Gå til innhold

Føler du stolthet over at du er norsk ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nei og sliter litt med alle den nasjonale romantikken vi har her. Mulig fordi jeg er en skandinavisk mix og har litt av alle land i meg. Er født her da og norsk er mitt språk. Men sliter litt med å skjønne Ola Norman.  Er glad jeg bor her det er trygt  og pent her. Men sliter som sagt med den norske væremåte. 

Anonymkode: 1a87a...290

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, direkte stolt er jeg ikke.  Jeg er utrolig glad for at jeg ble født og har fått oppvokst i Norge, samtidig er det visse ting med Norge og norsk kultur som jeg ikke savner, nå som jeg har bodd utenfor Norge siden 2009. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er stolt over ting jeg har fått til. Å tilfeldigvis bli født i Norge ser jeg ikke på som en bragd.

Men jeg er stort sett stolt over landet mitt.

Endret av sukkerspinnn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet er jeg det. Vi har et land med flott natur og vi lever godt her. Men jeg kjenner at jeg skammer meg når jeg snakker med innvandrere som snakker om verdier som de ikke finner her. Jeg begynner kanskje å bli gammel, jeg vokste opp i en annen verden. Jeg skammer meg når jeg hører årets russelåt og får forståelse for at muslimer vil dekke til kvinnene sine. Jeg synes det er skremmende at ytringsfrihet skal bety at folk skal kle av seg mest mulig, vise mest mulig seksualitet offentlig og lage sanger om rølp, fyll, overgrep, vold og det som værre er. Det er slummen av samfunnskulturen som er i ferd med å bli det dominerende, og det blir veldig sterk kontrast til andre kulturer. 

Anonymkode: 3b5b4...512

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, WubWub skrev:

Ja. Av mange grunner. 

- Vi er verdens mest likestilte land

- Vi fører en raus politikk å plukker opp de som faller utenfor

- Vi har gratis helsetjenester og verdens beste velferdssystem

- Vi har tronet på toppen i 10 år på rad når det kommer til levestandard (Human living/development index)

-  Vi er en av USA's beste venner

- Vi jobber for frihet globalt

- Vi er et et verdens tryggeste land

- Vi er en sekulær nasjon hvor sekulære verdier regjerer kontra teologers jernklør

- Mange skryter av "the american dream" men det viser seg at det i Norge er større muligheter for å skape seg et rikt og godt liv enn i USA

- Vi har under Listhaug begynt å se konturene av en ansvarlig og fornuftig , men også medmenneskelig innvandrings og flyktningspolitikk

- Vi har minst korrupsjon i verden

- Vi har et av verdens mest velutviklede demokratier

 

Det som drar ned er møkkahølet Oslo. Ellers er alt fint og flott

La meg komplimentere listen din:

Norge er ledet på e god måte gjennom generasjoner der staten har tatt rollen og kostnad å bygge opp konkurransekraftig industri. Ta for eksempel Hydro, statoi, Kongsberg gruppen med mere.

I tillegg har vi tatt vare inntektene som råvarene har gitt  f.eks oljen. I utlandet ville disse pengene vært på private hender. Nå er de hvertfall på et fond som staten styrer og ikke en eller annen "oligark" ellerannen kapitalist.

Den norske modellen er en god modell for middelklassen i Norge.

Anonymkode: fbdb8...1b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først og fremst føler jeg takknemlighet, og en følelse av å ha trukket vinnerloddet. Fordi menn og kvinner er likestilt. Fordi alle nordmenn har bedre økonomi enn minst 90% av verdens befolkning. Fordi alle må gå på skole. Fordi jeg kan gjøre akkurat det jeg vil med mitt liv, uavhengig av hvem mine foreldre er. Herunder at staten betaler utdannelsen min.  

Ofte synes jeg nordmenn er utakknemlige. De ser kun seg selv, og ikke hvordan andre har det. De er opptatt av seg og sitt - de er best. De trur hele verden vet hvem vi er, og hvor flinke vi er - på oljepenger og i skisporet. De kan hjelpe andre mennesker - litt - så lenge det ikke går ut over egen velferd. Og det gjør meg veldig lite stolt over å være norsk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, WubWub skrev:

Ja. Av mange grunner. 

- Vi er verdens mest likestilte land

- Vi fører en raus politikk å plukker opp de som faller utenfor

- Vi har gratis helsetjenester og verdens beste velferdssystem

- Vi har tronet på toppen i 10 år på rad når det kommer til levestandard (Human living/development index)

-  Vi er en av USA's beste venner

- Vi jobber for frihet globalt

- Vi er et et verdens tryggeste land

- Vi er en sekulær nasjon hvor sekulære verdier regjerer kontra teologers jernklør

- Mange skryter av "the american dream" men det viser seg at det i Norge er større muligheter for å skape seg et rikt og godt liv enn i USA

- Vi har under Listhaug begynt å se konturene av en ansvarlig og fornuftig , men også medmenneskelig innvandrings og flyktningspolitikk

- Vi har minst korrupsjon i verden

- Vi har et av verdens mest velutviklede demokratier

 

Det som drar ned er møkkahølet Oslo. Ellers er alt fint og flott

This!

Men, angående korrupsjon - jeg leste en eller annen artikkel om at Norge toppet verdensstatistikken på korrupsjon - da innad i kommuner og politikk. Det var visstnok også mye mafia i landet....kanskje russerne bare var litt sure på oss den dagen artikkelen ble skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Athene skrev:

Først og fremst føler jeg takknemlighet, og en følelse av å ha trukket vinnerloddet. Fordi menn og kvinner er likestilt. Fordi alle nordmenn har bedre økonomi enn minst 90% av verdens befolkning. Fordi alle må gå på skole. Fordi jeg kan gjøre akkurat det jeg vil med mitt liv, uavhengig av hvem mine foreldre er. Herunder at staten betaler utdannelsen min.  

Ofte synes jeg nordmenn er utakknemlige. De ser kun seg selv, og ikke hvordan andre har det. De er opptatt av seg og sitt - de er best. De trur hele verden vet hvem vi er, og hvor flinke vi er - på oljepenger og i skisporet. De kan hjelpe andre mennesker - litt - så lenge det ikke går ut over egen velferd. Og det gjør meg veldig lite stolt over å være norsk. 

I tillegg er norske damer mer knione på sexen - de ser på sex som et maktmiddel og ikke nytelse uanset uenigheter i hverdagen.

Anonymkode: fbdb8...1b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catalina Culès

Nei, det er bare helt tilfeldig at jeg er norsk, kunne like gjerne vært født i et annet land. Så ser ikke på det som en bragd å ha blitt født her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Vera79 skrev:

This!

Men, angående korrupsjon - jeg leste en eller annen artikkel om at Norge toppet verdensstatistikken på korrupsjon - da innad i kommuner og politikk. Det var visstnok også mye mafia i landet....kanskje russerne bare var litt sure på oss den dagen artikkelen ble skrevet.

I alle undersøkelser jeg har lest så troner Norge på toppen over land med minst korrupsjon :)

På denne ligger vi f.eks på sjette plass : https://en.wikipedia.org/wiki/Corruption_Perceptions_Index

Når det kommer til bande og gjengvirksomhet så var det mye verre for 10 år siden men nå later det til at politiet har fått sprengt mange av de gamle store gjengmiljøene. De som er igjen operer hovedsakelig i Oslo men i en mye mindre skala enn før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, WubWub skrev:

I alle undersøkelser jeg har lest så troner Norge på toppen over land med minst korrupsjon :)

På denne ligger vi f.eks på sjette plass : https://en.wikipedia.org/wiki/Corruption_Perceptions_Index

Når det kommer til bande og gjengvirksomhet så var det mye verre for 10 år siden men nå later det til at politiet har fått sprengt mange av de gamle store gjengmiljøene. De som er igjen operer hovedsakelig i Oslo men i en mye mindre skala enn før. 

Det var derfor jeg beit meg så merke i artikkelen, det var så stikk motsatt informasjon enn alle andre artikler jeg har lest om emnet 😊 Har absolutt ingen tro på at det stemmer, men morsomt hva man kan finne når man leter. 

Helt enig angående gjeng- og bandevirksomhet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er stolt av landet vårt, og føler meg heldig fordi jeg er født i Norge, men siden jeg er stolt av landet vårt føler jeg også en stolthet over det å være norsk.

Derimot skjems jeg over noen av våre landsmenn som ikke klarer å sette pris på hvor godt vi har det her i Norge, og hvor bortskjemte og selvsentrerte mange her er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 uker senere...
Gjest Belle âme
På 3.3.2017 den 21.16, WubWub skrev:

Ja. Av mange grunner. 

- Vi er verdens mest likestilte land

- Vi fører en raus politikk å plukker opp de som faller utenfor

- Vi har gratis helsetjenester og verdens beste velferdssystem

- Vi har tronet på toppen i 10 år på rad når det kommer til levestandard (Human living/development index)

-  Vi er en av USA's beste venner

- Vi jobber for frihet globalt

- Vi er et et verdens tryggeste land

- Vi er en sekulær nasjon hvor sekulære verdier regjerer kontra teologers jernklør

- Mange skryter av "the american dream" men det viser seg at det i Norge er større muligheter for å skape seg et rikt og godt liv enn i USA

- Vi har under Listhaug begynt å se konturene av en ansvarlig og fornuftig , men også medmenneskelig innvandrings og flyktningspolitikk

- Vi har minst korrupsjon i verden

- Vi har et av verdens mest velutviklede demokratier

 

Det som drar ned er møkkahølet Oslo. Ellers er alt fint og flott

Veldig enig i nesten alt du skriver, spesielt det siste.

Ja, eg føler meg faktisk stolt over å være norsk, sjølv om det er ingenting å være stolt over-det er ikkje noko eg har jobba med til liksom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, jeg vant i Lotto den dagen jeg ble født i Norge. Syntes dog nordmenn kunne vært generelt mer ydmyke, snillere med hverandre og åpne for andre livsstiler/folk som er annerledes en seg selv. Skader ikke å smile tilbake når man sjeldent får et smil av en fremmed på gaten. 

Anonymkode: b4796...29b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er kult å få oppmerksomhet når jeg er i utlandet pga jeg ser veldig norsk ut. Prototype på norsk vikingkvinne :) Lang, slank, langt blondt hår, knallblå øyne, gyldenbrun om sommeren. 

Norske kvinner er de vakreste sies det :)

Anonymkode: 94eaa...277

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3. mars 2017 den 21.20, Nøste~ skrev:

Det er stygt, dyrt, store klasseskiller, deler av byen er full av utlendinger fra Øst, mange forskjellige og rare folk, mye kriminalitet, mye tigging. Det er bare såå mye med Oslo som er forferdelig, kunne ønske en annen storby var hovedstaden.

Snakk om å være fordømmende... Det der viser jo bare at du ikke vet en dritt om Oslo annet enn det du ser på tv og leser i media. :klaske: 

Jeg regner med at du vet at du selv kommer fra "bondelandet/gokk, med innavl og folk som sitter fast i forrige århundre og som snakker et språk som ingen skjønner en dritt av"? 

Anonymkode: 75b88...71f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er kult å få oppmerksomhet når jeg er i utlandet pga jeg ser veldig norsk ut. Prototype på norsk vikingkvinne :) Lang, slank, langt blondt hår, knallblå øyne, gyldenbrun om sommeren. 

Norske kvinner er de vakreste sies det :)

Anonymkode: 94eaa...277

Jeg er slank og lang, og har mørk blondt hår (brun farge) og brungrønne øyne. Har norske røtter tilbake til år 100, og også svenske, danske, finske, færøyske, britiske og tyske røtter. Blir tatt for å være skandinavisk. 

Norske kvinner er dog ikke de vakreste. De svenske er. ;) 

 

Anonymkode: 75b88...71f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...