Gå til innhold

Han klarer ikke å ta seg av barna


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I oktober i fjor begynte jeg som togpendler. 35 min hver vei til jobb og jobben dekker månedskortet så etter et familieråd ble vi enige om at dette får vi til og at det ikke var noen grunn til å flytte og bryte opp våre tre barn fra skole og venner.

Mannen min som jobber 10 min unna der vi bor skulle ta ansvar for middag og generell orden som fyring siden jeg er hjemme litt senere. Barna er 10, 12 og snart 15 år. Ikke småunger lengre.

Nå etter snart 4 mnd. er tålmodigheten slutt. Jeg kommer hjem til et kaotisk, stupmørkt og iskaldt hus. Barna ligger i senene fordi de er kalde, mannen ligger enten på sofaen og snorker eller sitter inne på kontoret med PCen. Han gir totalt faen og spretter opp først når jeg tar i døra og later som om han har full kontroll. Gangen er så rotere at jeg knapt kommer inn. Sko, sekker og jakker på gulvet, masse sand og skitt, når det er snø er det store vanndammer på gulvet. 

Ungene er sultne og maser, jeg er også sulten og han bare roter rundt og er uorganisert og klomsete.

Orker ikke mer av dette....

 

Anonymkode: 6490d...784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ehhh 35 minutter?? Er det lang pendling?? Bruker over 30 min med bil til jobben har aldri tenk over det som pendling. Og i hvertfall ikke som lang pendling. Men jobber du natt?? Jeg forstod ingenting av innlegget ditt hvorfor er ikke barna på skolen? 

Anonymkode: 5c298...9d9

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anthrax

Barna burde jo klare å henge opp jakker og sekker og rydde sko selv. De er gamle nok.
Om mannen din er hjemme lenge før deg lager han middag og fyrer i peisen. Ring han før du drar fra jobb så er han beredt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 min er ikke pendling. Jeg har aldri hatt mindre reisevei enn det, jeg tar buss innad i min egen by.. Jeg bruker 45 min - 1 time, og har ikke falt meg inn å kalle det pendling. Selvsagt får dere det til, det får da alle vi andre!

På hvilken måte har du tatt det opp med ham?

Hvorfor hjelper ikke så store unger til? Hvorfor kan ikke ungene rydde etter seg og hjelpe til å lage middag? Jeg hadde ansvaret for å lage middag minst 1 dag i uken fra jeg var 10. 

Anonymkode: 77da1...bb3

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 åringen er nå gammel nok til å fyre opp og de andre er gamle nok til å begynne på middagen. Oppdra flokken din,.

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette fikser dere. 😊 Dere må sette opp nytt familieråd, og med så store barn burde de absolutt involveres mer i orden på hus og hjem. Det vil gagne dem resten av deres liv å lære å henge opp klær etter seg, sette sko, sekk ol. På plass når de kommer inn døren. 15-åringen kan fint hjelpe til med middag, da spesielt i en situasjon om far hjelper minste ned lekser for eksempel. 

Snakk sammen- lykke til! 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så utrolig mye pes du får her, TS. Jeg skjønner deg godt, du og mannen hadde en avtale og han holder ikke sin ende av den. Om 35 min kvalifiserer som pendling eller ikke blir bare kverulering, om andre her har hatt lenger reisevei, so what. Det er sant at barna er så store at de kan begynne å hjelpe til, men det er ikke kun ditt ansvar å "oppdra flokken din". Mannen burde klare å delegere oppgaver når han kommer hjem, minne på å rydde vekk yttertøy og ha orden. Det er mye lettere for den personen som faktisk er i huset å oppdra ungene, problemet er jo at mannen tydeligvis er like uoppdragen og lat selv.

 

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allerede som 10-åring var jeg hjemme før alle andre og fikk fyrt opp i ovnen og satte på potetene. Jeg klarte å smøre mat selv, hvis jeg var silten før middag. Av og til når det var min tur til å lage mat, hadde jeg middagen klar til alle kom hjem. Klarte til og med å sette skoene mine på plass også. 

Hva med å sette alle i arbeid? Man skulle tro at det var små barn du har i heimen.

Anonymkode: 6acf6...cdd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg gjette, han venter til du kommer hjem så du må ta ansvar for alt allikevel? Er det greia hadde jeg demonstrativt satt meg på sofaen og sagt at han kunne rope på meg når middagen var klar.

Hvorfor er det forresten så kaldt hjemme? 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken type oppvarming har dere ? det høres veldig slitsomt ut å måtte fyre opp hver dag for å ha varme i huset. Hva hvis dere kommer sent begge to ? 

 

Anonymkode: d5ac7...acc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva slags arbeidstider er det dere har da? Du har jo ikke mye lenger reisevei enn mannen din til jobben, så det må være andre ting som gjør at du mener han skal rekke å varme opp og shine hus på de ekstra 20 minuttene?

Mannen min og jeg bruker, avhengig av trafikken, 40 - 60 minutter til jobb, innen samme by. Er ikke det langt innenfor normalen i storbyer i Norge? Aldri tenkt på det som pendling. 35 minutter ville jeg sagt var kort reisevei.

Anonymkode: fab3c...233

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde pendling var sånn 1 til 2 time reising. 35 minutter er ihvertfall helt vanlig her, og jeg bruker 40 minutter når jeg reiser inn til oslo. Vedder på at de som BOR i oslo bruker 35 minutter på bussen om de ikke bor i sentrum. :P

Men jeg forstår jo at dette er kjedelig TS. Kansje barna kan få oppdrag av deg? til å feks rydde opp etter seg. Mannen kan fyre. Og så spiser dere middag en time senere enn det dere er vant til?

Anonymkode: da6fd...239

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke hva reiseveien din har med saken å gjøre, 35 er normal reisetid for alle.

Men det du peker på er kanskje at ingen tar et ansvar for noe? Det er en annen diskusjon - og den må dere bare ta opp igjen.

Du må forklare hvordan du vil det skal se ut - og være villig til å inngå kompromisser på at det kanskje ikke skjer etter 5 minutter. Jeg for eksempel er ganske sliten i øyeblikket jeg kommer hjem, og trenger en 15-20 minutter å roe ned hodet før jeg starter med rydding eller noe annet.

Og hvorfor skal mannen rydde alt alene? Kan ikke du avtale at ved din hjemkomst så skal de rydde rom X, mannen lage middag og du rydde gangen? 

Fyring som oppvarming virker forøvrig ikke særlig miljøvennlig eller bra, så der bør dere vel også se på en løsning som gjør at dere slipper ha et iskaldt hus og bruke masse energi(og forurense med fyringsolje/ved) når dere kommer hjem. 

Anonymkode: d0f99...82c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her har antakelig mann&barn levd godt på høyt servicenivå...

Hos oss fyrer førstemann som kommer inn døra (10, 12 og 14), alle ungene har kunnet fyre en ovn siden de var 8. Alle rydder sko, jakker og sekker når de kommer hjem, er ikke dette OK så er det ut av sofaen når jeg dukker opp.  De dør ikke av å måtte forlate TV/Pad det minuttet det tar. Og etter at jeg innførte praksis med at de må slippe det de har i hendene og rydde ASAP har de blitt flinkere til å rydde før de setter seg. Jobber de med lekser så slipper de å rydde til de er ferdige

Ettersom jeg jobber hjemmefra så fikser jeg middag, men har vi dårlig tid så får jeg hjelp av ungene til å mekke salat/kutte grønnsaker osv.

Vi har ikke så mye dødtid på ettermiddagene og skal vi få det til å gå rundt må alle gjøre litt. Jeg mener mannen din må ta ansvar og være "arbeidsleder" på ettermiddagen hvis det skal fungere. Etterhvert vil ting gå av seg selv hvis dere får får hjulet i gang - men første bud er at det ikke er noen sofatjeneste på noen før det som skal gjøres er gjort. Det gjelder både voksne og barn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett alle i gang! Det spiller ingen rolle om du pendler eller ikke. De skal bidra. Og han der som snorker når du kommer hjem bør ta seg sammen. Ring og si at du er på vei hjem og at du forventer om å komme inn i varmt hus. Samme med ungene. Tar du en svart sekk og plukker alt rotet så får de grave gjennom når de trenger noe.

Kjøp take away på vei hjem, setter du deg ved spisebordet og spiser middag, alene. Si ,, åh, jeg trodde at dere hadde spist eller laget noe godt,, 

Anonymkode: d5ac7...acc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I oktober i fjor begynte jeg som togpendler. 35 min hver vei til jobb og jobben dekker månedskortet så etter et familieråd ble vi enige om at dette får vi til og at det ikke var noen grunn til å flytte og bryte opp våre tre barn fra skole og venner.

Mannen min som jobber 10 min unna der vi bor skulle ta ansvar for middag og generell orden som fyring siden jeg er hjemme litt senere. Barna er 10, 12 og snart 15 år. Ikke småunger lengre.

Nå etter snart 4 mnd. er tålmodigheten slutt. Jeg kommer hjem til et kaotisk, stupmørkt og iskaldt hus. Barna ligger i senene fordi de er kalde, mannen ligger enten på sofaen og snorker eller sitter inne på kontoret med PCen. Han gir totalt faen og spretter opp først når jeg tar i døra og later som om han har full kontroll. Gangen er så rotere at jeg knapt kommer inn. Sko, sekker og jakker på gulvet, masse sand og skitt, når det er snø er det store vanndammer på gulvet. 

Ungene er sultne og maser, jeg er også sulten og han bare roter rundt og er uorganisert og klomsete.

Orker ikke mer av dette....

 

Anonymkode: 6490d...784

Denne "mannen" høres provoserende lat og handlingslammet ut!!😡😡😡😡😡😡😡

Hadde aldri godtatt så uansvarlige mennesker.

Dette høres ut som en sak for Barnevernet nær dere. De kan nok hjelpe "mannen" din.

 

Anonymkode: 47bdc...ca4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For det første så pendler du ikke. Vurdere å flytte pga en halvtime tll jobb?? Dette er noe av det rareste ikke-problemet jeg har lest på kg :P

jeg lagde middag hjemme fra jeg var 13. Og jeg tok sekken inn på rommet mitt. Og jeg hengte opp jakka. Problemet er ikke mannen din, men at ungene har dårlig oppdragelse. Her må dere skjerpe dere alle sammen.

 

Anonymkode: 8219f...f8a

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 åringen kan ha ansvaret for å holde gangen ryddig. 15 og 12 åringen kan bytte på med far å lage middag. 15 åringen kan vaske noe klær. 12 åringen kan fyre opp. 

Har du seriøst gjort alt for de? Da er de jo beldig bortskjemte 

Lag et stor skjema for hvem som gjør hva når.

Anonymkode: add31...b38

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

10 åringen kan ha ansvaret for å holde gangen ryddig. 15 og 12 åringen kan bytte på med far å lage middag. 15 åringen kan vaske noe klær. 12 åringen kan fyre opp. 

Har du seriøst gjort alt for de? Da er de jo beldig bortskjemte 

Lag et stor skjema for hvem som gjør hva når.

Anonymkode: add31...b38

Hvorfor fritar du faren for dette? Hvorfor kan ikke HAN sørge for dette?

Er mange menn handikappet? Leser og hører om SÅ mye handlingslammelse fra menn. Er de uintelligente?!

Anonymkode: 47bdc...ca4

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de her som sier at dere har skjemt bort barna. På tide med et husmøte! Gi dem ansvar for middagen hver sin ukedag. Gi dem ansvar for ryddig av gangen og fyring hver sin dag. Da blir kanskje mannen din også mer inspirert til å ta sin del de resterende dagene. Barna deres er store nok til å hjelpe til med alle de tingene hvis de bare får litt opplæring. Husker ikke når de begynner med skolekjøkken, men jeg antar at de to eldste i alle fall har lært en hel del om matlaging på skolen. Sønnen min lærte seg å fyre i ovnen da han var 9-10 år, og det går helt utmerket. Dette får dere til hvis dere går inn for det! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...