Gjest kattehviskeren Skrevet 1. februar 2017 #41 Del Skrevet 1. februar 2017 1 minutt siden, Gjestinnom skrev: Vel, jeg har aldri klaget i form av at jeg har snakket med lærere om dette. Men det er jo lov i et diskusjonsforum å ta opp stort og smått. Jeg synes det var en lettelse at andre tenkte det samme som meg, så da er det gøy å svare i tråden til TS : ) Endelig noen som mener det samme! Språkhistorie er morsomt, og både bokmål og nynorsk skiller seg mye ut i fra andre språk i at vi har så mange tillatte former. Det er vel fordi man har prøvd å samkjøre det danske skrivemålet fra unionstida med talemålene våre. Akkurat nå, Gjestinnom skrev: Ja, jeg vet...en hel forsamling steilet da jeg sa "Grünerløkken", haha,,, Ahaha, det må du vel ha sagt med litt ironi? Hvis du ikke er 80 år og fra Holmenkollen høres det jo bra ute ut. Men husker det var mange på vestkanten som klaget for at trikken skrev Majorstua og ikke Majorstuen. Jeg har alltid sagt Majorstua, men respekterer at mange vil holde på "stuen". Men Grünerløkka er gammel østkant så den er og blir "Løkka". Her er det INGEN valgfrihet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #42 Del Skrevet 1. februar 2017 Jeg tar sikkert feil, men jeg føler ikke jeg har lest a endelser i noen bøker. Er det normalt i f. eks faglitteratur eller skjønnlitteratur? Nå er jeg fra Stavanger, og vi har jo ingen a endinger, jeg har alltid trodd at a endringer er dialekt. Anonymkode: 4d4c5...8b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lalaB Skrevet 1. februar 2017 #43 Del Skrevet 1. februar 2017 Hva som er "penest" avhenger kanskje litt av hvor man kommer fra, og hvilken dialekt man prater? For alle som vanligvis sier "til uka drar vi på hytta" vil det bli ganske unaturlig å skrive "til uken drar vi på hytten". 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 1. februar 2017 #44 Del Skrevet 1. februar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dere - hva synes dere om at skolen lærer barna å skrive a-endelser? Altså vi bor i Oslo - bokmål er tingen. Reagerer på at lærerne selv skriver a-endelser på lekseark etc. Eksempelvis "ukas ord", "oppe i lufta", "gruppa" osv. Er det bare jeg som reagerer? Kan man skrive 'uka' på universitetet osv. med mindre man skriver på nynorsk? Takker for svar! 😊😊 Anonymkode: f8587...497 Vi lærte også det på skolen, en skole i Oslo. Veldig vanlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kattehviskeren Skrevet 1. februar 2017 #45 Del Skrevet 1. februar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg tar sikkert feil, men jeg føler ikke jeg har lest a endelser i noen bøker. Er det normalt i f. eks faglitteratur eller skjønnlitteratur? Nå er jeg fra Stavanger, og vi har jo ingen a endinger, jeg har alltid trodd at a endringer er dialekt. Anonymkode: 4d4c5...8b5 Ja, det er normalt. Faglitteratur er gjerne mer konservativt enn skjønnlitteratur da. I skjønnlitteratur har man jo også lov til å skrive ting som ikke er lov i følge ordboka. Dialekt, for eksempel. Men a-endinger er ikke dialekt, nei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tirben Skrevet 1. februar 2017 #46 Del Skrevet 1. februar 2017 7 minutter siden, Gjestinnom skrev: Jeg er sterk tilhenger av "nu", "frem", "gaten", "løkken", osv. Kanskje jeg er litt konservativ. Men jeg har fått med meg at jeg tilhører mindretallet : ) Er du 90 år? 😉 12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjestinnom Skrevet 1. februar 2017 #47 Del Skrevet 1. februar 2017 3 minutter siden, kattehviskeren skrev: Språkhistorie er morsomt, og både bokmål og nynorsk skiller seg mye ut i fra andre språk i at vi har så mange tillatte former. Det er vel fordi man har prøvd å samkjøre det danske skrivemålet fra unionstida med talemålene våre. Ahaha, det må du vel ha sagt med litt ironi? Hvis du ikke er 80 år og fra Holmenkollen høres det jo bra ute ut. Men husker det var mange på vestkanten som klaget for at trikken skrev Majorstua og ikke Majorstuen. Jeg har alltid sagt Majorstua, men respekterer at mange vil holde på "stuen". Men Grünerløkka er gammel østkant så den er og blir "Løkka". Her er det INGEN valgfrihet Hehe, ja, jeg sa det nok med litt ironi : -) Selv jeg som er så glad i en-endelser respekterer "løkka". Det er kun én og det er Grünerløkka! Jeg er vel "ung" men samtidig "godt voksen" og jeg er nok blant de som reagerer når jeg ser trikker og skilter...jeg synes altså det må stå "Majorstuen" og ".....gaten". Irriterende klysete kan det blir oppfattet men jeg er ikke "fin", jeg er ganske vanlig,og jeg tør ikke å forsøke å være finere enn jeg er - likevel liker jeg best en-endingene, selv om Danmark er involvert og lærerne ikke gjør feil ; - ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjestinnom Skrevet 1. februar 2017 #48 Del Skrevet 1. februar 2017 1 minutt siden, tirben skrev: Er du 90 år? 😉 Er relativt ung ; -) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kattehviskeren Skrevet 1. februar 2017 #49 Del Skrevet 1. februar 2017 Akkurat nå, Gjestinnom skrev: Hehe, ja, jeg sa det nok med litt ironi : -) Selv jeg som er så glad i en-endelser respekterer "løkka". Det er kun én og det er Grünerløkka! Jeg er vel "ung" men samtidig "godt voksen" og jeg er nok blant de som reagerer når jeg ser trikker og skilter...jeg synes altså det må stå "Majorstuen" og ".....gaten". Irriterende klysete kan det blir oppfattet men jeg er ikke "fin", jeg er ganske vanlig,og jeg tør ikke å forsøke å være finere enn jeg er - likevel liker jeg best en-endingene, selv om Danmark er involvert og lærerne ikke gjør feil ; - ) Og du har Bokmålsordboka på din side! Eller, Bokmålsordboken for deg, da Syns det er fint at norsk har disse valgmulighetene, gjør at alle kan føle seg hjemme i skriftspråket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #50 Del Skrevet 1. februar 2017 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skriver du "uka" på nynorsk, blir det i hvert fall feil 😂 Anonymkode: 4f7c3...b44 Ja OK, jeg aner ikke 🙈 Synes bare det ser så rart ut! Ts Anonymkode: f8587...497 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjestinnom Skrevet 1. februar 2017 #51 Del Skrevet 1. februar 2017 1 minutt siden, kattehviskeren skrev: Og du har Bokmålsordboka på din side! Eller, Bokmålsordboken for deg, da Syns det er fint at norsk har disse valgmulighetene, gjør at alle kan føle seg hjemme i skriftspråket. Ja, gjelder å føle seg hjemme. Det er forøvrig a-endelser på stedet jeg kommer fra og lærerne der jeg vokste opp brukte for det meste a-endelser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hactar Skrevet 1. februar 2017 #52 Del Skrevet 1. februar 2017 Jeg tenker dere som ikke bruker a-endinger selv skal være takknemlige for at lærerne gjør det. Barna deres skal mye sannsynlig gjennom nynorskopplæring på et tidspunkt, og da har de god nytte av å ha blitt eksponert for hunkjønnsendinger i hverdagen. Det er mye vanskeligere å tilegne seg dette når man er eldre og må pugge kjønnet til hvert enkelt ord. Nå er det jo mye mulig at mange av dere er motstandere av nynorskfaget, men enn så lenge er faget en realitet, og karakteren kan ha betydning for om unge Peder-Kornelius junior kommer inn på jusstudiet. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #53 Del Skrevet 1. februar 2017 38 minutter siden, kattehviskeren skrev: Dagbladets skrivenorm, (ja, aviser har slikt) forbyr en å skrive "boken" i avisa, det skal være "boka". Så da har du nok ikke lest den så grundig. Det gjelder nok noen ord som for meg ser mer rart ut en andre. Feks sier jeg selv jenta og hytta. Men solen, uken, gruppen osv. Leser overskrifter på Dagbladet.no nå. Der står det feks. "Uænskede" (ikke uønska), "endret" (ikke endra), "våknet" (ikke våkna), "siktet" (ikke sikta).. Ts :-) Anonymkode: f8587...497 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tirben Skrevet 1. februar 2017 #54 Del Skrevet 1. februar 2017 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det gjelder nok noen ord som for meg ser mer rart ut en andre. Feks sier jeg selv jenta og hytta. Men solen, uken, gruppen osv. Leser overskrifter på Dagbladet.no nå. Der står det feks. "Uænskede" (ikke uønska), "endret" (ikke endra), "våknet" (ikke våkna), "siktet" (ikke sikta).. Ts :-) Anonymkode: f8587...497 Men nå blander du jo verb og substantiv! 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #55 Del Skrevet 1. februar 2017 1 time siden, Hactar skrev: Jeg tenker dere som ikke bruker a-endinger selv skal være takknemlige for at lærerne gjør det. Barna deres skal mye sannsynlig gjennom nynorskopplæring på et tidspunkt, og da har de god nytte av å ha blitt eksponert for hunkjønnsendinger i hverdagen. Det er mye vanskeligere å tilegne seg dette når man er eldre og må pugge kjønnet til hvert enkelt ord. Nå er det jo mye mulig at mange av dere er motstandere av nynorskfaget, men enn så lenge er faget en realitet, og karakteren kan ha betydning for om unge Peder-Kornelius junior kommer inn på jusstudiet. Verste latterkrampen jeg har hatt på lenge 😂😂😂😂😂 Anonymkode: 35e24...673 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjestinnom Skrevet 1. februar 2017 #56 Del Skrevet 1. februar 2017 1 time siden, Hactar skrev: Jeg tenker dere som ikke bruker a-endinger selv skal være takknemlige for at lærerne gjør det. Barna deres skal mye sannsynlig gjennom nynorskopplæring på et tidspunkt, og da har de god nytte av å ha blitt eksponert for hunkjønnsendinger i hverdagen. Det er mye vanskeligere å tilegne seg dette når man er eldre og må pugge kjønnet til hvert enkelt ord. Nå er det jo mye mulig at mange av dere er motstandere av nynorskfaget, men enn så lenge er faget en realitet, og karakteren kan ha betydning for om unge Peder-Kornelius junior kommer inn på jusstudiet. Ja, jeg er motstander av nynorsk som obligatorisk fag i skolen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #57 Del Skrevet 1. februar 2017 Kanskje litt OT,men hvordan kan du ha kommet deg gjennom en lang skolegang uten å vite at a-endelser er tillatt og likestilt? Hva slags regel har du brukt for å skille mellom hunkjønn og hankjønn da? Anonymkode: 40262...3ab 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjestinnom Skrevet 1. februar 2017 #58 Del Skrevet 1. februar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kanskje litt OT,men hvordan kan du ha kommet deg gjennom en lang skolegang uten å vite at a-endelser er tillatt og likestilt? Hva slags regel har du brukt for å skille mellom hunkjønn og hankjønn da? Anonymkode: 40262...3ab Regner med at du spør TS? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #59 Del Skrevet 1. februar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er klar over at man snakker slik, bare ikke at man skrev det.. Noen ord synes jeg forøvrig ser merkeligere ut en andre. Har selv studert ved universitet i åtte år, men kan ikke huske å ha lest noen oppgaver/artikler eller bøker med slikt skriftspråk. Jeg har forøvrig lagt merke til at det er en (?) skribent i VG eller Dagbladet som skriver slik, men det er ganske nylig. Ja ja, Kanskje bare jeg som er rar ;-) Fint det da! Heller det en at barna lærer feil ;-) ts :-) Anonymkode: f8587...497 Da har du ikke lest mye😆 Anonymkode: 2d8aa...da9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #60 Del Skrevet 1. februar 2017 Jeg er enig med dere to i tråden her som bruker -en endelser. Mine barn har ikke begynt på skolen enda, men jeg er opptatt av at de skal lære et pent og dannet språk, og derfor bruker vi (iallfall jeg, mannen min er litt slappere) stort sett hankjønnsendelser på alle ord (men vi gjør unntak, sier for eksempel jenta og ikke jenten) og vi bruker -et endelser på verb i fortid (kastet, hentet, mistet osv) Fireåringen vår tar heldigvis etter oss, og snakker også veldig pent, toåringen snakker ikke fullt så mye enda, så det gjenstår å se om hun også vil plukke det opp (men regner med det). Vi bor i et "velstående" område, der langt de fleste barna i barnehagen osv også snakker pent, men ikke alle de ansatte. Sånn vil det nok bli når de begynner på skolen også, jeg regner ikke med at alle de ansatte der er fra dette området/er like opptatt av å snakke "pent" som det de fleste familiene i dette området er. Men jeg tror at, så lenge barna er vant til noe hjemmefra, og dessuten også hører det samme blant alle vennene, skal det mye til at det blir "språkforvirret" av at enkelte lærere bruker en annen sosiolekt enn dem selv. Anonymkode: 3ef08...9e2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå