Gå til innhold

Hvorfor er kvinner i dag så redde for å ikke ha høy utdanning og jobb?


Gjest Jonasmann

Anbefalte innlegg

Som en annen bruker skriver "fordi 2017". Eller med andre ord, fordi det er normen nå, og det å ikke ha jobb eller utdannelse blir sett ned på, samtidig som man motarbeider par der kvinnen vil være hjemme med barn. Mange av de samme som før ikke kunne tenke seg å jobbe, og syntes synd på de som måtte, ville antagelig i dag tenkt det motsatte, rett og slett fordi det er det de blir fortalt. Så spørs det om kvinner blir lykkeligere av å fokusere mer på jobb og utdannelse, og mindre på familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, Jonasmann skrev:

2017. Det har vært slik til alle tider at kvinner har vært sikkret det meste i livet uansett deres inntekt.

Du er da usedvanlig lite bevandret i historie, jeg mener: Har du i det hele tatt fulgt med på pensum på ungdomsskolen og videregående? 

Her skal du få noe som dekker den siden av historien og litt til: 

http://www.kvinnerifagbevegelsen.no/temasider/lonnsarbeid/lonnsarbeid_artikkel.html

http://www.ub.uib.no/prosj/mellomkrigstid/web-mellomkrigstid/politikk_og_samfunn/kvinnesak/kvinnerimellomkrigstida.htm

http://www.borgos.nndata.no/Fiskarbonden.htm

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, herzeleid skrev:

Som en annen bruker skriver "fordi 2017". Eller med andre ord, fordi det er normen nå, og det å ikke ha jobb eller utdannelse blir sett ned på, samtidig som man motarbeider par der kvinnen vil være hjemme med barn. Mange av de samme som før ikke kunne tenke seg å jobbe, og syntes synd på de som måtte, ville antagelig i dag tenkt det motsatte, rett og slett fordi det er det de blir fortalt. Så spørs det om kvinner blir lykkeligere av å fokusere mer på jobb og utdannelse, og mindre på familie.

Ikke det at jeg skjønner hvorfor det er nødvendig å påpeke dette, men alle kvinner er ikke like så det å påstå at kvinner blir lykkeligere av å fokusere på familien stemmer jo nødvendigvis ikke.

Ellers er jeg enig i at de som vil være hjemme med barn og kjøre den tradisjonelle greia burde kunne gjøre det uten press om å velge annerledes. Jeg er for valgfrihet, og da burde det jo gå begge veier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Elaine Marley skrev:

Ikke det at jeg skjønner hvorfor det er nødvendig å påpeke dette, men alle kvinner er ikke like så det å påstå at kvinner blir lykkeligere av å fokusere på familien stemmer jo nødvendigvis ikke.

 

Det tror jeg ikke noen har påstått heller. 

Sitat

Ellers er jeg enig i at de som vil være hjemme med barn og kjøre den tradisjonelle greia burde kunne gjøre det uten press om å velge annerledes. Jeg er for valgfrihet, og da burde det jo gå begge veier.

så bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mindre jobb å ta en bachelor (regner ikke det som høy utdanning), gjøre seg pen, reise noen år, og så slå seg til ro.

Eventuelt bare ta husmorgreia helt ut, og så jobbe i butikk eller noe.

 

Anonymkode: f3789...a5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo mindre jobb å ta en bachelor (regner ikke det som høy utdanning), gjøre seg pen, reise noen år, og så slå seg til ro.

Eventuelt bare ta husmorgreia helt ut, og så jobbe i butikk eller noe.

 

Anonymkode: f3789...a5a

Hva får man igjen for det? Det er mange som vil ha mer ut av livet sitt enn en lat mann og klesvask.

Anonymkode: c76f8...616

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva får man igjen for det? Det er mange som vil ha mer ut av livet sitt enn en lat mann og klesvask.

Anonymkode: c76f8...616

Sist jeg sjekket så hadde de med bachelorgrad også en jobb. Selv de som jobber i butikk har en jobb de går til. Det er heller ikke slik at de blir sittende med all jobbnen hjemme. Enten har de vaskehjelp, eller så bidrar mannen med sitt. De trenger altså ikke hengi seg til en karriere for å få et familieliv. Er mange som dummer seg ut angående det. De studerer mye, roter rundt, lever livet og jobber endel, før de velger å finne seg en mann. Ofte er det for sent. 

Kan gi et godt eksempel på ei venninne jeg har. Hun er veldig godt utdannet, veldig opptatt av politikk og alt mulig rart egentlig. Skarp som bare det. Har alt på stell. Men hun kunne ikke fatte hvorfor innlegget hennes på Facebook om krisen i Aleppo, fikk færre likes enn bildet hennes av maten hun hadde lagd. Måtte le for meg selv. 

Fakta er at det ikke er nødvendig å gå fullt ut med utdannelse for å få et godt nok liv. Alle griner om kvinnefella, og et liv som minstepensjonist, men det er faktisk mange år før man kommer så langt, og man burde gjøre det man kan for å leve disse. Så lenge man også jobber og har blitt gift, så sitter man ikke på bar bakke heller, om det skulle vise seg å bli et brudd. Man har barn og et felles hus man har andel i. Hva har karrierekvinnen? En katt og et lager med rødvin. 

Men om det å tjene gode penger med mastergrad er viktigere enn å finne en mann, så respekterer jeg det. Men for de som egentlig bare vill ha en jobb og er mer fokusert på mann og familie, så er ikke høy utdannelse noe vits (5+år altså) 

Anonymkode: f3789...a5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jobb er mer en penger. Jeg studerte ut fra interesser, og nå jobber jeg innen mitt interessefelt og liker jobben. Og fordi jeg ikke vil være avhengig av andre. 

Anonymkode: 45a1d...b77

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antbug

Nå begynner det å bli en stund siden jeg studerte, men jeg gjorde det fordi jeg ville ha hus, bil, ferier, fine klær, designermøbler, kunst, sportsutstyr til meg selv og barna jeg evt skulle få, elektronisk utstyr, opplevelser, osv. Dagens levestandard koster penger, og jeg ville ha råd til å leve et godt liv med eller uten partner. Jeg ønsket å kunne bruke penger uten å spørre om lov, og ikke snylte på en mann og stå i et avhengighetsforhold til ham. Jeg likte ikke "friheten" jeg hadde da jeg ble forsørget av foreldrene mine, og tror jeg ville opplevd det omtrent sånn hvis jeg ble forsørget av en mann. Ville nok ikke følt meg som et fritt og uavhengig menneske og hatt stoltheten i behold. Så derfor. Jeg har heldigvis en brennende interesse for det jeg studerte og nå jobber med, så det har i grunnen alltid vært mer glede enn stress.

Ville du selv likt å bli forsørget hvis du kunne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke redd for å ikke ha høy utdanning, men jeg vil ha en jobb jeg gleder meg til å gjøre og den jobben krever utdannelse. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns utdannelse er oppskrytt, for man får som regel ikke jobben man søker på etter studiene. Da er det bedre å kapre en mann med god jobb og la ham forsørge seg. Det er lett å holde menn blide og fornøyde om man bare tar vare på kroppen sin og holder dårlig humør og PMS for seg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro jenter i dag har samme mål som jenter hadde da jeg var ung: Tjene penger og gjøre nytte for seg. Samt kunne stå på egne ben og ikke være økonomisk avhengig av en mann. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...