Gå til innhold

Hvor lenge er det greit å gå uten lønnsøkning?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jobber i privat bedrift, og har ikke hatt lønnsøkning på 4 år. Er dette normalt? 

Alt rundt meg blir bare dyrere, så jeg føler vel i realiteten at jeg har gått ned i lønn... 

 

Hva er deres opplevelser angående dette? Går dere opp hvert år?

Anonymkode: 07502...706

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer vel litt ann på hvordan du presterer på jobben også vil jeg anta. Er ikke umulig å prøve seg på en lønnsøkning ;)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ikke har fått en lønnsøkning på 4 år har du i realiteten gått ned i lønn, ja. 

Anonymkode: b93ff...adf

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har du prestert på jobb de siste 4 årene?

Hvor mye har du vært borte?

Har stillingen din endret seg?

Det er helt innenfor å spørre om mer lønn etter 4 år ja.

Anonymkode: 56ee1...63f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan har du prestert på jobb de siste 4 årene?

Hvor mye har du vært borte?

Har stillingen din endret seg?

Det er helt innenfor å spørre om mer lønn etter 4 år ja.

Anonymkode: 56ee1...63f

Jeg har fått mer ansvar, flere arbeidsoppgaver. Jeg er aldri borte og henger aldri etter på noen ting. 

Det er heller ingen andre på arbeidsplassen som har gått opp.

Sjefen har en finurlig måte å sno seg unna dette med å skylde på økonomi i firmaet. Han vil heller dele ut bonuser når det går bra. Jeg mener at det er veldig bingo, og at det er lønn man lever fra måned til måned. 

 

Anonymkode: 07502...706

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man får mer ansvar, er det veldig vanlig å få lønnsøkning. Dersom du ikke får dette "automatisk" burde du kreve det hver gang ansvarsområdet ditt blir utvidet!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Marita-K skrev:

Når man får mer ansvar, er det veldig vanlig å få lønnsøkning. Dersom du ikke får dette "automatisk" burde du kreve det hver gang ansvarsområdet ditt blir utvidet!

Ja, det hadde vært noe. Det er absolutt ikke noe jeg får krevd. Jeg har spurt pent, men det bortforklares i alle bauger og kanter. Han er rett og slett ikke villig til å gi oss noenting. Han mener vi jobber mellom da og da, og hva vi gjør spiller ingen rolle. Vi har en jobb å gjøre.. Thats it.

Anonymkode: 07502...706

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det hadde vært noe. Det er absolutt ikke noe jeg får krevd. Jeg har spurt pent, men det bortforklares i alle bauger og kanter. Han er rett og slett ikke villig til å gi oss noenting. Han mener vi jobber mellom da og da, og hva vi gjør spiller ingen rolle. Vi har en jobb å gjøre.. Thats it.

Anonymkode: 07502...706

Høres ut som en dårlig arbeidsgiver, hvis det er en jobb du absolutt elsker så ville jeg nok gått litt hardt inn for å få lønnsøkning, komme med dokumentasjoner som viser at du har fått betraktelig mer arbeid og at du skal ha mere lønn.
Er det en jobb du ikke liker så alt for mye ville jeg nok tatt turen til nav.no / finn.no og søke nye jobber.

Håper det ordner seg! :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar. Jeg skal manne meg opp til å spørre om lønnsøkning, selv om det innebærer en times monolog om hvordan han kan slippe unna med det. 

 

Bare et spørsmål:

Uansett om man får mer ansvar eller ikke. Er det ikke vanlig å gå opp i lønn fra år til år?

Anonymkode: 07502...706

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Bare et spørsmål:

Uansett om man får mer ansvar eller ikke. Er det ikke vanlig å gå opp i lønn fra år til år?

Anonymkode: 07502...706

Ja, jeg har jobbet i det private næringsliv i alle år, og har alltid gått opp litt hvert år, ofte har bedriften fulgt tariffforhandlingene/resultatet å lagt seg ca sånn som det, men det har også vært de siste årene nå at vi gikk opp 2%, 2,1% og i praksis så har vi da en negativ lønn da man tjener mindre enn i fjor, for prisveksten har vært større. 

Anonymkode: 5b6e2...c7b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi beskjed om at du vil ha ett møte angående lønn.  Fortell at ansvaret du har fått er større og si at du ønsker tilsvarende lønnsøkning.  Gå inn i møtet med god holdning og øyekontakt.  Husk,  du får bare det i livet du forhandler om. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, _Mayhem_ skrev:

Gi beskjed om at du vil ha ett møte angående lønn.  Fortell at ansvaret du har fått er større og si at du ønsker tilsvarende lønnsøkning.  Gå inn i møtet med god holdning og øyekontakt.  Husk,  du får bare det i livet du forhandler om. 

Det som er problemet er at jeg har null erfaring med dette. Og aner ikke hvor mye jeg bør "kreve" , eller hva som er en GOD lønnsøkning. Jeg er helt blank, og lar meg overkjøre fordi han er ekstremt god til å prate for seg.. Så det blir til at jeg gruer meg for å snakke med han. Jeg har vært i bedriften halve livet mitt, men først etter han startet stoppet lønnsforhøyelsene. 

Anonymkode: 07502...706

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange ansatte er dere? Jeg forstod det slik at ingen får lønnsforhøyelse hvert år. Enten om dere alle organiserer dere, eller om dere velger en tillitsvalgt, og fremmer en kollektiv sak mot lederen/ledelsen.

Anonymkode: 5b6e2...c7b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange ansatte er dere? Jeg forstod det slik at ingen får lønnsforhøyelse hvert år. Enten om dere alle organiserer dere, eller om dere velger en tillitsvalgt, og fremmer en kollektiv sak mot lederen/ledelsen.

Anonymkode: 5b6e2...c7b

Vi er 8. Ingen har fått lønnsforhøyelse på 4 år. Er det noe poeng i å organisere seg med så få i en privat bedrift?

Anonymkode: 07502...706

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi er 8. Ingen har fått lønnsforhøyelse på 4 år. Er det noe poeng i å organisere seg med så få i en privat bedrift?

Anonymkode: 07502...706

Ts: dette med lønn er rimelig enkelt. Det er tilbud vs etterspørsel. Så det du må huske er:

-du har ikke krav på lønnsøkning. Vanlig, ja. Spiller det stor rolle i ditt tilfelle? Nei.

Du ber dermed om mer lønn. Og får ja eller nei. Dersom ja forhandler dere om hvor mye. Igjen: du kan overtale alt du vil, men sjefen tilbyr så mye eller lite han vil. Du har, med mindre du er verdifull og arbeidsgiver forstår din verdi, ingen forhandlingskort.

 

Dersom nei så har du tre valg:

-finne deg i det

-finne en annen jobb

-true med å slutte og håpe de tilbyr mer lønn.

I dette tilfelle må du ha en reell jobb i bakhånd, fordi arbeidsgiver kun vil tilby deg mer lønn om han oppfatter deg som vanskelig erstattbar. Og i verste fall er det arbeidsgiver driver med nå en strategi for å få noen av dere til å slutte..

 

 

 

Anonymkode: d256b...27a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det ikke spiller noen rolle hva man gjør mellom start og slutt på arbeidsdagen er et argument ut av en annen verden i negativ forstand. Det skal selvsagt spille noen rolle om man kun har enklere rutineoppgaver f. eks., eller om man hele tiden driver med nyskapende virksomhet (noe som ofte krever langt mer innsats og i en del bransjer mye lengre arbeidsdager) av noe slag. Det høres ut som en dårlig arbeidsgiver, hvis det ikke er noen som får høyere lønn uansett, så vil man heller ikke legge seg i selen for å få bedriften fremover. Man jobber ikke for moro skyld. 

Anonymkode: fbe8e...ffb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts: dette med lønn er rimelig enkelt. Det er tilbud vs etterspørsel. Så det du må huske er:

-du har ikke krav på lønnsøkning. Vanlig, ja. Spiller det stor rolle i ditt tilfelle? Nei.

Du ber dermed om mer lønn. Og får ja eller nei. Dersom ja forhandler dere om hvor mye. Igjen: du kan overtale alt du vil, men sjefen tilbyr så mye eller lite han vil. Du har, med mindre du er verdifull og arbeidsgiver forstår din verdi, ingen forhandlingskort.

 

Dersom nei så har du tre valg:

-finne deg i det

-finne en annen jobb

-true med å slutte og håpe de tilbyr mer lønn.

I dette tilfelle må du ha en reell jobb i bakhånd, fordi arbeidsgiver kun vil tilby deg mer lønn om han oppfatter deg som vanskelig erstattbar. Og i verste fall er det arbeidsgiver driver med nå en strategi for å få noen av dere til å slutte..

 

 

 

Anonymkode: d256b...27a

Når ingen får lønnsøkning som ts skriver, så ville det vært ytterst merkelig å bedrive strategi for å få folk til å slutte, det betyr jo i realiteten l at ingen er verdifulle nok til at det skal går rundt på sikt, og at det er noen som trekker i trådene og går mot styrt konkurs/avvikling. 

I små bedrifter der man står på mye, men får lite tilbake så bør man som regel alliere seg og gå sammen om å slutte, f. eks. kan man gå sammen om å starte opp for seg selv eller noe slikt. Man må utnytte sårbarheten man finner i en liten bedrift og ta i bruk handlingsrommet man finner der. I store konsern der man bare er en av massen har man som regel dårligere forhandlingsmuligheter. 

Sånn generelt, dessverre har det vært manglende lønnsøking de siste årene etter oljeprisfallet. Jeg tror dessverre mange arbeidstakere kan vente seg sterk reallønnsnedgang fra år til år de neste 10-20 årene grunnet den dårlige økonomien generelt, så det er _nå_ man bør nedbetale lån og legge seg opp en økonomisk buffer. Muligheten til å gjøre det kan være forvitret i et ikke altfor langt fremtidsperspektiv.  

Anonymkode: fbe8e...ffb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google eller undersøk på andre må etter hva som er vanlig å få i bransjen i din stilling med dine ansvarsområder. Når du legger frem dit krav for arbeidsgiver ber du om lønn i øvre skiktet, og argumenter for at dette er din markedsverdi. Da sier du indirekte at du kan vurdere å søke annen jobb hvis du ikke får høyere lønn. Kanskje møter han/hun deg på halvveien. 

Hvis du "vet" det er lite vilje til å sette deg opp i lønn, ville jeg søkt meg ut. Når du får et tilbud et annet sted ville jeg da tatt dette opp med arbeidsgiver og spurt om de kunne matche. 

En arbeidsgiver som holder på slik du beskriver, er korttenkt i dagens arbeidsmarked. Jeg hadde valgt siste løsning selv her. 

Anonymkode: 917c5...df4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...