Sh999 Skrevet 6. mars 2017 #21 Skrevet 6. mars 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Søsteren til mannen min og mannen hennes er søkkrike. Vi eier en hytte sammen (arvet) og er mye sammen der. De kjøper seg det nyeste av ski, skiutstyr, klær og produkter som vi ikke har mulighet til å matche. Vi kjøpte oss nye ski i fjor, og nå kommer de med helt nye felleskap som visstnok skal være sååå mye bedre. Barna har proffe ski og skiklær mens våre barn får arve/kjøpe brukt. Nå når barna begynner å bli større så blir disse forskjellene så store og tydelige. I tillegg så foreslår de aktiviteter som koster mye penger hele tiden. Dette har ikke vi råd til. De planlegger påbygg og diverse til hytta og bare overkjører oss. De skal også alltid komme med noe bedre.. Som når vi bestilte oss sydentur til mallorca og barna fortalte det, så skulle de på seilferie på en luksusbåt i Kroatia.. Jeg eeer så lei av at de alltid skal være "bedre" enn oss. En ting er at de har mer penger, men en annen ting er å gjøre det så tydelig fremfor barna. Vi vurderer seriøst og selge oss ut av hytta pga. dette. Det blir for dumt at barna skal føle at de har så "mye mindre" hver gang vi drar til hytta. Datteren vår skulle vise stolt frem sin classywalk som hun hadde spart lenge til sist gang, men da hadde datteren deres fått! en enda finere en sånn uten videre. Det er synd at det skal være slik, men vi kan jo ikke be de slutte å kjøpe seg nye saker heller? Hva gjør vi.. Anonymkode: fcdf7...548 Synes barna dine er kjempe heldig som får reise til Mallorca, jeg for eksempel har ikke råd til noe stor ferie i år. Jeg forteller barnet mitt at vi skal være glad for det vi har, at vi har i det minste en hytte vi kan låne. Noen av vennene hans reiser til alle verdens hjørner, og sånn er det bare. Det hadde nok vi og gjort hvis det var mulighet for det, så kunne ikke falt meg inn og være misunnelig på hva andre har som vi ikke har. Jeg vil lære gutten min verdien av at det dyreste og det beste gjør ikke en mer lykkelig. Og at ungene lærer verdien av og spare til noe de ønsker seg fremfor og få det, tror jeg er kjempe viktig. Har en veninne som har mye penger, men barna må spare til det de har lyst på likevel. 5
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #22 Skrevet 6. mars 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Søsteren til mannen min og mannen hennes er søkkrike. Vi eier en hytte sammen (arvet) og er mye sammen der. De kjøper seg det nyeste av ski, skiutstyr, klær og produkter som vi ikke har mulighet til å matche. Vi kjøpte oss nye ski i fjor, og nå kommer de med helt nye felleskap som visstnok skal være sååå mye bedre. Barna har proffe ski og skiklær mens våre barn får arve/kjøpe brukt. Nå når barna begynner å bli større så blir disse forskjellene så store og tydelige. I tillegg så foreslår de aktiviteter som koster mye penger hele tiden. Dette har ikke vi råd til. De planlegger påbygg og diverse til hytta og bare overkjører oss. De skal også alltid komme med noe bedre.. Som når vi bestilte oss sydentur til mallorca og barna fortalte det, så skulle de på seilferie på en luksusbåt i Kroatia.. Jeg eeer så lei av at de alltid skal være "bedre" enn oss. En ting er at de har mer penger, men en annen ting er å gjøre det så tydelig fremfor barna. Vi vurderer seriøst og selge oss ut av hytta pga. dette. Det blir for dumt at barna skal føle at de har så "mye mindre" hver gang vi drar til hytta. Datteren vår skulle vise stolt frem sin classywalk som hun hadde spart lenge til sist gang, men da hadde datteren deres fått! en enda finere en sånn uten videre. Det er synd at det skal være slik, men vi kan jo ikke be de slutte å kjøpe seg nye saker heller? Hva gjør vi.. Anonymkode: fcdf7...548 Hva er Classywalk (som kan selges)? Har de to nevnte voksne personer lengre, høyere utdannelse, begge to? Anonymkode: bc78e...c21 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #23 Skrevet 6. mars 2017 Merkelig hvordan alle i tråden her mener at det er Ts som har et problem. Helt utrolig hvor oblivious dere er til at denne svigerfamilien kan være typiske representanter for familier der ungdommer får vesker eller dunjakker til femsifret beløp. Dere er fullstendig ignorant til at det finnes ganske mange velstående personer som ikke hensyntar at andre har andre økonomiske rammer, eller andre verdier. Som får en ekstra bonus av å vise til andre hva de har, det holder ikke å nyte for seg selv. Det finnes ikke bare på Oslo og Bærum vest, særlig Møre og kanskje Stavanger (?) har mye av dette. Vi har også god økonomi og reiser og bor dyrere enn veldig mange, jeg jobber i finans og ser mye snobberi og flashing. Selv hensyntar vi at ikke alle i vær krets (inkl søsken) ikke kan være med på alt vi kan. Så da foreslår vi ikke aktiviteter eller innkjøp (gaver) eller investeringer (hytte), som vi vet blir for dyrt for dem. Når det gjelder klær, har vi en mix av nytt og arvet, dyrt og billig. Dette er ikke vanskelig. Det hender riktignok jeg ikke forteller alt om hva vi gjorde på ferie om det virker ekstravagant, men det er heller ikke noe problem, man må jo ikke fortelle alt. Akkurat ang ferie vet nok ikke barn hva som er high end el ikke, Mallorca går nok cruise i Adriaterhavet el hva det heter en høy gang. Men jeg ville nok sagt til min svigerinne som sant var, at vi har en annen økonomi og dessverre derfor andre prioriteringer enn de mest kostbare hytteløsningene eller utstyret, ferdig med det. Anonymkode: 39371...555 8
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #24 Skrevet 6. mars 2017 Du minner meg om min svigerinne, ts. Jeg og mannen min har veldig god økonomi, og vi kjøper det vi vil. Vi har jobbet og slitt for utdannelsene våre for å komme oss hit vi er i dag. Skal vi unngå å leve som vi vil fordi søsken og svigersøsken ikke gadd å ta en høyere utdanning? Sett deg på skolebenken i 6-7 år, så skal du se at du får bedre lønn du også. Slutt å syte. Skaff deg en bedre utdanning så får du automatisk bedre økonomi. Å sitte i kassa på rema eller vaske toaletter gir også lønn deretter. Anonymkode: f6506...384 5
Arkana Skrevet 6. mars 2017 #25 Skrevet 6. mars 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Helt utrolig hvor oblivious dere er til at denne svigerfamilien kan være typiske representanter for familier der ungdommer får vesker eller dunjakker til femsifret beløp. Dere er fullstendig ignorant til at det finnes ganske mange velstående personer som ikke hensyntar at andre har andre økonomiske rammer, eller andre verdier. Anonymkode: 39371...555 Du misforstår. Det er ikke sånn at man ikke skjønner at enkelte velstående familier har et forbruk som ikke ligner grisen og sikkert gjerne også liker å gni det inn overfor de som ikke er så heldige. Poenget er at dette får man ikke gjort noe med. Man kan ikke bestemme hva slags pengebruk andre skal ha. Det eneste man kan velge er hvordan man reagerer på det, så slik sett er det faktisk en selv som eier problemet. Det kommer ikke noe godt ut av å synes synd på barna sine som ikke kan få alt de peker på eller mene at andre burde dempe forbruket sitt), da får man det heller mye bedre med seg selv om man innser at familier har ulik økonomi. Og når TS både har råd til hytte og ferier (og datteren har råd til Classywalk som ikke akkurat er billig) er det tydelig at hun også har en økonomi veldig mange bare kan drømme om og da blir det litt sært å klage på de som har enda bedre råd. 9
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #26 Skrevet 6. mars 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Merkelig hvordan alle i tråden her mener at det er Ts som har et problem. Helt utrolig hvor oblivious dere er til at denne svigerfamilien kan være typiske representanter for familier der ungdommer får vesker eller dunjakker til femsifret beløp. Dere er fullstendig ignorant til at det finnes ganske mange velstående personer som ikke hensyntar at andre har andre økonomiske rammer, eller andre verdier. Som får en ekstra bonus av å vise til andre hva de har, det holder ikke å nyte for seg selv. Det finnes ikke bare på Oslo og Bærum vest, særlig Møre og kanskje Stavanger (?) har mye av dette. Vi har også god økonomi og reiser og bor dyrere enn veldig mange, jeg jobber i finans og ser mye snobberi og flashing. Selv hensyntar vi at ikke alle i vær krets (inkl søsken) ikke kan være med på alt vi kan. Så da foreslår vi ikke aktiviteter eller innkjøp (gaver) eller investeringer (hytte), som vi vet blir for dyrt for dem. Når det gjelder klær, har vi en mix av nytt og arvet, dyrt og billig. Dette er ikke vanskelig. Det hender riktignok jeg ikke forteller alt om hva vi gjorde på ferie om det virker ekstravagant, men det er heller ikke noe problem, man må jo ikke fortelle alt. Akkurat ang ferie vet nok ikke barn hva som er high end el ikke, Mallorca går nok cruise i Adriaterhavet el hva det heter en høy gang. Men jeg ville nok sagt til min svigerinne som sant var, at vi har en annen økonomi og dessverre derfor andre prioriteringer enn de mest kostbare hytteløsningene eller utstyret, ferdig med det. Anonymkode: 39371...555 Du nevner Bærum vest - men er Bærum øst slum? På Frogner i Oslo reiser folk året rundt, har leilighet i utlandet og lever i luksus. På Grorud, Manglerud og Opsahl er det slum. Anonymkode: bc78e...c21
Arkana Skrevet 6. mars 2017 #27 Skrevet 6. mars 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du minner meg om min svigerinne, ts. Jeg og mannen min har veldig god økonomi, og vi kjøper det vi vil. Vi har jobbet og slitt for utdannelsene våre for å komme oss hit vi er i dag. Skal vi unngå å leve som vi vil fordi søsken og svigersøsken ikke gadd å ta en høyere utdanning? Sett deg på skolebenken i 6-7 år, så skal du se at du får bedre lønn du også. Slutt å syte. Skaff deg en bedre utdanning så får du automatisk bedre økonomi. Å sitte i kassa på rema eller vaske toaletter gir også lønn deretter. Anonymkode: f6506...384 Dette synes jeg er en ovenfra-og-ned-holdning man godt kan holde for seg selv. Tydelig at utdannelse og penger ikke automatisk fører til hverken empati, høflighet eller forståelse av hvordan verden fungerer. For det første er ikke utdannelse automatisk lik høy lønn. For det andre er det behov for alle jobber her i verden. Hvor skulle du handlet det fancy økologiske kortreiste brødet ditt eller plantet den bortskjemte rumpa di om ikke noen satt i kassen på butikken eller vasket toaletter? Jeg er rimelig sikker på at de som innehar disse stillingene hadde vært savnet lenge før deg. 23
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #28 Skrevet 6. mars 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du nevner Bærum vest - men er Bærum øst slum? På Frogner i Oslo reiser folk året rundt, har leilighet i utlandet og lever i luksus. På Grorud, Manglerud og Opsahl er det slum. Anonymkode: bc78e...c21 Det er Bærum øst som har de dyreste boligene, ikke Bærum vest Anonymkode: 01506...949 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #30 Skrevet 6. mars 2017 40 minutter siden, Arkana skrev: Du misforstår. Det er ikke sånn at man ikke skjønner at enkelte velstående familier har et forbruk som ikke ligner grisen og sikkert gjerne også liker å gni det inn overfor de som ikke er så heldige. Poenget er at dette får man ikke gjort noe med. Man kan ikke bestemme hva slags pengebruk andre skal ha. Det eneste man kan velge er hvordan man reagerer på det, så slik sett er det faktisk en selv som eier problemet. Det kommer ikke noe godt ut av å synes synd på barna sine som ikke kan få alt de peker på eller mene at andre burde dempe forbruket sitt), da får man det heller mye bedre med seg selv om man innser at familier har ulik økonomi. Og når TS både har råd til hytte og ferier (og datteren har råd til Classywalk som ikke akkurat er billig) er det tydelig at hun også har en økonomi veldig mange bare kan drømme om og da blir det litt sært å klage på de som har enda bedre råd. Nei, men å mene at Ts er misunnelig eller bare skal svelge kameler, og uansett ikke får gjort noe med det, synes jeg blir for sort/hvitt. 1)?Man trenger ikke være en misunnelig type for å synes det blir for påtrengende med materialisme. 2) Det kan hevde svigerinne/svoger burde bli gjort oppmerksom på at de prater mye om utstyr og om det ikke er så kjekt når nieser/nevøer alltid føler de kommer til kort; barn har en iboende stolthet over å få noe nytt, kanskje noe de har gledet seg til lenge, og da bør man la barnet få ha den gleden fremfor å trumfe med noe enda bedre. Det er ikke sikkert det er slik det er, eller slik det er ment, men det er mange nok eksempler på at det er slik også og Ts sin familie kan godt være en slik. Anonymkode: 39371...555 7
Arkana Skrevet 6. mars 2017 #31 Skrevet 6. mars 2017 Selvsagt kan de si i fra, men folk flest er ikke så veldig glade i at andre forteller dem hvordan de skal leve livet sitt så de risikerer at det (forståelig nok) ikke blir godt mottatt. Jeg har forøvrig aldri skrevet et ord om misunnelse og er enig i at man kan ha en formening om materialisme uten å være misunnelig. 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #32 Skrevet 6. mars 2017 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du nevner Bærum vest - men er Bærum øst slum? På Frogner i Oslo reiser folk året rundt, har leilighet i utlandet og lever i luksus. På Grorud, Manglerud og Opsahl er det slum. Anonymkode: bc78e...c21 Jeg skrev først i full fart bare Oslo vest, men fant ut at det jo ikke bare gjelder Oslo vest, og la inn flere steder, men skulle vært etter ordet vest og ikke før. Skulle være Oslo vest og Bærum og det mener jeg det burde være mulig å tenke seg til. I alle fall om man leser Aftenposten og DN som ofte skriver om kulturen i disse områdene. Anonymkode: 39371...555
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #33 Skrevet 6. mars 2017 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er Bærum øst som har de dyreste boligene, ikke Bærum vest Anonymkode: 01506...949 Skulle være Oslo vest og Bærum, ligger bare inn Bærum etterpå, på feil sted. Anonymkode: 39371...555
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #34 Skrevet 6. mars 2017 Hvis det virkelig er sånn at de skal flashe sin rikdom for å være bedre og gni det inn så må de være dypt ulykkelige mennesker. Anonymkode: b7eee...b17 3
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #35 Skrevet 6. mars 2017 3 minutter siden, Arkana skrev: Selvsagt kan de si i fra, men folk flest er ikke så veldig glade i at andre forteller dem hvordan de skal leve livet sitt så de risikerer at det (forståelig nok) ikke blir godt mottatt. Jeg har forøvrig aldri skrevet et ord om misunnelse og er enig i at man kan ha en formening om materialisme uten å være misunnelig. Nå svarer jeg ikke bare deg men alle de andre som også meter syd må hå o seg selv. Men du misforstår om du tror noen skal fortelle hvordan abdrexskal leve livet sitt. Tror du VIRKELIG det er det noen mener Ts skal gjøre? Hva er det som gjør st folk ikke kan se nyanser her på KG? Det må være vel så akseptabelt for Ts å si fra om at de har en annen økonomi og andre prioriteringer som for svigerfamilie å foreslå kostbare investeringer. Egentlig kan hun gå lenger for det virker på meg som denne familien ikke har antenner og da trengs noen ganger kraftigere lut. Når de selv ikke er særlig fintfølende må de tåle at andre sier fra om at de ikke er så glad i utstyrsprat eller merkeprat (hvis det er det som skjer). Anonymkode: 39371...555 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #36 Skrevet 6. mars 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis det virkelig er sånn at de skal flashe sin rikdom for å være bedre og gni det inn så må de være dypt ulykkelige mennesker. Anonymkode: b7eee...b17 Det er en illusjon underklassen liker å dyrke. Stort sett er de veldig selvtilfredse, og lykkelige etter egne standarder, men andres bekrefetlse på egen suksess er en bonus. For å si det på en annen måte: For mange smaker det godt med champis på dekket av en yacht, men det smaker ekstra godt når de ligger ved Aker Brygge og de har et publikum. Det betyr ikke st de er ulykkelige. Anonymkode: 39371...555 4
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #37 Skrevet 6. mars 2017 Jeg hadde for å være ærlig ikke brydd meg mindre. Folk er blitt så opptatte av materialistiske ting i dagens samfunn, at de glemmer de virkelige verdiene i livet, og overføre disse til sine barn. Det at folk eier ditten og datten er gjerne en blanding av god økonomi, men for de fleste også store summer i lån i banken. Det at vi voksne henger oss opp i slike ting gjør ofte at vi glemmer vårt ansvar for våre barn, og ikke tenker på å videreføre gode holdninger til ting. Vi er med og påvirker veksten i samfunnet med et "kjøp og kast samfunn", og det gjør at man kaster så utrolig mye søppel overalt. Vi er med og påvirker produksjonen ellers i verden og bryter ned naturen rundt oss. Vi nyter vel så det av våre goder og glemmer å tenke på de som ikke har det så bra rundt oss i verden. Men mest av alt så er vi med å lære våre verdensarvere at mobbing, urettferdighet og store klasseskiller er helt ok. At vi ikke trenger å ta ansvar fordi vi ikke trenger å åpne øynene for det, men kjøpe oss fri fra det meste. Anonymkode: 8be4c...1b1 7
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #38 Skrevet 6. mars 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er en illusjon underklassen liker å dyrke. Stort sett er de veldig selvtilfredse, og lykkelige etter egne standarder, men andres bekrefetlse på egen suksess er en bonus. For å si det på en annen måte: For mange smaker det godt med champis på dekket av en yacht, men det smaker ekstra godt når de ligger ved Aker Brygge og de har et publikum. Det betyr ikke st de er ulykkelige. Anonymkode: 39371...555 Ser poenget ditt, men er man virkelig lykkelig og har en god selvfølelse hvis man må sitte på Aker Brygge på yachten for å vise seg som bedre enn andre? Et stort ego er som regel ikke samsvar med god selvfølelse og empati. Anonymkode: b7eee...b17 6
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #39 Skrevet 6. mars 2017 Gir barna (som jo må være relativt store, ettersom det er 16-årsgrense på bruk av classywalk...) uttrykk for at dette er et problem, eller er det dere voksne som egentlig synes det er mest plagsomt? Jeg hadde flere venninner fra familier med betydelig bedre økonomi enn min familie da jeg var barn og kan ikke huske at det var noe vi var opptatt av - det er holdninger barn lærer av voksne. Foreslår de aktiviteter og planer dere ikke har råd til eller ikke ønsker å prioritere er det vel bare å si fra? Jeg tror jevnt over at folk med god råd ikke er så opptatt av å gni det inn i tide og utide - de snakker om ferier og nye innkjøp på samme måte som oss mer gjennomsnittlige, det handler vel mer om at for enkelte føles det å høre snakk om ting de selv ikke har råd til som skryt og "show-off". Anonymkode: a9c30...97e 4
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #40 Skrevet 6. mars 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi er selv i samme situasjon, bare at vi er den som har god økonomi. For å bevare husfreden, har vi unngått å flashe nye ting vi kjøper og snakke om kommende ferier fordi svigerinnen blir sur. Det har tilslutt ført at vi unngår dem. Ts, svigerfamilien din kan da ingenting for at de har god økonomi. Anonymkode: 01506...949 Jeg er ikke ts, men jeg er helt uenig i det du skriver. Om man er opptatt av merkeklær og statusprodukter søker man seg gjerne bevisst til den type miljøer der dette finnes, og man finner ut hvilke jobber man må ha for å kunne leve etter en viss standard. Jeg er i alle fall ganske sikker på det i og med at visse familier viser slikt frem så tydelig/ofte. Utdannelse har ofte også noe å si for hvilken økonomi man har, og det kommer ikke av seg selv. Anonymkode: e428c...196 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå