AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #1 Del Skrevet 1. februar 2017 Dere - hva synes dere om at skolen lærer barna å skrive a-endelser? Altså vi bor i Oslo - bokmål er tingen. Reagerer på at lærerne selv skriver a-endelser på lekseark etc. Eksempelvis "ukas ord", "oppe i lufta", "gruppa" osv. Er det bare jeg som reagerer? Kan man skrive 'uka' på universitetet osv. med mindre man skriver på nynorsk? Takker for svar! 😊😊 Anonymkode: f8587...497 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #2 Del Skrevet 1. februar 2017 Søk i bokmålsordboka Anonymkode: 6c996...33c 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 Populært innlegg #3 Del Skrevet 1. februar 2017 Hjelpes... du vet ikke at dette er fullt gangbart bokmål? Godt barna dine får lært det på skolen, da. Anonymkode: eb9e6...092 52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zanzibar3 Skrevet 1. februar 2017 #4 Del Skrevet 1. februar 2017 Ja. Det kan man. Selvfølgelig. Det er også like korrekt som en endinger. Men begge deler bør brukes konsekvent. 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
duplexx Skrevet 1. februar 2017 #5 Del Skrevet 1. februar 2017 Her jeg kommer fra blir jeg sett skrått på når jeg skriver og sier "hytten", "boken", "kantinen" osv... Så tror du kan slappe av. Det er lov 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #6 Del Skrevet 1. februar 2017 Er lov. Det ville vært verre om de begynte med endinger som er vanlig i andre dialekter, feks: Bokæ, luftæ, sængæ eller lufto, sængo, boko Anonymkode: 9eaee...f32 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #7 Del Skrevet 1. februar 2017 Jeg er klar over at man snakker slik, bare ikke at man skrev det.. Noen ord synes jeg forøvrig ser merkeligere ut en andre. Har selv studert ved universitet i åtte år, men kan ikke huske å ha lest noen oppgaver/artikler eller bøker med slikt skriftspråk. Jeg har forøvrig lagt merke til at det er en (?) skribent i VG eller Dagbladet som skriver slik, men det er ganske nylig. Ja ja, Kanskje bare jeg som er rar ;-) Fint det da! Heller det en at barna lærer feil ;-) ts :-) Anonymkode: f8587...497 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #8 Del Skrevet 1. februar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er lov. Det ville vært verre om de begynte med endinger som er vanlig i andre dialekter, feks: Bokæ, luftæ, sængæ eller lufto, sængo, boko Anonymkode: 9eaee...f32 Haha! Ja, helt LothePus 🙈 Det er jo ganske tøft da! 😎 Ts Anonymkode: f8587...497 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zanzibar3 Skrevet 1. februar 2017 #9 Del Skrevet 1. februar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg er klar over at man snakker slik, bare ikke at man skrev det.. Noen ord synes jeg forøvrig ser merkeligere ut en andre. Har selv studert ved universitet i åtte år, men kan ikke huske å ha lest noen oppgaver/artikler eller bøker med slikt skriftspråk. Jeg har forøvrig lagt merke til at det er en (?) skribent i VG eller Dagbladet som skriver slik, men det er ganske nylig. Ja ja, Kanskje bare jeg som er rar ;-) Fint det da! Heller det en at barna lærer feil ;-) ts :-) Anonymkode: f8587...497 Jeg synes jeg ser det hele tida jeg. Radikalt bokmål blir mer og mer vanlig 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjestinnom Skrevet 1. februar 2017 #10 Del Skrevet 1. februar 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere - hva synes dere om at skolen lærer barna å skrive a-endelser? Altså vi bor i Oslo - bokmål er tingen. Reagerer på at lærerne selv skriver a-endelser på lekseark etc. Eksempelvis "ukas ord", "oppe i lufta", "gruppa" osv. Er det bare jeg som reagerer? Kan man skrive 'uka' på universitetet osv. med mindre man skriver på nynorsk? Takker for svar! 😊😊 Anonymkode: f8587...497 Jeg er fullstendig enig med deg og er glad for at du tar det opp! Vi har barn i barneskolen (bokmålskommune, østlandet) og jeg har merket meg det samme:at mange lærere har a-endelser i sitt muntlige språk og skriver a-endelser. Vi foreldre bruker en-endelser og synes det er trist at barna blir "småforvirret" over hva som er "riktig". Små barn i skolen lurer jo gjerne på hva "som er riktig". Skulle ønske lærerne konsekvent kunne bruke en-endelser (og ikke a-endelser)! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mummikopp Skrevet 1. februar 2017 #11 Del Skrevet 1. februar 2017 Forstår ikke problemet med å bruke a-endelser når det er korrekt bokmål og er det de fleste bruker muntlig..? 32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjestinnom Skrevet 1. februar 2017 #12 Del Skrevet 1. februar 2017 18 minutter siden, duplexx skrev: Her jeg kommer fra blir jeg sett skrått på når jeg skriver og sier "hytten", "boken", "kantinen" osv... Så tror du kan slappe av. Det er lov Vi sier det..."hytten", "boken", osv. Jeg synes det er så grusomt med a-endelser. Liker dårlig at lærerne bruker det muntlig og skriftlig. Vi forsøker å overføre "en"-endelser til barna :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Testosteron Skrevet 1. februar 2017 #13 Del Skrevet 1. februar 2017 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere - hva synes dere om at skolen lærer barna å skrive a-endelser? Altså vi bor i Oslo - bokmål er tingen. Reagerer på at lærerne selv skriver a-endelser på lekseark etc. Eksempelvis "ukas ord", "oppe i lufta", "gruppa" osv. Er det bare jeg som reagerer? Kan man skrive 'uka' på universitetet osv. med mindre man skriver på nynorsk? Takker for svar! 😊😊 Anonymkode: f8587...497 Også bokmål har tre kjønn. Hunkjønn er et av dem. Uten a-endinger reduserer man antallet kjønn til to. 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 1. februar 2017 #14 Del Skrevet 1. februar 2017 Jeg synes du skal kjøpe deg en ordbok. Skal man kritisere det barna lærer på skolen bør man i det minste ha rett selv. 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #15 Del Skrevet 1. februar 2017 Du snakker muligens pen vestkant, eller er opprinnelig bergenser, men du er da veldig lite belest. Leser du aldri bøker? Veldig få bøker i dag har formen "jenten" eller bruker synonymet pike. Det står som regel "jenta". Anonymkode: af894...7f3 23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hactar Skrevet 1. februar 2017 #16 Del Skrevet 1. februar 2017 Hunkjønn er da helt vanlig i bokmål? Trodde det bare var bergensere som nektet å forholde seg til det, jeg. 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #17 Del Skrevet 1. februar 2017 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere - hva synes dere om at skolen lærer barna å skrive a-endelser? Altså vi bor i Oslo - bokmål er tingen. Reagerer på at lærerne selv skriver a-endelser på lekseark etc. Eksempelvis "ukas ord", "oppe i lufta", "gruppa" osv. Er det bare jeg som reagerer? Kan man skrive 'uka' på universitetet osv. med mindre man skriver på nynorsk? Takker for svar! 😊😊 Anonymkode: f8587...497 Skriver du "uka" på nynorsk, blir det i hvert fall feil 😂 Anonymkode: 4f7c3...b44 27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #18 Del Skrevet 1. februar 2017 Én ting er hva som er korrekt/riktig/feil: det er jo ikke feil å bruke a-endelser. Det er lov i henhold til ordbøker å skrive "uka". En annen side i denne debatten er preferanser - hva man foretrekker. Det er jo helt legitimt å si at man selv foretrekker en-endelser og at man ikke liker lærernes bruk av a-endelser. Selv misliker jeg jo bruk av a-endelser, synes det høres og ser på en måte "uestetisk" ut, altså mindre pent. Smak og behag : - ) Anonymkode: bedaf...a8a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #19 Del Skrevet 1. februar 2017 21 minutter siden, Mummikopp skrev: Forstår ikke problemet med å bruke a-endelser når det er korrekt bokmål og er det de fleste bruker muntlig..? Det kan ikke forventes at du skal forstå alt? Anonymkode: bedaf...a8a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
duplexx Skrevet 1. februar 2017 #20 Del Skrevet 1. februar 2017 23 minutter siden, Gjestinnom skrev: Vi sier det..."hytten", "boken", osv. Jeg synes det er så grusomt med a-endelser. Liker dårlig at lærerne bruker det muntlig og skriftlig. Vi forsøker å overføre "en"-endelser til barna :-) Jeg liker også det. Tror det er opprøret til plassen jeg kommer fra... Dessverre er faren et utpreget slænger, så ungene sier SÆLA (bilsele...), bannan, jeg jobber med det 😂 så skjønner deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå