Gå til innhold

Hvor syk er man egentlig da?

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 minutt siden, GoldenLioness skrev:

Nå retter jeg meg mer generelt om de med me.

Når det kommer til HL; De fleste saker har flere sider og som jeg påpekte tidligere så hadde ikke jeg klart 2 barn hjemme sånn som jeg har det nå. Men jeg aner ikke hva situasjonen til vedkommende er i. Kan være hun har en mild form for me pluss andre ting Ts ikke vet noe om.

Jeg vet bare at jeg har vært sykemeldt i snart 6 mnd, det er 1 års ventetid for me utredning og jeg får ikke noe inntrykk av at det er enkelt å få me diagnose som er godt nok dokumentert til at nav sier ja til uføretrygd. Mitt mål er absolutt ikke uføretrygd. Jeg vil bare ha en diagnose sånn at jeg kan komme meg videre og planlegge fremtiden. Akkurat nå står hele livet på vent.

Fortsetter dette så vil det, jævlig som det er, være bedre å være uføre og konsentrer seg om å ha litt livskvalitet og gi hele meg til sønnen min enn å kjempe meg igjennom å prøve å jobbe for å så ikke kunne fungere eller bli enda dårligere. 

Får veldig vondt av hva du skriver.

Håper det ordner seg for deg og at du får den hjelpen du trenger og har krav på!

Fortsett å stå på, sender deg en klem!

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest GoldenLioness
Skrevet
1 minutt siden, mjauritz skrev:

Får veldig vondt av hva du skriver.

Håper det ordner seg for deg og at du får den hjelpen du trenger og har krav på!

Fortsett å stå på, sender deg en klem!

Takk :) 

Satser på at de går over og at jeg får sjansen til å være den sporty og aktive mammaen jeg ønsker å være for sønnen min :mynona: 

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer sikkert til å få masse hets for dette. Men jeg undres.

Jeg har en bekjent som er ufør. Ei ung jente i 20 årene. Hun er ufør pga ME. Ufør! Dvs hun kan ikke jobbe resten av livet hvis hun ikke vil! 

Men selv om hun er for sliten til å jobbe, så orker hun å ha strøket hus, ha 2 små barn som ikke er i barnehage og 6 hunder!! Disse har hun valper på. 

Man skal jaggu ha et gabske godt energinivå for å ha 2 små barn hjemme og 6 bikkjer. Men jobbe blir for tungt..

Lenge leve velferds norge!!!

Anonymkode: 2f0b3...aa8

Har ikke lest hele tråden her, men sykdom er en privatsak. Det kan godt hende at hun er ufør på grunn av en annen kronisk sykdom/andre årsaker som hun ikke ønsker å legge ut til deg om, men at fastlege og NAV vet det likevel. Slutt å stikke nesa di i hennes saker.

Anonymkode: 26432...657

• Liker 4
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke lest hele tråden her, men sykdom er en privatsak. Det kan godt hende at hun er ufør på grunn av en annen kronisk sykdom/andre årsaker som hun ikke ønsker å legge ut til deg om, men at fastlege og NAV vet det likevel. Slutt å stikke nesa di i hennes saker.

Anonymkode: 26432...657

Dessverre- det er ikke 'hennes saker' når vi skattebetalere betaler for henne å kose seg hjemme med barn og hunder. I tillegg er jeg sikkert at pengene hun tjener på valpene er svart og går rett i lommen uten å betale skatt og moms.  

Anonymkode: e8b06...6c5

• Liker 5
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en følelse av at ts pynter på sannheten. I realiteten har venninnen, om det er ei venninne eller ekte person, kanskje 1 barn som er i barnehagen og 1 hund. Ts er ute etter å "ta" ufør og me-syke. Det er så low-life som det går an.

Anonymkode: 2db98...e24

En utrolig innsikt i hva TS egentlig så hos naboen.

Anonymkode: 300e3...e49

Skrevet

ME er bare en tullesykdom som ble populært for et par år siden. Det har eskalert så jævlig nettopp fordi det ikke har gått/går an å påvise, derav lettjente penger for å sitte hjemme på ræva dagen lang. Latskap og vondt i viljen heter det..

Anonymkode: c6d48...d08

• Liker 3
Skrevet

Jeg dama virkelig lider av me, og har to unger hjemme i tillegg til 6 hunder med x antall kull i året så kan hun ikke ha me. De som virkelig lider av me har ikke overskudd til alt dette. 

I dette tilfellet ville jeg faktisk vært så frekk å sende et anonymt brev til nav, skrive at hun sier selv hun har me, men har fortsatt energi og ressurser til 2 småbarn og 6 hunder med valpekull. Så får nav bestemme om det er grunnlag for eventuelle reaksjoner. 

Lenge leve velferdsnorge!

Anonymkode: 014cc...756

• Liker 6
Gjest GoldenLioness
Skrevet (endret)
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ME er bare en tullesykdom som ble populært for et par år siden. Det har eskalert så jævlig nettopp fordi det ikke har gått/går an å påvise, derav lettjente penger for å sitte hjemme på ræva dagen lang. Latskap og vondt i viljen heter det..

