AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #1 Skrevet 6. mars 2017 Søsteren til mannen min og mannen hennes er søkkrike. Vi eier en hytte sammen (arvet) og er mye sammen der. De kjøper seg det nyeste av ski, skiutstyr, klær og produkter som vi ikke har mulighet til å matche. Vi kjøpte oss nye ski i fjor, og nå kommer de med helt nye felleskap som visstnok skal være sååå mye bedre. Barna har proffe ski og skiklær mens våre barn får arve/kjøpe brukt. Nå når barna begynner å bli større så blir disse forskjellene så store og tydelige. I tillegg så foreslår de aktiviteter som koster mye penger hele tiden. Dette har ikke vi råd til. De planlegger påbygg og diverse til hytta og bare overkjører oss. De skal også alltid komme med noe bedre.. Som når vi bestilte oss sydentur til mallorca og barna fortalte det, så skulle de på seilferie på en luksusbåt i Kroatia.. Jeg eeer så lei av at de alltid skal være "bedre" enn oss. En ting er at de har mer penger, men en annen ting er å gjøre det så tydelig fremfor barna. Vi vurderer seriøst og selge oss ut av hytta pga. dette. Det blir for dumt at barna skal føle at de har så "mye mindre" hver gang vi drar til hytta. Datteren vår skulle vise stolt frem sin classywalk som hun hadde spart lenge til sist gang, men da hadde datteren deres fått! en enda finere en sånn uten videre. Det er synd at det skal være slik, men vi kan jo ikke be de slutte å kjøpe seg nye saker heller? Hva gjør vi.. Anonymkode: fcdf7...548 1
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 Populært innlegg #2 Skrevet 6. mars 2017 Dere snakker med ungene deres om at folk er forskjellige og alle ikke kan få det samme. Se på det som god lærdom. Anonymkode: f423d...c6e 76
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #3 Skrevet 6. mars 2017 Virker som om det er du som er fiksert på dette. Hvorfor i all verden skal man "matche" alt det andre kjøper? Anonymkode: 48c4f...5cf 47
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #4 Skrevet 6. mars 2017 Skjønner ikke problemet. (og misforstod tittelen, for meg er svigers svigerforeldre) Og mallorca fremfor Kroatia any day Anonymkode: 26292...1f1 20
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #5 Skrevet 6. mars 2017 De har bedre råd, og har vaner deretter. Så enkelt er det. Jeg signerer de over at det kan være en fin anledning til å lære barna at ting er ulikt, og at det ikke er noen tragedie. Fokuser på hvor hyggelig dere har det sammen og på hvordan det egentlig ikke har noe så mye å si hvor man drar. Barn er ikke materielle - de lærer det av voksne. Det er voksne som er opptatt av hvor man drar på ferie. Selvsagt er det viktig at dere gjør dette uten å fremstille din svigerfamilie i et negativt lys. De bare gjør ting annerledes. Anonymkode: e3eba...8d4 35
Rararara Skrevet 6. mars 2017 #6 Skrevet 6. mars 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere snakker med ungene deres om at folk er forskjellige og alle ikke kan få det samme. Se på det som god lærdom. Anonymkode: f423d...c6e Jeg skjønner at dette er vanskelig for dere, men jeg er veldig enig i det jeg siterer her. Dere kan ikke styre deres pengebruk. De gjør jo egentlig ikke noe galt, men til syvende og sist tror jeg barn som må spare til dyre leker og som vet at man noen ganger må prioritere bort dyrere alternativ, vil være bedre rustet til å klare seg selv når de blir større. 11
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #7 Skrevet 6. mars 2017 Fin mulighet til å lære at livet er urettferdig, og også at man ikke trenger å være enig alt familien gjør Anonymkode: ed0ef...07c 3
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #8 Skrevet 6. mars 2017 Du kan ikke gjøre noe med deres rikdom og forbruk. Enten må du akseptere at de har mye bedre råd og forklare for barna at det er en forskjell - ellers må dere tilbringe mindre tid med disse folkene Selv om det er sårt for deg at de har mye penger, må du huske på at de ikke har gjort noe galt ved å ha mye penger... Det eneste du kan si noe på er at de overkjører angående deres felles hytte. Det kan du krangle på, for det er ikke greit. Ellers får du ikke gjort noe med deres forbruk... Anonymkode: 94a3d...de4 12
