Gå til innhold

Jeg kan ikke skille mellom drøm og virkelighet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har det siste halvåret slitt skikkelig mellom å skille på hva som har skjedd i drømmer og virkelighet. Det er selvfølgelig ikke ting som om jeg er usikker på om jeg har vært i paris eller om det har vært en drøm, men detaljer. Ett eksempel som skjedde nylig var at sjefen min var innlagt på sykehuset og de har brukt lang tid på å finne ut hva som hadde skjedd. Så møtte jeg en eks-kollega i butikken som spurte hvordan det gikk med henne, jeg svarte at de ikke hadde fått svar, men at sjefen hadde vært lam i halve kroppen. Alt dette stemmer, bortsett fra dette med at hun var lam. Men jeg var og er sikker på at jeg har hørt det fra noen! Ett annet eksempel var da pappa vant på ett skrapelodd for noen dager siden. Jeg fortalte ei venninne at han hadde vunnet 10.000 kroner, men igjen gjorde hukommelsen min meg ett puss. Han hadde vunnet 500. Jeg ser ofte en sammenheng i at virkelighet og ting jeg har drømt henger sammen. Og jeg drømmer mye og husker alltid hva jeg har drømt. Bortsett fra at virkelighet og drømmer har glidd sammen og jeg klarer egentlig ikke å skille det lenger. Og, det er snakk om at dette hender bort imot daglig!

spørsmålet mitt da er, finnes det noen andre der ute som opplever det samme, eller som vet hva dette skyldes?

Anonymkode: 137dd...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det må også nevnes at jeg ofte står opp på morgenen og er usikker på om ting jeg husker virkelig har skjedd eller om jeg har drømt. noen ganger husker jeg rett, andre ganger er det en drøm. Det pleier tiden å vise.. Men, utrolig slitsomt å ikke kunne vite om ting er drøm eller virkelighet!

Anonymkode: 137dd...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gå til legen. 

Anonymkode: 3f527...f84

ja, kommer til å ta det opp med legen neste gang jeg er der. Men akkurat nå er jeg ute etter å høre fra andre. Nettopp derfor jeg skriver på kvinneguiden se :)

Anonymkode: 137dd...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har mentale problemer, oppsøk lege ASAP! Du kan jo ikke gå rundt å fortelle ting som ikke stemmer, ting som kan gi andre problemer. Hvordan tror du det er for sjefen din å få høre rykter om at hun er lam i halve kroppen, når hun sikkert har det vanskelig nok fra før av? Herregud, OPPSØK HJELP før du ødelegger mer både for deg selv og andre. 

Anonymkode: 7dfcf...1da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ja, kommer til å ta det opp med legen neste gang jeg er der. Men akkurat nå er jeg ute etter å høre fra andre. Nettopp derfor jeg skriver på kvinneguiden se :)

Anonymkode: 137dd...ef4

Det kan være fysisk årsak til det du erfarer.

Det kan være psykisk årsak til det du erfarer.

Det er viktig å komme raskt til fastlegen, slik at han/ hun kan utrede deg og behandle deg.

Anonymkode: a1de6...bc3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har mentale problemer, oppsøk lege ASAP! Du kan jo ikke gå rundt å fortelle ting som ikke stemmer, ting som kan gi andre problemer. Hvordan tror du det er for sjefen din å få høre rykter om at hun er lam i halve kroppen, når hun sikkert har det vanskelig nok fra før av? Herregud, OPPSØK HJELP før du ødelegger mer både for deg selv og andre. 

Anonymkode: 7dfcf...1da

Jeg har jo selvsagt oppklart det med både sjefen og eks-kollegaen, og forklart hele saken. Tok heller ikke noe mer enn noen timer før jeg forstod at det var en drøm. Ingen skade skjedd, heldigvis. Sjefen bare lo det bort. Dette er den mest "alvorlige" hendelsen som har skjedd, også derfor jeg nevnte den. 

Anonymkode: 137dd...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ja, kommer til å ta det opp med legen neste gang jeg er der. Men akkurat nå er jeg ute etter å høre fra andre. Nettopp derfor jeg skriver på kvinneguiden se :)

Anonymkode: 137dd...ef4

Jeg er forferdet over at du har hatt det slik i et halvt år uten å gå til legen med dette!

"Neste gang du er der" høres risikabelt ut.  Bestill time snarest. Helst hastetime!

Anonymkode: a1de6...bc3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være svært alvorlig, men det trenger ikke å være svært alvorlig.

Det er viktig at du utredes raskt.

Anonymkode: a1de6...bc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er verken gal eller syk, men jeg har også hatt mange drømmer der jeg ikke har vært sikker på om de er ekte eller bare drømmer. TS er også klar over at det er drømmer, men det skjer hyppig så jeg er enig med at det kan være lurt å konsultere lege. Men å si TS er mentalt ute er litt raskt å konkludere med syns jeg. Jeg har masse drømmer og deja vuer i perioder jeg er sliten og må gjerne spørre folk om jeg har drømt noe fordi jeg blir usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg kanskje dette høres verre ut enn det det er. Jeg har alltid drømt mye om nettene, og jeg husker alltid alt/det meste. De siste mnd har drømmene som sagt blandet seg litt for mye inn i virkeligheten min. Det påvirker dog ikke min hverdag, hverken i arbeid med mennesker eller i mitt privatliv. Og hvis vi ser bort ifra det med sjefens sykdom, så har det heldigvis bare vært småting som er ubetydelige.

Anonymkode: 137dd...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Silfen skrev:

Jeg er verken gal eller syk, men jeg har også hatt mange drømmer der jeg ikke har vært sikker på om de er ekte eller bare drømmer. TS er også klar over at det er drømmer, men det skjer hyppig så jeg er enig med at det kan være lurt å konsultere lege. Men å si TS er mentalt ute er litt raskt å konkludere med syns jeg. Jeg har masse drømmer og deja vuer i perioder jeg er sliten og må gjerne spørre folk om jeg har drømt noe fordi jeg blir usikker.

Nei ts er ikke klar over det i lang tid etter at hen har våknet. Det tar flere timer før det går opp for ts at det er drømmer.

Anonymkode: a1de6...bc3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ofte slite med å skille mellom drøm og virkelighet. Men det har en ganske så enkel forklaring. Angst. 
For meg så er det å gruble frem og tilbake, se for meg utallige versjoner av virkeligheten etc normalt. Altså det å være sikker på at jeg sa noe dumt i en samtale. Det å gå igjennom vær minste detalj av en hendelse. Enten så sitter jeg her med panikkangst og tenker på det. Eller så kan jeg drømme om det om natten. Da kan fort ting skje. Nå snakker jeg ikke om at en drage kommer å spiser meg eller samtalepartneren og jeg er dønn sikker på at det er ekte, men normale ting. Som det at en person sier "Ja og kåre din onkel har fått kreft". En bisetning i en "drøm" om da jeg dummet meg ut ved å si noe feil i en normal samtale. 
Inni disse drømmene, om det er dagdrømming eller om natten, så kan det snike seg inn slike "løgner".
Så dagen etter så kan jeg gå rundt å tenke "å herregud, Onkel Kåre har kreft!". Fordi det føles så ekte. 
Dette kan som sagt skje i både dagdrømmer og om natten. 

Det kan være stort og smått. Det kan være alt fra at jeg er helt sikker på at Tante Olga hadde på seg en rød bluse. Fordi den var rød i drømmen, men hvit i virkeligheten. Til f.eks 500 kr blir til 10.000.
Det kan også være helt nye ting.

Jeg grubler ofte så mye frem og tilbake, ser for meg hendelser såpass detaljer at jeg begynner å tvile på meg selv. Fordi jeg får den følelsen av at det er ekte, det er sant. Men så får jeg høre av andre at det ikke er sant. For meg så er det sant.
Dette har ført til at jeg nå tviler på meg selv. Det har blitt et problem, fordi jeg føler jeg går rundt å lyver konstant. 
Jeg får hjelp av psykolog, fordi jeg må jobbe med angsten. Vi jobber ikke målrettet med drømmene. Men det vil gå bort, når angsten er borte. 
Jeg kan forsvinne i løpet av en dag. Sitter her å stirrer i veggen. Jeg dagdrømmer, om angst-relaterte ting. Jeg forsvinner rett og slett. De som skjer om dagen er vanskelige, fordi de er så ekte. Jeg går igjennom et minne, men minnet kan forandre seg. Og det er disse forandringene som er skumle, fordi de føles ekte.

Det blir litt som "ryktet går". 
I en historie som går fra person til person, så kan bjørn bli til ulv. Eller mann bli til dame, for så å ende opp som to små tenåringer. Fordi det vandrer fra person til person, og en person hører feil og endrer på historien. Slik er det med grublingen min også, det sniker seg inn ting og ting forandrer seg. Fordi jeg går ikke igjennom hendelser én gang, det er mange ganger, og  det kan komme opp ting fra fortiden. Det kan også skje med ting som skal skje. For eksempel at jeg gruer meg til et møte eller en legetime. Jeg går igjennom utallige scenarioer på forhånd. Når jeg drar dit så får jeg panikk på grunn av angst. Når jeg kommer ut så grubler jeg, prøver å finne alt jeg har gjort feil.
Da blir alt dette blandet sammen til en realitet. Altså, fra grublingen på forhånd, hendelsen fra selve legetimen og grublingen etter. I det minnet jeg sitter igjen med, der kan det ha sneket seg inn falske fakta, løgner, drømmer. Men jeg vet det ikke, fordi det føles ekte, det er som et ekte minne.

I drømmene mine så skjer det ofte. fordi drømmer er drømmer. Jeg drømmer ofte om ting som har skjedd. Alt fra hva jeg har sett på TV til ekte hendelser. De som betyr mye, som har satt sine spor i meg, de dukker ofte opp og er ganske realistiske og sterke. Angst er noe som setter sitt spor i minnet, og det kommer da frem i drømmene mine.
For eksempel, for ikke så lenge siden så var jeg sikker på at jeg brøt sammen hos psykologen. Jeg husker panikkfølelsen, jeg husket hva vi snakket om, hva slags vær det var ute. Jeg hadde hatt et mareritt om at vi hadde en samtale, også hadde jeg fått panikkanfall. Jeg våknet opp, for så å sovne igjen. Glemte helt av drømmen, men det satt igjen som et ekte minne.
Jeg ante ikke at dette var en drøm, og ikke et minne. Før psykologen sa det. Fordi under vår neste psykologtime så beklaget jeg meg. For i drømmen så stormet jeg utav rommet, og det var det jeg skulle beklage. Men så fikk jeg vite at det aldri hadde skjedd.

Men jeg tror, du kan ha et annet problem. Eller det kan være noe lignende.
Jeg drømmer ganske sterkt og tydelig, alltid gjort det. Husker mye av drømmene mine. Men det er to type drømmer. De som føles ekte, som er realistiske, også har du de som ikke gir noen tvil. De om drager, vampyrer og alt annet utenkelig. 
Jeg går ikke rundt å tror at det finnes drager, bare fordi jeg drømmer om det.

Anonymkode: 404f6...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei ts er ikke klar over det i lang tid etter at hen har våknet. Det tar flere timer før det går opp for ts at det er drømmer.

Anonymkode: a1de6...bc3

Ja, for meg er det dønn normalt. Kan også gå lang tid før jeg innser at jeg har drømt noe, men da faller det også på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En anbefaling fra en som drømmer mye... å har gjort det lenge... skriv ned, loggfør drømmene dine vær gang du våkner.. og last ned appen drømmetydning....  du trenger nok ikke gå til legen helt enda... det kan være litt hektisk og skremmende i starten, men dette vil gå over med erfaringer.. drømmer prøver ofte å fortelle deg ting fra underbevisstheten...  håper du finner svarene.. og at dette er til litt hjelp... lov å drømme...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke kalle det detalj å komme med slik informasjon om sjefen din, hehe.

Men ja, jeg har slik desorientering angående detaljer selv. Men det er ikke kun drømmer og virkelighet jeg blander, jeg har begynt å blande tanker og virkelighet også. Senest idag blandet jeg tanke og virkelighet, og trodde oppriktig at en tanke jeg hadde gjort tidligere idag var virkelighet. Tok meg et par minutter før jeg forsto at det ikke stemte. Og som regel trengs det ikke mer tid før jeg klarer å plassere ting i riktig bås. Men dersom jeg ikke vier tid til drømmene eller tankene jeg har hatt, så går jeg ubevisst ut fra at de stemmer - og dermed er virkelighet.

For min del så tror jeg dette har sammenheng med for lite hvile og søvn i det siste. Kroppen er litt i konstant fight or flight mode, og det påvirker åpenbart også psyken. Kan det være at du også har hatt en stressende periode?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, Silfen skrev:

Jeg er verken gal eller syk, men jeg har også hatt mange drømmer der jeg ikke har vært sikker på om de er ekte eller bare drømmer. TS er også klar over at det er drømmer, men det skjer hyppig så jeg er enig med at det kan være lurt å konsultere lege. Men å si TS er mentalt ute er litt raskt å konkludere med syns jeg. Jeg har masse drømmer og deja vuer i perioder jeg er sliten og må gjerne spørre folk om jeg har drømt noe fordi jeg blir usikker.

Takk for svar :) jeg er nok ganske sikker på at jeg ikke er sinnslidende selv, men tenkte det var innafor å høre om det fantes andre drømmere som meg ;) som jeg svarte en tidligere her oppe, så kommer jeg til å nevne det for legen neste gang jeg er der, men ser i grunnen ikke på det som noe kritisk per i dag. Det kan også sies at jeg har hatt et par stressende år med 100% stilling, skole 2 kvelder (ala fire timer per kveld) og en  sykdom som innebærer utmattelse. Har hatt noen tanker, som du nevner, at det kanskje kan komme når jeg er veldig stresset eller sliten :) 

Anonymkode: 137dd...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar :) jeg er nok ganske sikker på at jeg ikke er sinnslidende selv, men tenkte det var innafor å høre om det fantes andre drømmere som meg ;) som jeg svarte en tidligere her oppe, så kommer jeg til å nevne det for legen neste gang jeg er der, men ser i grunnen ikke på det som noe kritisk per i dag. Det kan også sies at jeg har hatt et par stressende år med 100% stilling, skole 2 kvelder (ala fire timer per kveld) og en  sykdom som innebærer utmattelse. Har hatt noen tanker, som du nevner, at det kanskje kan komme når jeg er veldig stresset eller sliten :) 

Anonymkode: 137dd...ef4

Du kan umulig vite hva virkelig utmattelse er.

Kan du beskrive din utmattelse?

Anonymkode: a1de6...bc3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) jeg er nok ganske sikker på at jeg ikke er sinnslidende selv, men tenkte det var innafor å høre om det fantes andre drømmere som meg ;) som jeg svarte en tidligere her oppe, så kommer jeg til å nevne det for legen neste gang jeg er der, men ser i grunnen ikke på det som noe kritisk per i dag. Det kan også sies at jeg har hatt et par stressende år med 100% stilling, skole 2 kvelder (ala fire timer per kveld) og en  sykdom som innebærer utmattelse. Har hatt noen tanker om at det kanskje kan komme når jeg er veldig stresset eller sliten :) 

Anonymkode: 137dd...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar :) jeg er nok ganske sikker på at jeg ikke er sinnslidende selv, men tenkte det var innafor å høre om det fantes andre drømmere som meg ;) som jeg svarte en tidligere her oppe, så kommer jeg til å nevne det for legen neste gang jeg er der, men ser i grunnen ikke på det som noe kritisk per i dag. Det kan også sies at jeg har hatt et par stressende år med 100% stilling, skole 2 kvelder (ala fire timer per kveld) og en  sykdom som innebærer utmattelse. Har hatt noen tanker, som du nevner, at det kanskje kan komme når jeg er veldig stresset eller sliten :) 

Anonymkode: 137dd...ef4

Og dette nevnte du ikke i hovedinnlegget fordi...?

Anonymkode: a1de6...bc3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...