Gå til innhold

Anne Brith


MiriamH

Anbefalte innlegg

49 minutter siden, Asti skrev:

Mailkorrespondanse med KappAhl: https://imgur.com/a/FSpFeQf

Lenken er nå oppdatert. :) 

Det ser ut til at KappAhl ikke forholder seg til AB sin utlevering av barn i sosiale medier. Siste svaret derfra var "Vi mener at hun er en inspirasjonskilde når det kommer til baking. For oss er hun først og fremst en kvinne som lager fantastiske kaker.". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sorbus
6 minutter siden, Asti skrev:

Lenken er nå oppdatert. :) 

Det ser ut til at KappAhl ikke forholder seg til AB sin utlevering av barn i sosiale medier. Siste svaret derfra var "Vi mener at hun er en inspirasjonskilde når det kommer til baking. For oss er hun først og fremst en kvinne som lager fantastiske kaker.". 

Baking? Når gjorde hun det sist? Og er hvordan er baking relevant for klesbransjen? Jeg antar at de ikke selger forklær....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Først og fremst en kvinne som baker fantastiske kaker'.. :roll: 

På det håndskrevne kortet så skrev hun at Anne-Brith var en inspirasjonskilde som bød på seg selv, hun heiet på huskjøp og med egen bedrift. Ikke en dritt om baking ble nevnt. 

Jeg skrev også mail, der jeg poengterte utleveringen av barna, pluss uthenging av folk som hadde søkt i skattelistene, puppeflashing mm. Jeg fikk dette svaret fra Sissel: 

Hei Loffen,
 
Takk for din tilbakemelding.
 
Til informasjon, så har vi inget samarbeid med Anne Brith.
 
Det hender imidlertidig innimellom at vi sender ut gaver til en rekke kvinnelige bloggere. 
Vi respekterer alle kvinner og deres historier.
 
Jeg tar imidlertidig til meg din tilbakemelding og tar dette til etterretning.
 
Ønsker deg en fin lørdag!
 
Mvh Sissel 
 
 
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke samarbeid? Jeg regner med at de ønsker at klærne de gir bort skal vises på blogg? Er ikke det samarbeid når de bruker bloggere for å reklamerer for klærne sine?

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, kvinneguide skrev:

Er det ikke samarbeid? Jeg regner med at de ønsker at klærne de gir bort skal vises på blogg? Er ikke det samarbeid når de bruker bloggere for å reklamerer for klærne sine?

I min verden er det samarbeid. De vil at bloggerne skal reklamere for KappAhl, og AB tok imot og har vist frem iallefall en kjole hun fikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sorbus
Akkurat nå, Asti skrev:

I min verden er det samarbeid. De vil at bloggerne skal reklamere for KappAhl, og AB tok imot og har vist frem iallefall en kjole hun fikk. 

Bare en liten bagatell, men hvordan føres dette i regnskapet? KappAhl fører kjolen som svinn og AB fører ingenting fordi det er en personlig gave?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Sorbus skrev:

Bare en liten bagatell, men hvordan føres dette i regnskapet? KappAhl fører kjolen som svinn og AB fører ingenting fordi det er en personlig gave?

Jeg er ikke sikker, men tenker at KappAhl fører det under utgifter til markedsføring. Når det gjelder AB, så siterer jeg fra http://info.blogg.no/1388642480_blogging_og_skattereg.html:

"Reglene for gaver er som følger:

  • Gratis produkter/gaver som du får, tar i bruk og omtaler: skatt og avgift beregnes av produktets omsetningsverdi (det varen koster i butikken). Betaling for arbeidet i forbindelse med omtalen må det også betales skatt og avgift av.
  • Gratis produkter/gaver som du får, tar i bruk, men ikke omtaler: skatt og avgift beregnes av produktets omsetningsverdi.
  • Gratis produkter/gaver som du får, men ikke tar i bruk: skatt og avgift beregnes av produktets omsetningsverdi."

--------

Tilføyelse:

Skatteetaten - Blogging og sosiale medier: https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/rapportering-og-bransjer/bransjer-med-egne-regler/internett/blogging/

"Må jeg skatte og av hva? 

Alle penger og sponsede produkter med økonomisk verdi som du får på bakgrunn av salgsblogg, nettbutikk, produktomtale, affiliate, oppdrag og lignende, som har å gjøre med bloggvirksomheten.

Alle penger du får på bakgrunn av annonser, reklame og lignende.

Gratis eller rabatterte produkter/gaver med økonomisk verdi, som for eksempel sminke, hår- og hudpleieprodukter, bøker, klær, reiser, spill, teknologisk utstyr, barneutstyr m.m. Dette skal inntektsføres til omsetningsverdi (ev. omsetningsverdi fratrukket det beløp du har betalt for varen).

Gaver man kaster

Noen bloggere mottar en del gaver de ikke har bedt om, ikke vil ha og dermed kaster. For å slippe å betale skatt av dette må skrive ned hva du har fått og hva som er kastet (internt bilag). Sett på dato og skriv under.".

Endret av Asti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sorbus said:

Bare en liten bagatell, men hvordan føres dette i regnskapet? KappAhl fører kjolen som svinn og AB fører ingenting fordi det er en personlig gave?

KappAhl kan fritt sende ut gaver til hvem de vil. Dersom Anne Brith mottar en slik gave, f.eks. en bluse, kan hun fritt bruke den på bilder i bloggen, uten å merke innlegget, så lenge hun ikke forteller hvor den kommer fra (altså ikke reklamerer for produktet eller firmaet). Hun må likevel skatte av gaven dersom hun har mottatt gaver for mer enn kr. 1000,- fra samme firma. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Agni skrev:

KappAhl kan fritt sende ut gaver til hvem de vil. Dersom Anne Brith mottar en slik gave, f.eks. en bluse, kan hun fritt bruke den på bilder i bloggen, uten å merke innlegget, så lenge hun ikke forteller hvor den kommer fra (altså ikke reklamerer for produktet eller firmaet). Hun må likevel skatte av gaven dersom hun har mottatt gaver for mer enn kr. 1000,- fra samme firma. 

I og med at Anne Brith snakket om en baksmell i en episode av Bloggerne, har vel ikke alt blitt ført inn riktig. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Agni skrev:

KappAhl kan fritt sende ut gaver til hvem de vil. Dersom Anne Brith mottar en slik gave, f.eks. en bluse, kan hun fritt bruke den på bilder i bloggen, uten å merke innlegget, så lenge hun ikke forteller hvor den kommer fra (altså ikke reklamerer for produktet eller firmaet). Hun må likevel skatte av gaven dersom hun har mottatt gaver for mer enn kr. 1000,- fra samme firma. 

Det her var nytt for meg. Kan du vise hvor det jeg har uthevet står? :)

Det jeg har lest om merking av bl.a. gaver er - fra https://www.forbrukertilsynet.no/veiledning-reklame-some"Krav til merking gjelder i alle medier. Et innlegg skal merkes som reklame hver gang produktet eller tjenesten blir omtalt eller eksponert på en måte som har markedsføringsverdi."

Når en blogger viser frem produkt, kan man bli utsatt for påvirkning, selv om det ikke blir sagt noe om hvor det kommer fra. Neste gang man ser produktet kan man f.eks. huske det igjen, eller bare tenke at det er noe kjent med produktet. Og da kan eksponeringen ha markedsføringsverdi. 

Tilføyelse: Vedr. motta gaver for kr 1000,-:  CBE kastet tilsynelatende produkter fra Froosh, for å slippe regnskap og skatt: https://imgur.com/a/uKChB2V . Hvis de kunne motta for under kr 1000,- ville ikke det ha vært en problemstilling, eller?

Endret av Asti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Asti said:

Det her var nytt for meg. Kan du vise hvor det jeg har uthevet står? :)

Det jeg har lest om merking av bl.a. gaver er - fra https://www.forbrukertilsynet.no/veiledning-reklame-some"Krav til merking gjelder i alle medier. Et innlegg skal merkes som reklame hver gang produktet eller tjenesten blir omtalt eller eksponert på en måte som har markedsføringsverdi."

Når en blogger viser frem produkt, kan man bli utsatt for påvirkning, selv om det ikke blir sagt noe om hvor det kommer fra. Neste gang man ser produktet kan man f.eks. huske det igjen, eller bare tenker at det er noe kjent med produktet. Og da kan eksponeringen ha markedsføringsverdi. 

Uthevingen din er tatt litt ut av kontekst og gjelder ting som allerede er vist som reklame. F.eks. dersom Anne Brith har mottatt blusen for å skrive om den, poster et innlegg om den, og fortsetter å bruke den. Da skal påfølgende innlegg/bilder med blusen også merkes, enten det er i bloggen eller på Snap eller på Facebook... Som disse luene som stadig blir nevnt i denne tråden. :)

Om jeg får en sekk hundemat i gave av det lokale Felleskjøpet, og poster et bilde av hundene mine som spiser, uten å nevne at maten var en gave, eller hvor den kommer fra, trenger jeg ikke merke innlegget. Det er bare hunder som spiser tørrfor. Om jeg får en caps med logo i gave fra Trygg Trafikk når jeg tilfeldig ramler innom en stand trenger jeg ikke merke alle innlegg der jeg har på meg capsen med "Reklame".

Om Anne Brith kjøper en genser på KappAhl til full pris og for egne penger, og bruker den i bilder på bloggen, kan det godt være at de bildene har markedsverdi og er god reklame for KappAhl, men hun trenger ikke merke innlegget med "Reklame", selv om hun omtaler både genser og firma.

Jeg siterer fra siden du linket til:
Eksempler på reklame: Du får låne noe, får ting gratis, får delta på arrangementer eller reiser, eller får gratis tjenester eller rabatter, mot en forventning om at du omtaler dette eller gir det eksponering.

Vi kan selvfølgelig diskutere KappAhls motiv for å dele ut gaver, men så lenge det ikke forventes at produktet blir omtalt eller eksponert er det ikke nødvendig å merke. Og så er det jo også rimelig vanskelig å se forskjell på om et produkt er sponset eller kjøpt og betalt når det ikke blir omtalt.

Når det gjelder beløpsgrensen på 1000,- fant jeg denne på blogg.no, i det samme innlegget som du linket til lengre opp.

Endret av Agni
Glemte en del
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Agni. Takk. :)  Jeg siterer deg, og svarer fortløpende:

Punkt 1.

"Uthevingen din er tatt litt ut av kontekst og gjelder ting som allerede er vist som reklame. F.eks. dersom Anne Brith har mottatt blusen for å skrive om den, poster et innlegg om den, og fortsetter å bruke den. Da skal påfølgende innlegg/bilder med blusen også merkes, enten det er i bloggen eller på Snap eller på Facebook... Som disse luene som stadig blir nevnt i denne tråden. :)"

Hva var ut av kontekst? Spørsmålet mitt gjaldt direkte det du skrev. Dvs. hvor har du informasjonen fra at man ikke trenger å fortelle at produkt man viser frem er gave/sponset? Og så viste jeg til hva FT sier om merking av gaver, der de er tydelig på at det skal merkes hvis det kan ha markedsføringsverdi. Dvs. jeg kan ikke se at der står at man ikke trenger å merke innlegg, så lenge man ikke forteller hvor produktet kommer fra.

Hvis man ser på ditt eksempel vedr. en bluse som er gitt som gave til en blogger (AB). Bilde av blusen kan ha en markedsføringsverdi, da fremvisning av den i SoMe kan føre til at noen blir påvirket til å kjøpe den (uavhengig av om AB forteller hvor den er å få kjøpt).  Slik at bare bilde av sponset bluse, kan ha markedsføringsverdi, selv om det ikke står noe om hvor den kommer fra. Derfor skal blusen merkes som reklame.

Punkt 2.

"Om jeg får en sekk hundemat i gave av det lokale Felleskjøpet, og poster et bilde av hundene mine som spiser, uten å nevne at maten var en gave, eller hvor den kommer fra, trenger jeg ikke merke innlegget. Det er bare hunder som spiser tørrfor. Om jeg får en caps med logo i gave fra Trygg Trafikk når jeg tilfeldig ramler innom en stand trenger jeg ikke merke alle innlegg der jeg har på meg capsen med "Reklame".". 

Vedr. hundemat:  Nei, når lesere ikke kan kjenne igjen produktet, så har det klart ikke markedsføringsverdi. Det var det jeg forklarte i mitt første svar.Jeg er mer usikker på eksemplet ditt vedr. capsen fra Trygg Trafikk. 

Punkt 3:

Om Anne Brith kjøper en genser på KappAhl til full pris og for egne penger, og bruker den i bilder på bloggen, kan det godt være at de bildene har markedsverdi og er god reklame for KappAhl, men hun trenger ikke merke innlegget med "Reklame", selv om hun omtaler både genser og firma.

Det var ikke endel av spørsmålet mitt, da veiledningen er tydelig på at det man har kjøpt selv, skal ikke merkes - https://www.forbrukertilsynet.no/veiledning-reklame-some. :) 

Punkt 4:

"Jeg siterer fra siden du linket til:
Eksempler på reklame: Du får låne noe, får ting gratis, får delta på arrangementer eller reiser, eller får gratis tjenester eller rabatter, mot en forventning om at du omtaler dette eller gir det eksponering.

Vi kan selvfølgelig diskutere KappAhls motiv for å dele ut gaver, men så lenge det ikke forventes at produktet blir omtalt eller eksponert er det ikke nødvendig å merke. Og så er det jo også rimelig vanskelig å se forskjell på om et produkt er sponset eller kjøpt og betalt når det ikke blir omtalt.".

Alle forstår vel at der ligger en forventning om at produktene skal vises frem, når det sendes til bloggere - ikke privatpersoner  :) 

Punkt 5:

"Når det gjelder beløpsgrensen på 1000,- fant jeg denne på blogg.no, i det samme innlegget som du linket til lengre opp."

Takk. Da virker det svaret fra CBE vedr. Froosh merkelig ut. Jeg kunne ikke finne noe på Skatteetatens side om det. 

Endret av Asti
La til tekst.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, margrit skrev:

Hvorfor drar hun opp KG igjen i dag? Fordi det genererer klikk? Synes denne bloggen blir mer og mer lik mammaen sin for hver dag som går:

-har ingenting å skrive om

-ungene er inntektskilden, sågar den eneste

-ekstremt selvopptatt

-"jan sa"="erik sa"

-"hei Jan her..", "hei Erik her"

-klikkhoreri ut av en annen verden

-reklamerer for hva som helst, cash is king!

Savner dog noen vlogger, men hun tar det da kraftig ut på snap i stedet. 

Det er så grenseløst at jeg mangler ord. Har funnet dette togkræsjet ganske så underholdene så langt, men det er liksom ikke noe mer hun kan sjokkere med. Det er ikke noe mer å selge.  Alt er solgt.

Nå er det kun "skal vi danse" som gjenstår.Hun har jo en travel høst fremfor seg så kanskje det er neste punkt på lista

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Agni: Skillet du innfører mellom en bedrifts motiv for å sende en blogger en "gave", og deres forventinger med å gjøre det, framstår ganske underlig for meg. I dagligspråk er da dette langt på vei synonymer?

En kjede som selger klær sender et klesplagg og et klissent smiskete kort til en blogger som lever av å bruke bloggen sin som reklamekanal - hva i alle dager skulle intensjonen med forsendelsen være annet enn mulig eksponering og reklameeffekt? Og hvordan skulle en slik forventning kunne skilles fra et eventuelt motiv? Det er jo banale saksforhold vi snakker om her, det er ikke rocket science.

Jeg er ikke jurist, da, så mulig det er noen vesentlige skillelinjer her i juridisk terminologi jeg ikke har fått med meg.

Endret av Aricia
  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, Vipser skrev:

I og med at Anne Brith snakket om en baksmell i en episode av Bloggerne, har vel ikke alt blitt ført inn riktig. 

ifølge intervjuet med henne på "god kveld norge" forrige lørdag så er AB supernøye med å skatte av alt hun får:)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Asti skrev:

 

Punkt 5:

"Når det gjelder beløpsgrensen på 1000,- fant jeg denne på blogg.no, i det samme innlegget som du linket til lengre opp."

Takk. Da virker det svaret fra CBE vedr. Froosh merkelig ut. Jeg kunne ikke finne noe på Skatteetatens side om det. 

Men for meg så ser det ut som at denne beløpsgrensen gjelder iløpet av 1 år..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Aricia said:

@Agni...En kjede som selger klær sender et klesplagg og et klissent smiskete kort til en blogger som lever av å bruke bloggen sin som reklamekanal...

Så om en frisør klipper en blogger gratis (eller med rabatt), og bloggeren verken nevner at det var gratis/rabattert eller hvor hun eller han klippet seg, så må alle innlegg der man ser den nye frisyren merkes?

Gjelder det kun for bloggere som lever av å bruke bloggen sin som reklamekanal, eller gjelder det også for de med 2 lesere som aldri har postet så mye som en produktlenke?

Eller hva om arbeidsplassen din gir deg en helt gratis vindjakke/tursekk/drikkeflaske/reklamepenn/kalender/whatever (til privat bruk) der firmanavnet er trykket på? Intensjonen med gaven er naturligvis eksponering av firmanavnet når du bruker tingen. Må du da merke alle instagrambilder, FB-poster osv der den er synlig med "Reklame"?  Gjør det noen forskjell om du mottok gaven i forbindelse med en høytid, f.eks. jul?

 

https://www.forbrukertilsynet.no/veiledning-reklame-some sier:

"Veiledningen er i hovedsak ment for deg som får betaling eller andre fordeler for å omtale eller legge ut noe om produkter, tjenester eller næringsdrivende på dine profiler i sosiale medier og på blogg."

"Reklame og markedsføring er alt som kan være med på å fremme en næringsdrivendes salg av et produkt eller en tjeneste, og som du legger ut fordi du får betalt for det, eller får andre fordeler ved å gjøre det."

og

Eksempler på reklame:

  • Du får betalt for å legge ut noe om et produkt, en tjeneste eller en næringsdrivende. Det er reklame uansett om det du legger ut er din ærlige mening eller om den som har betalt deg har bestemt hva du skal legge ut.
  • Du får låne noe, får ting gratis, får delta på arrangementer eller reiser, eller får gratis tjenester eller rabatter, mot en forventning om at du omtaler dette eller gir det eksponering.
  • Du har en generell avtale om at du skal profilere en næringsdrivende (f. eks. som «ambassadør» eller «samarbeidspartner»). Dette gjelder både dersom det er avtalt at du skal legge ut spesielle ting, og dersom du omtaler eller eksponerer varer eller tjenester som den næringsdrivende kan kjennes igjen ved og få en markedsføringseffekt av.
  • Du avholder konkurranser eller deler ut «giveaways» for en næringsdrivende.
  • Du bruker annonselenker som gir deg betalt f. eks. per klikk eller kjøp. All eksponering eller omtale av butikken eller ytelsen du lenker til, på en måte som kan gi mer trafikk til lenkene du legger ut, er da også reklame.
  • Du driver din egen næringsvirksomhet, og legger ut egenreklame. Dette kan for eksempel være at du har en egen kleskolleksjon eller nettbutikk, og det du legger ut på din personlige profil i sosiale medier eller på blogg er med på å fremme salg av varer eller tjenester som du har en interesse i. Dette gjelder uansett om du driver næringsvirksomheten alene eller om du gjør i det i samarbeid med andre.

(sitat slutt)

I følge eksemplene over trenger altså ikke bloggeren merke innlegg etter frisørbesøket når den næringsdrivende ikke er nevnt. Derimot må du merke alle innlegg der reklameproduktet du fikk fra din arbeidgiver er med.  :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...