Gå til innhold

A-endelser og barneskole...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Gjestinnom skrev:

Jeg er sterk tilhenger av "nu", "frem", "gaten", "løkken", osv. Kanskje jeg er litt konservativ. Men jeg har fått med meg at jeg tilhører mindretallet : ) 

Jeg lærte også å snakke sånn hjemme, men på barneskolen måtte alle skrive framgatalikning, kopling, katta osv. Vi fikk rød strek under ordet om vi skrev ligning, kobling, katten. Dette til tross for at de aller fleste her jeg bor ikke bruker radikalt bokmål, så det var ganske forvirrende. 

Anonymkode: 365a7...a5e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig med dere to i tråden her som bruker -en endelser. Mine barn har ikke begynt på skolen enda, men jeg er opptatt av at de skal lære et pent og dannet språk, og derfor bruker vi (iallfall jeg, mannen min er litt slappere) stort sett hankjønnsendelser på alle ord (men vi gjør unntak, sier for eksempel jenta og ikke jenten) og vi bruker -et endelser på verb i fortid (kastet, hentet, mistet osv) Fireåringen vår tar heldigvis etter oss, og snakker også veldig pent, toåringen snakker ikke fullt så mye enda, så det gjenstår å se om hun også vil plukke det opp (men regner med det).

Vi bor i et "velstående" område, der langt de fleste barna i barnehagen osv også snakker pent, men ikke alle de ansatte. Sånn vil det nok bli når de begynner på skolen også, jeg regner ikke med at alle de ansatte der er fra dette området/er like opptatt av å snakke "pent" som det de fleste familiene i dette området er. Men jeg tror at, så lenge barna er vant til noe hjemmefra, og dessuten også hører det samme blant alle vennene, skal det mye til at det blir "språkforvirret" av at enkelte lærere bruker en annen sosiolekt enn dem selv.

Anonymkode: 3ef08...9e2

Å bruke a-ending er ikke en sosiolekt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Mummikopp skrev:

Å bruke a-ending er ikke en sosiolekt. 

Hvis man ser på Oslo øst versus vest blir det vel dialekt og/eller sosiolekt, da det er mer a-endelser i øst? 

Anonymkode: bedaf...a8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da har du ikke lest mye😆  

Anonymkode: 2d8aa...da9

Jo, det er dét jeg har 😆😆 Men som nevnt, det er kanskje noen ord som skiller seg ut for min del. At jeg ikke tenker over det med mindre noen av de ordene jeg reagerer på dukker opp. 

Ts

Anonymkode: f8587...497

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Mummikopp skrev:

Uavhengig av hva man synes er "penest" så er det jo ganske spesielt å hevde at det er dumt at lærere skriver a-ending istedet for en-ending når det er a-endingen som er mest norsk. 

Det syns jeg ikke her i Bergen iallfall.  Jeg reagerer når lærerne gjør det.  Bergensk er uten alle disse a-endelsene,  heldigvis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Leser overskrifter på Dagbladet.no nå. Der står det feks. "Uænskede" (ikke uønska), "endret" (ikke endra), "våknet" (ikke våkna), "siktet" (ikke sikta)..

Ts :-)

Er du seriøs nå? 

Du må jo først lære deg forskjell på verb og substantiv hvis du vil diskutere dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja OK, jeg aner ikke 🙈 Synes bare det ser så rart ut! 

Ts 

Du skryter av å ha studert på universitetet og vet ikke at det ikke heter uke på nynorsk? Tror du bør tenke litt inne i glasshuset ditt. 

Anonymkode: 84e10...92c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skryter av å ha studert på universitetet og vet ikke at det ikke heter uke på nynorsk? Tror du bør tenke litt inne i glasshuset ditt. 

Jeg kan overhodet ikke nynorsk, det har du helt rett i 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mummikopp skrev:

Jeg er fullt klar over hva en sosiolekt er. Det å bruke a-ending er fortsatt ikke en sosiolekt.

Hehe, da forstår du tydeligvis ikke hva sosiolekt er :) Forklar meg hva DU tror det er, da!

Anonymkode: 3ef08...9e2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har barn i barneskolen på Oslo vest, barna snakker stort sett uten a-endelser (de sier hytta og jenta, men døren, boken, solen). Verken de eller jeg har noe som helst problem med at de leser og av og til skriver a-endelser. De er veldig vant til dialekter (hele barnetv er jo på forskjellige dialekter, hele slekta), og de har et bevisst forhold til det. Lærerne, aks-ansatte og i barnehagen snakker gjerne litt mer "radikalt" enn elevene, jeg kan ikke se at det skal være et problem overhodet? Det er jo virkelighetens verden dvs Norge og skrift- og talespråket i Norge i dag? De har aldri blitt retta på sitt "pene" språk, og de vet utmerket godt at boken og boka er det samme, begge deler er riktig, og de velger selv når de skriver, selvom det står "boka" i boka. Mange sier ei sol, sola. Mens "kanina" er dialekt, og feil skriftlig. Sne er liksom finere enn snø, mens dass er "frekt". Ingen forvirring.

Mye god barnelitteratur er også på ganske radikal bokmål (Harry Potter-oversettelsen for eksempel), og jeg syns bare det er bra jeg? På universitetet skal du ikke se bort ifra at de kommer til å skrive på engelsk. Og skriftspråket og ordforrådet der er så langt fra en fjerdeklassings grammatikk og ordvalg uansett, at det ville være min minste bekymring. Bare fint at de blir språkbevisste, noe du ikke synes å være, siden du ikke VET at vanlig bokmål med hunkjønn er mer brukt enn riksmål.

Anonymkode: 8e29b...9e3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har barn i barneskolen på Oslo vest, barna snakker stort sett uten a-endelser (de sier hytta og jenta, men døren, boken, solen). Verken de eller jeg har noe som helst problem med at de leser og av og til skriver a-endelser. De er veldig vant til dialekter (hele barnetv er jo på forskjellige dialekter, hele slekta), og de har et bevisst forhold til det. Lærerne, aks-ansatte og i barnehagen snakker gjerne litt mer "radikalt" enn elevene, jeg kan ikke se at det skal være et problem overhodet? Det er jo virkelighetens verden dvs Norge og skrift- og talespråket i Norge i dag? De har aldri blitt retta på sitt "pene" språk, og de vet utmerket godt at boken og boka er det samme, begge deler er riktig, og de velger selv når de skriver, selvom det står "boka" i boka. Mange sier ei sol, sola. Mens "kanina" er dialekt, og feil skriftlig. Sne er liksom finere enn snø, mens dass er "frekt". Ingen forvirring.

Mye god barnelitteratur er også på ganske radikal bokmål (Harry Potter-oversettelsen for eksempel), og jeg syns bare det er bra jeg? På universitetet skal du ikke se bort ifra at de kommer til å skrive på engelsk. Og skriftspråket og ordforrådet der er så langt fra en fjerdeklassings grammatikk og ordvalg uansett, at det ville være min minste bekymring. Bare fint at de blir språkbevisste, noe du ikke synes å være, siden du ikke VET at vanlig bokmål med hunkjønn er mer brukt enn riksmål.

Anonymkode: 8e29b...9e3

Barnet går på skole øst i Oslo. Tidligere har lærer skrevet en-endelser. Ny lærer skriver a-endelser. Her vi bor snakkes det ganske så bredt. Jeg er bare ikke vant til å skrive slik, og som sagt er det etter ny lærer kommer inn at jeg har sett det på lekseark osv. Noen ord er synes jeg er 'styggere' en andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

A-ending er hunkjønnsending, så korrekt norsk er ei bok, boka, ikke en bok, boken. Ei jente, jenta osv.

Om norsklæreren hadde lært dem feil endinger, altså de dere bruker, hadde h*n ikke vært en særlig god norsklærer etter min mening. 

Anonymkode: 48ef0...d5f

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

At man har studert ved et universitet betyr at man kan IG behersker nynorsk?!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er utrolig irriterende at Fantorangen har A-endelser! 😡😡

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hunkjønn er verken feil eller dårligere enn hankjønn. Synes heller dagens foreldre kan konsentrere seg om å lære barna sine forskjell på kj- og skj-lydene.

Anonymkode: 89ae1...f9c

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
16 timer siden, draug 75 skrev:

A- endelser er lov i bokmål og har vært det lenge. I riksmål, derimot, er det ikke lov - men i riksmål finnes bare to kjønn på substantiver, og riksmål er ikke lovlig rettskriving. Jeg har imidlertid inntrykk av at klokkerdansken fra riksmålet kryper over i bokmål for tida og har gjort det noen år.

Det er det gamle, at man vil gjøre seg finere enn det man er.

Jeg må nok tillate meg å arrestere deg litt her. Riksmål er for alle praktiske formål lovlig rettskrivning, og kalles da moderat bokmål. (Riksmål og moderat bokmål er ikke 100 % identiske, men kanksje 99,95 % like eller noe slikt). 

For å føre denne posten litt nærmere til TS' egentlige tema, foreldrene kan nok ikke kreve at en lærer skriver slike eller sånne endelser, men læreren kan heller ikke rette på elevene som i utstrakt form bruker en-endelser.

Endret av Overrasket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, duplexx skrev:

Jeg liker også det. Tror det er opprøret til plassen jeg kommer fra...

Dessverre er faren et utpreget slænger, så ungene sier SÆLA (bilsele...), bannan, jeg jobber med det 😂 så skjønner deg. 

Bannan gir meg flashbacks til den gyselige 90-tallsserien Mot i Brøstet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Zanzibar3 skrev:

Jeg synes jeg ser det hele tida jeg. Radikalt bokmål blir mer og mer vanlig :)

Ikke så rart du ser det hele "tida" når du skriver det selv?

Anonymkode: 5320e...371

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...