Gå til innhold

flopia forteller

flopia

Anbefalte innlegg

Sånn, da var jeg altså i gang med å skrive dagbok her på kvinneguidens sider også.

Dette gjør jeg fordi jeg tror det er mange hyggelige mennesker her, ihvertfall det inntrykket jeg har fått til nå. Men det er da ikke hovedgrunnen til at jeg skriver dagbok. Har skrevet dagbok på nett i år og liker det ganske så godt, og det er blitt en del av hverdagen.

For å fortelle kort om meg selv, er jeg ei jente fra Nordland på 20. Er Lærling som barne- og ungdomsarbeider på "landet", og trives ikke så godt med det.

Har skrevet et innlegg før om og har valgt å sette det inn her også, siden dette beskriver mye av meg for tiden.

"Sommeren 2003 avsluttet jeg mitt beste år på skole noen gang. Søkte på lærlingeplasser i Bodø. Fikk også tilbud om å komme på intervju på lærlingeplass på "uttpå landet".

Jeg dro på intervju og tenkte nok egentlig ikke på å ta plassen.

Uken etter fikk jeg brev fra "landet" som ønsket meg som lærling, og 1 ukes svarfrist. Da hadde jeg ikke hørt noe fra Bodø kommune.

Ble også spurt om sommerjobb "uttpå landet", noe som jeg takket ja til. Det var kjempekoselig, og så hyggelige mennesker å jobbe sammen med. Samtidig fikk jeg vite at jeg fikk lærlingeplass i Bodø. Et valg måtte tas. Et luksusproblem. Mange i klassen min hadde ikke fått plass og nå stod jeg med to.

Jegsa nei til Bodø og ja til "uttpå landet". Hvorfor? Lurer jeg også på. Under sommerjobben var jeg tilfeldigvis innom på besøk i barnehagen der, hvor jeg ble møtt med store smil og så fin og flott at jeg skulle begynne å arbeide der.Hadde jo ikke sagt ja til plassen enda da, men jeg tenkte som så at dette virket jo nøye planlagt.

Mandag (husker ikke helt dato) fikk jeg mail fra rektor på skolen og min sjef om at på Tirsdag skulle vi starte opp.

Jaja tenkte jeg neste tirsdag altså. Men så ringte han like etter og sa at det var i morgen. En dags forvarsel. Ikke en hel dag engang.

Ja til plassen angrer jeg på nå. Tok egentlig ikke så lang tid før jeg skjønte at noe var galt, men ikke helt hva.

Da sommeren var over og jeg begynte i barnehagen (modul 1) av opplæringen følte jeg meg straks ung.. jeg er 20. (19 da). De TO arbeidskollegaene min var over 50 - 60 år. Jaja tenkte jeg, har aldri hatt problemer med å arbeide sammen med de litt eldre enn meg. Men dette viste seg etterhvert å bli værre enn jeg trodde. Det å oppdatere seg i tiden var visst vanskelig. Her skulle ingen grise på kjeledressene eller bli gjørmete på støvlene. Egentlig var ikke det at det oppstod uenigheter om meninger og interessekonflikter det som gjorde ting vanskelig.

Hun som skulle være min veileder hadde vært på kurs for da ti år siden og ikke noen oppdateringer, heller ikke etter reform 94

Jeg var i grunnen usikker på hva mine rettigheter var og tok raskt opp dette som spørsmål.

Ikke var det rom og tid for å ta veiledningsmøter for oss to. Ikke var det rom for å så skrevet ned ting som skjedde eller planlegge aktiviteter, og i hvertfall ikke gjennomføre. Måtte nesten "krangle" meg til å få lov å utføre en aktivitet, for å få dekket målene jeg skulle igjennomføre. Tok mange måneder før samarbeidet vårt med opplæringskontoret i kommunen tredde i kraft. Og mai 2004 var alt ferdig diskutert om rettigheter og sånnt. Og fra da av fungerte det kjempefint. Bare så synd at det tok nesten hele lærlingetiden for å få det til.

Igjen satt jeg med en følelse at jeg ikke passet inn eller gentlig var så veldig velkommen. Mest til bry på en måte.

Er en følsom person og hadde det egentlig ikke så lett denne perioden. Ble ofte syk, trodde det var forkjølelse men kontaktet lege etter noen uker. Ble sykemeldt. Jeg ble frisk og begynte på jobb igjen. Ble syk med en gang etterpå. Kontaktet lege på nytt igjen og prøvene han tok, ble jeg sendt på sykehus. Fant egentlig ikke ut noen ting, bare et virus, men prøvene var fortsatt dårlige.

Legen spurte meg om jeg trivdes på jobb- Jeg sa mitt, og han lurte på om dette kunne være årsaken. Det at det psykiske ble fysisk.

Ble ihvertfall frisk og begynte på jobb igjen.

Blei etterhvert gjennom perioden kjent med noe som arbeidet på skolen (som er rett ved siden av som jeg skulle ha videre opplæring i til høsten). De oppmuntret meg og sa at "når du kommer oppover på skolen blir alt bedre", "det blir flere å snakke med" osv.

De siste månedene gikk greit. Fikk skryt av opplæringspermen min, og er fornøyd med den selv også.

Høsten 2004 begynte jeg på skolen. Ingen tidligere beskjed denne gang men jeg måtte ringe å spørre hvilken dag jeg egentlig skulle begynne på.

Da var det modul 2 og 3 som skulle gjennomføres.

Fikk vite at jeg skulle begynne på modul 2 (barn i alderen 6 - 12 år).

Da jeg møtte opp på min første arbeidsdag var det to ansatte. Rektor og Kontordama. De hadde egentlig ingen arbeidsoppgaver til meg, for skolen startet ikke for neste uke. Hva jeg egentlig skulle gjøre der vet jeg ikke. Satt egentlig og ikke gjorde noen ting i en uke, bare fordi jeg måtte være der.

Når skolen begynte følte jeg meg glemt, men tenkte bare at det var fordi dette var en stressende periode eller noe sånnt. Ikke mange av de ansatte visste jeg skulle begynne, og jeg visste ikke noe om timeplanen min og diverse småting som egentlig er filleting.

Å filleting ble det mange av.

Har enda ikke til dags dato hatt en eneste uke etter timeplanen.

Jeg har mange ganger lurt på om det er mag det er noe feil med, og tatt på meg skylden på mye som har skjedd, men som jeg nå skjønner ikke var min feil.

Jeg får ikke vite noen ting på arbeidsplassen.

Da skolen startet opp var det foreldremøte som det så ofte er i slike anledninger. Jeg fikk ikke delta på dette. Å når jeg skulle ha SFO og foreldrene avleverte barna spurte de "hvem er du". Jeg føler meg til tider så dum.

Ikke får jeg beskjed om ute dager, aktivitetsdager, møter eller liknende og alle forventer at jeg skal skjønne det selv.

Har hatt møte med sjefen mange ganger og tatt opp ting som plager meg, men alt skal jo bare bli så mye bedre...

En episode som virkelig gjorde meg taus var her for noen måneder siden.

Jeg hadde skrevet etter noen elevhefter som jeg skulle få gratis hos nettstedet egg.no.

klokken 1600 den dagen fikk jeg høre at det var kommet pakke til meg. Glad og fornøyd gikk jeg inn på arbeidsrommet og skulle se på det jeg hadde fått.

Da ble jeg fortalt at en av de ansatte hadde fått pakken og så på dens pult. Da hadde kontordamen altså åpnet mi pakke og gitt det til en lærer som så hadde tatt dette i bruk. Enda pakken var addressert til meg.

Hver dag tenker jeg at jeg skal klare å komme gjennom dette og skal være glad og fornøyd, men hver dag når jeg er kommet inn døra på skolen er det kommentarer og blikk som gjør at du skjønner at du egentlig ikke har noe der å gjøre.

Å ta ut ferie som jeg har krav på har også vært et problem.

Jeg har hatt tre uker ferie og har da to tilgode.

Her for noen uker siden spurte jeg om å få ta to dager ferie ettersom jeg skulle i barnedåp og ikke kom meg hjem før. Det var greit sa sjefen.

Når dagen var kommet blei jeg oppringt og spurt om jeg hadde forsovet meg.

Det er så mange episoder ved bedriften her som gjør at du virkelig føler deg som et dårlig menneske.

Selv om det er mange av arbeidskollegaene du ikke kommer overens med uansett hvor mye du prøver så er det vanskelig. Også her som i barnehagen er aldersgruppa 50 - 60år. Noen litt yngre også dah. Men gjennomsnittlig.

Det er mange som har arbeidet der i mange år.

Heldigvis er det noen som ser hvordan ting er og støtter meg, og vi støtter hverandre.

Så er ikke helt alene lengre.

Den siste modulen vet jeg ikke hvordan de har tengt å la meg oppnå.

Noe som kan bli spennende siden jeg snart har arbeidet der et halvår og skal begynne på mitt siste halvår.

I tilleg til at jeg ikke trives på jobb fikk jeg i sommer sjokkbeskjeden at min pappa har kreft, noe som ikke har vært lett.

Foreldrene mine bor på Tverlandet og mellom "lande"og Tverlandet går det ingen buss før på kvelden, så jeg er borte hele ukene. "uttpå landet". er ikke akkurat den mest aktive plassen og det er overhode ingenting å finne på.

Bare så vidt det går ann å gå tur nå, enkelte plasser har de jo veilys så der går det jo ann. Så hver dag gruer jeg meg til å dra på jobben, og hver dag gruer jeg meg til å dra hjem. For hjemme på hybelen sitter jeg alene å tenker på pappa og på hvordan jeg skal klare å gjennomføre lærlingetiden.

Har hatt mange møter med opplæringskontoret i kommunen og fortalt hvordan situasjonen er på arbeidsplassen. Og har fått slengt i fjeset at "vi tror ikke på deg, på at du har det slik som du sier" "vi har hatt EN lærling der før" for ti år siden eller hva vet jeg.

Har fått beskjed om å måtte fullføre lærlingetiden for at de ikke skal komme i et dårlig lys.

Er kommet til en fase hvor jeg prøver å overse alle filleting og bare gjøre de tingene jeg skal, og kose meg som best jeg kan når jeg er sammen med hyggelige barn og ungdommer.

Tror ikke det er noen som har noe å si på meg. men likevel er det alltid jeg som får skylden om noen ting skjer.

Har blitt beskylt for å stjele melkekort (rart siden jeg drikker minimalt med melk), men dem kom tilrette i personens notatbok noen uker senere.

Men du føler deg ikke noe særlig uansett.

Det er sikkert 1000 flere ting jeg kunne nevnt men, en ting er å skrive hva du virkelig føler og en annen ting er å ta frem minner som du egentlig bare vil fortrenge.

Jeg kommer overhode ikke til å anbefale andre til å søke på denne plassen, og det er nettopp det jeg mente da jeg skrev det innlegget på fagforbundets side. At en ting er å få flere lærlingeplasser, men en annen ting er oppfølging og virkelig se at ting fungerer.

Det er sikkert mange lærlinger som har det "værre" enn meg, men jeg har ihvertfall slitt meg dit jeg er i dag og det er grått maaange tårer.

Har også hatt opp spørsmålet om rettigheter til å bytte lærlingeplass. Men ingen rettigheter der altså. Verken av at jeg ikke trives på lærlingeplassen eller av det at pappan min har kreft, noe som ikke gjør situasjonen min noe bedre. Men hadde jeg fått muligheten er det egentlig ikke det jeg vil. For barna og ungdommene er flotte, men det er bare å komme seg gjennom dagene til jeg skal ta fagprøven som er problemet.

Håper ingen må oppleve slike ting, selv om jeg sikkert ikke er alene!

Jeg synes det er så synd at man skal oppleve slikt. Å så tenker jeg på at skolene briver med antimobbingsprosjekter, og forventer at elevene skal bli snillere, mens lærerene selv bare kan mobbe.

Jeg fikk for 2 uker siden tvungen sykemelding av legen på grunn av mobbing på arbeidsplassen, er tilbake nå, men ting fortsetter i samme dur. Gleder meg til juleferien jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men en ting er vaffal hyggelig da.

I dag fikk jeg mail fra en i Bodø Fotoklubb. Mitt bilde er kåret til årets bilde

Hohoho :P

(så stolt nå hehe)

To premier på samme bilde. Å jeg som bare turte å sende inn et bilde.

Tenk at jeg danket ut disse proffe mennene :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten har du et stilig nick, men når jeg leser det tenker jeg bare på det engelske ordet "fallopian tube" (eggleder). :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er dagen begynt igjen, selv om den aldri egentlig helt slutta. Lenge siden jeg stod opp, men drøyer alt i dag.

Har en hel del julepakker jeg tenkte jeg skulle prøve å få pakka inn, etter at jeg har ordna meg froskost, og etter alt annet.

I dag må jeg også huske på å finne frem klær som vi kan ha på oss i kveld. Juleavslutning på jobben, har ikke så veldig lyst å dra, men må vel. Ungene har vært så flinke til å øve på julespillet. Å mange spurte så mange ganger om at jeg ikke skulle komme, siden jeg hadde fri i dag. Men skal nå ta turen for demmes del. Morten er ferdig på jobb klokken 16 å er vel her sånn i 1630. Å da er det bare å smette på klærne å kjøre til leiligheta på landet hehe.

Pusen herjer villmann i etasjen over, hun var så glad da jeg stod opp. Vil sånn leke, men først vil jeg spise. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bestillt en ryggsekk og to småting (nøkkelringer) fra Panelstore.

Sånn som man får gratis, bare man svarer på noen spørreundersøkelser i ny og ned.

Så koselig :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er man klar til kveldens juleavslutning. Et stykke å kjøre så vi hiver oss i bilen nå.

Skulle ønske jeg slapp å dra tilbake dit på mandag, men nei!

Enda en uke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi hjemme igjen. Julespillet gikk fint, ungene var kjempeflinke.

Nissen kom også, men jeg fikk ikke pakke :roll: Bare beregnet på de mindre.

Fikk snakka med foreldrene til to av ungene jeg hadde i barnehagen, sa jeg måtte komme på besøk, å så inviterte de oss på sånn 13dagersfest eller noe i den dur den 29 desember.

Hadde vært hyggelig om vi hadde dratt. Får se det litt ann da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, får ikke sove mere. Har så vondt i ryggen når jeg våkner om morgenen. I dag var det pusen som vekka meg da. Begynte med en enkel spasertur over gulvet utenfor døra. Så skrape litt på tapeten, og så noen iherdige mjaaau. Måtte nok ut å tisse skal du se.

Kommer nok snart inn igjen. Bare ingen vits for meg å legge meg igjen.

I dag skal jeg å kjøpe julegave til mamma fra pappa. Han hadde cellegiftkur i går å er nok så sliten. Må jo til byen uansett så.

Vel skal se om jeg finner noe frokost nåh :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag dro vi på julehandel for pappa. Skulle å hente julegaven til mamma fra han, men den var ikke kommet. Kommer på tirsdagen.

Var skikkelig stress i byen. Fikk handla noen sånn "kanava" nåler (vet ikke hvordan det skrives) som vi sal bruke på SFO'en på tirsdag, om jeg skal ha dem vel og merke.

Så var vi innom å kjøpte lampeolje og noe annet for pappa + 2 kasser brus til jul. Hadde sånn kassesalg på Rimi/ICA, vet du.

Så kjøpte jeg meg noe undertøy og en pysj - til meg selv. Føltes godt å kjøpe noe til meg selv for en gang skyld.

Ja, å nå kjenner jeg ikke meg selv igjen.

På juløebordet fikk jeg kaffe, sånn litt ufrivillig siden jeg ikke drikker det. Men den var faktisk veldig god. Så fant ut at det måtte være noe med den eller så begynte jeg å bli "voksen".

Men de sa det var fordi den var laget i sånn presskanne.

Så jeg kjøpte en på salg i dag, så nå har jeg laga meg kaffe og det hele.

En ny forandring. Hehe

Ja så glemte jeg jo å si atte jeg har virkelig slått på stortromma når det gjelder meg selv i dag. Kjøpte en sånn veskekoffert-ting til scrapbooking- orginal greie som er beregnet for det. En av fotobutikkene som hadde tilbud. Kosta visst nesten 400 før å nå litt over 200. Morsomt. Så nå slipper jeg å drasse masse plastposer på jobben, som sletner når jeg er kommet halvveis.

Nå sånn etter at vi kom hjem fra byen har vi hengt opp enda en sånn julelenke ute forran inngangen. Ble pent nå.

Å så har vi hatt storvask på badet. Skrubbet og gnikket,

Pynta litt til jul også der inne. Ble pent der også nå.

I morgen blir det stua og kjøkkenet som skal få kjenne på ekstrem forandring eller noe i den dur. hehe.

Får se hvor mye vi rekker å gjøre før vi må kjøre til leiligheta. Men satser på å bli ferdig. Må jo få baka litt mere til jul også. Får håpe uka på landet går fort.

God kveld til dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg at jeg har fått dagens mosjon. Har vært flink og vaksa til jul. Kjøkkenet og stua. Hengt opp nystrøkne gardiner, vaska de gamle. Rydda og satt i permer, vaska gulv og ryddet generellt.

Pyntet urlitte til jul, julepynt å sånn. Men det må jeg nok fortsette med når jeg kommer hjem igjen til neste helg. Sammen med julebaksten som også må skje den helga.

I mine små pauser har jeg vært på msn og prata litt der. Oppdaterte til msn7 som visstnok er kommet. Etter at jeg reestarta makine mi fikk jeg ikke logget på, men det har nå ordna seg nå av en eller annen grunn.

Nå har jeg satt kaffe på presskanna, og skal traske opp til mamma og pappa, med Morten på slep, og snike meg til et wienerbrød.

Sa jeg atte jeg fikk nytt tastatur i går? Heerlig. Slipper å krangle nå med S'n og H, og L'n ikke minst :P

Om litt er kaffen klar....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har vi laget marsipankuler og diverse andre figurer på sfo. Jeg måtte jo finne på noe. Egentlig skulle vi bake pepperkaker, men så var det en klasse som skulle lage noe fiskemiddag. Og skoleklassene går visst fremfor SFO, selv om vi var oppskrevet på rommet. Velvel. Ikke det at det gjorde noe for min del da, men det var vel litt værre for ungene, som hadde gleda seg. Så i stede fant jeg frem marsipan og sjokolade. Så det har vi gjort i dag.

Hørt på julemusikk til og med. Men det kan jeg angre på nå, for nå er den ene CD'n og coveret borte. Sikkert noen som har tatt det. Det var jo mitt så da var det vel ikke så farlig.

Får håpe noen finner det da, eller at ungene bare har gjemt det, eller at det kanskje bare ligger en tilfeldig plass, sånn at jeg ikke ser den? Er jo lov å håpe vaffal.

Nå venter jeg på Morten. Var ferdig klokken tre, men gikk ikke hjem. Har noen småting jeg kan ordne på jobben så lenge.

Morten var forressten innom å henta premien for årets bilde. Det blir spennende å se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Idag kjente jeg igjen at jeg ikke liker meg noe særlig på jobben for tiden. Alt går så himla sakte, og jeg er bare oversett uansett. Billig arbeidskraft nok en gang.

Fikk ikke noe møte i dag heller, som alle de andre dagene hvor vi har fast møte. vel vel.

Morten kom å henta meg og farmor i dag, og kjørte oss hjem til mamma og pappa. Han skulle hjelpe en fra jobben med noe, så da fikk jeg meg en tur hjem.

Er skikkelig stygt vær ute. Har vært det i hele natt og dag.

Blåser og hagler og sner om hverandre.

Iskaldt er det også.

brrr

Er sulten nå, blir nok noe mat når morten kommer igjen. Håper det ikke tar så veldig lang tid.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg altså ferdig i dag. Skolen hadde grøtfest og grøten var faktisk veldig god. Ingen mandel i grøten på meg i år. (skuffende)

Ungdomskola hadde underholdning. De spillte gitar og sang noen sanger. Eller, læreren sang. De var kjempeflinke og ei jente som spillte el.gitar viste absolutt at hun mestret det.

Nå vet jeg ihvertfall hva jeg kan foreslå for ungdommene etter jul. Må bruke de ressursene som er.

Etter grøtfesten var det skolegudstjeneste. Satt på ei fra jobben. (snille) Kom oss nå igjennom gudstjenesten. Presten leste feil i fadervår, og tok frem trekkspill i kira. Er ikke sånn jeg er vant med hver dag lissom.

Det spirituelle plager meg fortsatt litt i kirka, men man må vel venne seg til det til slutt.

*ringe Morten*

Han kommer vel snart. Er sulten så gleder meg til middag.

Når nå den en gang blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morres da jeg våknet skulle Morten til å dra. Jeg sa jeg hadde drømt noe, og han bekrefta det, for jeg hadde snakket eller rettere sagt mumlet noe i søvne.

Drømte noe om lutefisk som lå på benken, og at mamma og pappa var i byen og kom hjem om en halv time.

Fikk sove igjen etter at Morten dro, pleier jo ikke det, men godt var det lell.

På skolen i dag hadde jeg SFO. det skulle kmme 4 stykker, men det kom hele 2.

Vi gikk ned til Godama i barnehagen og var sammen med dem. De var hele 4.

Vi gikk på butikken å handle pølser og brød og noe snop som en avslutning.

Vi gjorde et forsøk på å lage cernitt-figurer men da vi skulle steike dem eksploderte det. Vi hadde satt riktig varme på så det var ikke det. Å ikke hadde stått mange minuttene i heller.

Jeg som har steika cernitt hele dette halve året har ikke sett liknende...

Kjente det lukta litt plastikk å da jeg skulle se var alt bare røyk. Stinka gjorde det ogaå. Men vi fikk nå lufta ut å det, men cernitten var ubrukelig..

guss..

Pappa kom å henta meg, han hadde vært hos mor en tur.

Morten kom like etter meg hjem, vi spiste middag, sov litt på sofaen (rusa av gassen av cernitten, var helt sløv). Går bedre nå. Morten er dratt for å hjelpe han mannen på jobb igjen. Han hadde ikke fått alle delene sist, men det er vel ikke noe nytt.

Pusi har kosa masse etter at jeg kom hjem, Tror hun hadde savnet meg.

*kose med*

Ute er det kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg varden aller første oppe i dag.Ikke noe nytt det forsovidt men. Fikk kjøttrull på brødskiva i morrest også. Nam. Smak av jul.

Dro til byen for å gjøre ferdig noen gaver. er egentlig ferdig med julegavene for lengst. Men når jeg har litt penger kan jeg ikke la være å bruke dem.

Har brukt sinnsykt mye penger på julegaver i år. huff.

Over en lønning nesten. Å det er ikke min lønning jeg tenker på da.

Velvel.

Hjemme fra byen var det bare å finne noen andre klær, og sånn. Så skulle, jeg, Morten, mamma og pappa dra på svigerforeldrebesøk på middag. Lutefisk.

Greit nok det skal du tro.

Fikk to kopper og to glass som pappan tilMorten hadde dreia. Fine de. Lurer på om de lekker... hehe

Hjemme har jeg og Morten spillt spill. å det skal vi vel fortsette med nå.

Vi har i mellomtiden baka sirup-snipper.

Ble egentlig ganske gode, men de ser ikke akkurat så... fine ut. Noen så. men det ble bedre etterhvert som jeg fikk teken på den derre trilla.

Sliten nå.

Kose meg med Morten og spille spill og bare slappe av nå.

*sliten*

Ha en god kveld så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...