Gå til innhold

Gamle, glemte blogger


Gjest hysj

Anbefalte innlegg

 

Jeg fant nylig en glemt blogg, nemlig denne:  https://pandoraseske.wordpress.com/

Nå lurer jeg på om det finnes flere slike der ute, om noen her inne kjenner til virkelig gode blogger som er godt skrevet, og som ikke inneholder sukkersøte løgner, eller spinnville historier.

Siden bloggene hos blogg.no ikke er aktuelle for meg å lese på grunn av blant annet dårlig språk, dårlig innhold, lite substans, osv, så kunne det vært morsomt å finne fram til blogger som en gang ble skrevet lenge før Sophie Elises tid, lenge før noen visste hvem Anne Brith Davidsen var, eller mammatilmichelle, eller noen av disse andre kjendisbloggerne.

Finnes det noen virkelig gode blogger der ute som er verdt å titte innom? Det kan godt være blogger som fortsatt er aktive, men hvis noen kjenner til en blogg, eller flere, som er inaktive, men hvor innholdet fortsatt er tilgjengelig, så vil jeg gjerne vite om disse. 

 

Tenkte at siden det er så mye negativt å lese om noen av topp30-bloggerne fra blogg.no, så kunne det vært greit å lete fram til blogger hvor brukeren har gjennomtenkte, gode tekster, og nesten feilfritt språk :)  Bloggen jeg har linket til, fant jeg ved en tilfeldighet, og kanskje personen bak surrer innom her sånn helt tilfeldig? Håper noen vet om lignende blogger, og vil legge dem til her. 

 

 

Endret av hysj
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Før rosabloggrevolusjonen i -09 var bloggosfæren dominert av politiske bloggere, og de fleste av dem var og er temmelig oppegående med godt språk. Kjenner ikke til så mange skjønnhetsbloggere fra den tiden, men Glamourbibliotekaren er still going strong. (Da hun vant Tordenbloggen i -07, ble hun sett på som en lettvekter eller "skamløs blogghore", he he. Lite visste gamle bloggegjengen om hva de hadde i vente av rosa lettvekteri et par år senere: http://rolerbloggen.blogspot.no/2007/12/hvordan-vinne-tordenbloggen.html).   Ellers er de største bloggene fra den tiden omtalt i det innlegget jeg lenket til. Frøken Makeløs skrev vel litt om skjønnhet og mote, men det var stort sett politikk og kultur det gikk i på den tiden.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Savner

KristinaKH(så hun som værdame på tv2 faktisk)

Madelaine(?)Hun som studerte i mexico

ItsThea. Hun studerte i USA tror jeg.. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.2.2017 den 18.37, Bloggleseren skrev:

Før rosabloggrevolusjonen i -09 var bloggosfæren dominert av politiske bloggere, og de fleste av dem var og er temmelig oppegående med godt språk. Kjenner ikke til så mange skjønnhetsbloggere fra den tiden, men Glamourbibliotekaren er still going strong. (Da hun vant Tordenbloggen i -07, ble hun sett på som en lettvekter eller "skamløs blogghore", he he. Lite visste gamle bloggegjengen om hva de hadde i vente av rosa lettvekteri et par år senere: http://rolerbloggen.blogspot.no/2007/12/hvordan-vinne-tordenbloggen.html).   Ellers er de største bloggene fra den tiden omtalt i det innlegget jeg lenket til. Frøken Makeløs skrev vel litt om skjønnhet og mote, men det var stort sett politikk og kultur det gikk i på den tiden.

Er det eit problem med rosabloggere? Det refereres heile tida til "før i tida" då bloggere var så mykkje betre og no er alt berre drit. Det viktigste med tida før rosabloggere var vel strengt tatt at nesten ingen brydde seg om blogger unntatt ein liten klikk på nettet som no sutrer over at alt var betre før. Eg skulle ikkje tru at hornbrille-bloggere med flinke og intelligente meininger om politikk og samfunn hadde dei samme lesarane som rosabloggerne. 

Fleire av dei beste holder det jo gående fortsatt, i full vigør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Navios skrev:

Er det eit problem med rosabloggere? Det refereres heile tida til "før i tida" då bloggere var så mykkje betre og no er alt berre drit. Det viktigste med tida før rosabloggere var vel strengt tatt at nesten ingen brydde seg om blogger unntatt ein liten klikk på nettet som no sutrer over at alt var betre før. Eg skulle ikkje tru at hornbrille-bloggere med flinke og intelligente meininger om politikk og samfunn hadde dei samme lesarane som rosabloggerne. 

Fleire av dei beste holder det jo gående fortsatt, i full vigør. 

Men har du lest hovedinnlegget? TS spør etter gamle, velskrevne blogger fra lenge før Sophie Elises tid. Dette er jo ikke tips du er nødt til å forholde deg til.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surfer.blogg.no

Av Ingeborg Senneset. Hennes liv med spiseforstyrrelser og veien ut. Innlagt på psykiatrisk i flere år, nå journalist i Aftenposten. En viktig, klar og sterk stemme.  Rent gull! 🌟

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Revolusjonært roteloft/Virrvar av Ida Jackson pluss mange av de andre bloggene som hun samhandlet med! 

På 00-tallet og litt utover så var det en ganske stor gruppe voksenbloggere (fra 20-årene og oppover) som blogget om andre ting enn seg selv (!). Noen av de var humoristiske, andre mer politiske, akademiske eller handlet om spesielle temaer. Jeg husker at jeg oppriktig følte at jeg lærte mye av å lese disse bloggene, eller i det minste fikk en god opplevelse eller nye perspektiv. 

Husker ikke hva alle bloggene het, men noen av de holder på fortsatt om ikke med samme entusiasme. Jeg savner i alle fall at det finnes et synlig miljø av slike bloggere. Det burde jo finnes et marked for noe annet enn trening/rosa/mamma/interiør, men det virker nesten som om det har blitt litt tabu/flaut å blogge fordi de nevnte kategoriene har blitt så synlige. 

Også savner jeg Katrinesting (søt interiørblogger fra Molde).

Strejhjerte/Linn Strømsborg

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den bloggen som har gjort sterkest inntrykk på meg, er nok Regine Stokke sin. Jeg gråt og gråt da hun døde, ufattelig sterkt å lese en så ung jente sine siste tanker, den nakne frykten hun hadde for å dø fra de som var glad i henne, smertene hun gikk gjennom og tomrommet som ble igjen da hun gikk bort. Hun var så reflektert, og flink til å skrive, og ta bilder også. 

  • Liker 48
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, FruJohansen skrev:

Den bloggen som har gjort sterkest inntrykk på meg, er nok Regine Stokke sin.

 

Er den fortsatt tilgjengelig, eller har den blitt fjernet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, Regine gjorde en avtale med daværende blogg.no - sjef Rafiq at bloggen hennes ikke skulle fjernes etter hennes død. Den er tung å laste inn av en eller annen grunn, muligens pga en massiv mengde kommentarer - men du finner den på sinober.blogg.no. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Hedda Ingeborgvik! 

Synes det er trist at hun har sluttet å blogge, selv om det har gått ganske nedover med bloggingen de siste åra. Man merker jo at mange som begynte å blogge da de gikk på VGS begynner å gå litt på tomgang oppover i 20-åra og fortsetter med pengene som hovedmotivasjon. 

Men jeg fant den gamle USA-bloggen hennes for et par dager siden og leste gjennom en god del av den. Hun deler mye og "rett fra leveren" - på godt og vondt selvsagt, men det er veldig lett å leve seg inn i det kontra dagens overstylede toppbloggere.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som leser bloggen til Kristina Andersen lenger da? (Ikke jeg altså).

Eller er hun gått i glemmeboka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Kunne dere to som har kommentert over meg, legge link til de nevnte bloggene? Blir jo nysgjerrig :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Valetta skrev:

Er det noen som leser bloggen til Kristina Andersen lenger da? (Ikke jeg altså).

Eller er hun gått i glemmeboka?

Er nok gått litt i glemmeboka hos mange. Hun blogger jo om det samme ÅR etter ÅR. Hun bor jo på samme sted, og tar ikke noe utdanning eller noe jobb utover blogginga, så da er det jo litt begrenset hva man kan skrive om også...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...