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #9 Skrevet 6. mars 2017 Du får lære ungene dine at de har det like gøy med å stå ned bakken på ski enten modellen er fra i år eller fem år gammel, og at merke på jakken ikke avgjør hvor god den er. Sånn er livet, folk har ulike økonomi. Virker helt ærlig som at de plager deg at de har god råd, og da er det deg selv du må jobbe med. De tjener sine penger på redelig vis og kan selvfølgelig bruke dem som de vil, selv om det sitter en dritsjalu svigerinne og skuler. Få deg en bedre jobb selv da hvis det er så viktig. Er så lei av at folk som gjør det bra ikke skal kunne få bruke pengene som de vil uten at det sitter en med skralere økonomi og slenger drit. Anonymkode: 2820f...464 19
Anonym90059005 Skrevet 6. mars 2017 #10 Skrevet 6. mars 2017 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Søsteren til mannen min og mannen hennes er søkkrike. Vi eier en hytte sammen (arvet) og er mye sammen der. De kjøper seg det nyeste av ski, skiutstyr, klær og produkter som vi ikke har mulighet til å matche. Vi kjøpte oss nye ski i fjor, og nå kommer de med helt nye felleskap som visstnok skal være sååå mye bedre. Barna har proffe ski og skiklær mens våre barn får arve/kjøpe brukt. Nå når barna begynner å bli større så blir disse forskjellene så store og tydelige. I tillegg så foreslår de aktiviteter som koster mye penger hele tiden. Dette har ikke vi råd til. De planlegger påbygg og diverse til hytta og bare overkjører oss. De skal også alltid komme med noe bedre.. Som når vi bestilte oss sydentur til mallorca og barna fortalte det, så skulle de på seilferie på en luksusbåt i Kroatia.. Jeg eeer så lei av at de alltid skal være "bedre" enn oss. En ting er at de har mer penger, men en annen ting er å gjøre det så tydelig fremfor barna. Vi vurderer seriøst og selge oss ut av hytta pga. dette. Det blir for dumt at barna skal føle at de har så "mye mindre" hver gang vi drar til hytta. Datteren vår skulle vise stolt frem sin classywalk som hun hadde spart lenge til sist gang, men da hadde datteren deres fått! en enda finere en sånn uten videre. Det er synd at det skal være slik, men vi kan jo ikke be de slutte å kjøpe seg nye saker heller? Hva gjør vi.. Anonymkode: fcdf7...548 De bestiller seg da ikke seilferie i Kroatia for å "slå" dere, de bare bestiller seg ferie på lik linje med dere. Eneste forskjellen er at de har mer penger å bruke på ferie og dermed bestiller noe dyrere for seg. Samme gjelder kjøp av andre ting. Og om de ønsker å bekoste påbygg på hytta, så er vel det bare fint, dere kan jo bare si at dere ikke har råd til å bekoste det. Eneste som virker som et problem her er din misunnelse, et særs lite sjarmerende personlighetstrekk. 33
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #11 Skrevet 6. mars 2017 32 minutter siden, Anonym90059005 skrev: De bestiller seg da ikke seilferie i Kroatia for å "slå" dere, de bare bestiller seg ferie på lik linje med dere. Eneste forskjellen er at de har mer penger å bruke på ferie og dermed bestiller noe dyrere for seg. Samme gjelder kjøp av andre ting. Og om de ønsker å bekoste påbygg på hytta, så er vel det bare fint, dere kan jo bare si at dere ikke har råd til å bekoste det. Eneste som virker som et problem her er din misunnelse, et særs lite sjarmerende personlighetstrekk. Enig i dette - jeg tviler på at de tenker så mye på forskjellene, og i hvert fall ikke at de legger opp innkjøp og ferier bare for å vise at de er bedre enn dere. Når det gjelder hytta får dere enten si at "om dere vil gjøre X så er det greit for oss, men det er noe vi ikke har råd til / ønsker å prioritere, så det får dere gjøre helt uten oss." eller "vi vil helst at hytta skal være som den er / vi ønsker ikke at X endres på." Om de krever ekstra privilegier eller at dere skal være supertakknemlige og "gjøre opp for dere" på andre måter så får dere si at dere var fornøyde slik det var og siden dette ikke var nødvendig vedlikehold av hytta så står dere på ingen måte i takknemlighetsgjeld (eller annen gjeld) til dem. Du skriver "Det er synd at det skal være slik". Hva er synd? At noen har mer penger enn deg og bruker dem? Jeg ser virkelig ikke problemet, annet enn at DERE er misunnelige og at de overkjører dere mtp hytta. Der får dere sette ned foten men på alt det andre så får dere jobbe med holdningene deres. Anonymkode: 78110...79d 17
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #12 Skrevet 6. mars 2017 Vi er selv i samme situasjon, bare at vi er den som har god økonomi. For å bevare husfreden, har vi unngått å flashe nye ting vi kjøper og snakke om kommende ferier fordi svigerinnen blir sur. Det har tilslutt ført at vi unngår dem. Ts, svigerfamilien din kan da ingenting for at de har god økonomi. Anonymkode: 01506...949 14
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #13 Skrevet 6. mars 2017 Jepp, virker også som TS er meget fiksert på dette i sitt eget hode. Er sikkert mye større problem for deg TS enn det er for barna dine, er jo ikke sikkert de bryr seg eller skjønner forskjellen en gang. Og skulle de begynne stille spørsmål rundt det, så kan du jo gi dem en lekse i hvorfor det er viktig å investere i fremtiden sin som ung, gjøre det bra på skolen, sørge for å få seg en skikkelig utdanning, slik at de selv en dag kan unne seg selv og sine barn disse godene! Bra lærdom! Anonymkode: 69880...584 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #15 Skrevet 6. mars 2017 Syns det er sært å henge seg opp i om andre har splitter nye ski, du har jo noen som funker så hvorfor bry seg? Dessuten høres det ut som om dere tok opp hvor dere skulle på ferie, da er man inne på temaet ferie og de bidro til samtalen med å snakke om sin ferietur. Du får la være å gå inn på sånne temaer da vet du Anonymkode: 8e441...d26 5
Arkana Skrevet 6. mars 2017 #16 Skrevet 6. mars 2017 Jeg tror du er mer opptatt av dette enn barna er. For barn er det sjelden viktig hvor mye penger andre har. Fine ski er fine ski enten de er brukt eller nye og svindyre. Alle har ikke like mye penger og man trenger ikke flashe pengebruk overfor andre, det er jeg enig i. Dere har mindre enn svigerinnen, men dere har garantert mye mer enn mange andre. Sånn er det bare. 4
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #17 Skrevet 6. mars 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi er selv i samme situasjon, bare at vi er den som har god økonomi. For å bevare husfreden, har vi unngått å flashe nye ting vi kjøper og snakke om kommende ferier fordi svigerinnen blir sur. Det har tilslutt ført at vi unngår dem. Ts, svigerfamilien din kan da ingenting for at de har god økonomi. Anonymkode: 01506...949 Vi er i denne situasjonen også. Vi er ikke søkkrike, men har veldig god økonomi. Nå skal det sies at vi ikke er så opptatt av dyrt utstyr etc, og barna arver klær av hverandre, vi handler på HM etc, MEN vi har råd til å dra på ferier mange ganger i året, kan pusse opp huset når vi vil det, og handler mat uten å sjekke priser. Det er ikke noe vi skryter av, men folk vet jo det hvis vi reiser på ferie, og jeg nekter å bli hjemme bare for at andre ikke skal bli misunnelige. Imidlertid får vi stadig stikk fra våre søsken, og det jeg merker at vi rett og slett ikke klarer å slappe av sammen med dem lenger fordi vi må passe på hva vi sier. Til TS så vil jeg si at det selvfølgelig er dumt hvis de andre hele tiden skal vide fram hvor god råd de har, men det er jo ikke sikkert det er sånn de mener det? Kanskje de bare synes det er fint å ha siste nytt i diverse utstyr og ikke tenker på hvordan det er for dere. Ang oppussing av hytta, så er det kanskje rett og rimelig at den som ønsker de dyreste løsningene, betaler for det. Det er vel et typisk konflikttema det der.. Anonymkode: 11419...f6d 5
Minlillesky Skrevet 6. mars 2017 #18 Skrevet 6. mars 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Søsteren til mannen min og mannen hennes er søkkrike. Vi eier en hytte sammen (arvet) og er mye sammen der. De kjøper seg det nyeste av ski, skiutstyr, klær og produkter som vi ikke har mulighet til å matche. Vi kjøpte oss nye ski i fjor, og nå kommer de med helt nye felleskap som visstnok skal være sååå mye bedre. Barna har proffe ski og skiklær mens våre barn får arve/kjøpe brukt. Nå når barna begynner å bli større så blir disse forskjellene så store og tydelige. I tillegg så foreslår de aktiviteter som koster mye penger hele tiden. Dette har ikke vi råd til. De planlegger påbygg og diverse til hytta og bare overkjører oss. De skal også alltid komme med noe bedre.. Som når vi bestilte oss sydentur til mallorca og barna fortalte det, så skulle de på seilferie på en luksusbåt i Kroatia.. Jeg eeer så lei av at de alltid skal være "bedre" enn oss. En ting er at de har mer penger, men en annen ting er å gjøre det så tydelig fremfor barna. Vi vurderer seriøst og selge oss ut av hytta pga. dette. Det blir for dumt at barna skal føle at de har så "mye mindre" hver gang vi drar til hytta. Datteren vår skulle vise stolt frem sin classywalk som hun hadde spart lenge til sist gang, men da hadde datteren deres fått! en enda finere en sånn uten videre. Det er synd at det skal være slik, men vi kan jo ikke be de slutte å kjøpe seg nye saker heller? Hva gjør vi.. Anonymkode: fcdf7...548 1. Ikke bry dere om dem. Dere skal gjøre det dere har råd og ønsker til, så får de gjøre det de har råd og ønsker til. 2. Lær barna at materielle goder ikke er alt. Datteren din har vært kjempeflink som har spart selv til noe hun ønsker seg. Hun har lært verdien av penger. Er det noe man ønsker seg, må man spare selv. En god ting å lære barn. Lær barna også at alle familier er forskjellige. Noen har lite penger, andre mye penger. Det kommer alltid til å være forskjeller der. Lær barna at om de ønsker fine ting osv som koster penger, så må de jobbe for det i voksenlivet Sånn er det jo bare 3. Og vet du hva? Barna husker ikke de materielle godene og de flotte, fantastiske dyre feriene gjennom årene. Det barn husker best er de morsomme tingene de gjorde sammen med familien sin, enten om det er en enkel telttur i hagen med grilling på kvelden, eller å kose seg på strand i sola med bøtte og spade osv. Det er de små tingene som gjelder. Ikke dyre cruise ferier osv. Sånne mennesker som oppfører seg sånn som du beskriver, er kvalmende. Rett og slett. Ikke alle er rike, og det er helt ok. Men er enig i at de ikke behøver å gni det opp i ansiktene til store og små. Det er ikke fint gjort 2
Athene Skrevet 6. mars 2017 #19 Skrevet 6. mars 2017 Barna vil møte slike forskjeller hele livet. Og det vil gå begge veier. Det beste du kan gjøre er å lære barna dine om slike forskjeller. Du lærer dem verdien av å spare, og å kunne få noe de ønsker seg. Du lærer dem gleden i de ferieturene dere kan ta. Og du lærer dem at veien til å leve godt er å jobbe hardt, og å bruke penger på riktig måte. Og først og fremst lærer du dem hvor heldige de er, i forhold til resten av verdens befolkning. Dersom dette er et problem for deg blir det et problem for barna. Dersom dere selger dere ut av hytta og trekker dere unna ødelegger dere en relasjon. Det å snakke om rikdom og meg og mitt er aldri en god ting. Men det er alltid den med behov for å hevde seg det egentlig er synd på - hev deg over det. 1
Mippi Skrevet 6. mars 2017 #20 Skrevet 6. mars 2017 Du er ikke seriøs når du sier du tror din svigerinne kjøper dyre ting for å gni det inn i trynet ditt? De kjøper dyre ting fordi det ofte er bedre og fordi de har råd til det. Hadde gjort det samme hvis jeg hadde hatt råd. 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå