draug 75 Skrevet 1. februar 2017 #21 Skrevet 1. februar 2017 A- endelser er lov i bokmål og har vært det lenge. I riksmål, derimot, er det ikke lov - men i riksmål finnes bare to kjønn på substantiver, og riksmål er ikke lovlig rettskriving. Jeg har imidlertid inntrykk av at klokkerdansken fra riksmålet kryper over i bokmål for tida og har gjort det noen år. Det er det gamle, at man vil gjøre seg finere enn det man er. 9
Gjest kattehviskeren Skrevet 1. februar 2017 #22 Skrevet 1. februar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: 4 minutter siden, Hactar skrev: Hunkjønn er da helt vanlig i bokmål? Trodde det bare var bergensere som nektet å forholde seg til det, jeg. Får litt følelsen av at disse folka som har problemer med at noen bruker a-endinger er litt wannabe-vestkant. Selv de jeg kjenner fra beste vestkant bruker a-endinger i ord som "jenta" og "kua". "jenten" er det da bare bergensere som sier? Og åpenbart disse i denne tråden som vil være så "fine" på det, da :D
Mummikopp Skrevet 1. februar 2017 #23 Skrevet 1. februar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan ikke forventes at du skal forstå alt? Anonymkode: bedaf...a8a Forklar gjerne da. Uka, boka, lufta osv. er faktisk mer norsk enn uken, boken, luften osv., som henger igjen fra dansk. 10
Gjest kattehviskeren Skrevet 1. februar 2017 #24 Skrevet 1. februar 2017 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er klar over at man snakker slik, bare ikke at man skrev det.. Noen ord synes jeg forøvrig ser merkeligere ut en andre. Har selv studert ved universitet i åtte år, men kan ikke huske å ha lest noen oppgaver/artikler eller bøker med slikt skriftspråk. Jeg har forøvrig lagt merke til at det er en (?) skribent i VG eller Dagbladet som skriver slik, men det er ganske nylig. Ja ja, Kanskje bare jeg som er rar ;-) Fint det da! Heller det en at barna lærer feil ;-) ts :-) Anonymkode: f8587...497 Dagbladets skrivenorm, (ja, aviser har slikt) forbyr en å skrive "boken" i avisa, det skal være "boka". Så da har du nok ikke lest den så grundig.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #25 Skrevet 1. februar 2017 Jeg hater en-endelser på hunkjønn; "Jenten" og "hytten" ser helt grusomt ut i mine øyne. Jeg studerer på universitetet og bruker konsekvent a-endelser på hunkjønnsord, har bare fått positive tilbakemeldinger på språket mitt. Det er flott at barna lærer at vi har tre kjønn i Norge. Anonymkode: 2d157...2e7 22
Gjest Gjestinnom Skrevet 1. februar 2017 #26 Skrevet 1. februar 2017 1 minutt siden, duplexx skrev: Jeg liker også det. Tror det er opprøret til plassen jeg kommer fra... Dessverre er faren et utpreget slænger, så ungene sier SÆLA (bilsele...), bannan, jeg jobber med det 😂 så skjønner deg. Samme her...og pappaen har et par a-endelser, mens jeg har ingen. Det ene barnet sier type "kluta" istedenfor "kluten" (som jo selvfølgelig også er feil men tendensen er der).
Gjest Gjestinnom Skrevet 1. februar 2017 #27 Skrevet 1. februar 2017 3 minutter siden, kattehviskeren skrev: Dagbladets skrivenorm, (ja, aviser har slikt) forbyr en å skrive "boken" i avisa, det skal være "boka". Så da har du nok ikke lest den så grundig. Hva sier Aftenpostens skrivenorm da?
Gjest Gjestinnom Skrevet 1. februar 2017 #28 Skrevet 1. februar 2017 5 minutter siden, Mummikopp skrev: Forklar gjerne da. Uka, boka, lufta osv. er faktisk mer norsk enn uken, boken, luften osv., som henger igjen fra dansk. Jeg våger å blande meg litt inn her. Jeg er mest opptatt av at det høres "riktig og pent" ut (etter min personlige smak, vel og merke...) enn at det stammer fra dansk. Sistnevnte faktum er helt greit for meg. : )
Gjest Gjestinnom Skrevet 1. februar 2017 #29 Skrevet 1. februar 2017 7 minutter siden, kattehviskeren skrev: Jeg er ikke noen "wanna be". Jeg bare er. Jeg kan ikke snakke for de andre som sverger til en-endelser. Hvorfor skal de som liker en-endelser bli beskyldt for å være noe spesielt - og hvorfor skal vi måtte forsvare oss? Hvorfor kan det ikke tenkes at vi bare foretrekker en-endelser fordi det føles mest naturlig for oss? Hvorfor skal det bli disset?
Gjest kattehviskeren Skrevet 1. februar 2017 #30 Skrevet 1. februar 2017 1 minutt siden, Gjestinnom skrev: Hva sier Aftenpostens skrivenorm da? Den er mer konservativ enn Dagbladets, men har blitt myket opp en del de siste årene. I Aftenposten var det påkrevd, inntil ikke alt for lenge, å skrive "nu" for eksempel. De har vel fortsatt krav om å skrive "frem", ikke "fram".
Mummikopp Skrevet 1. februar 2017 #31 Skrevet 1. februar 2017 Akkurat nå, Gjestinnom skrev: Jeg våger å blande meg litt inn her. Jeg er mest opptatt av at det høres "riktig og pent" ut (etter min personlige smak, vel og merke...) enn at det stammer fra dansk. Sistnevnte faktum er helt greit for meg. : ) Uavhengig av hva man synes er "penest" så er det jo ganske spesielt å hevde at det er dumt at lærere skriver a-ending istedet for en-ending når det er a-endingen som er mest norsk. 14
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #32 Skrevet 1. februar 2017 Fullt lovlig. Ungene lærer etterhvert at begge deler er lov. Tror de(n) eneste med forvirring nå, er dere foreldre. Her kan du se i ordboka http://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=uke&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&begge=+&ordbok=begge Anonymkode: 9cc57...4de 3
Gjest Gjestinnom Skrevet 1. februar 2017 #33 Skrevet 1. februar 2017 10 minutter siden, draug 75 skrev: Det er det gamle, at man vil gjøre seg finere enn det man er. Eller kan det hende at man ikke vil gjøre seg finere enn man er - men at man er fin og bra? Hva om man har den smaken bare, at man bare liker en-endelser, uten at man kan noe for det, det bare er preferansen, akkurat som man liker risotto?
Gjest kattehviskeren Skrevet 1. februar 2017 #34 Skrevet 1. februar 2017 1 minutt siden, Gjestinnom skrev: Jeg er ikke noen "wanna be". Jeg bare er. Jeg kan ikke snakke for de andre som sverger til en-endelser. Hvorfor skal de som liker en-endelser bli beskyldt for å være noe spesielt - og hvorfor skal vi måtte forsvare oss? Hvorfor kan det ikke tenkes at vi bare foretrekker en-endelser fordi det føles mest naturlig for oss? Hvorfor skal det bli disset? Ja, du må få snakke og skrive slik som du vil, selv om "jenten" for eksempel virker bra sært å skrive utenfor Bergen. Men nå har du jo lært litt her, så da vet du at det ikke er noe å klage til lærerne på. Og barna blir jo ikke forvirret av sånt, de holder seg vanligvis til det foreldrene bruker uansett.
Gjest Gjestinnom Skrevet 1. februar 2017 #35 Skrevet 1. februar 2017 1 minutt siden, Mummikopp skrev: Uavhengig av hva man synes er "penest" så er det jo ganske spesielt å hevde at det er dumt at lærere skriver a-ending istedet for en-ending når det er a-endingen som er mest norsk. Ja, det er veldig mye som er spesielt, om du tar en kikk rundt deg hver dag overalt. Jeg synes det er helt greit å si i fra og debattere språket. Jeg skulle fremdeles ønske at det var flere lærere som brukte en-endelser : - )
Gjest Gjestinnom Skrevet 1. februar 2017 #36 Skrevet 1. februar 2017 Akkurat nå, kattehviskeren skrev: Ja, du må få snakke og skrive slik som du vil, selv om "jenten" for eksempel virker bra sært å skrive utenfor Bergen. Men nå har du jo lært litt her, så da vet du at det ikke er noe å klage til lærerne på. Og barna blir jo ikke forvirret av sånt, de holder seg vanligvis til det foreldrene bruker uansett. Vel, jeg har aldri klaget i form av at jeg har snakket med lærere om dette. Men det er jo lov i et diskusjonsforum å ta opp stort og smått. Jeg synes det var en lettelse at andre tenkte det samme som meg, så da er det gøy å svare i tråden til TS : ) Endelig noen som mener det samme!
Gjest Gjestinnom Skrevet 1. februar 2017 #37 Skrevet 1. februar 2017 2 minutter siden, kattehviskeren skrev: Ja, du må få snakke og skrive slik som du vil, selv om "jenten" for eksempel virker bra sært å skrive utenfor Bergen. Men nå har du jo lært litt her, så da vet du at det ikke er noe å klage til lærerne på. Og barna blir jo ikke forvirret av sånt, de holder seg vanligvis til det foreldrene bruker uansett. Ja, jeg vet...en hel forsamling steilet da jeg sa "Grünerløkken", haha,,,
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #38 Skrevet 1. februar 2017 1 minutt siden, Gjestinnom skrev: Ja, jeg vet...en hel forsamling steilet da jeg sa "Grünerløkken", haha,,, Høres ut som en parodi på "dialekten" til Oslo Vest. Anonymkode: 618d5...87d 17
Gjest Gjestinnom Skrevet 1. februar 2017 #39 Skrevet 1. februar 2017 7 minutter siden, kattehviskeren skrev: Den er mer konservativ enn Dagbladets, men har blitt myket opp en del de siste årene. I Aftenposten var det påkrevd, inntil ikke alt for lenge, å skrive "nu" for eksempel. De har vel fortsatt krav om å skrive "frem", ikke "fram". Jeg er sterk tilhenger av "nu", "frem", "gaten", "løkken", osv. Kanskje jeg er litt konservativ. Men jeg har fått med meg at jeg tilhører mindretallet : )
Gjest Gjestinnom Skrevet 1. februar 2017 #40 Skrevet 1. februar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Høres ut som en parodi på "dialekten" til Oslo Vest. Anonymkode: 618d5...87d Haha...jeg tror jeg sa det akkurat da mest for gøy.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå