski, har hytte osv... mange barn kan bare drømme om det. 

• Liker 2
Skrevet

Nå er det slik i Norge i dag at man må faktisk forholde seg til at noen er så rike at de kan kjøpe helikoptre for gøy. Dere får det nærmere innpå livet og ser det mer konkret enn mange, fordi dere har det i nær familie. Det er virkeligheten du og dine barn må leve med. Det er også slik at familie velger vi ikke, og det finns mange som man kanskje ikke ville omgås hvis det ikke var for at man var i slekt. Sånn er det bare, og barna dine har altså rike slektninger, og kanskje ikke så greie slektninger. Kutte dem hundre prosent ut er ingen løsning (syns jeg), så dere får bare være glad for at dere har skiutstyr, kan reise på ferie og har en hytte og  slekt. Gøy hvis onkel kjøper helikopter, da, da kan de vel få bli med en tur? Gøy at kusine også har sånt brett, da kan de bruke det sammen. "Urettferdig" at kusine bare får det, men sånn er det, de er søkkrike, dere er vanlig rike.  

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...