Gå til innhold

Boligjakt 2017 leilighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det flere enn meg som er på boligjakt i disse dager, hvordan opplever dere dagens boligmarked i Oslo og Akershus?

For meg føles det nærmest håpløst med få boliger på markedet og priser som rykker oppover for hver uke. Ikke gode tider for førstegangskjøpere som meg.

Anonymkode: 3f3e8...ac3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oppfatter det som mindre lokkeproser fra desember. Dette er også komentert i økonomiske aviser. Færre på visning de siste ukene, ting blir solgt nærmere prisantydning i Oslo. 

Meglerne hevder det motsatte. Men vent til statistikken for januar blir frigjort i februar. 

Anonymkode: 8d888...b1e

• Liker 3
Skrevet

Jeg var på boligjakt i to år frem til oktober 2016. Da kjøpte jeg i Lørenskog. Skjønner ikke hvorfor jeg ikke har gjort det før, for det er nærme Oslo og et område i vekst med flust av nybygg. Blir virkelig fint der, men det er uansett mitt tap. Etterpåklok. Siden jeg kjøpte har boligen økt 200 000 i verdi. Helt sykt, men slik vil det fortsette i Akershus så lenge Oslo skyter i blinde. Anbefaler flere å se i området Strømmen/Lørenskog/Skjetten. Lillestrøm er ganske dyrt, men disse stedene vil følge etter. I tillegg er det langt mer aktuelt å bygge T-banen (Romerriksbanen) nå enn tidligere. Skal opp til høring på vårparten mener jeg.

Anonymkode: 9a2aa...79f

• Liker 2
Skrevet

jeg kjøpte i sommer i Lillestrøm, førstegangskjøper og veldig fornøyd :D absolutt overkommelig pris, bra standard og kort vei til oslo!

Anonymkode: b1218...e38

• Liker 3
Skrevet

Hva er du på jakt etter TS? Hva er taket ditt?

Skrevet

Jeg er i samme situasjon, ser etter liten leilighet i Oslo. Er nesten 30, trodde jeg hadde spart opp bra, men det er sykt dyrt. Ser på leiligheter 20-40 kvm, har tak på ca 2,5 millioner, og jeg detter av alle jeg har bydd på. Forstår ikke hvordan man kan kjøpe som enslig uten arv eller hjelp fra foreldre.

Anonymkode: 0fc57...640

Skrevet

Jeg har også merket at det er litt færre på visning nå i Oslo, enn for noen måneder siden. Det kan være av flere årsaker, men "normalt" så pleier januar å være en sterk måned med mange om beinet etter juleferien.

Håper at dette er et tegn på at endringene i boliglånsforskriften (tak på maks lån + 40% EK på sekundærbolig i Oslo) virker.

Anonymkode: 256ed...5af

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også merket at det er litt færre på visning nå i Oslo, enn for noen måneder siden. Det kan være av flere årsaker, men "normalt" så pleier januar å være en sterk måned med mange om beinet etter juleferien.

Håper at dette er et tegn på at endringene i boliglånsforskriften (tak på maks lån + 40% EK på sekundærbolig i Oslo) virker.

Tviler egentlig på det. Eller, vi får se når tallene kommer. Men noen meglere har meldt om kø ut dørene på visning, andre har meldt at det er litt færre. Flere jeg kjenner har gitt opp og sluttet å gå på visning. Det kan være flere har innsett at prisene er uoverkommelige. Samtidig kan medier som melder om "færre på visning" blåse nytt liv i håpene deres, og at det blir trykk på nytt. Og så har du jo de som setter å venter på krakket. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg kjøpte leilighet i Oslo for 1,5 år siden, og har merket meg at leiligheter i mitt område har blitt veldig mye dyrere (prisantydning) nå enn da. Leiligheten min er verdt 1 million kr mer nå enn da jeg kjøpte. Synes ikke det er bra at markedet har blitt sånn. Får jo aldri flyttet fra to-romsen min til noe større da, jeg har ikke lyst på skyhøyt boliglån.. Synes det er rart at folk blar opp så mye for bittesmå leiligheter.

Anonymkode: 15149...19c

• Liker 1
Skrevet

Hvor i Oslo har du tenkt å kjøpe? Her (Oslo vest) gikk det nettopp en leilighet for nesten 2mill over takst i gata. 

Jeg tror det meste her går over takst. 

Anonymkode: 8efa6...0e0

Skrevet

Det er kun tre økonomiske faktorer som bestemmer prisutviklingen:

Egenkapital - Hvis banken setter tak ved min 15% egenkapital, så trenger man 150 k for hver million man ønsker å investere i bolig. Egenkapital kan kompenseres med kausjon.

Inntekt vs. Banklån - Hvis banken setter tak ved f.eks. 4 x inntekt så får man låne 400 k for hver 100 k du tjener.

Andre utgifter - Fellesgjeld reduserer banklånet. Høy husleie kan redusere banklånet. Barn i husholdningen kan redusere banklånet.

Ergo: I snitt bør de fleste få et tak rundt 2,5 mill. bolig pr. person av banken. To person 5 mill kr. At boligprisene er høyere enn dette tilsier enten høyere inntekter eller egenkapital eller begge deler. Når prisene nå taket på gjennomsnittmannens lånemuligheter så vil prisene til slutt stagnere (eller før hvis renten f.eks. går opp).

Anonymkode: 77499...45d

• Liker 1
Skrevet

At nordmenn er glad i å låne penger er ingen hemmelighet. Eksperter tror at 5xinntekt i lån vil stagnere veksten, men hvilke banker har gitt ut mer enn dette tidligere? Må isåfall være forbrukslån. Og hvem ønsker å belåne seg MER enn 5xinntekt? 

Prisveksten vil fortsette så lenge:

1. Folk forventer videre prisvekst (altså forventningsdrevet prisvekst - dette er skummelt og fallhøyden stor).

2. Renta er lav.

3. Det er få boliger i lave prisklasser til salgs. Nytter ikke med "mange boliger ute" hvis disse er fra 4 mill og oppover.

4. Foreldre kan kausjonere.

5. Arbeidsledigheten er lav på Østlandet.

6. Man kan komme seg unna 40% EK på sekundærbolig ved å flytte inn i den nye boligen, og ha den opprinnelige boligen som sekundærbolig. Da trenger man bare 15%.

7. Oslo kommune kjøper opp boliger for å huse flyktninger og andre med behov for bolig. Oslo kommune kjøpte i 2016 leiligheter for 900 millioner.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At nordmenn er glad i å låne penger er ingen hemmelighet. Eksperter tror at 5xinntekt i lån vil stagnere veksten, men hvilke banker har gitt ut mer enn dette tidligere? Må isåfall være forbrukslån.

Heldigvis så skal forbrukslån medregnes i maksgrensen, og forbrukslånsbanker må snart innrapportere alle lån de gir ut i et sentralt register, som andre banker kan hente ut informasjon fra. Dermed er smutthullet med "lovlig" finansiering av EK via forbrukslån effektivt lukket. Det er det mange som har gjort!

Sitat

6. Man kan komme seg unna 40% EK på sekundærbolig ved å flytte inn i den nye boligen, og ha den opprinnelige boligen som sekundærbolig. Da trenger man bare 15%.

Denne manøveren kan man bare gjøre én gang, og det fordrer at man ønsker å bo i investeringobjektet man kjøper, samt at det man bodde i tidligere er utleiebart (om det er god nok økonomi i casen + beliggenhet + pris/størrelse. Det er ikke utleiers marked i Oslo lengre pga alle investeringsobjektene som trenger leieboere). Kjøp av typiske utleieobjekter som investeringsobjekt krever at du selv bor i den en stund før du flytter videre.

Sitat

7. Oslo kommune kjøper opp boliger for å huse flyktninger og andre med behov for bolig. Oslo kommune kjøpte i 2016 leiligheter for 900 millioner.

Som en motvekt til dette så er det ~2500 nye studenthybler i Oslo som enten er i ferd med å ferdigstilles, bygging er i gang eller igangsettes i dette halvåret. Det er en økning på ~30% av hva som allerede er tilgjengelig i markedet, og studenter står for en ikke ubetydelig andel av leietakerne i privatmarkedet i Oslo, noe som definitivt vil merkes. (Det er også flere andre hybelprosjekter i kjømda etter en lang stund med tørke, men jeg har ikke tatt disse med siden de ikke har fått rammetillatelse ennå.)

Skrevet

Det har jo vært kjent siden før jul. Sist økte de renten 0,25%. I løpet av 2017 må vi nok belage oss på en liten renteheving til, men så lenge styringsrenten er lav (eller kuttes ytterligere), så kan ikke utlånsrenta skyte fart heller. 70 000 nordmenn tåler ikke renteøkning på 1%. Tenk da scenarioet om den skulle øke med 3-4-5%. 

Skrevet

Jeg kjøpte heldigvis leiligheten min i Oslo i fjor vår, for i år hadde det vært helt umulig. Prisstigningen i "mitt" område har vært på 300-400.000 på den type leilighet jeg trengte (3 roms).

Jeg fikk kjøpt min 3 roms med en utrolig flaks. Ingen budrunde, jeg var eneste budgiver og fikk leiligheten til prisantydning (ca 2,6 mill). Kjøpte alene og hadde 900 000 i egenkapital med meg, etter salg av boligen jeg hadde med eksen. Det var med et nødskrik at jeg fikk lån, alene som jeg er. Men jeg fikk det, takket være langt og trofast forhold til banken (30 år), der de kunne se i historikken langt tilbake at jeg har stålkontroll på økonomien.

Anonymkode: b8c29...347

• Liker 1
Skrevet

Har absolutt ikke inntrykk av at det er færre på visning. En del leiligheter er priset mer realistisk, men det demper ikke prisveksten...

Anonymkode: 4a247...a8a

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Heldigvis så skal forbrukslån medregnes i maksgrensen, og forbrukslånsbanker må snart innrapportere alle lån de gir ut i et sentralt register, som andre banker kan hente ut informasjon fra. Dermed er smutthullet med "lovlig" finansiering av EK via forbrukslån effektivt lukket. Det er det mange som har gjort!

Denne manøveren kan man bare gjøre én gang, og det fordrer at man ønsker å bo i investeringobjektet man kjøper, samt at det man bodde i tidligere er utleiebart (om det er god nok økonomi i casen + beliggenhet + pris/størrelse. Det er ikke utleiers marked i Oslo lengre pga alle investeringsobjektene som trenger leieboere). Kjøp av typiske utleieobjekter som investeringsobjekt krever at du selv bor i den en stund før du flytter videre.

Som en motvekt til dette så er det ~2500 nye studenthybler i Oslo som enten er i ferd med å ferdigstilles, bygging er i gang eller igangsettes i dette halvåret. Det er en økning på ~30% av hva som allerede er tilgjengelig i markedet, og studenter står for en ikke ubetydelig andel av leietakerne i privatmarkedet i Oslo, noe som definitivt vil merkes. (Det er også flere andre hybelprosjekter i kjømda etter en lang stund med tørke, men jeg har ikke tatt disse med siden de ikke har fått rammetillatelse ennå.)

Der hjelper ikke så mye med nye studentboliger i Oslo, når 7 av 10 av boligene går til utenlandske studenter.

Anonymkode: 15149...19c

Skrevet
5 timer siden, Mr_Kindle skrev:

Hva er du på jakt etter TS? Hva er taket ditt?

Realistisk er jeg på jakt etter en 2-roms. Ikke oppussingsobjekt, ikke første etasje, ikke gjenboere, sør eller vestvendt veranda og gode kollektivtilbud. Maks 2,8 mill.

Skedsmo og Lørenskog er der jeg ser mest, men opplever at Lillestrøm har nesten like høye priser som Oslo.

Vanskeligste for meg er å få hode mitt til å akseptere at prisene er så sykt mye høyere enn for få år siden. For ikke å snakke om for kun få uker siden. Men nå begynner jeg å bli lei å tenker at jeg må bare by til jeg blir kvalm også by enda litt mer så kanskje det blir leilighet på meg også.:P

Anonymkode: 3f3e8...ac3

Skrevet

Vi leter etter en treroms med et tak på ca 7 mill, og vi sliter...

men det er mye fordi det sitter langt inne å være en del av de helt sinnsyke budrundene... hvor tar folk alle pengene fra liksom?

Anonymkode: f4c5c...8c4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...