Gå til innhold

Hvor lenge er det greit å gå uten lønnsøkning?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jobber i privat bedrift, og har ikke hatt lønnsøkning på 4 år. Er dette normalt? 

Alt rundt meg blir bare dyrere, så jeg føler vel i realiteten at jeg har gått ned i lønn... 

 

Hva er deres opplevelser angående dette? Går dere opp hvert år?

Anonymkode: 07502...706

1 år

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi gikk sammen og nevnte lønn, og fikk dette som svar..

"For å legge den ballen død, kan jeg si at på generelt grunnlag settes lønnsutvikling og eventuelle bonuser og provisjoner på bakgrunn av den enkeltes ansatte holdninger, innstilling, ansvar og ansvarsfølelse, arbeidsutførelse, stillingstype, lønnsnivå mot marked osv, selvsagt sett i lys av virksomhetens underliggende drift."

Så da har han ihvertfall en del grunner til å ikke sette oss opp ser jeg.. 

Vi har alle bidratt over evne i en meget presset arbeidssituasjon, og har ikke sett noe enda. Da kan vi vel se langt etter noe nå også.

Anonymkode: 07502...706

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det ikke uvanlig at folk som får tilbud andre steder plutselig får tilbud om 50000 mer eller vel så det.

Ellers får de fleste hos oss ingenting utenom de sleipeste ålene som bruker endel av arbeidstiden til å planlegge nye taktiske lønnskrav på arbeidsgiveren.

Dette blir da en kamp hvor de sleipeste får mest. De som holder kjeft får minst. Fagforeningen bryr seg ikke er min erfaring.

Anonymkode: ba185...5ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi gikk sammen og nevnte lønn, og fikk dette som svar..

"For å legge den ballen død, kan jeg si at på generelt grunnlag settes lønnsutvikling og eventuelle bonuser og provisjoner på bakgrunn av den enkeltes ansatte holdninger, innstilling, ansvar og ansvarsfølelse, arbeidsutførelse, stillingstype, lønnsnivå mot marked osv, selvsagt sett i lys av virksomhetens underliggende drift."

Så da har han ihvertfall en del grunner til å ikke sette oss opp ser jeg.. 

Vi har alle bidratt over evne i en meget presset arbeidssituasjon, og har ikke sett noe enda. Da kan vi vel se langt etter noe nå også.

Anonymkode: 07502...706

Det han sier der, er ren svada og han gjør det bare fordi han kan, fordi han vet at dere ikke tør/kan bruke pressmidlet dere har tilgjengelig, som er å finne en annen jobb. Dette er dessverre en ganske vanlig del av arbeidslivet, man får ikke noe ved å la seg overkjøre som dere gjør nå, eller ved å sitte pent med hendene i fanget og tro at man har rett på noe automatisk. Den som ber og setter makt bak kravene, er den som får. Alle får vite at det ikke er penger i potten i år, men de som ikke gir seg ender alltid med mer enn dem som bare gir opp, som det høres ut som om dere gjør nå. Lønnsforhandlinger er en prosess, ikke en forespørsel med et ja eller nei. 

I denne situasjonen hadde jeg først bedt om en konkret vurdering av meg og mine prestasjoner basert på de parametrene han selv har satt opp, bare for å få ham til å konkretisere hva som er årsaken til at han velger ikke å gå lønnsøkning. Så hadde jeg imøtegått det med feks mitt økte ansvar, hvilket burde være en enkel affære når man skal sammenligne seg med en lønn man fikk for fire år siden. Videre hadde jeg skaffet markedsdata for vise at lønnen var for lav ift andre steder. 

Parallelt hadde jeg sett etter ny jobb, og når den var i boks, lag det tilbudet på bordet og bedt ham om å matche den lønnen pluss ti prosent. Hvis ikke han var villig til det, hadde jeg tatt den nye jobben (det hadde jeg nok gjort uansett, for hvem vil ha en sånn sjef).

Anonymkode: 3f22c...238

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det han sier der, er ren svada og han gjør det bare fordi han kan, fordi han vet at dere ikke tør/kan bruke pressmidlet dere har tilgjengelig, som er å finne en annen jobb. Dette er dessverre en ganske vanlig del av arbeidslivet, man får ikke noe ved å la seg overkjøre som dere gjør nå, eller ved å sitte pent med hendene i fanget og tro at man har rett på noe automatisk. Den som ber og setter makt bak kravene, er den som får. Alle får vite at det ikke er penger i potten i år, men de som ikke gir seg ender alltid med mer enn dem som bare gir opp, som det høres ut som om dere gjør nå. Lønnsforhandlinger er en prosess, ikke en forespørsel med et ja eller nei. 

I denne situasjonen hadde jeg først bedt om en konkret vurdering av meg og mine prestasjoner basert på de parametrene han selv har satt opp, bare for å få ham til å konkretisere hva som er årsaken til at han velger ikke å gå lønnsøkning. Så hadde jeg imøtegått det med feks mitt økte ansvar, hvilket burde være en enkel affære når man skal sammenligne seg med en lønn man fikk for fire år siden. Videre hadde jeg skaffet markedsdata for vise at lønnen var for lav ift andre steder. 

Parallelt hadde jeg sett etter ny jobb, og når den var i boks, lag det tilbudet på bordet og bedt ham om å matche den lønnen pluss ti prosent. Hvis ikke han var villig til det, hadde jeg tatt den nye jobben (det hadde jeg nok gjort uansett, for hvem vil ha en sånn sjef).

Anonymkode: 3f22c...238

Takk, dette var et veldig godt svar, som jeg skal ta med meg! 

Anonymkode: 07502...706

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎22‎.‎02‎.‎2017 den 9.44, AnonymBruker skrev:

Vi gikk sammen og nevnte lønn, og fikk dette som svar..

"For å legge den ballen død, kan jeg si at på generelt grunnlag settes lønnsutvikling og eventuelle bonuser og provisjoner på bakgrunn av den enkeltes ansatte holdninger, innstilling, ansvar og ansvarsfølelse, arbeidsutførelse, stillingstype, lønnsnivå mot marked osv, selvsagt sett i lys av virksomhetens underliggende drift."

Så da har han ihvertfall en del grunner til å ikke sette oss opp ser jeg.. 

Vi har alle bidratt over evne i en meget presset arbeidssituasjon, og har ikke sett noe enda. Da kan vi vel se langt etter noe nå også.

Anonymkode: 07502...706

Det han da sier, og som dere bør konfrontere han med er jo da følgende:  (Lett å være etterpåklok, men dere burde hatt svaret klart da han kom med den leksa.)

Ettersom ingen av dere har fått noe lønnsøkning på 4 år, så betyr det:

  • Bedriften går skitt. Dere taper penger, eller går akkurat i null, og det er fare for arbeidsplassen.

Eller:

  • Samtlige har under snittet dårlige holdninger og innstilling. Tar lite ansvar og har lav ansvarsfølelse og arbeidsutførelse. (reallønnsnedgang, siden prisene stiger noen prosent hver år.)
  • Lønnsnivået hos dere i forhold til markedet var høyt  for 4 år siden. (Begrunnelse for reallønnsnedgangen, den er en markedstilpassing.)

Jeg ville nok konfrontert leder med dette, og samtidig "minnet på" at lønn er en hygienefaktor. Den betyr lite når den er på eller over "rett nivå", men skaper mye mistrivsel hvis den faller under "rett nivå".

Samtidig ville jeg ikke jobbet for en slik leder, og ville derfor forklart at 4 år uten lønnsutvikling (Selv ikke kompensasjon for prisstigning) er det samme som å fortelle meg at jeg egentlig er uønsket i bedriften, og at jeg derfor vil begynne å se meg om etter en tilsvarende stilling. (Antagelig ville jeg hatt en i bakhånd før jeg gjorde med til uvenn med sjefen...)

Å alliere seg med de andre i bedriften, og "skape misnøye" og oppfordre også andre til å se seg om etter noe annet, kan jo være en fin måte å "straffe" lederen på. Da kanskje han lærer av dette, om han får forklaringen at det var manglende lønnsutvikling som førte til at mange sa opp samtidig.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 24.2.2017 den 11.45, Susan Sto Helit skrev:

Det han da sier, og som dere bør konfrontere han med er jo da følgende:  (Lett å være etterpåklok, men dere burde hatt svaret klart da han kom med den leksa.)

Ettersom ingen av dere har fått noe lønnsøkning på 4 år, så betyr det:

  • Bedriften går skitt. Dere taper penger, eller går akkurat i null, og det er fare for arbeidsplassen.

Eller:

  • Samtlige har under snittet dårlige holdninger og innstilling. Tar lite ansvar og har lav ansvarsfølelse og arbeidsutførelse. (reallønnsnedgang, siden prisene stiger noen prosent hver år.)
  • Lønnsnivået hos dere i forhold til markedet var høyt  for 4 år siden. (Begrunnelse for reallønnsnedgangen, den er en markedstilpassing.)

Jeg ville nok konfrontert leder med dette, og samtidig "minnet på" at lønn er en hygienefaktor. Den betyr lite når den er på eller over "rett nivå", men skaper mye mistrivsel hvis den faller under "rett nivå".

Samtidig ville jeg ikke jobbet for en slik leder, og ville derfor forklart at 4 år uten lønnsutvikling (Selv ikke kompensasjon for prisstigning) er det samme som å fortelle meg at jeg egentlig er uønsket i bedriften, og at jeg derfor vil begynne å se meg om etter en tilsvarende stilling. (Antagelig ville jeg hatt en i bakhånd før jeg gjorde med til uvenn med sjefen...)

Å alliere seg med de andre i bedriften, og "skape misnøye" og oppfordre også andre til å se seg om etter noe annet, kan jo være en fin måte å "straffe" lederen på. Da kanskje han lærer av dette, om han får forklaringen at det var manglende lønnsutvikling som førte til at mange sa opp samtidig.

 

Takk for godt svar. Nå skal det være sagt at på kort tid har 5 personer sluttet i jobben, nettopp på grunn av sjefen. Vi skal ha medarbeidersamtaler i løpet av denne uken, så jeg er nødt til å ha en "tale" klar, på hvorfor jeg bør/ønsker å gå opp i lønn. Han påstår at bonus dekker opp eventuell lønnsoppgang, men det mener jeg det ikke gjør. 3000 kr har jeg fått i bonus på 4 år..  Uansett er det vel ingenting som kan erstatte en lønnsøkning. = forutsigbarhet!

Jeg er også i midten av 40 årene, og føler alle tjener bedre enn meg i min krets, selv om jeg har en lederstilling innenfor arbeidsplassen. 

Tips til hvordan jeg kan legge frem dette for sjefen? Bare vær klar over at han er en skremmende person, som snakker alle rundt, og sjelden slipper folk til, og langt mindre hører på ønskede endringer eller ideer... 

Anonymkode: 07502...706

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎27‎.‎02‎.‎2017 den 12.26, AnonymBruker skrev:

Takk for godt svar. Nå skal det være sagt at på kort tid har 5 personer sluttet i jobben, nettopp på grunn av sjefen. Vi skal ha medarbeidersamtaler i løpet av denne uken, så jeg er nødt til å ha en "tale" klar, på hvorfor jeg bør/ønsker å gå opp i lønn. Han påstår at bonus dekker opp eventuell lønnsoppgang, men det mener jeg det ikke gjør. 3000 kr har jeg fått i bonus på 4 år..  Uansett er det vel ingenting som kan erstatte en lønnsøkning. = forutsigbarhet!

Jeg er også i midten av 40 årene, og føler alle tjener bedre enn meg i min krets, selv om jeg har en lederstilling innenfor arbeidsplassen. 

Tips til hvordan jeg kan legge frem dette for sjefen? Bare vær klar over at han er en skremmende person, som snakker alle rundt, og sjelden slipper folk til, og langt mindre hører på ønskede endringer eller ideer... 

Anonymkode: 07502...706

Du har en lederstilling = ansvar, dette bør reflekteres i ditt lønnsnivå. (Gjør det det?)

Hva tjener andre i tilsvarende jobber? (Sjekk med fagforening eller andre som har statistikker på sånt.)

 

Sjekk også gjennomsnittlig lønnsoppgang siste 4 år. Beregn hva din lønn med gjennomsnittlig lønnsoppgang ville vært. (Gjør det samme med prisstigningen. Beregn hvilken lønn du skulle hatt i dag om du skulle hatt samme kjøpekraft som for 4 år siden.) Forklar sjefen hvor mye dårligere lønn du har fått (i kroner) ved å ikke få noen justering de siste 4 år.

Bonus er ikke lønn. (Bonus er egentlig en uting, med mindre du personlig kan styre om du får bonus eller ikke, upåvirket av verden rundt deg.) Hva er kriteriene for at du skal få bonus? Se om det er markedskreftene som har gjort at du har fått lite, og vis til at de 3000kr du har fått i bonus ikke er i nærheten av de X0.000kr du ville ha fått i lønnsoppgang i enhver annen bedrift som går ok.

Hold deg til fakta. KUN fakta. Og vær forberedt på å måtte kreve å få si det du vil si.

Vis gjerne til at dette er en av grunnene til at mange andre har sluttet. (Impliser gjerne at det kan bety at du/flere er på vei ut også, uten at du direkte sier det.)

 

Ellers har jeg lite andre råd enn: Er sjefen så ille som du fremstiller her: KOM DEG VEKK!!!!

 

Evt. har denne sjefen en sjef? En eier? eller noen andre denne rapporterer til? (Er det noen på et nivå over du kan gå til og si ifra om at denne sjefen er årsaken til at mange slutter?)

Og er du egentlig villig til å være skyteskive for alle ved å være den ene som tar saken?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.2.2017 den 12.26, AnonymBruker skrev:

Takk for godt svar. Nå skal det være sagt at på kort tid har 5 personer sluttet i jobben, nettopp på grunn av sjefen. Vi skal ha medarbeidersamtaler i løpet av denne uken, så jeg er nødt til å ha en "tale" klar, på hvorfor jeg bør/ønsker å gå opp i lønn. Han påstår at bonus dekker opp eventuell lønnsoppgang, men det mener jeg det ikke gjør. 3000 kr har jeg fått i bonus på 4 år..  Uansett er det vel ingenting som kan erstatte en lønnsøkning. = forutsigbarhet!

Jeg er også i midten av 40 årene, og føler alle tjener bedre enn meg i min krets, selv om jeg har en lederstilling innenfor arbeidsplassen. 

Tips til hvordan jeg kan legge frem dette for sjefen? Bare vær klar over at han er en skremmende person, som snakker alle rundt, og sjelden slipper folk til, og langt mindre hører på ønskede endringer eller ideer... 

Anonymkode: 07502...706

Hei,

Bare vær klar over at man egentlig ikke skal diskutere lønn på medarbeidersamtaler. Mulig ikke alle arbeidsplasser er like rigide på dette, men i allefall er dette strengt praktisert der jeg jobber. Man må avtale et eget møte for å diskutere lønn.

Anonymkode: 4da52...653

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i en større privat bedrift der vi stadig får høre at det går trått, men selv her får vi +/- 3% økning i lønn hvert år; for meg utgjør det ca. 10000 kr. Vi hadde ett år med nulloppgjør da markedet var skikkelig ille rundt 2008/9, men da hadde jeg gått opp 30000 året før (gikk fra vikar til fast), så det var greit nok. Vi blir i tillegg ikke trukket for den 5. ferieuka (tror lønningskontoret ble lei av de samme spm. hvert år når den ble trukket av julilønna :laugh:). Det utgjør jo ikke særlig mer enn prisveksten, men vi går i det minste ikke ned. Jeg har ingen superlønn, men vi har en del andre goder + et supert miljø som gjør opp for det.

Hvordan er stemningen for en kollektiv trussel om å slutte? Er dere mange nok som relativt enkelt kan finne ny jobb slik at det ikke bare blir tomme ord? Antar kanskje ikke det ettersom dere fortsatt jobber der, eller er dere bare alt for tålmodige? Hvordan ser bunnlinja ut for bedriften, øker den, eller har den gått ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.2.2017 den 10.27, AnonymBruker skrev:

Jobber i privat bedrift, og har ikke hatt lønnsøkning på 4 år. Er dette normalt? 

Alt rundt meg blir bare dyrere, så jeg føler vel i realiteten at jeg har gått ned i lønn... 

 

Hva er deres opplevelser angående dette? Går dere opp hvert år?

Anonymkode: 07502...706

Hvilken bransje er du i?? I disse tider, vil jeg nok si at du må tenke som så; at du er heldig som har jobb. 

Men, i en "normal" verden, så bør det være en lønnsjustering årlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgivere kan få deg til å sleike rumpa på dem om de vil. De sitter med alle kortene. Bare vær glad du har arbeid. Nok folk som aldri får en sjanse. Hilsen en 110% arbeidsfør person som har vært uten fast arbeid i 15 år.

Anonymkode: 443c0...1a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 oppgjør uten at vi har fått noe her, mange har mistet jobben hos oss. 

 

Ellers så styrer markedet lønna, er du ikke fornøyd, se hva du får andre plasser. Jeg har alltid byttet jobb hvert 3.-5. år. De første gangene gikk jeg opp en del i lønn. Nå ligger jeg ganske høyt og bytter for å lære mer og få flere kontakter. For mange år i en jobb er ikke bra synes jeg 

Anonymkode: 39a59...e3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 27.2.2017 den 12.26, AnonymBruker skrev:

Takk for godt svar. Nå skal det være sagt at på kort tid har 5 personer sluttet i jobben, nettopp på grunn av sjefen. Vi skal ha medarbeidersamtaler i løpet av denne uken, så jeg er nødt til å ha en "tale" klar, på hvorfor jeg bør/ønsker å gå opp i lønn. Han påstår at bonus dekker opp eventuell lønnsoppgang, men det mener jeg det ikke gjør. 3000 kr har jeg fått i bonus på 4 år..  Uansett er det vel ingenting som kan erstatte en lønnsøkning. = forutsigbarhet!

Jeg er også i midten av 40 årene, og føler alle tjener bedre enn meg i min krets, selv om jeg har en lederstilling innenfor arbeidsplassen. 

Tips til hvordan jeg kan legge frem dette for sjefen? Bare vær klar over at han er en skremmende person, som snakker alle rundt, og sjelden slipper folk til, og langt mindre hører på ønskede endringer eller ideer... 

Anonymkode: 07502...706

Synes du skal gå inn på www.proff.no og søk opp regnskapet til firmaet du jobber i. Der vil du se om han snakker sant angående økonomien til firmaet. Om det går i +/-. Lønnen til daglig leder og hvor mye eier tar ut i utbytte hvert år.

Anonymkode: ab7ee...03b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg godtok ingen lønnsøkning på 1,5 år før jeg satte foten ned. Da var forventet lønnsøkning ett år fram i tid. Legg til at jeg var skikkelig underbetalt også. Byttet jobb og har gått opp 100 000. Jeg er mer enn fornøyd. 

Anonymkode: 13382...1d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjeh, det at du jobber i en privat bedrift sier jo sitt, er ikke uvanlig at man går i flere år uten noen lønnsøkning. Ei heller uvanlig at man kan få relativt store lønnsforhøyinger fra år til år. Alt avhenger jo av hvor godt bedriften går, og hvor villig eierne er på å dele overskudd med de ansatte.

Jobber selv i en bransje der få har gått opp i lønn de siste 5 årene. Rett og slett fordi tilbudet er blitt større - mens etterspørselen har holdt seg stabil. Da er det jo ikke så mye mer å hente om kassa i utgangspunktet er tom.

Anonymkode: 57eb1...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har gått opp hvert år i alle jobber jeg har hatt. Kun jobbet i private selskaper.

I butikkjobber som student har jeg blitt bumpet opp automatisk hvert år på en fast lønnsstige etter ansiennitet.

I de to bedriftene jeg har jobbet i etterpå har det vært fast lønnssamtale en gang i året, hvor man får minst det som de fagorganiserte i bedriften har fått forhandlet seg til + en liten prosent ekstra fordi de hater fagforeninger og vil gjøre et poeng ut av at det er bedre å stå utenfor. I tillegg kan man forhandle seg over de små prosentene økning som tilbys dersom man har god argumentasjon for det, så dette er jo et spill hvor de med litt spisse albuer og baller vinner, og de som tier samtykkende taper. Jeg har hatt gode kort på hånden flere år og gått opp mye mer enn hva som var utgangspunktet. Noen behandler lønnssamtale som at de bare blir informert om årets økning, jeg ser alltid på det som en forhandling.

Trodde det var normalen at man gikk opp en gang i året, hadde aldri akseptert å ikke gjøre det. Det ble meldt null lønnsøkning for alle ansatte et år det gikk dårlig og var nedskjæringer, jeg la frem gode argumenter for sjefen for hvorfor de bare kunne drite i det med meg, og fikk økning. Garantert andre som fikk til det samme, selv om man later som ingen på jobb liksom gikk opp det året. Du må kreve din rett, såklart bedriften vil gi deg et minimum om de ikke møter motstand.

Anonymkode: bcfcc...122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok sett meg om etter en annen jobb, TS, dersom du da mener du er verdt mer enn det du har nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...