Gå til innhold

Han klarer ikke å ta seg av barna


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor fritar du faren for dette? Hvorfor kan ikke HAN sørge for dette?

Er mange menn handikappet? Leser og hører om SÅ mye handlingslammelse fra menn. Er de uintelligente?!

Anonymkode: 47bdc...ca4

Sier at barn i den alderen kan bidra med mye. Det er så mye mer som skal til for å holde et hus i orden at jeg tror fardn da lett kan ta resten. Vask/støvsuge, søppeltømming og helt sikkert leksehjelp. Du kan da tenke deg om før du fyrer deg opp!

Anonymkode: add31...b38

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sier at barn i den alderen kan bidra med mye. Det er så mye mer som skal til for å holde et hus i orden at jeg tror fardn da lett kan ta resten. Vask/støvsuge, søppeltømming og helt sikkert leksehjelp. Du kan da tenke deg om før du fyrer deg opp!

Anonymkode: add31...b38

Poenget er vel hvorfor det tas for gitt at det er TS og ikke far som skal ta ansvar for å delegere oppgaver osv når det er han som kommer først hjem til et kaldt, mørkt og rotete hus. Det er for all del supert om barna hjelper til, og det burde de, men de er faktisk to voksne i hjemmet og alt "administrativt" er ikke TS sin jobb.

TS klager over en tiltaksløs mann, da hjelper det ikke å si "DU må oppdra barna dine".

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Browncoat skrev:

Poenget er vel hvorfor det tas for gitt at det er TS og ikke far som skal ta ansvar for å delegere oppgaver osv når det er han som kommer først hjem til et kaldt, mørkt og rotete hus. Det er for all del supert om barna hjelper til, og det burde de, men de er faktisk to voksne i hjemmet og alt "administrativt" er ikke TS sin jobb.

TS klager over en tiltaksløs mann, da hjelper det ikke å si "DU må oppdra barna dine".

Det sa jeg heller ikke. De ordene har jeg aldri brukt. 

Sier de alle har vært bortskjemte også ga jeg rad på hva de kan gjøre utfra sin alder. 

Anonymkode: add31...b38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anthrax skrev:

Barna burde jo klare å henge opp jakker og sekker og rydde sko selv. De er gamle nok.
Om mannen din er hjemme lenge før deg lager han middag og fyrer i peisen. Ring han før du drar fra jobb så er han beredt.

Hvorfor skal TS måtte ringe et voksent menneske som attpåtil er far og  samboer og dermed av seg selv burde ha nok initiativ i seg til å sette igang med middag og fyring uten å få instrukser fra samboer? Dersom situasjonen til TS og mannen hennes var omvendt, ville TS være avhengig av at mannen ringte henne for å forberede henne på at "nå må du huske på å lage mat til barna dine og fyre opp i peisen så unga ikke fryser"? 

2 timer siden, Silfen skrev:

15 åringen er nå gammel nok til å fyre opp og de andre er gamle nok til å begynne på middagen. Oppdra flokken din,.

Pussig at man går rett på den eldste av BARNA og tillegger 15-åringen ansvaret, som om det største problemet her er at en tenåring ikke tar ansvar for hus og hjem. Hva med mannen, han er jo tross alt den eneste voksne i denne flokken, når TS fremdeles er på jobb. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det sa jeg heller ikke. De ordene har jeg aldri brukt. 

Sier de alle har vært bortskjemte også ga jeg rad på hva de kan gjøre utfra sin alder. 

Anonymkode: add31...b38

Beklager, jeg mente ikke å legge ord i munnen på deg. Jeg mente mer den generelle holdningen fra flere som har svart, at de fleste hopper glatt over problematikken med at mannen er tiltaksløs og heller går rett på å gi tips om hva barna kan gjøre. Jeg er enig at barna kan gjøre mye, men jeg mener det er feil ende å begynne i, i og med at det er mannen som er hovedproblemet.

Først ta opp problemet med mannen og få han til å innse at han må skjerpe seg, og SÅ kan de sammen begynne å finne ut hva som er passende oppgaver for barna, og følge opp når de kommer hjem fra jobb. Jeg tviler sterkt på at barna kommer til å automatisk gå igang med huslige plikter med en gang etter skolen mens pappaen deres ligger og snorker i sofaen. I beste fall blir det fire hodeløse kyllinger som spretter opp og lager kaos når TS kommer hjem i stedet for én.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: Du har en egoistisk mann. Selv om barna dine er i den alderen hvor de selvsagt bør kunne utføre plikter som å lage middag og fyre i peisen, så er det UNORMALT at mannen din melder seg ut hver dag i 4 måneder, trekker seg tilbake på et rom foran PCén og ignorerer at barna fryser og er sultne. Mannen din tenker BARE på seg selv, og har ikke evne til å se barnas behov og ivara ta de og gjøre det koselig og hyggelig for de når de kommer slitne og sultne hjem fra skolen. Husker fra egen barndom hvor godt det var å alltid ha enten pappa og mamma som ordnet med fyr i peisen og middag til oss barna, selv om vi i tenårene selvfølgelig klarte fikse slike ting selv også. Det er noe med å ha foreldre som bryr seg, som tar hovedansvaret og som har vilje til å skape et koselig og lunt hjem nettopp fordi det er de som er foreldrene og skal være de som yter omsorg. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror både barn og mann er bortskjemte her. Jobber du og mannen like lange dager? Ergo du er borte fra hjemmet 50 minutter mer per dag enn ham. Hvis jeg tolker det riktig, så vil du at dine 50 minutter ekstra på toget per dag med podcast, lydbok eller avis = at han skal jobbe i 50 minutter med matlaging, vasking, rydding og peisfyring. 

Helt ærlig så vet jeg ikke om jeg hadde gått med på det om jeg var ham. Jeg hadde nok gått fint med på at det er min jobb å ta ut søppel om morgenen, rydde bort oppvask etter frokost før jobb.. og etter jobb starte oppvarming av huset, samt å handle inn(spesielt om jeg hadde bil og andre parten tok toget) og kanskje også starte matlaging. Handling er jo ikke hver eneste dag heller. 

Har du gitt ham for generelle oppgaver og ikke kommunisert hva forventningene dine er til "generell orden"?

 

Noen konkrete tips:

  • Ungene rydder etter seg selv. Sko, vesker, jakker og ting skal legges på plass. Dette kan man forvente av en femåring, og din yngste er ti. Oppdra barna så de ikke forårsaker en masse merarbeid for deg og mannen.
  • Prat med mannen din om hva han føler er rettferdig at han gjør ekstra. Og vær konkret. Ikke si "Generell orden" eller "forefallende husarbeid". Det er ikke sikkert han skjønner at du med "forefallende husarbeid" ønsker at han setter på en maskin tøy før han drar og starter tørketrommelen når han kommer hjem. 
  • Juster forvetningene dine til skjevheten i arbeidstid og reisetid. 50 minutter (25 morgen og 25 ettermiddagen) går utrolig fort. Jeg kan bruke 15 minutter på å bære inn ved, tenne opp og koste opp boss rundt peisen. Da har jeg ti minutter igjen til å handle, lage mat, vaske klær, rydde og holde "generell orden" mens du sitter og dupper på toget.... Altså...

Anonymkode: c5a7c...cda

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter er ikke pendling.

Mannen din virker utrolig slapp, når det er sagt så lærer du barna dine opp til å bli som han. Du har store barn, en 15 åring kan fint fyre opp i peisen. Og hvorfor lar du barna rote slik. De må vel kunne ta ansvar for ransler og sko osv når de er så store.

Nå må du begynne å gi både barn og mann ansvar.

Anonymkode: 9d9b6...668

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må antagelig fortelle mannen at han må delegere oppgaver til barna og gjøre noe selv, slik at dere kommer i gang med middag, før det blir for seint.

 Jeg er veldig fan av å sette på stoppeklokke og få familien til å stå på i f.eks 15 minutter. Av en eller annen grunn får folk opp litt tempo på ryddingen når jeg gjør dette, slik at de gjerne bruker bare halvparten av tiden de ville brukt om jeg ikke gjorde det. 

Mannen din er sikkert litt trøtt og slapp etter jobb, men det fritar ham ikke for ansvar. Jeg tror at om du får ham til å sette seg selv og barna i gang med 15 minutters rydding/ begynne å lage mat, så virker dette overkommelig, selv om han er sliten. 

Husk at du får slappe litt av, mens du pendler, så jeg synes ikke at det skal være nødvendig at han står på og har middagen nesten klar, hver gang du kommer fra jobb, det blir litt urettferdig i min verden. Det er like bra at alt er klart til å sette i gang med maten, når du kommer, så kan dere gjøre det sammen. 

Lær ungene å fyre opp, slik at det er varmt i huset, det er veldig tafatt, både fra mannen og de eldste barna å ikke få igang varmen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du må presisere mer rundt arbeidstidene til deg og mannen. For du kommer hjem 20 minutter etter ham. Det er umulig å varme opp et hus på den tiden ved å fyre med ved,. Og det går vel neppe å gjøre alt du ramser opp i løpet av den korte tiden.

Problemet er må være at mannen din ikke gjør en dritt når du har kommet hjem heller, og ikke barna. At så store barn ligger under dyna og fryser og kommer løpende når du kommer hjem og er sultne og maser hører jo ikke noe sted hjemme. Få mannen opp av sofaen, og ungene ut av senga. 
Hadde nok vurdert en annen type fyring av huset, og så hadde jeg satt ungene i gang med middag og rydding, noe de fint klarer før du kommer hjem.
For en bortskjemt gjeng du har.

 

Anonymkode: 9d9b6...668

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vært LYKKELIG om jeg hadde hatt 35 minutter togtur til jobb (bruker totalt 2 t, 15 minutter hver vei!). Tror du må endre tankesett litt på dette med reisevegen din, du blir ikke fritatt for orden og velbehag i hjemmet pga denne pendlingen. Også bør du få mannen og ungene til å starte rydde etter seg! En gang som er full av sko og rot når du kommer hjem, er rett og slett latskap fra alle ;-)

Anonymkode: 026c7...0b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange problemer i ett. 

Dere har det jo alt for kaldt hjemme! Man skal ikke komme hjem til iskaldt hus, det er også uøkonomisk å måtte varme opp gulv og vegger på den måten hver dag. Invester i en varmepumpe, eller noe elektrisk, som lett kan justeres for å holde en god grunntemperatur i huset.

Drar han ikke sin del av lasset i det hele tatt? Eller er det kun etter jobb han er håpløs? Er selv sammen med en mann som alltid trenger "ti minutter" når han kommer hjem fra jobb, og selvfølgelig tilpasser jeg meg det i og med at han står på som bare det når jeg trenger mine "ti minutter" på et annet tidspunkt av døgnet.

Det å stå og lage mat hver dag etter jobb er tungt i lengden. Hva med å gjøre en felles innsats i helgene, måltids-prepping sparer mange for mye tid, krangler og sult i hverdagen. 

Barn bør fra skolealder legge bort egne klær, og sette våte sko på egnet sted. Men det er like mye mannens rolle som din å følge opp at dette blir gjort. 

Anonymkode: 6c2b2...da1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke åpenbart at "han klarer ikke å ta seg av barna" Men det er tydelig at han klarer ikke å få satt i gang barna (med å sette bort sko/rydde, hjelpe til) eller selv starte rett på med fyring, rydding og middagslaging i det øyeblikket han kommer inn døra fra jobb og i løpet av de neste tyve minuttene. At det skal være varmt, ryddig og middag på bordet i løpet av 20 minutter er selvfølgelig for mye for langt, men jeg skjønner godt frustrasjonen på at overhodet ingen ting er påbegynt.

Forslag: Matkasse. Da har dere menyen, ingrediensene og oppskriften klar, velg en av ekspressvariantene, så er det mye 14-åringen kan starte med (det er gjerne varme opp ting ). Snakk om det dagen før, hva som skal spises og lages neste dag og hvem som har ansvaret for å starte. Ikke at DU bestemmer det, men alle/faren (det er jo hans ansvar). For eksempel: I morgen skal 14-ring sette på vannet og gjøre klart til middagslaging med det samme h*n er hjemme fra skolen, 12-åring skal hjelpe til og dekke bordet, 10-åringen skal bare rydde vekk sko og sekker i gangen, far må fyre med en gang. Dette gjøres samtidig,når de kommer hjem. Så har de ti minutter på sofaen til du kommer, og dere sammen kan fortsette.

Anonymkode: 1f227...ee9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Maverick* skrev:

Hvorfor skal TS måtte ringe et voksent menneske som attpåtil er far og  samboer og dermed av seg selv burde ha nok initiativ i seg til å sette igang med middag og fyring uten å få instrukser fra samboer? Dersom situasjonen til TS og mannen hennes var omvendt, ville TS være avhengig av at mannen ringte henne for å forberede henne på at "nå må du huske på å lage mat til barna dine og fyre opp i peisen så unga ikke fryser"? 

Pussig at man går rett på den eldste av BARNA og tillegger 15-åringen ansvaret, som om det største problemet her er at en tenåring ikke tar ansvar for hus og hjem. Hva med mannen, han er jo tross alt den eneste voksne i denne flokken, når TS fremdeles er på jobb. 

Når jeg sier at flokken må oppdras, så er mannen inkludert. Han er tydeligvis ikke verdt noe. Ergo så må hun gå  på ungene, der sjansen for suksess er størst. Kanskje mannen kan lære noe når han ser at ungene klarer det han ikke gjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror både barn og mann er bortskjemte her. Jobber du og mannen like lange dager? Ergo du er borte fra hjemmet 50 minutter mer per dag enn ham. Hvis jeg tolker det riktig, så vil du at dine 50 minutter ekstra på toget per dag med podcast, lydbok eller avis = at han skal jobbe i 50 minutter med matlaging, vasking, rydding og peisfyring. 

Helt ærlig så vet jeg ikke om jeg hadde gått med på det om jeg var ham. Jeg hadde nok gått fint med på at det er min jobb å ta ut søppel om morgenen, rydde bort oppvask etter frokost før jobb.. og etter jobb starte oppvarming av huset, samt å handle inn(spesielt om jeg hadde bil og andre parten tok toget) og kanskje også starte matlaging. Handling er jo ikke hver eneste dag heller. 

 

Anonymkode: c5a7c...cda

Med en mann som slenger seg på sofaen eller sitter innelukket på et rom foran PC´en mens barna fryser og er sultne etter skoledagen tviler jeg på at mannen ellers er særlig engasjert i hus og hjem. Regner med at TS lever som kvinner flest: dobbeltarbeidende, mens mannen lever som menn flest: unnasluntrende. De 50 minuttene på toget er nok de eneste 50 minuttene TS har for seg selv, før barna er i seng. Regner med at mannen hennes dropper ut av felles ansvarsoppgaver ellers også, og ikke kun på ettermiddagen mens TS sitter på toget. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Silfen skrev:

Når jeg sier at flokken må oppdras, så er mannen inkludert. Han er tydeligvis ikke verdt noe. Ergo så må hun gå  på ungene, der sjansen for suksess er størst. Kanskje mannen kan lære noe når han ser at ungene klarer det han ikke gjør.

Eller kanskje han melder seg enda mer ut når han skjønner at han kan slippe unna med at både samboer og barn drar lasset for ham. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Maverick* skrev:

Eller kanskje han melder seg enda mer ut når han skjønner at han kan slippe unna med at både samboer og barn drar lasset for ham. 

Kanskje. Men uansett så kan ungene få med seg bedre verdier videre, eller?`

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Silfen skrev:

Kanskje. Men uansett så kan ungene få med seg bedre verdier videre, eller?`

Helt klart! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Browncoat skrev:

Så utrolig mye pes du får her, TS. Jeg skjønner deg godt, du og mannen hadde en avtale og han holder ikke sin ende av den. Om 35 min kvalifiserer som pendling eller ikke blir bare kverulering, om andre her har hatt lenger reisevei, so what. Det er sant at barna er så store at de kan begynne å hjelpe til, men det er ikke kun ditt ansvar å "oppdra flokken din". Mannen burde klare å delegere oppgaver når han kommer hjem, minne på å rydde vekk yttertøy og ha orden. Det er mye lettere for den personen som faktisk er i huset å oppdra ungene, problemet er jo at mannen tydeligvis er like uoppdragen og lat selv.

 

Enig der at mannen er lat men syns samtidig det er rart at rn 15 åring bare legger seg under dyna fordi det er kaldt istedet for å si. Du pappa det er så kaldt her. Kan ikke du fyre i peisen? Eller evt gjøre det selv

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror du må presisere mer rundt arbeidstidene til deg og mannen. For du kommer hjem 20 minutter etter ham. Det er umulig å varme opp et hus på den tiden ved å fyre med ved,. Og det går vel neppe å gjøre alt du ramser opp i løpet av den korte tiden.

Problemet er må være at mannen din ikke gjør en dritt når du har kommet hjem heller, og ikke barna. At så store barn ligger under dyna og fryser og kommer løpende når du kommer hjem og er sultne og maser hører jo ikke noe sted hjemme. Få mannen opp av sofaen, og ungene ut av senga. 
Hadde nok vurdert en annen type fyring av huset, og så hadde jeg satt ungene i gang med middag og rydding, noe de fint klarer før du kommer hjem.
For en bortskjemt gjeng du har.

 

Anonymkode: 9d9b6...668

Trist at ts skal måtte ta ansvar for å få en voksen mann til å skjerpe seg. En ting med barna sa selvsagt. Men innlegget ditt viser på en måte at det er ts jobb å oppdra alle helt alene. Faren også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...