Gå til innhold

Huslån, avslag fra banken..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

HI her. Takk for svar all sammen. 

Jeg har egenkapital ja, omtrent en million. Det er snakk om en enebolig forøvrig. Jeg er klar over at det tas høyde for renteøkning og alt det der, men regnskapet de baserte avslaget på stemmer overhodet ikke. Lønnen på 430 000 er brutto (denne vil stige med årene), barnebidrag og barnetrygd kommer utenom. Det er snakk om tre barn, hvorav to flytter ut innen 3 år. 

Ifølge husbanken er jeg i deres målgruppe, og de skulle se på søknaden min så fort de hadde mulighet. 

Det er ingenting som tilsier at jeg ikke skal klare det, men jeg er langt nede fra før, så det er vanskelig å "krangle" med banken. Det ble liksom nok et slag i trynet..

 Jeg har bil, splitter ny elbil uten lån på. Utgiftene på den kommer på max 15 000 i året, og da tar jeg i. Regnskapet går forøvrig opp uten problemer selv om det skulle komme renteøkning opp til 5-7%. 

 

Anonymkode: fe12d...a30

Hor gammel er du? Prøv uansett flere banker, rart om ingen vil gi deg lån.

Anonymkode: 3517e...7f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du trenger ikke bytte banken. Boliglånet kan du ha i en annen bank, mens alt annet er i dagens bank.

Når du sier du ser hvor banken tok feil, så ta kontakt og forklar. Kanskje de ikke så dokumentene eller trodde du ba om 1,3 mln i tillegg til boliglånet du deler med eksen din nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS har tidligere eid bolig, og er dermed ikke målgruppen for Startlån. Hun har i tillegg 1 mill. i EK.

Anonymkode: 318ce...44b

Jeg har tidligere eid bolig,med eksen.men fikk lån fra husbanken likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uff da, jeg har 200000 og fikk nettopp 2.1 mill. Hadde ca 500k i egenkapital, men alikevel.

Anonymkode: 2929d...17c

I hvilken bank har du liksom klart å få låne 10x inntekten? Selv ikke før de nye reglene som kom 1 januar er dette sannsynlig...

 

Anonymkode: 3b155...509

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

HI her. Takk for svar all sammen. 

Jeg har egenkapital ja, omtrent en million. Det er snakk om en enebolig forøvrig. Jeg er klar over at det tas høyde for renteøkning og alt det der, men regnskapet de baserte avslaget på stemmer overhodet ikke. Lønnen på 430 000 er brutto (denne vil stige med årene), barnebidrag og barnetrygd kommer utenom. Det er snakk om tre barn, hvorav to flytter ut innen 3 år. 

Ifølge husbanken er jeg i deres målgruppe, og de skulle se på søknaden min så fort de hadde mulighet. 

Det er ingenting som tilsier at jeg ikke skal klare det, men jeg er langt nede fra før, så det er vanskelig å "krangle" med banken. Det ble liksom nok et slag i trynet..

 Jeg har bil, splitter ny elbil uten lån på. Utgiftene på den kommer på max 15 000 i året, og da tar jeg i. Regnskapet går forøvrig opp uten problemer selv om det skulle komme renteøkning opp til 5-7%. 

 

Anonymkode: fe12d...a30

Jeg hadde ikke klaget på avslaget, går lett til en annen bank. Lojalitet i forhold til banker vil du tape på på lang sikt.

Du vil nok gå det du ønsker i boliglån hos annen bank. Legg inn alt på penger.no, også tar du det deretter. Du vil nok få flere tilbus som du kan velge og vrake i.

Er du med i fagforening? Mange fagforeninger har avtaler med banker ang lån og forsikringer.

1,5 mill i lån og 1 mill i egenkapital, det gir 60% belåningsgrad som også vil gi deg gunstig rente. 3x inntekten i boliglån er jo langt innafor de grensene som er satt nå som er maks 5x inntekten i totale lån.

 

Selv har jeg 1,7 mill i huslån og nesten 300k i studielån, med 500k som årsinntekt.

Anonymkode: 5a9f7...c60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har egenkapital ja, omtrent en million. Det er snakk om en enebolig forøvrig. Jeg er klar over at det tas høyde for renteøkning og alt det der, men regnskapet de baserte avslaget på stemmer overhodet ikke. Lønnen på 430 000 er brutto (denne vil stige med årene), barnebidrag og barnetrygd kommer utenom. Det er snakk om tre barn, hvorav to flytter ut innen 3 år. 

Anonymkode: fe12d...a30

Banken har kanskje tatt utgangspunkt i SIFO-budsjett og ikke brydd seg veldig mye om dine faktiske utgifter. Har du et fornuftig regnskap/budsjett som tar høyde for fremtidig rentestigning bør du kunne argumentere for at de skal bruke dette som grunnlag istedenfor SIFO-budsjettet.

Anonymkode: 04589...ad4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Banken har kanskje tatt utgangspunkt i SIFO-budsjett og ikke brydd seg veldig mye om dine faktiske utgifter. Har du et fornuftig regnskap/budsjett som tar høyde for fremtidig rentestigning bør du kunne argumentere for at de skal bruke dette som grunnlag istedenfor SIFO-budsjettet.

Anonymkode: 04589...ad4

Tror også dette må være grunnen, fikk litt sjokk når jeg leste at bankene baserer seg på SIFO. Man må jo kunne legge fram dokumentasjon på faktiske utgifter, syns summene SIFO beregner til valgfritt tull og vas er helt spinnville.

Anonymkode: e8c51...d9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var i banken i fjor fikk jeg beskjed om at SIFO-tallene var det absolutte minimum som banken kunne legge til grunn. De hadde ikke lov til å gå lavere.

 

Har du andre lån?

Og gå i en annen bank og spør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk du forrige lånet med mannen din før dere fikk barn? Kan det hende samværsordning trekker opp SIFO tallene for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Oppdatering! Jeg fikk lån i en annen bank uten problemer! Jeg er så utrolig lettet! Takk for svar alle sammen. :) HI.

Anonymkode: fe12d...a30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra, TS!

Jeg fikk også et helt uforståelig avslag fra banken jeg hadde hatt hele livet. Det er jo et slag i trynet, selv om man vet at her har den retarderte kunderådgiveren gjort et eller annet feil. Søkte på Penger.no og fikk penger kastet etter meg av alle andre banker. Stakk til den med beste betingelser og så meg aldri tilbake.

Anonymkode: f0773...23d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...