AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #21 Skrevet 26. januar 2017 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du vet ingenting om hva som står i uføresøknadspapirene til din venninne. Håper venninnen din kjenner seg igjen i hi og ser hvem du er. Å henge folk ut på nett på denne måten vitner om dårlig dømmekraft. Anonymkode: 00663...893 Jeg driter da i om hun kjenner seg igjen! Jeg har ikke noe imot å spørre henne neste gang vi sees. "Hvordan kan det ha seg at du er for sliten til å arbeide, men kan være hjemme med 2 unger og 6 bikkjer?" jeg venter spent på svaret Svaret spiller ikke noen stor rolle uansett, det er bullshit, hun hadde kunne jobbe om hun hadde villet. Anonymkode: 2f0b3...aa8 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #22 Skrevet 26. januar 2017 Rart med det. Orker det de vil. Anonymkode: 820f7...c06 4
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #23 Skrevet 26. januar 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en følelse av at ts pynter på sannheten. I realiteten har venninnen, om det er ei venninne eller ekte person, kanskje 1 barn som er i barnehagen og 1 hund. Ts er ute etter å "ta" ufør og me-syke. Det er så low-life som det går an. Anonymkode: 2db98...e24 Det er 6 hunder, og ungene er ikke i bhg! Hadde ikke det vært ulovlig hadde jeg lagt ut bilde av flokken hennes! Jeg er ikke ute etter å "ta" uføre som faktisk er syke. Men det er jaggu mange som kunne ha jobbet og bidratt! Anonymkode: 2f0b3...aa8 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #24 Skrevet 26. januar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Rart med det. Orker det de vil. Anonymkode: 820f7...c06 Ja! Enig! Jeg tror mabge kunne tenkt seg å kunne være hjemme med barna sine i åresvis mens man får betalt for det. Ung ufør + kontantstøtte blir en god sum i mnd! Anonymkode: 2f0b3...aa8 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #25 Skrevet 26. januar 2017 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: 6 ja! Og i tillegg valpekull flere ganger i året! Å ha valpekull er mye jobb, 6 hunder e rmye jobb, 2 unger er mye jobb... Godt man slipper å jobbe Anonymkode: 2f0b3...aa8 Garasjeoppdretter? Anonymkode: 39427...2d8 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #26 Skrevet 26. januar 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er 6 hunder, og ungene er ikke i bhg! Hadde ikke det vært ulovlig hadde jeg lagt ut bilde av flokken hennes! Jeg er ikke ute etter å "ta" uføre som faktisk er syke. Men det er jaggu mange som kunne ha jobbet og bidratt! Anonymkode: 2f0b3...aa8 Og jeg skal ta deg på ordet? Tro'kke det nei. Måten du i alle dine innlegg formulrerer deg på tilsier at du er ute etter å hetse me-syke og uføre. Slik oppførsel gjør meg kvalm. Om det var tilfellet er det vitterlig ikke din business. Forfølger du henne hvert sekund i løpet av dagen, måneder i strekk? Du vet ikke hva som foregår innenfor deres fire vegger. Konsentrer deg om ditt eget liv og rett kritikken der hvor den hører hjemme. Anonymkode: 2db98...e24 6
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #27 Skrevet 26. januar 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg driter da i om hun kjenner seg igjen! Jeg har ikke noe imot å spørre henne neste gang vi sees. "Hvordan kan det ha seg at du er for sliten til å arbeide, men kan være hjemme med 2 unger og 6 bikkjer?" jeg venter spent på svaret Svaret spiller ikke noen stor rolle uansett, det er bullshit, hun hadde kunne jobbe om hun hadde villet. Anonymkode: 2f0b3...aa8 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er 6 hunder, og ungene er ikke i bhg! Hadde ikke det vært ulovlig hadde jeg lagt ut bilde av flokken hennes! Jeg er ikke ute etter å "ta" uføre som faktisk er syke. Men det er jaggu mange som kunne ha jobbet og bidratt! Anonymkode: 2f0b3...aa8 Du virker som en lite sympatisk person, ts. Du virker og som en person av bedrevitergruppen mht. Hva og hvordan andre har det. 20 åringer får heller ikke varig uføretrygd på grunn av ME. Hadde du kjent systemet så hadde du og forstått nettopp dette. Jeg anser deg ikke til å være en seriøs person her i tråden. Anonymkode: 00663...893 10
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #28 Skrevet 26. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg kommer sikkert til å få masse hets for dette. Men jeg undres. Jeg har en bekjent som er ufør. Ei ung jente i 20 årene. Hun er ufør pga ME. Ufør! Dvs hun kan ikke jobbe resten av livet hvis hun ikke vil! Men selv om hun er for sliten til å jobbe, så orker hun å ha strøket hus, ha 2 små barn som ikke er i barnehage og 6 hunder!! Disse har hun valper på. Man skal jaggu ha et gabske godt energinivå for å ha 2 små barn hjemme og 6 bikkjer. Men jobbe blir for tungt.. Lenge leve velferds norge!!! Anonymkode: 2f0b3...aa8 Jeg er en ung person i tjueårene. Har aldri klart å fullføre skole, eller gjøre noe ut av livet mitt. Vært liggende i en seng i flere år, med null energi til å utforske livet eller oppleve ting som andre på min alder har. JEg har heller aldri vært i noen forold, da jeg har ikke krefter til å gå ut og møte andre. Høres det ut som et bra liv tenker du? Jeg kjenner ikke denne personen du beskriver, men hun kan ha sine grunner, hvis hun bruker ME som en dignose for å være lat, så fy på henne, det setter oss som faktisk har diagnosen i et veldig dårlig perspektiv. Jeg har flere ganger ønsket å ikke leve, fordi jeg har så mange drømer, men jeg vet at med dette så kan jeg aldri realisere de. Det er håpløst. Ikke døm alle som har denne diagnosen, vær så snill. Anonymkode: abf25...b12 3
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #29 Skrevet 26. januar 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er en ung person i tjueårene. Har aldri klart å fullføre skole, eller gjøre noe ut av livet mitt. Vært liggende i en seng i flere år, med null energi til å utforske livet eller oppleve ting som andre på min alder har. JEg har heller aldri vært i noen forold, da jeg har ikke krefter til å gå ut og møte andre. Høres det ut som et bra liv tenker du? Jeg kjenner ikke denne personen du beskriver, men hun kan ha sine grunner, hvis hun bruker ME som en dignose for å være lat, så fy på henne, det setter oss som faktisk har diagnosen i et veldig dårlig perspektiv. Jeg har flere ganger ønsket å ikke leve, fordi jeg har så mange drømer, men jeg vet at med dette så kan jeg aldri realisere de. Det er håpløst. Ikke døm alle som har denne diagnosen, vær så snill. Anonymkode: abf25...b12 Huff! Ikke greit, håper du har det bra!😊 det er ingen her som dømmer folk med ME diagnosen 🤗 dette handler om han hun mest sannsynlig ikke er så syk som hun påstår😊 din beskrivelse av sykdommen er ikke forenelig med at hun har 6 hunder og to barn hjemme på fulltid. Kanskje diagnosen er en annen, noe psykisk hun ikke vil ut med? Hvem vet. Jeg tenker i hvertfall at man ikke blir ufør uten grunn! Anonymkode: a94af...9ae
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #30 Skrevet 26. januar 2017 Jeg er en skikkelig kjerring og vil ha filmet henne utenfor huset og sendt filmene til NAV for å vise at hun faktisk ikke er ufør. Hvorfor er dere så jævlig overrasket at noen nytte de fine velferdsordninger Norge her? Har aldri sett så mange deprimerte, ødelagt folk som klare ikke å jobbe i hele mitt liv. Anonymkode: e8b06...6c5 3
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #31 Skrevet 26. januar 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er en skikkelig kjerring og vil ha filmet henne utenfor huset og sendt filmene til NAV for å vise at hun faktisk ikke er ufør. Hvorfor er dere så jævlig overrasket at noen nytte de fine velferdsordninger Norge her? Har aldri sett så mange deprimerte, ødelagt folk som klare ikke å jobbe i hele mitt liv. Anonymkode: e8b06...6c5 Utdyp? Mener du at mennesker med ufør skal være sengeliggende? Jeg er ufør med en alvorlig psykisk lidelse, men når jeg har overskudd til det, drar jeg gjerne på fjellturer, pusser opp litt i heimen eller drar på en liten ferie. Har fått spekulasjoner pga dette, men ingen andre enn meg, min lege og nav har noe med det å gjøre. Anonymkode: b62e3...261 13
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #32 Skrevet 26. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Utdyp? Mener du at mennesker med ufør skal være sengeliggende? Jeg er ufør med en alvorlig psykisk lidelse, men når jeg har overskudd til det, drar jeg gjerne på fjellturer, pusser opp litt i heimen eller drar på en liten ferie. Har fått spekulasjoner pga dette, men ingen andre enn meg, min lege og nav har noe med det å gjøre. Anonymkode: b62e3...261 overskudd er nøkkelordet, noe som for min del rimer dårlig med unger og bikkjer og hele sulamitten, nå er ikke jeg Ts men han i innlegg #19. Og jeg mener også at der er mange som enten ikke gidder, eller rett og slett er late. Jeg sier ikke at alle er det, men alle som går på uføre er ikke det. Anonymkode: 4a860...1a5 2
Måbarefåsiat... Skrevet 26. januar 2017 #33 Skrevet 26. januar 2017 Så hvis hun har disse hundene og barna når hun blir syk, da skal hun bare kvitte seg med rubbel og bit og legge seg på sofaen for å tilfredsstille nysgjerrige besserwissere som stikker nesen sin i alt de ikke ha noe med? Fy faen, hva folk får seg til å si og tenke og mene om ting de ikke aner noe om. 11
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #34 Skrevet 26. januar 2017 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Utdyp? Mener du at mennesker med ufør skal være sengeliggende? Jeg er ufør med en alvorlig psykisk lidelse, men når jeg har overskudd til det, drar jeg gjerne på fjellturer, pusser opp litt i heimen eller drar på en liten ferie. Har fått spekulasjoner pga dette, men ingen andre enn meg, min lege og nav har noe med det å gjøre. Anonymkode: b62e3...261 Mener at når mann har 2 barn, 6 hunder og klarer å ha nok energi til de skal de fæn komme seg ut i jobb. Det er deres valg å ha barn og dyr. Hvis dere klarer ikke å ha jobb i tillegg burde dere ha tenkt veldig nøye om hvor prioriteringer ligger. Med hun ts snakker om er det nok ikke å jobbe men å bli betalt for å være hjemme. Tja - jeg sliter veldig selv - har barn, full jobb og er FULLSTENDING knekt og blir ganske deprimert av og til - men guess what - jeg forventer ikke at staten Norge skal gjør livet som jeg har valgt lettere for meg fordi jeg er for pussete å takle alt dette! Anonymkode: e8b06...6c5
mjauritz Skrevet 26. januar 2017 #35 Skrevet 26. januar 2017 I dette tilfelle så er jeg faktisk litt enig med TS.. Jeg mener ikke at ME syke bare skal sitte hjemme og glane i veggen fordi de er for syke til å leve, men det er en vesentlig forskjell på å være ufør og å være "frisk nok" til 2 hjemmeværende barn + hunder med kull. Dere kan gjerne argumentere mot, men hunder + kull + hjemmeværende barn ER faktisk en jobb. En jobb man ikke kan sykemelde seg fra. Det er jo mange som livnærer seg av å drive avl, så hun jobber jo på en måte. Det er jo også en jobb å ha barna hjemme istedenfor i barnehagen. Det jeg tror er problemet er at arbeidsmarkedet i Norge dessverre ikke er nok fleksibelt for mennesker som faller utfor på grunn av sykdom. Hadde hun hatt muligheten til å jobbe hjemmefra med fleksible tider (hvor hun kanskje må levere innen en viss dato) så tror jeg at de fleste kunne ha jobbet, men når det er satt til 8 sammenhengende timer/dagen så er det ikke like enkelt. Det er dessverre slik at mange uføre ikke har mulighet til disse arbeidstidene. Det er også veldig vanskelig å få en jobb som fungerer slik, så da blir det jo ingen andre muligheter på en måte. Man kan jo ikke "bare gå hjemme" uten penger heller. 7
Gjest GoldenLioness Skrevet 26. januar 2017 #36 Skrevet 26. januar 2017 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mener at når mann har 2 barn, 6 hunder og klarer å ha nok energi til de skal de fæn komme seg ut i jobb. Det er deres valg å ha barn og dyr. Hvis dere klarer ikke å ha jobb i tillegg burde dere ha tenkt veldig nøye om hvor prioriteringer ligger. Med hun ts snakker om er det nok ikke å jobbe men å bli betalt for å være hjemme. Tja - jeg sliter veldig selv - har barn, full jobb og er FULLSTENDING knekt og blir ganske deprimert av og til - men guess what - jeg forventer ikke at staten Norge skal gjør livet som jeg har valgt lettere for meg fordi jeg er for pussete å takle alt dette! Anonymkode: e8b06...6c5 Hvem er "dere"? Sykdom skjer som oftest når en minst venter det. Min sykdom ble utløst av svangerskapet. Ikke akkurat planen å bli syk i det jeg skulle få mitt første barn. At du av og til er deprimert kan du få hjelp til. Gå til psykolog og jobb med problemene. Du er ikke noe helt fordi du ignorerer psykiske problemer. Jeg er tøffere enn de fleste burde psykisk og fysisk. Jeg har overlevd mye dritt og jeg har drevet med mye tøff idrett. Det er ikke bare å "skjerpe" seg når en har me. Det GÅR ikke! Det er som om du hadde vært lam fra livet og ned og jeg enkelt og greit sier; det er bare å reise seg og gå! Me handler ikke om å være trøtt fordi en ikke sov godt. Eller sliten fordi en hadde en lang dag. Om du kan si at du har vært SÅ sliten at du kan se for deg dette: Det er kroppen i seg selv som har slått seg av eller redusert kapasiteten. Når jeg lå på kontoret helt lammet uten å kunne kommunisere annet enn ved å blinke og bevege øynene så var det noe av det mest skremmende jeg har opplevd. Å høre alle prate rundt deg. Å se dem løpe i panikk og ringe etter ambulanse fordi jeg ligger der tilsynelatende livløs, men allikevel i full bevissthet. At pulsen min ble så lav at ambulansepersonellet såvidt klarte å finne pulsen min. At hodet og kroppen er så tung st uansett hvor hardt du prøver så kommer du deg faktisk ikke opp. Skulle ønske jeg var lat! Da har jeg i det minste et valg om å endre meg.
mjauritz Skrevet 26. januar 2017 #37 Skrevet 26. januar 2017 8 minutter siden, GoldenLioness skrev: Hvem er "dere"? Sykdom skjer som oftest når en minst venter det. Min sykdom ble utløst av svangerskapet. Ikke akkurat planen å bli syk i det jeg skulle få mitt første barn. At du av og til er deprimert kan du få hjelp til. Gå til psykolog og jobb med problemene. Du er ikke noe helt fordi du ignorerer psykiske problemer. Jeg er tøffere enn de fleste burde psykisk og fysisk. Jeg har overlevd mye dritt og jeg har drevet med mye tøff idrett. Det er ikke bare å "skjerpe" seg når en har me. Det GÅR ikke! Det er som om du hadde vært lam fra livet og ned og jeg enkelt og greit sier; det er bare å reise seg og gå! Me handler ikke om å være trøtt fordi en ikke sov godt. Eller sliten fordi en hadde en lang dag. Om du kan si at du har vært SÅ sliten at du kan se for deg dette: Det er kroppen i seg selv som har slått seg av eller redusert kapasiteten. Når jeg lå på kontoret helt lammet uten å kunne kommunisere annet enn ved å blinke og bevege øynene så var det noe av det mest skremmende jeg har opplevd. Å høre alle prate rundt deg. Å se dem løpe i panikk og ringe etter ambulanse fordi jeg ligger der tilsynelatende livløs, men allikevel i full bevissthet. At pulsen min ble så lav at ambulansepersonellet såvidt klarte å finne pulsen min. At hodet og kroppen er så tung st uansett hvor hardt du prøver så kommer du deg faktisk ikke opp. Skulle ønske jeg var lat! Da har jeg i det minste et valg om å endre meg. Ikke meg du siterte, men lurer likevel; Mener du at man da er kapabel til å ta vare på 2 barn hjemme på fulltid + hunder med kull? Dette er ikke ment som noe slags hets eller hat, men utifra historiene jeg leser til ME syke så skurrer det veldig for meg at de tar på seg 2 hjemmeværende barn OG hunder med kull. Jeg skjønner at man ikke bare kan fjerne barna ut av livet hvis man blir syk, men da kan man vel kanskje ha de i barnehagen for avlastning? 5
Gjest GoldenLioness Skrevet 26. januar 2017 #38 Skrevet 26. januar 2017 14 minutter siden, mjauritz skrev: I dette tilfelle så er jeg faktisk litt enig med TS.. Jeg mener ikke at ME syke bare skal sitte hjemme og glane i veggen fordi de er for syke til å leve, men det er en vesentlig forskjell på å være ufør og å være "frisk nok" til 2 hjemmeværende barn + hunder med kull. Dere kan gjerne argumentere mot, men hunder + kull + hjemmeværende barn ER faktisk en jobb. En jobb man ikke kan sykemelde seg fra. Det er jo mange som livnærer seg av å drive avl, så hun jobber jo på en måte. Det er jo også en jobb å ha barna hjemme istedenfor i barnehagen. Det jeg tror er problemet er at arbeidsmarkedet i Norge dessverre ikke er nok fleksibelt for mennesker som faller utfor på grunn av sykdom. Hadde hun hatt muligheten til å jobbe hjemmefra med fleksible tider (hvor hun kanskje må levere innen en viss dato) så tror jeg at de fleste kunne ha jobbet, men når det er satt til 8 sammenhengende timer/dagen så er det ikke like enkelt. Det er dessverre slik at mange uføre ikke har mulighet til disse arbeidstidene. Det er også veldig vanskelig å få en jobb som fungerer slik, så da blir det jo ingen andre muligheter på en måte. Man kan jo ikke "bare gå hjemme" uten penger heller. Er enig om at det hadde vært ideelt om en hadde hatt mulighet for å jobbe hjemme. I min jobb er det ikke mulig(har tilbudt meg, men det er ikke forenlig med hjemmekontor). Men det er sjeldent at det er forenlig med de arbeidsplasser når man ikke aner hva og hvor mye en klarer å jobbe. I dag har jeg hatt en god dag. Jeg fikk tatt en liten joggetur og jeg fikk gjort litt husarbeid fordi de 3 forrige dagene fikk jeg ikke gjort noen ting. Jeg lå i koma på sofaen til jeg hentet barnet i barnehagen. Etter 3 dager uten noe aktivitet eller å ha kommer meg ut i frisk luft så var det å sitte foran en PC og besvare Mail det siste jeg egentlig hadde orket. Jeg burde sikkert ikke jogge. Ikke fordi jeg er redd for at utenforstående skal dømme meg fordi de mener at om jeg kan jogge en kort tur så burde jeg vel klare å jobbe. Jeg gjør det fordi jeg ikke skal gå helt på veggene psykisk fordi jeg ikke har et liv om dagen. For at ikke jeg skal forfalle helt. Samtidig som jeg vet at joggingen kan trigge slik st jeg får flere dårligere dager. Det er meg som kjemper imot fordi jeg ikke vil være syk. Jeg er den lamme som desperat prøver å reise meg.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #39 Skrevet 26. januar 2017 2 minutter siden, mjauritz skrev: Ikke meg du siterte, men lurer likevel; Mener du at man da er kapabel til å ta vare på 2 barn hjemme på fulltid + hunder med kull? Dette er ikke ment som noe slags hets eller hat, men utifra historiene jeg leser til ME syke så skurrer det veldig for meg at de tar på seg 2 hjemmeværende barn OG hunder med kull. Jeg skjønner at man ikke bare kan fjerne barna ut av livet hvis man blir syk, men da kan man vel kanskje ha de i barnehagen for avlastning? Ikke den du siterte. Det finnes ulike grader av ME. Det kan hende at hun var alvorlig syk da hun ble ufør, men etter hun har blitt ufør kan hun ta mer vare på seg selv og kroppen. Da kan hun kanskje ha blitt bedre i sykdommen. Sykdommen kan svinge den ene eller den andre retningen. Kanskje hun NYLIG har følt seg bedre slik at hun føler hun kan ta vare på alle sammen og prøver ut noe nytt. Vi har ikke fått særlig med informasjon av ts. Jeg personlig tror ts lyver, eller pynter på sannheten... Om man har mild grad kan man klare en slik situasjon som beskrevet. Er man sykere gjør denne personen det bare verre for seg selv og vil til slutt gå på en stor smell. La oss si at situasjonen ts siterer er 100% korrekt og dette er noe som har foregått i lengre tid, og at denne personen har moderat+ grad så vil jeg tro at denne personen ikke har reell ME. Slik livsstil er ikke forenlig med ME om man ikke har den mildeste graden. Men som sagt tror jeg ts lyver eller smører godt på sannheten... Anonymkode: 2db98...e24 1
Gjest GoldenLioness Skrevet 26. januar 2017 #40 Skrevet 26. januar 2017 5 minutter siden, mjauritz skrev: Ikke meg du siterte, men lurer likevel; Mener du at man da er kapabel til å ta vare på 2 barn hjemme på fulltid + hunder med kull? Dette er ikke ment som noe slags hets eller hat, men utifra historiene jeg leser til ME syke så skurrer det veldig for meg at de tar på seg 2 hjemmeværende barn OG hunder med kull. Jeg skjønner at man ikke bare kan fjerne barna ut av livet hvis man blir syk, men da kan man vel kanskje ha de i barnehagen for avlastning? Nå retter jeg meg mer generelt om de med me. Når det kommer til HL; De fleste saker har flere sider og som jeg påpekte tidligere så hadde ikke jeg klart 2 barn hjemme sånn som jeg har det nå. Men jeg aner ikke hva situasjonen til vedkommende er i. Kan være hun har en mild form for me pluss andre ting Ts ikke vet noe om. Jeg vet bare at jeg har vært sykemeldt i snart 6 mnd, det er 1 års ventetid for me utredning og jeg får ikke noe inntrykk av at det er enkelt å få me diagnose som er godt nok dokumentert til at nav sier ja til uføretrygd. Mitt mål er absolutt ikke uføretrygd. Jeg vil bare ha en diagnose sånn at jeg kan komme meg videre og planlegge fremtiden. Akkurat nå står hele livet på vent. Fortsetter dette så vil det, jævlig som det er, være bedre å være uføre og konsentrer seg om å ha litt livskvalitet og gi hele meg til sønnen min enn å kjempe meg igjennom å prøve å jobbe for å så ikke kunne fungere eller bli enda dårligere.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå