Gå til innhold

13.046 personer mellom 20 og 29 år er uføretrygdet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det kan de ikke. Men da kan heller ikke de aller fleste som er i jobb heller. Bruker du seriøst dette som arguementasjon? Hvor mange tror du egentlig har råd til å kjøpe Ferrari eller "bare" Porsche?

Anonymkode: 20ba8...54f

Så med andre ord så forsto du argumentet mitt. Den andre påsto at frihet, det er å ikke ha noen jobb. Jeg understreket at frihet er penger. Uten penger, ingen frihet. Med mye penger, stor frihet.

Anonymkode: 7f190...9a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skrev da at Sverige har flere ledige enn oss, klarte du ikke å lese det?:fnise: Ellers er jo kravene både for sosialstønad og andre trygdeordninger strengere i Sverige, så flere blir nok forsørget på andre vis, som feks. av familie. Fornuftig nok.

Anonymkode: afea0...578

Hvorfor er strengere krav til sosialtrygd en bra ting? Hvorfor er flere kriminelle og folk i absolutt fattigdom en bra ting? Saken er jo den at Sverige har samme eller lavere andel i jobb enn oss og større andel sosiale utgifter som andel av økonomien enn oss. Påstander om at Sverige da er så ekstremt ulikt Norge på dette området blir da litt merkelig. Elelrs er kravene for sosialstønad strengere for folk med annen inntekt, men alle uten noen form for inntekt kvalifiserer akkurat som i Norge. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er virkelig trist er hvor kynisk arbeidsgiverene er. Jeg som er 100% arbeidsfør har søkt jobber i 10 år uten å få noe fast. Er arbeidsledig for det meste. Dette koster skattebetalerene dyrt at jeg lever på NAV i snart 20 år. Hadde samfunnet utnyttet de ressurser som er i mennesker uten å bare avvise mennesker som har hull i cv, så hadde samfunnet sluppet alle disse dumme utgiftene. Jeg er meget flink, jeg har 110% stå på vilje, men alikevel ingen jobb. Dette er et stort problem.

På radioen snakket de om at det var minst 15% av alle menn i 34årene som var arbeidsledige. Det er her jeg kommer inn også. Det finnes ikke noe gode tiltak om man har hull i cv. Å få en fot innafor er vanskelig uten å kjenne noen som kan hjelpe deg. Litt som med boligmarkedet der mange unge ikke har ressurssterke foreldre som kan kausjonere for dem. Heldigvis har jeg dette, og fikk meg en stor bolig med bare NAV lønning. Trist at det skal være så vanskelig! 

Anonymkode: 57c97...505

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

 

Hva slags jobber har dere tre som tydeligvis har tid til å sitte på KG mens dere ler og kverulerer hele dagen?

Ikke unge uføretrygdede vel? ;)

Anonymkode: 3602e...293

Det som er av studier viser vel at kontoransatte bruker mindre enn halvparten av arbeidstiden å å faktisk jobbe....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MrGreen

Det er helt for jævlig. Unge blir mer og mer dårlige psykisk så de ikke klarer å jobbe. Bør ikke samfunnet gjøre noe når de ser så store mørke tall? Hva kan grunnen være til at så mange unge sliter psykisk nå for tiden? 

En grunn er også arbeidsplassene. Mange vil ikke ha de unge. 

Endret av MrGreen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som trenger det bør få trygd men alle disse snowflakene som tåler 0 motgang og titulerer seg selv som deprimert og med angst bør skjerpe seg og komme seg ut i jobb. Det er deres feil at penger forsvinner ut i løse lufta. Altfor mange som legger seg ned og griner av den minste motgang.

Jeg snakker her om de som ikke et ordentlig deprimerte eller har skikkelig angst. Det er altfor mange som later som eller som forveksler depresjon med det å være nedstemt og trist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får meg heller ikke jobb. Har søkt i 10 år, men får ikke noe. Kan jeg får uføretrygd da?

Anonymkode: 57c97...505

Ja, bare si at du har vondt i ryggen og du vil få trygd i løpet av 2-3 dager :ac:

Anonymkode: f4b63...29b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, PeeWee skrev:

Hvorfor er strengere krav til sosialtrygd en bra ting? Hvorfor er flere kriminelle og folk i absolutt fattigdom en bra ting? Saken er jo den at Sverige har samme eller lavere andel i jobb enn oss og større andel sosiale utgifter som andel av økonomien enn oss. Påstander om at Sverige da er så ekstremt ulikt Norge på dette området blir da litt merkelig. Elelrs er kravene for sosialstønad strengere for folk med annen inntekt, men alle uten noen form for inntekt kvalifiserer akkurat som i Norge. 

Finnes intet grunnlag for en slik påstand, når man strammer inn kravene for sosialstønad finner flere plutselig jobb selv, det så man i norske kommuner som innførte slike krav. Det at færre går på trygd og flere er i arbeid er bra fordi det gir større skatteinntekter og færre utgifter, altså kan velferdsstaten overleve lengre.

Anonymkode: afea0...578

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, PeeWee skrev:

Det som er av studier viser vel at kontoransatte bruker mindre enn halvparten av arbeidstiden å å faktisk jobbe....

Gjelder vist de fleste av dere offentlig ansatte også tydeligvis:fnise:

Anonymkode: afea0...578

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finnes intet grunnlag for en slik påstand, når man strammer inn kravene for sosialstønad finner flere plutselig jobb selv, det så man i norske kommuner som innførte slike krav. Det at færre går på trygd og flere er i arbeid er bra fordi det gir større skatteinntekter og færre utgifter, altså kan velferdsstaten overleve lengre.

Anonymkode: afea0...578

Så hvorfor er da ikke den svenske yrkesdeltakelsen høyere enn den norske? Og hvorfor er ikke yrkesdeltakelsen i land som USA, Japan og Sør Korea da høyere? Det er jo også de som har omgått kravene ved å flytte, og det er flere av de som sluttet på sosialtrygd forskerne rett og slett ikke vet hva gjør nå. Problemet er jo at disse uansett bare får jobber som er så lavproduktive at de uansett ikke bidrar med noe særlig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, PeeWee skrev:

Så hvorfor er da ikke den svenske yrkesdeltakelsen høyere enn den norske? Og hvorfor er ikke yrkesdeltakelsen i land som USA, Japan og Sør Korea da høyere? Det er jo også de som har omgått kravene ved å flytte, og det er flere av de som sluttet på sosialtrygd forskerne rett og slett ikke vet hva gjør nå. Problemet er jo at disse uansett bare får jobber som er så lavproduktive at de uansett ikke bidrar med noe særlig. 

De bidrar mer enn om de går på trygd, som er bra for de som trenger trygd og ikke bare går der fordi de ikke gidder å jobbe:fnise:

Anonymkode: afea0...578

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De bidrar mer enn om de går på trygd, som er bra for de som trenger trygd og ikke bare går der fordi de ikke gidder å jobbe:fnise:

Anonymkode: afea0...578

Det er da fult mulig at det å ha dem i jobb fører til mindre nytte enn om de er i jobb. Spesielt siden kostnaden ved å få flere lavproduktive i jobb er dårligere lønninger, dårligere arbeidsforhold, mer fattigdom, flere som lider nød og godt mulig etterhvert flere kriminelle. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, PeeWee skrev:

Det er da fult mulig at det å ha dem i jobb fører til mindre nytte enn om de er i jobb. Spesielt siden kostnaden ved å få flere lavproduktive i jobb er dårligere lønninger, dårligere arbeidsforhold, mer fattigdom, flere som lider nød og godt mulig etterhvert flere kriminelle. 

Finnes ikke noe grunnlag for en slik påstand, mange land har strengere krav til trygd enn oss og samtidig lavere kriminalitet og omtrent like lav fattigdom. Dem som trenger trygden mest lider derimot om vi lar snyltere gå å daffe på trygd som ikke trenger det.

Anonymkode: afea0...578

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjelder vist de fleste av dere offentlig ansatte også tydeligvis:fnise:

Anonymkode: afea0...578

Neida, det er bransjeavhengig. Selv fagansatt i det offentlige, fortsatt på kontoret - liten pause før jeg skal jobbe til 1900.

Knallharde arbeidsdager ( i går var det til 21.00 og da begynte jeg 0830), lite ferie (har vel ikke hatt skikkelig ferie på 7 år nå, har ikke vært tid til det) og stadig mindre tilbud som kurs osv. 

Lyst til å bytte?

Anonymkode: 20ba8...54f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, PeeWee skrev:

Det er da fult mulig at det å ha dem i jobb fører til mindre nytte enn om de er i jobb. Spesielt siden kostnaden ved å få flere lavproduktive i jobb er dårligere lønninger, dårligere arbeidsforhold, mer fattigdom, flere som lider nød og godt mulig etterhvert flere kriminelle. 

Uansett er det bedre med litt lønn enn ingen lønn. Man kan f. eks. jobbe med å feie gata, klippe plenen, måke snøen etc. for en nabo eller lignende om ikke annet. Arbeid gir i det minste nyttefølelse. 

Frivillige arbeidsleire kunne også vært en ide, hardt arbeide mot at man får dekket kost og losji, samt sitt sosiale behov når man bor sammen med mange andre i samme situasjon i f. eks. sovesaler :) 

Anonymkode: 20ba8...54f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Chubby skrev:

Det bør ikke innvilges varig ufør til noen under 40

Ikke om de så er lamme fra nakken og ned og døve og blinde i tillegg. Det må da fines NOE arbeid de kan settes til! 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uansett er det bedre med litt lønn enn ingen lønn. Man kan f. eks. jobbe med å feie gata, klippe plenen, måke snøen etc. for en nabo eller lignende om ikke annet. Arbeid gir i det minste nyttefølelse. 

Frivillige arbeidsleire kunne også vært en ide, hardt arbeide mot at man får dekket kost og losji, samt sitt sosiale behov når man bor sammen med mange andre i samme situasjon i f. eks. sovesaler :) 

Anonymkode: 20ba8...54f

Herre min skaper...

Anonymkode: 3d2dd...320

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Thyra skrev:

Ikke om de så er lamme fra nakken og ned og døve og blinde i tillegg. Det må da fines NOE arbeid de kan settes til! 

Slikke frimerker for posten?

Anonymkode: 7f190...9a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mange yrker er det arbeidsgivers marked, det vil for eksempel si at det utdannes flere det er bruk for. Eller at det kuttes i arbeidplasser, slik at det blir flere om beinet på de ledige stillingene.

de fleste arbeidsgivere velger da kremen av kremen. De som er helt friske. Arbeidslivet er ikke tilpasset de som kanskje er 70% arbeidsfør. Epilepsi er eksempel på en sykdom som kan ha gode og dårlige dager hvis man ikke får den under kontroll . I lange dager eller perioder kan personer børe anfallsfrie, men så kommer en dag eller periode med anfall som gjør at personen arbeidufør. Slik uforutsigbarhet vil ikke arbeidsgivere ha, de kan jo velge kremen! De som er helt A4

resultetet er at de som da blir ufør, som for eksempel de med epilepsi, blir hetset av samfunnet eller kollegaer om de våger å leve å ha det gøy. "Fy fader, hun er ufør, men nå så jeg henne på fjelltur eller restaurant. Og hun har dyr! Drittkjærring". 

Så de som er delvis syke, men ikke helt frisk, bor fanget mellom pest og kolera. De er ikke frisk nok til å få jobb i et marked som er kremen, men ikke syk nok til å få forståelse.  I min familie er det opphoping av sykdommen, og jeg ser mange av dem sliter med å få plass i arbeidslivet. Men får hets når de gjør noe gøy de dagene de er friske. Masse bedrevitere der ute. Jeg er heldigvis frisk og i full jobb 

Så deg er en side av saken av mange av dere ikke ser: det er arbeidsmarkedet og miljøet som ofte er problemet, det er lite aksept for de som ikke er 100% hver dag. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...