AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #1 Skrevet 24. januar 2017 Jeg leier ut. Vi har kontrakt på 1 år. Så kommer hun som leier her og spør om hun kan flytte ut etter ca 6 mnd. Jeg blir litt paff, men sier at det er greit. Jeg trenger da kanskje et par mnd på meg på å finne noen andre. Dette gikk fint. Etter ca en uke så finner jeg noen som ønsker å flytte inn 1. Mars. Dette sier hun som leier ut at hun ikke får til, da hun enda ikke har funnet nytt sted. Jeg sier at det må hun bare løse, siden jeg gikk med på at hun brøt kontrakten. Jeg vil jo ikke miste de jeg har funnet. Er jeg vanskelig som sier at hun må ut 1. Mars? Eller kan jeg forlange det, siden hun brøt kontrakten? Anonymkode: 01f62...aa7 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #2 Skrevet 24. januar 2017 ...Ts her.. det er hun som leier som sier at hun ikke får til å flytte ut 1. Mars, ikke hun som leier ut... Anonymkode: 01f62...aa7
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #3 Skrevet 24. januar 2017 Du har tydeligvis ingen ny klar avtale. Hun som leier av deg har rett til å bli boende. Anonymkode: cc8eb...da9 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #4 Skrevet 24. januar 2017 Ts Jeg tenkte å skrive oppsigelse til henne i kveld, det er en mnd oppsigelsestid, ergo 1. Mars. Selv om kontrakten egentlig er gjeldende i 6 mnd til. Det er jo det jeg egentlig ønsker, men hun hadde ikke råd til å bo her så lenge Anonymkode: 01f62...aa7
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #5 Skrevet 24. januar 2017 Du skal ha en veldig god grunn for å si opp noen. Er ikke bare å kaste folk på gata. Anonymkode: 5503e...4d8 1
Kattugla Skrevet 24. januar 2017 #6 Skrevet 24. januar 2017 Hvor lenge har hun bodd der nå? Er 1 mars den datoen din leietaker i utgangspunktet snakket om å flytte ut?
Lykkehjerte Skrevet 24. januar 2017 #7 Skrevet 24. januar 2017 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg leier ut. Vi har kontrakt på 1 år. Så kommer hun som leier her og spør om hun kan flytte ut etter ca 6 mnd. Jeg blir litt paff, men sier at det er greit. Jeg trenger da kanskje et par mnd på meg på å finne noen andre. Dette gikk fint. Etter ca en uke så finner jeg noen som ønsker å flytte inn 1. Mars. Dette sier hun som leier ut at hun ikke får til, da hun enda ikke har funnet nytt sted. Jeg sier at det må hun bare løse, siden jeg gikk med på at hun brøt kontrakten. Jeg vil jo ikke miste de jeg har funnet. Er jeg vanskelig som sier at hun må ut 1. Mars? Eller kan jeg forlange det, siden hun brøt kontrakten? Anonymkode: 01f62...aa7 Dere hadde skrevet leiekontrakt på et år. Leietaker ønsker å bryte kontrakten, for å flytte ut tidligere. Dette gikk du med på, og dere var enige om at du måtte ha litt tid på å finne nye leietakere. Nå har du funnet nye leietakere. Tror jeg ville ha skrevet en ny kontrakt, der første avtale er inkludert, men at leietaker ønsker å bryte kontrakten osv, og fått med det dere avtalte muntlig. Da kan leietaker enten velge å underskrive den nye kontrakten, eller forholde seg til den første avtalen. Velger hun å holde seg til den første, sier hun ja til å betale for ett år, selv om hun velger å flytte tidligere. Går det ikke an å gjøre det slik, tro? Vet ikke hvordan reglene er rundt slike avtaler mht paragrafer osv, men syns ikke du er vanskelig. Leietaker ville bryte kontrakten, og du vil møte hennes ønske. Personlig syns jeg du er grei med henne, og syns at siden leietaker ville bryte kontrakten, bør hun innrette seg og regne med en litt kronglete overgang for seg selv mht flytting og nytt bosted, for disse tingene burde hun strengt tatt tenkt på i forkant, merkelig å skrive kontrakt på 1år når hun mest sannsynlig visste at det ble for stramt mht hennes økonomi. Som sagt, dette er bare synsing og mening, har ingen ide om hvilke paragrafer som gjelder her. Strengt tatt er det nok kontrakten på 1år som gjelder, siden det ikke virker som dere har skrevet ny? Men da må hun jo forholde seg til det, evt følge oppsigelsestiden som gjelder for henne i kontrakten. Det betyr kanskje at hun blir boende og leier litt lenger hos deg, men at du mulig mister de nye interesserte som leietakere. Kjedelig med ustabile leietakere, så føler med deg, uansett hvor mye retten på sin side denne leietakeren din måtte ha. 6
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #8 Skrevet 24. januar 2017 3 minutter siden, Lykkehjerte skrev: Dere hadde skrevet leiekontrakt på et år. Leietaker ønsker å bryte kontrakten, for å flytte ut tidligere. Dette gikk du med på, og dere var enige om at du måtte ha litt tid på å finne nye leietakere. Nå har du funnet nye leietakere. Tror jeg ville ha skrevet en ny kontrakt, der første avtale er inkludert, men at leietaker ønsker å bryte kontrakten osv, og fått med det dere avtalte muntlig. Da kan leietaker enten velge å underskrive den nye kontrakten, eller forholde seg til den første avtalen. Velger hun å holde seg til den første, sier hun ja til å betale for ett år, selv om hun velger å flytte tidligere. Går det ikke an å gjøre det slik, tro? Vet ikke hvordan reglene er rundt slike avtaler mht paragrafer osv, men syns ikke du er vanskelig. Leietaker ville bryte kontrakten, og du vil møte hennes ønske. Personlig syns jeg du er grei med henne, og syns at siden leietaker ville bryte kontrakten, bør hun innrette seg og regne med en litt kronglete overgang for seg selv mht flytting og nytt bosted, for disse tingene burde hun strengt tatt tenkt på i forkant, merkelig å skrive kontrakt på 1år når hun mest sannsynlig visste at det ble for stramt mht hennes økonomi. Som sagt, dette er bare synsing og mening, har ingen ide om hvilke paragrafer som gjelder her. Strengt tatt er det nok kontrakten på 1år som gjelder, siden det ikke virker som dere har skrevet ny? Men da må hun jo forholde seg til det, evt følge oppsigelsestiden som gjelder for henne i kontrakten. Det betyr kanskje at hun blir boende og leier litt lenger hos deg, men at du mulig mister de nye interesserte som leietakere. Kjedelig med ustabile leietakere, så føler med deg, uansett hvor mye retten på sin side denne leietakeren din måtte ha. Vi ble muntlig enig om at hun måtte bo her til 1 april, men nå som jeg har funnet noen, så vil jeg jo ha henne ut 1. Mars. Det jeg gjør nå er å lage en oppsigelse til henne. Der skriver jeg at hun bryter kontrakten og at hun dermed må flytte ut 1. Mars. Vil hun ikke skrive under på den, sier jeg at hun må bo her og betale til 1. September, slik nåværende kontrakt tilsier. Her prøvde jeg å være snill med henne, så er hun bare kjip tilbake. Utrolig! Anonymkode: 01f62...aa7 1
Lykkehjerte Skrevet 24. januar 2017 #9 Skrevet 24. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ts Jeg tenkte å skrive oppsigelse til henne i kveld, det er en mnd oppsigelsestid, ergo 1. Mars. Selv om kontrakten egentlig er gjeldende i 6 mnd til. Det er jo det jeg egentlig ønsker, men hun hadde ikke råd til å bo her så lenge Anonymkode: 01f62...aa7 Da ville jeg fått med i den nye kontrakten at pga leietakerens eget ønske om å flytte ut tidligere enn avtalt, får hun oppsigelsestid sånn og slik. Godtar hun ikke den nye kontrakten, må hun jo forholde seg til den første, og gi deg leie for et år, som jeg skrev i det forrige innlegget? Eller? Tenker bare at det er svært synd at du skal gå i tap pga leietaker bryter avtalen, og du er ok med henne og villig til å slippe avtalen. At hun ikke har råd til noe hun har signert og "kjøpt", er hennes problem egentlig. Men sånn er det vel kanskje med å ha leietakere, man kan være heldige og uheldige, ingen garantier når alt kommer til alt, en liten "riskosport" dersom man er avhengig av inntekten som kommer fra leietaker. Syns uansett dette var en svært så kjip leietaker! 1
Lykkehjerte Skrevet 24. januar 2017 #10 Skrevet 24. januar 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi ble muntlig enig om at hun måtte bo her til 1 april, men nå som jeg har funnet noen, så vil jeg jo ha henne ut 1. Mars. Det jeg gjør nå er å lage en oppsigelse til henne. Der skriver jeg at hun bryter kontrakten og at hun dermed må flytte ut 1. Mars. Vil hun ikke skrive under på den, sier jeg at hun må bo her og betale til 1. September, slik nåværende kontrakt tilsier. Her prøvde jeg å være snill med henne, så er hun bare kjip tilbake. Utrolig! Anonymkode: 01f62...aa7 Ja gjør det, høres ut som en god plan! Du er snill, hun er kjip, nå er det opp til henne å velge, så får en bare håpe at hun velger første alternativ, slik at du får inn nye og forhåpentligvis mer stabile leietakere!
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #11 Skrevet 24. januar 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi ble muntlig enig om at hun måtte bo her til 1 april, men nå som jeg har funnet noen, så vil jeg jo ha henne ut 1. Mars. Det jeg gjør nå er å lage en oppsigelse til henne. Der skriver jeg at hun bryter kontrakten og at hun dermed må flytte ut 1. Mars. Vil hun ikke skrive under på den, sier jeg at hun må bo her og betale til 1. September, slik nåværende kontrakt tilsier. Her prøvde jeg å være snill med henne, så er hun bare kjip tilbake. Utrolig! Anonymkode: 01f62...aa7 En muntlig avtale er like bindende som en skriftlig. Når dere ble enige om 1. april, kan du ikke tvinge henne ut 1. mars! Hva med å tenke konstruktivt? - høre med de nye om de kan vente til 1.4.? - evt 15.3.? - hjelpe nåværende leietaker med å se etter noe nytt, f eks sjekke bekjentskapskrets om hun kan korttidsleie et rom? - la nåværende leietaker bo på gjesterom e.l. noen uker? Anonymkode: a9073...579 9
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #12 Skrevet 24. januar 2017 2 minutter siden, Lykkehjerte skrev: Ja gjør det, høres ut som en god plan! Du er snill, hun er kjip, nå er det opp til henne å velge, så får en bare håpe at hun velger første alternativ, slik at du får inn nye og forhåpentligvis mer stabile leietakere! Ts her Takk! Det var godt å få det bekreftet at jeg ikke er helt på bærtur her... Anonymkode: 01f62...aa7 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #13 Skrevet 24. januar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ts her Takk! Det var godt å få det bekreftet at jeg ikke er helt på bærtur her... Anonymkode: 01f62...aa7 Beklager, men du er på bærtur Anonymkode: a9073...579 9
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #14 Skrevet 24. januar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: En muntlig avtale er like bindende som en skriftlig. Når dere ble enige om 1. april, kan du ikke tvinge henne ut 1. mars! Hva med å tenke konstruktivt? - høre med de nye om de kan vente til 1.4.? - evt 15.3.? - hjelpe nåværende leietaker med å se etter noe nytt, f eks sjekke bekjentskapskrets om hun kan korttidsleie et rom? - la nåværende leietaker bo på gjesterom e.l. noen uker? Anonymkode: a9073...579 Hun har foreldre i nærheten, så hun kan jo heller flytte inn der, fremfor inn hos min familie.... Anonymkode: 01f62...aa7 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #15 Skrevet 24. januar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hun har foreldre i nærheten, så hun kan jo heller flytte inn der, fremfor inn hos min familie.... Anonymkode: 01f62...aa7 Ok, men da må du jo bare spørre pent om dere kan fravike avtalen om 1.4.? Anonymkode: a9073...579
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #16 Skrevet 24. januar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hun har foreldre i nærheten, så hun kan jo heller flytte inn der, fremfor inn hos min familie.... Anonymkode: 01f62...aa7 Ts her igjen De som ønsker å flytte inn her har oppsigelse 1. Mars.. ja, jeg må huske å skrive oppsigelse 28.02!! Anonymkode: 01f62...aa7
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #17 Skrevet 24. januar 2017 Jeg skjønner ikke hvorfor du har gjort dette så vanskelig for deg selv. Dere var enige om at hun skulle flytte ut til 1 april, da kan ikke du plutselig skaffe ny leieboer og si at denne kan flytte inn 1 mars. Her lager du bare ris til egen ræv. Dere har en avtale selv om den er muntlig. Det du må gjøre er å finne leieboer som kan flytte inn til første april. Du kan ikke kreve at leieboer flytter ut før avtalt dato. Anonymkode: 0de6e...156 14
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #18 Skrevet 24. januar 2017 Dersom dere ble enige om 1. april som utflytningsdato kan du ikke kaste henne ut 1. mars bare fordi du har funnet nye leietakere som ønsker å flytte inn da, nei. Vernet for leietakere er sterkt, og du kan ikke kaste henne ut uten god grunn. Du skriver at hun har brutt kontrakten, hva mener du egentlig med det? Selv om hun har skrevet leiekontrakt for 1 år så har hun jo oppsigelsestid, det er ikke slik at hun må leie hos deg i et helt år. Til neste gang sørger du for å få oppsigelse samt bekreftelse på avtalt flyttedato skriftlig. Muntlige avtaler er vanskelig å bevise. Du virker svært lite erfaren som utleier og har mye å sette deg inn i. Du er ikke "snill" dersom du krever at leieboeren flytter en måned før avtalt utflytningsdato. Anonymkode: 37a1e...b4e 10
Lykkehjerte Skrevet 24. januar 2017 #19 Skrevet 24. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: En muntlig avtale er like bindende som en skriftlig. Når dere ble enige om 1. april, kan du ikke tvinge henne ut 1. mars! Hva med å tenke konstruktivt? - høre med de nye om de kan vente til 1.4.? - evt 15.3.? - hjelpe nåværende leietaker med å se etter noe nytt, f eks sjekke bekjentskapskrets om hun kan korttidsleie et rom? - la nåværende leietaker bo på gjesterom e.l. noen uker? Anonymkode: a9073...579 Når alt kommer til alt er det likevel det skriftlige som gjelder, med mindre leietaker har lydopptak. Det blir evt ord mot ord. Her er det leietaker som viser seg ustrukturert og vinglete, tenker jeg, og ts bare prøvd å følge med i svingene så godt det har latt seg gjøre. Syns ts har vært snill som prøvde å etterkomme leietakers ønske, tross kontraktbrudd! Konstruktivt og konstruktivt, det er ikke snakk om at det er datteren som er leietakeren her, la nåværende leietaker bo på gjesterom? Gratis mat også da kanskje, siden leietaker har dårlig råd?
Kattugla Skrevet 24. januar 2017 #20 Skrevet 24. januar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts her Takk! Det var godt å få det bekreftet at jeg ikke er helt på bærtur her... Anonymkode: 01f62...aa7 Ja, men nå viser det seg jo at dere faktisk har en muntlig avtale på 1 april og ikke 1 mars! Da er det hun som har retten på sin side. 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå