Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke ts, men jeg er helt uenig i det du skriver. Om man er opptatt av merkeklær og statusprodukter søker man seg gjerne bevisst til den type miljøer der dette finnes, og man finner ut hvilke jobber man må ha for å kunne leve etter en viss standard. Jeg er i alle fall ganske sikker på det i og med at visse familier viser slikt frem så tydelig/ofte. Utdannelse har ofte også noe å si for hvilken økonomi man har, og det kommer ikke av seg selv.

Anonymkode: e428c...196

Du kunne ikke tatt mer feil av oss. 

Ja, vi bor i ett fint og dyrt område, men handler etter lommeboka uten at det ligger noe baktanker i det. Jeg har fulgt drømmen min når det gjelder utdannelse og karriere som jeg visste ville gi meg lav lønn, men jeg har ikke kommet der jeg er nå gratis. Mens resten av søskene har levd livets glade dager og levd fra hånd til munn under hele ungdomstiden, har jeg heller jobbet og hadde null fritid. Det er ikke slik at jeg eller mannen min har fått servert godene vi har på ett sølvfat. At vi nå handler og lever etter lommeboka, gir ikke det andre rett til å "straffe" oss. 

Anonymkode: 01506...949

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er forferdelig dårlig gjort mot barna sine og stakkarslig gjøre dem fordi noen andre har mer.

"stakkars fattige oss. Det blir bare Mallorca og fjorårets ski...uff og uff. Kusinene deres er mye lykkeligere enn dere.....Mamma er lei seg..."

Æsj.

Anonymkode: 5f6d2...55f

• Liker 9
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du minner meg om min svigerinne, ts. Jeg og mannen min har veldig god økonomi, og vi kjøper det vi vil. Vi har jobbet og slitt for utdannelsene våre for å komme oss hit vi er i dag. Skal vi unngå å leve som vi vil fordi søsken og svigersøsken ikke gadd å ta en høyere utdanning? Sett deg på skolebenken i 6-7 år, så skal du se at du får bedre lønn du også. Slutt å syte. Skaff deg en bedre utdanning så får du automatisk bedre økonomi. Å sitte i kassa på rema eller vaske toaletter gir også lønn deretter. 

Anonymkode: f6506...384

Jeg har seks år med høyere utdannelse, men tjener likevel ikke fett. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, Minlillesky skrev:

Barna husker ikke de materielle godene og de flotte, fantastiske dyre feriene gjennom årene. Det barn husker best er de morsomme tingene de gjorde sammen med familien sin, enten om det er en enkel telttur i hagen med grilling på kvelden, eller å kose seg på strand i sola med bøtte og spade osv.

Dette. 

Å gni inn at noen er mer rike er utrolig patetisk, men husk at det er ikke sikkert at det er det de prøver på. 

vær heller tilstedeværende som mor og far. Finn på ting som ikke koster men vær sammen. Vurder å kjøpe hytte et et annet sted.:p

Anonymkode: 2413e...c44

• Liker 1
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Søsteren til mannen min og mannen hennes er søkkrike.

Vi eier en hytte sammen (arvet) og er mye sammen der.

De kjøper seg det nyeste av ski, skiutstyr, klær og produkter som vi ikke har mulighet til å matche. Vi kjøpte oss nye ski i fjor, og nå kommer de med helt nye felleskap som visstnok skal være sååå mye bedre. Barna har proffe ski og skiklær mens våre barn får arve/kjøpe brukt. Nå når barna begynner å bli større så blir disse forskjellene så store og tydelige.

I tillegg så foreslår de aktiviteter som koster mye penger hele tiden. Dette har ikke vi råd til. De planlegger påbygg og diverse til hytta og bare overkjører oss.

De skal også alltid komme med noe bedre.. Som når vi bestilte oss sydentur til mallorca og barna fortalte det, så skulle de på seilferie på en luksusbåt i Kroatia.. Jeg eeer så lei av at de alltid skal være "bedre" enn oss. En ting er at de har mer penger, men en annen ting er å gjøre det så tydelig fremfor barna.

Vi vurderer seriøst og selge oss ut av hytta pga. dette. Det blir for dumt at barna skal føle at de har så "mye mindre" hver gang vi drar til hytta. Datteren vår skulle vise stolt frem sin classywalk som hun hadde spart lenge til sist gang, men da hadde datteren deres fått! en enda finere en sånn uten videre.

Det er synd at det skal være slik, men vi kan jo ikke be de slutte å kjøpe seg nye saker heller?  Hva gjør vi..

Anonymkode: fcdf7...548

At de har mer penger og kan kjøpe seg flere og dyrere ting enn dere er bare sånn livet er. Du og din familie må lære dere å være fornøyd med det dere har og har råd til.

Men når det kommer til det jeg har uthevet er det noe annet i mine øyne. Det er en hytte dere eier sammen og da kan ikke den ene parten bare overkjøre den andre parten. Man må diskutere og legge ambisjoner og planer etter økonomien til dere begge. Ofte er det sånn at man har ulike ønsker for hvordan en hytte skal være og hvor mye man vil og har mulighet til å investere i den, noe som gjør det utfordrende å eie noe sammen med andre. Jeg hadde ikke funnet meg i at den ene parten skal betale utbedringer på en hytte jeg er medeier i. Hva skjer med eierbrøken, kan jeg bruke tilbygget som om det er mitt eget osv.

• Liker 2
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Dere burde forslå å selge dere ut av hytta.

Skrevet

De vet vel at dere ikke har like god råd? Det bør de skjønne, når det kommer til ferie å opppussing av hytta. Men hva de gjør for deres barn bør du ikke tenke på.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Virker som om det er du som er fiksert på dette. Hvorfor i all verden skal man "matche" alt det andre kjøper?

Anonymkode: 48c4f...5cf

Vi matcher ikke det de kjøper.. Men kjøper vi oss nye ski, kjøper de seg bedre ski. Sparer datteren vår til classywalk, kjøper de bare en til sin datter... Barna dems har splitter nye iphoner, iwatchs og ipader, og frotser i merkeklær.. klart barna på 12 og 14 ser forskjellen i det. Ja, vi snakker med dem og sier at det materialistiske ikke betyr noe osv, men når de får dette opp i trynet hver gang vi er på hytta, så blir det mye.. Og selvfølgelig er det dumt for barna våre at vi ikke kan bli med resten på zipline osv fordi vi ikke har så god økonomi som de andre har, og kan sløse på dyre opplevelser, nettopp fordi vi skal få råd til mallorcatur..

22 timer siden, Rararara skrev:

Jeg skjønner at dette er vanskelig for dere, men jeg er veldig enig i det jeg siterer her. 

Dere kan ikke styre deres pengebruk. De gjør jo egentlig ikke noe galt,  men til syvende og sist tror jeg barn som må spare til dyre leker og som vet at man noen ganger må prioritere bort dyrere alternativ, vil være bedre rustet til å klare seg selv når de blir større. 

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fin mulighet til å lære at livet er urettferdig, og også at man ikke trenger å være enig alt familien gjør

Anonymkode: ed0ef...07c

18 timer siden, Mippi skrev:

Du er ikke seriøs når du sier du tror din svigerinne kjøper dyre ting for å gni det inn i trynet ditt?

De kjøper dyre ting fordi det ofte er bedre og fordi de har råd til det. Hadde gjort det samme hvis jeg hadde hatt råd.

Det vet jeg ikke, og har aldri sagt det....

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du minner meg om min svigerinne, ts. Jeg og mannen min har veldig god økonomi, og vi kjøper det vi vil. Vi har jobbet og slitt for utdannelsene våre for å komme oss hit vi er i dag. Skal vi unngå å leve som vi vil fordi søsken og svigersøsken ikke gadd å ta en høyere utdanning? Sett deg på skolebenken i 6-7 år, så skal du se at du får bedre lønn du også. Slutt å syte. Skaff deg en bedre utdanning så får du automatisk bedre økonomi. Å sitte i kassa på rema eller vaske toaletter gir også lønn deretter. 

Eh.. rart at du som har så god utdanning kan være så dum! :P   Herregud!

Jeg har en bra utdanning jeg.. Eller vil du si at en sykepleier med mye spesialisering er lav utdanning? Jeg har gått på skole i snart syv år for å komme dit jeg er i dag. Min mann også.

vi er ikke søkkrike. Men jobbene våre er givende, og vi trives.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du forveksler "søkkrik" med det å ha høyt forbruk. Det er ikke nødvendigvis det samme. Det virker jo absolutt som om din egen familie også har et relativt høyt forbruk, men at kanskje denne andre familien har noe høyere. Plager dette deg /dere så mye at dere er villig til å oppgi familiefellesskapet og hytta? Ja, da selger dere ut deres del. Hvis dere ellers har det hyggelig sammen og dere trives godt på hytta, så ville jeg  satt meg ned og tenkt nøye igjennom hvorfor det plager meg så voldsomt. Kan det være at du faktisk er veldig opptatt av slike ting selv? Husk at forbruk ikke alltid handler om å "ha råd", det handler også om prioriteringer. (Vår familie ferierer alltid i Norge, har gamle ski og få merkeklær, men vi har god økonomi likevel).

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du forveksler "søkkrik" med det å ha høyt forbruk. Det er ikke nødvendigvis det samme. Det virker jo absolutt som om din egen familie også har et relativt høyt forbruk, men at kanskje denne andre familien har noe høyere. Plager dette deg /dere så mye at dere er villig til å oppgi familiefellesskapet og hytta? Ja, da selger dere ut deres del. Hvis dere ellers har det hyggelig sammen og dere trives godt på hytta, så ville jeg  satt meg ned og tenkt nøye igjennom hvorfor det plager meg så voldsomt. Kan det være at du faktisk er veldig opptatt av slike ting selv? Husk at forbruk ikke alltid handler om å "ha råd", det handler også om prioriteringer. (Vår familie ferierer alltid i Norge, har gamle ski og få merkeklær, men vi har god økonomi likevel).

vi kjenner jo hverandre godt.. vi vet at de har mye penger og tjener mye.

det at barna er lei seg hver gang vi reiser fra hytta, og at de gjør mye på egenhånd som vi ikke tar oss råd til, gjør dessverre noe med trivselen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det med barn og klær tenker jeg bare må være slik, de har sikkert venner også som har dyrere klær. Men man trenger ikke alltid å vise frem at man har det nyeste. Jeg synes absolutt at barna kan lære seg at det er forskjell på folk.

Når det gjelder påbygg på hytta synes jeg det er noe helt annet. Har man en hytte sammen så må man være enig i hva man skal gjøre eller ikke gjøre. Ellers blir det gnisninger og det ender med at man blir veldig uenige og til slutt kanskje ikke snakker sammen. Da en av foreldrene mine hadde rund dag og mine søsken ville feire stort på hotell sa jeg klart fra at det hadde jeg ikke råd til, og det måtte de jo bare finne seg i, de kan ikke bestemme hva jeg skal bruke pengene mine på. Likeså på en hytte. Så de kan ikke si at de skal bygge på og at dere skal betale halvparten. Der må dere nok sette dere ned og prate sammen og komme til en enighet.

Anonymkode: 5cb4c...fbf

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

det at barna er lei seg hver gang vi reiser fra hytta, og at de gjør mye på egenhånd som vi ikke tar oss råd til, gjør dessverre noe med trivselen.

Her er det jo dere som foreldre som svikter.

Barna deres mangler rett holdning. Du skriver selv at du er misunnelig og at du ikke lærer det videre, men det er jo nettopp det du har gjort.

Mine barn er ikke misunnelige på at andre har flere ting. Det skyldes holdningsskapende adferd fra oss foreldre.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Det eneste jeg kanskje kan være enig med deg i er at det er "umusikalsk" av dem å gjøre mange dyre aktiviteter når dere er på hytta, som dere ikke har råd til  - og som de tydeligvis heller ikke inviterer med deres barn på. (Det virker forøvrig litt merkelig at det er sånt de driver med på en hytte, men men!). Tror du det er mer negativt enn positivt for dine barn å være sammen med sine søskenbarn i ferien, så har dere to valg: enten å selge dere ut, eller - mer nærliggende - å dele opp ferieukene, slik at dere kan ta med dere andre venner når dere er på hytta. Hva med å starte med et slikt forslag?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du, ts, folk som tjener godt skal gjøre, da? Om de kjøper seg noe dyrt, skal de ikke ha lov til å snakke om det, da? Om din datter forteller hvor dere skal på ferie, skal kusinen hennes da være lært opp til å holde kjeft og ikke få lov til å si hvor de skal på ferie? 

Jeg har vokst opp med en onkel som er styrtrik, og da med en kusine som fikk egen ponny da hun var 4, og fikk bil til 18-årsdagen. Når vi dro på vår strømløse hytte med utedo, dro de til hytten som var dobbelt så stort som vårt hus, rett ved skibakken, med oppvaskmaskin og en bil som sto der fast sånn fordi det var så praktisk. 

Altså, jeg husker jeg til tider var misunnelig, for all del. Men at det var traumatiserende og trist for meg?? Nei... Jeg hadde ikke fattige foreldre, bare helt normale foreldre, og led ingen nød i det hele tatt. 

Ungene har ikke vondt av å lære at noen er rike, og andre er ikke fult så rike. 

Dette kan være deg, om du legger misunnelsen fra deg: 

awesomeness_of_louis_ck_13.jpg

Anonymkode: a3b70...3c4

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde man kjøpte ting når man trengte det jeg. Har selv 10 års+ utdanning. Dessuten, i diverse yrker så tjener man ganske godt, selv om utdanningen ikke er så høy. I tillegg kan de være mer opplyste enn du gir dem kred for. Bare fordi DU og mannen din har utdannelse betyr det ikke at dere skal være så ignorante og arrogante. Meh! :( 

18 timer siden, Mippi skrev:

Du er ikke seriøs når du sier du tror din svigerinne kjøper dyre ting for å gni det inn i trynet ditt?

De kjøper dyre ting fordi det ofte er bedre og fordi de har råd til det. Hadde gjort det samme hvis jeg hadde hatt råd.

Det er litt den greia med å ikke være så snobbete og flashe at man har penger. 

Jeg har nok, men jeg gidder ikke bruke masse penger på ting hvis jeg ikke skal bruke det lenge, og jeg kjøper ting når jeg trenger det. 

Du nevner Bærum vest - men er Bærum øst slum?

På Frogner i Oslo reiser folk året rundt, har leilighet i utlandet og lever i luksus.

På Grorud, Manglerud og Opsahl er det slum.

Anonymkode: bc78e...c21

Atte hæh? :laugh:

Det er mange av oss som ikke gjør det. I går hadde jeg vann fra springen og spiste Fjordland middag. :) 

Anonymkode: 21e2f...de4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner deg godt Ts.  

For enkelte betyr det allverden å utstråle at de er merke og luksusbevisste.

Ts sitt innlegg handler ikke om misunnelse men om at det er ubehagelig,slitsomt og ikke så rent lite trettende å omgås personer som ikke ser verden for bare luksus.Fasademennesker som liker å vise seg på bekostning av det jordnære. Personer som i løpet av et nanosekund  legger om til robotstemme  når de treffer likesinnede. Enten fordi de er oppdratt slik eller for usikre til å være seg selv,eller helst begge deler. De vet ikke hvem de selv er,derfor kompenserer de med falske stemmer og luksus.

Og nei jeg mener ikke alle . Men en god del. Slitsomme krek,tenker jeg LOL

Anonymkode: 69eb6...947

• Liker 3
Skrevet

Tråden er ryddet for personangrep og avsporinger.

Alice i Eventyrland, mod

Skrevet
21 timer siden, Arkana skrev:

Jeg tror du er mer opptatt av dette enn barna er. For barn er det sjelden viktig hvor mye penger andre har. Fine ski er fine ski enten de er brukt eller nye og svindyre. Alle har ikke like mye penger og man trenger ikke flashe pengebruk overfor andre, det er jeg enig i. Dere har mindre enn svigerinnen, men dere har garantert mye mer enn mange andre. Sånn er det bare. :)

Si ikke det, her i byen har ungene funnet ut av å kalle en bydel for fattigstrøket fordi det bor aleneforeldre og immigranter der. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kjøp dere ut av hytta og kjøp en annen hytte med pengene

Anonymkode: 2413e...c44

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner deg godt Ts.  

For enkelte betyr det allverden å utstråle at de er merke og luksusbevisste.

Ts sitt innlegg handler ikke om misunnelse men om at det er ubehagelig,slitsomt og ikke så rent lite trettende å omgås personer som ikke ser verden for bare luksus.Fasademennesker som liker å vise seg på bekostning av det jordnære. Personer som i løpet av et nanosekund  legger om til robotstemme  når de treffer likesinnede. Enten fordi de er oppdratt slik eller for usikre til å være seg selv,eller helst begge deler. De vet ikke hvem de selv er,derfor kompenserer de med falske stemmer og luksus.

Og nei jeg mener ikke alle . Men en god del. Slitsomme krek,tenker jeg LOL

Anonymkode: 69eb6...947

Ts har allerede innrømt at hun er misunnelig på svigers.

Anonymkode: 01506...949

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...