Anonymkode: c6d48...d08

Du har helt rett. En dag bestemte jeg meg  bare for å bli lat:veslejenta:

Endret av GoldenLioness
Skrevet

Vet du hva jeg har lært meg med årene... Man skal være veldig forsiktig med å dømme og kritisere andre... Plutselig sitter man i en lignende situasjon selv.

• Liker 3
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer sikkert til å få masse hets for dette. Men jeg undres.

Jeg har en bekjent som er ufør. Ei ung jente i 20 årene. Hun er ufør pga ME. Ufør! Dvs hun kan ikke jobbe resten av livet hvis hun ikke vil! 

Men selv om hun er for sliten til å jobbe, så orker hun å ha strøket hus, ha 2 små barn som ikke er i barnehage og 6 hunder!! Disse har hun valper på. 

Man skal jaggu ha et gabske godt energinivå for å ha 2 små barn hjemme og 6 bikkjer. Men jobbe blir for tungt..

Lenge leve velferds norge!!!

Er du legen hennes? Hvis ikke, hold kjeft og bry deg om andre ting! 

Anonymkode: 2758b...d39

• Liker 1
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dessverre- det er ikke 'hennes saker' når vi skattebetalere betaler for henne å kose seg hjemme med barn og hunder. I tillegg er jeg sikkert at pengene hun tjener på valpene er svart og går rett i lommen uten å betale skatt og moms.  

En betaler vel skatt av uføretrygden ?

Hundeoppdrett regnes som hobby og dermed skal det ikke betales skatt eller moms.. flere seriøse oppdrettere har forsøkt, men det er forbundet med alt for mye utgifter i forhold til inntekter, så dermed sier skatteetaten at det regnes som hobby.

Nå vet jeg ikke hva slags hunder hun har , men det å ha 6 hunder behøver virkelig ikke å være så krevende som det høres ut som, har hun hage, samt orker en skogstur for dagen hvor de får sprunget fra seg- så behøver de egentlig ikke sånn veldig mye mer. Da leker de med hverandre- og alle vet jo at en skogstur er godt for både kropp og helse.

Mer krevende med 2 barn kontra 6 hunder, men regner med at hun har gode dager og hun har dårlige dager..kanskje også en samboer?

TS du høres bare misunnelig ut!

• Liker 3
Skrevet

Jeg skjønner godt at man kan lure. Jeg er ufør og har ett barn, og det er mer enn nok. Har vurdert å skaffe et dyr siden jeg har litt dårlig samvittighet for at han ikke får søsken, men jeg makter rett og slett ikke mer enn jeg har nå. Og han går i barnehage.

Men så er det det med at folk er forskjellige da... Noen virker nesten som de er født til å være foreldre og tar alt på strak arm. Det betyr nok ikke at ikke arbeidslivet kan være for mye for den samme personen.

Anonymkode: a78f5...622

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, xinnia skrev:

En betaler vel skatt av uføretrygden ?

Hundeoppdrett regnes som hobby og dermed skal det ikke betales skatt eller moms.. flere seriøse oppdrettere har forsøkt, men det er forbundet med alt for mye utgifter i forhold til inntekter, så dermed sier skatteetaten at det regnes som hobby.

Nå vet jeg ikke hva slags hunder hun har , men det å ha 6 hunder behøver virkelig ikke å være så krevende som det høres ut som, har hun hage, samt orker en skogstur for dagen hvor de får sprunget fra seg- så behøver de egentlig ikke sånn veldig mye mer. Da leker de med hverandre- og alle vet jo at en skogstur er godt for både kropp og helse.

Mer krevende med 2 barn kontra 6 hunder, men regner med at hun har gode dager og hun har dårlige dager..kanskje også en samboer?

TS du høres bare misunnelig ut!

Der kom misunnelsekortet ja! Jeg ventet på det ;)

Så du mener ikke at energinivået som skal til for å ha 2 små barn hjemmme + 6 hunder er såpassstort at vedkommende birde ha klart å jobbe litt? Det høres sykt slitsomt ut spør du meg!!! 

Hvis hun hadde hatt ungene i bhg som resten av oss og hatt 1 hund, hadde hun nok hatt energi nok til å tatt en 50% jobb. 

Men hvorfor jobbe når man kan snylte ;)

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener ikke at energinivået som skal til for å ha 2 små barn hjemmme + 6 hunder er såpassstort at vedkommende birde ha klart å jobbe litt? Det høres sykt slitsomt ut spør du meg!!! 

Hvis hun hadde hatt ungene i bhg som resten av oss og hatt 1 hund, hadde hun nok hatt energi nok til å tatt en 50% jobb. 

Nei, det vet du faktisk ikke en dritt om! 

Anonymkode: 2758b...d39

• Liker 3
Skrevet

Herrefreden. Så du kan ikke klare å fatte og begripe at det kanskje er noe mer som ligger bak enn "bare" ME? Jeg for min del har aldri hatt lyst til å dele alle mine skavanker til hvermansen rundt meg. Den perioden jeg sleit med angst, depresjon og PTSD så ville jeg jo ikke si til folk hva jeg faktisk sleit med. Jeg var sykmeldt i nesten ett år, og mange rundt meg spurte og gravde om hva som feilte meg og hvorfor jeg ikke kunne jobbe, og hvorfor jeg ikke var så sosial. Men jeg ville ikke si hva det var, det er jo en privatsak! men la meg gjøre en ting klinkende klart for deg, i løpet av det året måtte jeg i møter med NAV flere ganger, og de er faen meg ikke en direkte sympatisk gjeng, så det å få innvilget uføretrygd for at man bare skal kose seg hjemme tror jeg nok ikke man får. De oppførte seg ihvertfall som noen hespetrær bare fordi jeg var sykmeldt.

Nei, trangsynt, nysgjerrig og dømmende, det er det du er. Du har ikke noe med andre sitt liv. Hun har ett støtteapparat rundt seg som er bedre egnet til å vurdere hennes evner til å jobbe enn det du er! og før du lirer av deg noe argument ala "jamen, hun lever jo på staten og da må vi vite at hun faktisk trenger pengene", nei, du har INGEN rett til det. Vi har noe som heter personvern i Norge. 

Anonymkode: cc745...2df

• Liker 6
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun snylter vel ikke når hun betaler skatt av uføretrygden? 

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herrefreden. Så du kan ikke klare å fatte og begripe at det kanskje er noe mer som ligger bak enn "bare" ME? Jeg for min del har aldri hatt lyst til å dele alle mine skavanker til hvermansen rundt meg. Den perioden jeg sleit med angst, depresjon og PTSD så ville jeg jo ikke si til folk hva jeg faktisk sleit med. Jeg var sykmeldt i nesten ett år, og mange rundt meg spurte og gravde om hva som feilte meg og hvorfor jeg ikke kunne jobbe, og hvorfor jeg ikke var så sosial. Men jeg ville ikke si hva det var, det er jo en privatsak! men la meg gjøre en ting klinkende klart for deg, i løpet av det året måtte jeg i møter med NAV flere ganger, og de er faen meg ikke en direkte sympatisk gjeng, så det å få innvilget uføretrygd for at man bare skal kose seg hjemme tror jeg nok ikke man får. De oppførte seg ihvertfall som noen hespetrær bare fordi jeg var sykmeldt.

Nei, trangsynt, nysgjerrig og dømmende, det er det du er. Du har ikke noe med andre sitt liv. Hun har ett støtteapparat rundt seg som er bedre egnet til å vurdere hennes evner til å jobbe enn det du er! og før du lirer av deg noe argument ala "jamen, hun lever jo på staten og da må vi vite at hun faktisk trenger pengene", nei, du har INGEN rett til det. Vi har noe som heter personvern i Norge. 

Anonymkode: cc745...2df

Enig!  Jeg tror at alle synsere og kritikere bør ta et lite steg tilbake og stole på at de nødvendige undersøkelser og dokumentasjoner stemmer,  uten at alle og enhver skal vite alt.  Og om man mistenker svindel så gir man beskjed til nav som sitter på andre opplysninger enn det "naboen" gjør,  og som kan ta saken videre derfra! 

Jeg ville ikke klart 2 småbarn og 6 hunder,  men det er pga. MIN sykdom. For alt vi vet har personen mye hjelp,  eller det ligger en HELT annen diagnose bak....som ikke deles med nysgjerrige naboer og venninner...

Anonymkode: c7ef1...dd0

• Liker 3
Skrevet

Så dere kan sitte dere med hendene på hjerte og si med 100% sikkerhet at alle som er uføre er faktisk ufør og ingen snylter? :krangle:

• Liker 4
Gjest GoldenLioness
Skrevet (endret)
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så dere kan sitte dere med hendene på hjerte og si med 100% sikkerhet at alle som er uføre er faktisk ufør og ingen snylter? :krangle:

Like mye som om at alle som er i arbeid aldri utnytter sykemeldinger, egenmeldinger, elsker jobben sin og gir av hele seg, tilbyr seg ekstravakter fordi det gir dem så mye glede osv osv.

Som med alt annet i verden så finnes det alltid unntak av regelen.

Endret av GoldenLioness
Skrevet

Ofte tenker jeg at det beste middelet mot (psykisk)sykdom, er å ha en meningsfylt hverdag. En jobb et par dager i uka, i det minste, for å være litt med i samfunnet? Jeg tenker at skal du bli 100 % varig ufør, må du nærmest sitte i rullestol uten å kunne bevege en eneste muskel. Eller være så sterkt plaget av f.eks. angst at du ikke kommer ut av huset ditt. Det virker rart å kalle noen ufør når de har noen av funksjonene sine intakte. Da må heller arbeidslivet tilrettelegge for mennesker som ikke er friske, i samråd med lege og nav, og ha lavterskelarbeid som får folk til å delta i samfunnet. Selvsagt er det alltid mennesker som ikke kan jobbe pga sykdom, men ikke SÅ mange som de som er registrert uføre i Norge i dag.

Mulig at det er vanskelig å organisere lavterskelarbeid for folk som trenger tilrettelegging, og det er enkleste vei ut å gjøre folk uføre?

Anonymkode: d77d7...751

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...