Gå til innhold

Føler du deg underlegen når du treffer svensker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg, en norsk jente, skal i bursdagsfeiring neste uke til en svensk venninne. Bortsett fra meg er alle svenske. Jeg merker jeg gruer meg.. Jeg vet ikke hvorfor, men jeg får så dårlig selvtillitt rundt svensker. De er liksom så mye mer... Selvsikte. De har IKEA, ABBA, Volvo og Pippi. Hva har vi liksom? Føler de kommer til å se veldig ned på meg..

 

Så! Føler du det på samme måte? Hvorfor/hvorfor ikke?

Anonymkode: 8c17c...10b

Er du dum eller bare later du som?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, Cathrine88 skrev:

Nå har jeg lest det også. :klo: 

Den eneste forskjellen jeg merker på nordmenn og svensker er at de snakker svensk og kan fly.

Kan svenskene fly? 

Anonymkode: bd895...05a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hell no. Er kjempestolt av å være norsk, vi er nesten like kule som islendinger og skotter. Bare rikere :) Svenskene kan ta seg en bolle slik som de holder på for tiden.

Anonymkode: 56868...759

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan svenskene fly? 

Anonymkode: bd895...05a

Selvsagt. De kan ikke synge under vann slik som oss, men ellers skulle man nesten tro at vi var samme rase.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, WubWub skrev:

Nei jeg syntes synd på svensker pga situasjonen de er i. 

Ja. Jeg har ubevisst begynt å forbinde svensker med høy innvandring og alle problemene det fører meg seg. Bare jeg hører noen snakke svenskt her på gata eller på tv, så tenker jeg umiddelbart "stakkars folk", det er alltid det første jeg tenker. 

Anonymkode: 79797...bce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, Boomonster skrev:

Er du dum eller bare later du som?

 

Jeg føler meg ikke dum bare fordi jeg føler meg underlegen svensker. 

Anonymkode: 8c17c...10b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svenskene har et nydelig språk, ikke så hardt som vårt. De er også mye flinkere med turister, men jeg føler meg ikke underlegen når jeg er sammen med svensker. 

Anonymkode: 76da3...4a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg føler meg ikke dum bare fordi jeg føler meg underlegen svensker. 

Anonymkode: 8c17c...10b

Okeeey...men du er klar over at Norge er et av verdens rikeste land pga. olja og at Svenskene føler seg underlegne OSS??  Eller kanskje ikke..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Boomonster skrev:

Okeeey...men du er klar over at Norge er et av verdens rikeste land pga. olja og at Svenskene føler seg underlegne OSS??  Eller kanskje ikke..


Nei! Jeg har faktisk aldri hørt om en svenske som føler seg underlegen en nordmann. Jeg er oppriktig nysgjerrig altså:) Hvorfor tror du noen svensker føler seg underlegne nordmenn? 

 

Anonymkode: 8c17c...10b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Nordmenn har enklere vaner, en mindre komplisert etikette og kan ikke drikke vin. Den usikkerheten kombinert med mye penger gjør at folk kan oppleve nordmenn som arrogante, sier Guillou som likevel skryter av nordmenn i Sverige.

 

Sier en svensk forfatter....

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/nordmenn-fremstaar-saa-selvtilfredse-at-det-nesten-er-litt-kvalmende/a/10145811/

Anonymkode: 8c17c...10b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:


Nei! Jeg har faktisk aldri hørt om en svenske som føler seg underlegen en nordmann. Jeg er oppriktig nysgjerrig altså:) Hvorfor tror du noen svensker føler seg underlegne nordmenn? 

 

Anonymkode: 8c17c...10b

Det svarte jeg jo på i det innlegget du siterte.  Leste du ikke alt? :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Boomonster skrev:

Det svarte jeg jo på i det innlegget du siterte.  Leste du ikke alt? :fnise:

Bare pga av oljen? Jeg føler alltid svenskene sier noe sånt som "jo, dere har olje. men vi har jo skapt noe! Dere er bare heldige og late!"

Anonymkode: 8c17c...10b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bare pga av oljen? Jeg føler alltid svenskene sier noe sånt som "jo, dere har olje. men vi har jo skapt noe! Dere er bare heldige og late!"

Anonymkode: 8c17c...10b

Oljen mest ja, og kanskje naturen...vi har finere og mer variert natur enn i Sverige. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i all verden er det dere havner i disse kranglene med svensker? :vetikke: 

Og hvem i all verden ser ned på noen fordi de tilfeldigvis er født i et land med mindre olje eller mindre ABBA? Dette virker jo helt tullete.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Cathrine88 skrev:

Hvor i all verden er det dere havner i disse kranglene med svensker? :vetikke: 

Og hvem i all verden ser ned på noen fordi de tilfeldigvis er født i et land med mindre olje eller mindre ABBA? Dette virker jo helt tullete.

Det lurer jeg også på. Det er jo helt barnehage mentalitet, og for dem som krangler om hvem som er best ønsker jeg god bedring. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest 007_008_007
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg, en norsk jente, skal i bursdagsfeiring neste uke til en svensk venninne. Bortsett fra meg er alle svenske. Jeg merker jeg gruer meg.. Jeg vet ikke hvorfor, men jeg får så dårlig selvtillitt rundt svensker. De er liksom så mye mer... Selvsikte. De har IKEA, ABBA, Volvo og Pippi. Hva har vi liksom? Føler de kommer til å se veldig ned på meg..

 

Så! Føler du det på samme måte? Hvorfor/hvorfor ikke?

Anonymkode: 8c17c...10b

I motsetning til en del norske jenter synes jeg at svenske jenter har stil, er sosiale og lette å bli kjent med. Dessuten er svensken så kult å høre på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi skal være realistiske her så er 99% av alle svensker i Norge fra knøttsmå steder som Karlstad,Kristinehamn ,Arvika,Ärjang osv...Dette er rene utkantbyer slik som feks Trøgstad eller Verdal. Der har de en liten bykjerne og bruker dagene på å kjøre rundt i ombygde Volvo og 95% av dem har ingen utdannelse utover vgs..'alle'er jo fra värmland...jeg kjenner bare 2 svensker som er fra Stockholm og disse 2 gjør veldig narr av de andre svenskene som bor her..kaller dem bondeknøler osv...så det med stil og slikt er noe de har fått etter å ha flyttet til Norge for de får ikke mye stil av å handle på "Lilla gummans klær och vesker" eller cubus..

Det du bør være forberedt på er All klaginga. De klager mye over Norge som feks norsk mat o.l. De har store problemer må å be om kebab uten mais og "alt"er feil...til og med fastelavnsboller skal de klage over fordi vi bruker syltetøy og de selv en mandelkrem som smaker spy....De liker å rakke ned på nordmenn og trekke frem at Stockholm er så mye mer fancy når de selv aldri har vært i nærheten av Stockholm.

Bare dra dit og ha det gøy. Hvis de kritiserer norsk mat eller lignende så hva så? De har så utrolig mye uspiselig og ekkelt der borte uansett så det er ikke noe å tenke over engang. ABBA er et utdødd band og vi har A-ha,Volvo er forbundet med å være harry så ikke noe å skryte av det heller..

Endret av SunnivaOslo
autocorrect
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svenskene i Oslo er jo stort sett servitører og bartendere som bor i trange kollektiv. Det er som regel de som føler seg underlegne nordmenn, ikke omvendt.

Anonymkode: 60a07...fae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal jeg føle meg underlegen svensker? De kommer jo i hopetall til Norge for å jobbe, så lurer på hvem som egentlig skal føle seg underlegen.

Ikke jeg iallefall 😊

Vi har dessuten olje, enn så lenge. Mange svensker misunner oss det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...