Gå til innhold

Hvem er den vanskelige her??

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi hadde vel strengt tatt avtalt 1. September. 

Anonymkode: 01f62...aa7

Dere hadde en avtale om leie ett år.

Leietaker ønsket å si opp, og dere fikk en ny avtale om 1. april. Da er det den som gjelder.

Om du vil at hun skal flytte 1. mars, må dere lage en avtale om det, noe som blir vanskelig om dere ikke er enige.

Men hva står det i kontrakten om oppsigelse? I og med at du mener hun bryter kontrakten, står det ingenting om det?

Anonymkode: a9073...579

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og hva sier den? At leietager kan bryte kontrakten sånn som det passer vedkommende?? Uten konsekvenser?

Jeg skjønner at det er kjipt. Men du sa deg jo enig i å forkorte leieholdet og dere ble enig om en ny dato som er den 1 april, ikke bare det, du selv ønsket mer enn 1 måned for å finne en ny leietaker. Og fikk det.

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ts her

Jeg kommer til å fortsette å leie ut, men bli helt firkantet og ikke vike fra kontrakten. Dumt å prøve å være snill, når det kun går utover meg selv. Skulle bare sagt at hun må forholde seg til kontrakten hun har skrevet. Msn lærer så lenge msn lever ja. 

Les deg opp på lover og regler for utleie før du skriver ny kontrakt. Det er ulovlig å kontraktfeste dårligere vilkår enn det som står i husleieloven, og leietaker har et veldig sterkt vern, også mot oppsigelser.

• Liker 2
Skrevet

Dere hadde en avtale om leie ett år.

Leietaker ønsket å si opp, og dere fikk en ny avtale om 1. april. Da er det den som gjelder.

Om du vil at hun skal flytte 1. mars, må dere lage en avtale om det, noe som blir vanskelig om dere ikke er enige.

Men hva står det i kontrakten om oppsigelse? I og med at du mener hun bryter kontrakten, står det ingenting om det?

Flyttedato ble satt til 1. September uten ytterligere oppsigelse fra noen av partene. Jeg kommer til å levere oppsigelse nå på 28. Februar og skrive at det er etter leietagers ønske om å bryte kontrakten. Spent på om hun skriver under. 

Skrevet

Hvorfor i alle dager valgte du å finne leietager som ville flytte inn 1 mars? Tipper du har gjort dette bare for å hevne deg på leietager. 

Håper leietager finner denne tråden og oppsøker leieboerforeningen, for det du gjør her har du ikke lov til. Uansett om utleiekontrakten var på ett år. Ny avtale er 1 april, og det du skal forholde deg til. 

Anonymkode: 0de6e...156

• Liker 3
Gjest Hemoglobin
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flyttedato ble satt til 1. September uten ytterligere oppsigelse fra noen av partene. Jeg kommer til å levere oppsigelse nå på 28. Februar og skrive at det er etter leietagers ønske om å bryte kontrakten. Spent på om hun skriver under. 

Det du holder på med her er ulovlig.

Skrevet

Hvorfor i alle dager valgte du å finne leietager som ville flytte inn 1 mars? Tipper du har gjort dette bare for å hevne deg på leietager. 

Håper leietager finner denne tråden og oppsøker leieboerforeningen, for det du gjør her har du ikke lov til. Uansett om utleiekontrakten var på ett år. Ny avtale er 1 april, og det du skal forholde deg til. 

Anonymkode: 0de6e...156

Akkurat. Hevne meg. Jeg kunne jo bare latt være å gått med på å la henne bryte kontrakten. Er det virkelig mulig!? Hevne meg faktisk....

• Liker 1
Skrevet

Hvis det ikke står noe om oppsigelse i kontrakten, kan jo ikke du heller si opp leieforholdet uten at dere er enige, ergo gjelder 1.4.

MEN det kan hende det finnes regler i husleieloven som likevel gir adgang til oppsigelse, det må du sjekke.

Synes du er skikkelig kjip og slem egentlig, jeg tror alltid at folk overdriver når de forteller om folk som deg, men de finnes virkelig.... Huff!!!

• Liker 5
Skrevet

Please.  Hvis du hadde MANGE som ville flytte inn slik at du kunne velge hvem som skulle bo der blir det nok MANGE som ønsker å leie fra deg igjen etter 1.april. Da kan du fritt velge fra de!  Enten holder du til kontrakten som ble signert frem til 1.sept eller ta deg en bolle og finne noen som kan flytte inn fra 1.april. 

• Liker 2
Skrevet

Selv om dere skrevet husleiekontrakt på 1 år uten mulighet for oppsigelse- har leietaker mulighet for å si opp.  

Dette følger av husleloven § 9-6. Fra husleieloven § 9-6: Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned. For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned.

Dere har blitt enige om 1 april- da må du faktisk forholde deg til den.

Her er det faktisk DU som er kjip- anbefaler deg å sette deg inn i utleie loven.

• Liker 6
Skrevet

Hva er oppsigelses tiden i kontrakten på da? 1 el 3 mnd gjensidig oppsigelse? 

Skrevet
1 time siden, Evilposelos skrev:

Utleier kan ikke sette et eneste krav som er dårligere enn husleieloven.

Som jeg tidligere har nevnt så kjenner jeg ikke til paragrafene, hva sier hus leie loven i ts sitt tilfelle her da? Hvem sa at ts satte krav som er dårligere enn husleieloven, forresten? Husleieloven er vel til for å sikre både leietakers og huseiers interesser, og ts kunne strengt tatt bare henvist til kontrakten uten å prøve å tilpasse seg leietakers nye ønsker. Stemmer ikke det? Trodde det var derfor man hadde en kontrakt jeg, for å sikre at avtalen overholdes! :)  (Jeg har i denne tråden svart hva jeg tenker personlig, og gitt klart uttrykk for at det er kun det jeg har gjort også pga manglende kunnskap om paragrafene her). Når det er sagt, så ville jeg jo trodd at kontrakten som både huseier og leietaker er gjeldende? Når leietaker ønsker å bryte denne kontrakten, og huseier er villig til å møte dette ønsket, tenker jeg da at det er rett og rimelig at huseier kan sette eventuelle krav for at kontrakten skal kuttes? Og hvis det ikke etter loven er ok, så er det bare for huseier å holde på første kontrakt som gjeldene da! Tenker at det er klart at huseier kan sette krav i den nye kontrakten, så er det selvsagt opp til leietaker om hun vil underskrive denne, eller forholde seg til kontrakt nr1. Derav mitt svar etter vinglingen fra leietaker, og ts som prøver å gjøre det ok for leietakeren, at skal noen sette krav her så er det ts og ikke leietaker som bryter en kontrakt. Er helt for at huseiere og leietakere bør bli enige og samarbeide, men ikke alltid det lar seg gjøre. Tenker du her da at det er rett av leietaker å sette krav? At ts ikke kan sette krav i en ny kontrakt? Er det virkelig leietaker som har loven på sin side her? (spør fordi jeg ikke kjenner lover her) Huseier kaster ikke ut leietakeren, hun er velkommen til å bo ut tiden som er signert i kontrakten, her er det jo leietaker som har skiftet mening om hva hun ønsker, og bryter ikke kontrakten hun har underskrevet pga uholdbare boforhold el, men fordi hun fant hun at hun syns det var for kostbart å bo der. Har du lest tråden, eller svarte du på et av mine svar isolert sett. Det utgjør i så fall en god forskjell, og anbefaler deg å lese hovedinnlegg og hele tråden!  :) 

Skrevet
1 time siden, Citpensacola skrev:

Les deg opp på lover og regler for utleie før du skriver ny kontrakt. Det er ulovlig å kontraktfeste dårligere vilkår enn det som står i husleieloven, og leietaker har et veldig sterkt vern, også mot oppsigelser.

Svært bra og et must at leietaker har et sterkt vern, også mot oppsigelser, det er selvsagt svært viktig og riktig! Men nå er det ikke snakk om ufrivillig oppsigelse her, leietaker ønsker jo ut før opprinnelig kontrakt! Leietaker kan selvsagt nekte å godta ny kontrakt, men må da forholde seg til opprinnelige kontrakt og oppsigelsestid som er oppført i den! Ser ikke annet i saken her, enn at ts gir leietaker flere valg i stedet for å stå på kravene i opprinnelig kontrakt. Slik jeg ser det, er leietaker heldig som får velge, og etisk sett burde leietaker være fornøyd med å få lov til å få mulighet til å bryte avtalen, flytte mye tidligere, hun sparer mye penger og burde vært happy go lucky. spør du meg! Men klart hun kan stå på sitt, og da kan huseier stå på sitt, og da er det vel kontrakten som begge opprinnelig har underskrevet som gjelder. :) 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat. Hevne meg. Jeg kunne jo bare latt være å gått med på å la henne bryte kontrakten. Er det virkelig mulig!? Hevne meg faktisk....

Hevne deg ja. Hvordan kom h*n frem til det? Sukk, du har jo faktisk bare prøvd å gjøre det greit for leietakeren din! :) Kan sannelig ikk emye om husleieloven selv, men tolker det sannelig som om enkelte i tråden her har lyst til å krangle litt i kveld. Gjesp! :fnise:

Skrevet
17 minutter siden, Lykkehjerte skrev:

Som jeg tidligere har nevnt så kjenner jeg ikke til paragrafene, hva sier hus leie loven i ts sitt tilfelle her da? Hvem sa at ts satte krav som er dårligere enn husleieloven, forresten? Husleieloven er vel til for å sikre både leietakers og huseiers interesser, og ts kunne strengt tatt bare henvist til kontrakten uten å prøve å tilpasse seg leietakers nye ønsker. Stemmer ikke det? Trodde det var derfor man hadde en kontrakt jeg, for å sikre at avtalen overholdes! :)  (Jeg har i denne tråden svart hva jeg tenker personlig, og gitt klart uttrykk for at det er kun det jeg har gjort også pga manglende kunnskap om paragrafene her). Når det er sagt, så ville jeg jo trodd at kontrakten som både huseier og leietaker er gjeldende? Når leietaker ønsker å bryte denne kontrakten, og huseier er villig til å møte dette ønsket, tenker jeg da at det er rett og rimelig at huseier kan sette eventuelle krav for at kontrakten skal kuttes? Og hvis det ikke etter loven er ok, så er det bare for huseier å holde på første kontrakt som gjeldene da! Tenker at det er klart at huseier kan sette krav i den nye kontrakten, så er det selvsagt opp til leietaker om hun vil underskrive denne, eller forholde seg til kontrakt nr1. Derav mitt svar etter vinglingen fra leietaker, og ts som prøver å gjøre det ok for leietakeren, at skal noen sette krav her så er det ts og ikke leietaker som bryter en kontrakt. Er helt for at huseiere og leietakere bør bli enige og samarbeide, men ikke alltid det lar seg gjøre. Tenker du her da at det er rett av leietaker å sette krav? At ts ikke kan sette krav i en ny kontrakt? Er det virkelig leietaker som har loven på sin side her? (spør fordi jeg ikke kjenner lover her) Huseier kaster ikke ut leietakeren, hun er velkommen til å bo ut tiden som er signert i kontrakten, her er det jo leietaker som har skiftet mening om hva hun ønsker, og bryter ikke kontrakten hun har underskrevet pga uholdbare boforhold el, men fordi hun fant hun at hun syns det var for kostbart å bo der. Har du lest tråden, eller svarte du på et av mine svar isolert sett. Det utgjør i så fall en god forskjell, og anbefaler deg å lese hovedinnlegg og hele tråden!  :) 

Her har du husleieloven. 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17  og nei det er ikke bare en guide, men en lov det norske folk må forholde seg til uten unntak. 

Jeg sa at hun gjorde det, fordi hun tror hun kan si opp leietager på et grunnlag som ikke er gyldig ifølge loven. 

Det du råder TS til, kan få økonomiske konsekvenser for TS, hvis leietager er smart nok til å ta det til retten. Ugyldig oppsigelse kan føre til at TS må betale erstatning til leietager i verste fall. 

• Liker 5
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi ble muntlig enig om at hun måtte bo her til 1

april, men nå som jeg har funnet noen, så vil jeg jo ha henne ut 1. Mars. 

Det jeg gjør nå er å lage en oppsigelse til henne. Der skriver jeg at hun bryter kontrakten og at hun dermed må flytte ut 1. Mars. Vil hun ikke skrive under på den, sier jeg at hun må bo her og betale til 1. September, slik nåværende kontrakt tilsier. 

Her prøvde jeg å være snill med henne, så er hun bare kjip tilbake. Utrolig! 

Dette:

"Vi ble muntlig enig om at hun måtte bo her til 1. april"

En muntlig avtale er like bindende som en skriftlig. Så denne kan du ikke bare endre til 1. mars uten videre.

Dere hadde en kontrakt på et år, men i den kontrakten skal det stå oppsigelsestid. Det nevner du ikke noe om.

Du har faktisk ikke lov å endre den kontrakten hun skrev under på når hun flyttet inn heller.

Leietaker har retten på sin side, og hun har faktisk lov å si opp en leiliget før kontrakten går ut. Ingen som har lov å ha oppsigelsestid på 6. mnd, og i hvertfall ikke på en kontrakt som varer et år.

Du som husier er vimsete her, og prøver å legge skylden på leietaker.

• Liker 3
Skrevet
47 minutter siden, Lykkehjerte skrev:

Hevne deg ja. Hvordan kom h*n frem til det? Sukk, du har jo faktisk bare prøvd å gjøre det greit for leietakeren din! :) Kan sannelig ikk emye om husleieloven selv, men tolker det sannelig som om enkelte i tråden her har lyst til å krangle litt i kveld. Gjesp! :fnise:

Jeg begynner å få inntrykk av at du og ts er den samme..

Anonymkode: af385...eef

• Liker 2
Gjest Hemoglobin
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er samme person.

Skrevet
37 minutter siden, Evilposelos skrev:

Her har du husleieloven. 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17  og nei det er ikke bare en guide, men en lov det norske folk må forholde seg til uten unntak. 

Jeg sa at hun gjorde det, fordi hun tror hun kan si opp leietager på et grunnlag som ikke er gyldig ifølge loven. 

Det du råder TS til, kan få økonomiske konsekvenser for TS, hvis leietager er smart nok til å ta det til retten. Ugyldig oppsigelse kan føre til at TS må betale erstatning til leietager i verste fall. 

Det er forskjell på å ytre sin mening og råde noen til! ;) (Jeg kan selvsagt ikke gi juridiske råd som bør følges, når jeg ikke kjenner denne loven! Jeg har flere ganger fått frem at jeg synser og mener!;)) Hva med første kontrakt som ble nedskrevet, da mener du at det eneste riktige her er å forholde seg til den da? At det er helt feil og faktisk lovstridig å endre kontrakten, dersom leietaker ønsker det? Dessuten skulle vel ts lage en oppsigelseskontrakt som leietaker skulle skrive under på, dersom hun ville flytte før den opprinnelige avtalen. Ergo ingen tvang, ingen som blir sagt opp eller kastet ut mot sin vilje! Du ser vel at det er en vesentlig forskjell her! Enig i at ts ikke bare kan kaste leietaker ut, men dette er ikke tilfelle i saken, tenker jeg! Tenker også at oppsigelse må da vel være lov uansett grunn, lovfestet eller ei, så lenge begge parter er enige? Hva tenker du om det? :) 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts og jeg er ikke den samme, det kan jeg garantere deg 100%. :) Så du mener at fordi jeg er enig med ts, så må jeg være ts? Svært spesielt, syns jeg! Understreker nok en gang at selv om jeg verken har sett kontrakt eller noe, så må jeg vel få lov til å si min mening ut i fra et hovedinnlegg i en tråd på kg! :) Jeg forholder meg til opplysningene jeg har lest, og ut i fra det, og det uavhengig om det er rettslig rett eller ei, så sier jeg meg enig med ts, fordi jeg syns det var både etisk, hyggelig og fint gjort at prøvde å få til en ok ordning for leietakeren. :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...