Gå til innhold

Huslån, avslag fra banken..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fikk avslag fra banken på huslån da de mente at jeg ikke kunne klare å sitte alene med et lån på 1,3 mill med en inntekt på 430.000. Jeg skjønner ingenting, de fleste jeg kjenner har ikke hatt problemer med å få høyere lån med samme inntekt. Jeg har hatt huslån med  i mange år, aldri misligholdt noe, og har heller ingen andre lån eller betalingsanmerkninger, pluss at jeg sitter med nesten en million i egenandel etter skilsmissen. Regnestykket de hadde satt opp var og feil, så jeg tenker å be om begrunnelse på akkurat det. Føler meg utrolig mislykket nå,  selv med kausjonist mente var svaret nei. 

Jeg kommer til å gå til andre banker, men mistet virkelig motet nå..  Er det helt urealistisk at jeg klarer dette?

Anonymkode: fe12d...a30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huslån med min exmann i mange år skulle det stå.. HI.

Anonymkode: fe12d...a30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 1,4 i huslån, og hadde, da jeg fikk lånet, inntekt på 360 000. Da jeg fikk lånet var det på 1,8. Måtte ha en medlåntaker for å få det. Men  det er kun jeg som betaler på det. Jeg har også to barn og bil, så for min del høres ikke  ditt lån urealistisk ut. 

Prøv en annen Bank! 

 

Nå er jeg på aap så har kun 67% av tidligere lønn. Pr nå klarer vi oss fint.

Anonymkode: b4753...3dd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Jeg har også barn, men de skal jo også exen være med å forsørge. For han å få hele felleslånet over på seg var det nok med en telefon. Prøver andre banker, også husbanken tenkte jeg. HI.

Anonymkode: fe12d...a30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nye og strengere krav for boliglån fra nyttår.

Hilsen de blå-blå

 

Du gjør lurt i å høre med andre banker. Har du andre lån?

https://www.penger.no/boliglan/

Der søker du lån i flere banker samtidig. Greit å gjør alle på en gang :)

 

Anonymkode: 5a9f7...c60

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Ja jeg vet det er strammet inn, men trodde virkelig at dette skulle gå bra. Jeg har ikke annet lån pr dags dato, er nettopp løst ut på et lån som er dobbelt så stort som det jeg har søkt om nå.. HI.

Anonymkode: fe12d...a30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anbefaler også penger.no.

Fikk lån via finansrådgiver der til nesten 1% mindre rente enn på lånet jeg hadde i min lokale bank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du egenkapital?

Anonymkode: 8cd95...8ed

Står i HI at hun har en mill. 

TS: Skulle tro det var mulig å få lån ut fra din beskrivelse, men det trekkes fra en del når du har barn. Prøv andre banker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være mange faktorer som teller inn. Har du fastlønn på 430 000 eller er deler overtid/tillegg/stønad fra nav/barnebidrag? Antall barn er en faktor. Har du bil trekker det ned. Er det enebolig eller en leilighet med høy husleie.

Men som andre her sier, søk i andre banker og se om de vurderer annerledes.

Anonymkode: 417e2...523

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få avslaget skriftlig så drar du til kommunen og søker startlån. Renten er per nå under 2%. Jeg tjener 540.000 og fikk innvilget 100% lån, ergo etter bruddet hadde jeg ikke EK da eksen nektet og selge husene vi Eide 50/50 (flere) og jeg ikke hadde råd til å få huset tvangsbegjært solgt via domstolen. 

Anonymkode: 6e5b1...306

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff da, jeg har 200000 og fikk nettopp 2.1 mill. Hadde ca 500k i egenkapital, men alikevel.

Anonymkode: 2929d...17c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Få avslaget skriftlig så drar du til kommunen og søker startlån. Renten er per nå under 2%. Jeg tjener 540.000 og fikk innvilget 100% lån, ergo etter bruddet hadde jeg ikke EK da eksen nektet og selge husene vi Eide 50/50 (flere) og jeg ikke hadde råd til å få huset tvangsbegjært solgt via domstolen. 

Anonymkode: 6e5b1...306

TS har tidligere eid bolig, og er dermed ikke målgruppen for Startlån. Hun har i tillegg 1 mill. i EK.

Anonymkode: 318ce...44b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette avhenger jo også av hvor mange barn du har, alder (mtp bhg/sfo), om du har bil og om du har andre lån som studielån. Samværsordning med far virker også inn på hvor mye du evt får i bidrag. Egenkapital er fint, men det er betalingsevnene som avgjør hvor mye du får låne. Er 430 000 brutto eller nettoinntekt? Du kan sjekke referansekalkulatore på sifo sin side og se hvor mye banken beregner at dere trenger for å kunne leve pr mnd. Husk også at ved boliglån tas det høyde for at renten kan stige fra dagens 2-3% til det mer normale 5-7%. 

Anonymkode: 1c0cc...a7d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her. Takk for svar all sammen. 

Jeg har egenkapital ja, omtrent en million. Det er snakk om en enebolig forøvrig. Jeg er klar over at det tas høyde for renteøkning og alt det der, men regnskapet de baserte avslaget på stemmer overhodet ikke. Lønnen på 430 000 er brutto (denne vil stige med årene), barnebidrag og barnetrygd kommer utenom. Det er snakk om tre barn, hvorav to flytter ut innen 3 år. 

Ifølge husbanken er jeg i deres målgruppe, og de skulle se på søknaden min så fort de hadde mulighet. 

Det er ingenting som tilsier at jeg ikke skal klare det, men jeg er langt nede fra før, så det er vanskelig å "krangle" med banken. Det ble liksom nok et slag i trynet..

 Jeg har bil, splitter ny elbil uten lån på. Utgiftene på den kommer på max 15 000 i året, og da tar jeg i. Regnskapet går forøvrig opp uten problemer selv om det skulle komme renteøkning opp til 5-7%. 

 

Anonymkode: fe12d...a30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS har tidligere eid bolig, og er dermed ikke målgruppen for Startlån. Hun har i tillegg 1 mill. i EK.

Anonymkode: 318ce...44b

Det kan ikke stemme, jeg eide hus sammen med min ex, og jeg fikk startlån når jeg skulle etablere meg på nytt.

Anonymkode: 6d044...87a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jøss. Det var da en merkelig vurdering fra banken sin side.

Syntes ikke du skal gå helt nedi kjelleren pga det her altså, er så utrolig variert hvor mye og til hvem bankene låner ut for tiden. Har f.eks. en kamerat som sitter på en nedbetalt sekundærbolig, med verdi på rundt 2 mill. Altså bundet egenkapital på 2 mill. 5 av 6 banker tok ikke hensyn til dette overhodet, de anslo kun de 100.000 han hadde i banken som egenkapital, og dermed lån deretter - mellom 1.3 - 1.8 mill.

Storebrand (tror jeg det var) ga ham derimot lån på oppimot 3.5mill, som eneste bank.

Anonymkode: 35bf3...282

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen. Men ville dere klaget på avslaget hvis dere var meg? I og med at regnskapet de hadde lagt til grunn var feil? De hadde riktige opplysninger, men valgte tydeligvis å overse det.. Det hadde vært greit å slippe å skifte bank av diverse årsaker jeg ikke vil gå inn på, men jeg gjør det jo så klart om jeg må. 

Skjønner at jeg nok overreagerer på avslaget, men situasjonen min pr nå er helt uutholdelig, så om jeg ikke får lån vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Å leie er ikke et alternativ, da må jeg enten flytte, noe som innebærer skoleskifte osv, eller betale 15 000 i mnd i leie. Det har jeg ikke råd til.

Anonymkode: fe12d...a30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Nie, jeg hadde ikke klaget på avslaget. Jeg hadde gått videre til neste bank. Og dersom de sa ja, ja da hadde jeg byttet bank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør om en begrunnelse og prøv en annen bank :) Ca 3x inntekt og mye egenkapital høres jo ikke veldig uansvarlig ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...