Gå til innhold

røykelovens uheldige ringvirkninger kommer frem


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg vil gjerne takke Mobbebråten for å ha greid å stenge Groruddalens eneste discotek. Den 01.12.04 stengte Papas på Kaldbakken grunnet røykeloven (mobbeloven).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous
Jeg vil gjerne takke Mobbebråten for å ha greid å stenge Groruddalens eneste discotek. Den 01.12.04 stengte Papas på Kaldbakken grunnet røykeloven (mobbeloven).

og her

Den mye omtalte røykeloven, som har gjort det ulovlig å røyke på kafeer, puber og restauranter i Norge, har fått sitt første offer i Halden.

Bukket under for røykeloven

Lørdag var det kroken på døra for Torgkafeen. — Omsetningen ble halvert etter at røykeloven ble innført i sommer, sier innehaver Gro Harboe.

http://www.ha-halden.no/vis_sak.asp?refnum=8250

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Her har vi en konkurs, fra VG i går. Legg merke til :

- Det var som å skru av en bryter da den nye røykeloven kom.

- I august og september er omsetningen nær halvert sammenlignet med samme periode i fjor. Nå har jeg kvittet meg med alle ansatte og må gi opp, sier daglig leder Kirsten Isaksen.

- Denne kafeen er ikke alene om å dukke under som følge av den nye røykeloven, sier ordføreren.

Konkurs etter ny røykelov

SARPSBORG (VG) Røykeforbudet har halvert omsetningen og slått Caroline Café i Sarpsborg konkurs.

KROKEN PÅ DØRA: Daglig leder Kirsten Isaksen ved Caroline Café i Sarpsborg stenger dørene etter at kundene forsvant med den nye røykeloven

VG Nett følger:

Røykeloven

Eieren er ikke i tvil om at det er endringene i røykeloven som har skremt kundene vekk etter sommeren.

- I august og september er omsetningen nær halvert sammenlignet med samme periode i fjor. Nå har jeg kvittet meg med alle ansatte og må gi opp, sier daglig leder Kirsten Isaksen.

Augustomsetningen på 290.000 i fjor er nesten halvert. Nå går Isaksen den tunge veien til skifteretten for å stenge den tidligere populære kafeen for godt.

- Det var som å skru av en bryter da den nye røykeloven kom.

Tidligere var kafeen og ikke minst røykehalvdelen bra besøkt hver eneste dag. Nå er det tomt her, sier hun.

I går var Sarpsborg-ordfører Jan O. Engsmyr (Ap) på avskjedsvisitt i kafeen.

Han synes nedleggelsen er trist og frykter at flere følger etter. - Staten har vedtatt en lov som vi ikke har anledning til å gi dispensasjoner fra. Den går på sysselsettingen løs.

Denne kafeen er ikke alene om å dukke under som følge av den nye røykeloven, sier ordføreren.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=249851

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Kroken på døra etter røykeloven

Nå kommer høststormene og dermed tøffere forhold for dem som driver kafé og restaurant. I Kragerø er straks seks kvinner arbeidsledige på grunn av røykeloven.

Det er en fortvilet situasjon. Vi har hatt en nedgang på 30 prosent og taper penger daglig, sier Bjørn Eriksen i Kragerø. Han overtok familiedriften av "Lille Kragerø" for noen år siden. En "brun" kafé som startet i 1989. Etter kommunestyret 21. oktober er det slutt på en bedrift som hadde seks helårs arbeidsplasser for kvinner. Eriksen har jobbet 40 år som lærer og legger ikke skjul på at han frykter framtiden. De økonomiske tap er store. For selv i sommer og med røyk og servering ute på den lille verandaen tapte Eriksen kunder og penger. På en kafé som ligger midt i Kragerø sentrum, med utsikt til et yrende båtliv ved bybrua.

Men det er flere enn han som sliter. Kjell Vidar Andreassen på "Vidars Conditori" legger ikke skjul på at han taper penger. Bedriften er den eldste i sitt slag i Kragerø og ligger midt i sentrum. Her har det vært kafé siden 1691! Selv i sommer hvor folk kunne røyke på verandaen ble mange faste kunder, helst fra øydistriktet, borte. Andreassen driver også bakeri og han driver ytterligere en kafé på Volumsentret. Også der er nedgangen merkbar på grunn av røykeloven. Samme svar kommer fra andre restauranter i Kragerø.

gjeldslave

Det er en fortvilet situasjon. Jeg overtok og betalte for kafeen og gjorde de installasjoner som ble krevd. Etter 40 år i arbeidslivet sitter jeg igjen som gjeldsslave. Bittert, sier Bjørn Eriksen. Han forsøker nå å selge bedriften, for 450.000 kr. Langt fra det han betalte, men han mener stedet kan være drivverdig for eksempel for et ektepar.

- Det er en ulykkelig situasjon, både for meg, min familie, de ansatte og kundene,. Dette har blitt et samlingssted for folk som ikke alltid har så mange plasser å gå til. Et samlingssted uten bråk, men hvor kundene vil ha en røyk, en øl og mye prat. Nå har jeg søkt kommunen om dispensasjon, men fått beskjed om at det blir nei. Røykeloven sier klart at ved store problemer kan kommunen gi dispensasjon. Men en konkurs er ikke grunn nok, kommer det fra en fortvilet Bjørn Eriksen.

Jeg har brukt millionbeløp på ventilasjon og oppgradering av kafeen. Både i sentrum og i Sannidal. Nå må folk jages ut på verandaen, det går ikke når høststormene raser og kulden setter inn. Foreløpig kjører jeg videre, under tvil. For nedgangen er stor, slik den også er for mange av mine kolleger. Jeg reiser en del for å godkjenne lærlinger og vet at problemet er det samme i nabofylkene. Var målet til Dagfinn Høybråtens røykelov at bedrifter skulle havne i skifteretten og flere tusen ansatte miste jobben har han virkelig lykkes med røykeloven. For det blir nå situasjonen. Bare i Kragerø er det langt færre ansatte i kafé og restaurantbransjen nå. Og høsten er så vidt kommet. Fortvilet også for kundene som ikke lenger har noe sted og samles, sier en oppgitt Kjell Vidar Andreassen.

http://www.varden.no/apps/pbcs.dll/article...0061/0/ANNONSER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Devil's Spawn

Har kanskje litt med alder, immunforsvar og sånt å gjøre også? Regner med at du tilhører den yngre garde, med en helse på linje med supermann?

Immunforsvaret er svekket, muligens fordi....? røyking?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla

Har ganske greit utstyr i militæret for å takle kulden, stiller ikke opp på julebord i balaklava, bjønnfætte, ullsokker, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Devil's Spawn
Har ganske greit utstyr i militæret for å takle kulden' date=' stiller ikke opp på julebord i balaklava, bjønnfætte, ullsokker, etc.[/quote']

Så er man jo også bare ute i maks 10 minutter av gangen. Holder nok med jakke/kåpe, skjerf og lue. Men det er vel veldig mye å drasse med seg det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de tydeligvis få som går mer ut etter at røykeloven kom jeg... Har aldri vært så mye på kafé som i år. Og nå får jeg faktisk med meg gubben ut og danse på lørdagskvelden :-) . Han nekta alltid å slippe meg opp i senga før jeg hadde dusja til og med.

Passiv røyking er farligere enn vanlig røyking også(leste jeg i en forskningsrapport nettopp), så jeg er kjempeglad for at jeg kan ut og ha det gøy uten å se for meg radiumhospitalet hver gang.

Og en får faktisk ikke sykdommer av kulden. Det er en myte. Sykdommer får en av at et redusert immunforsvar(som kan følge av temperatursvingninger, men det er større påvirkning fra røyken) blir angrepet av virus, bakterier eller annet utøy. Det er selvfornektelse å si noe annet. Beklager. :kul:

God jul, gleder meg til julebord uten røyk jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hoho:

Der står de frivillig og drar sot, kjære og all slags giftstoffer ned i lungene sine., og så skylder de på kulda når de blir sjuke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var for røykeloven, og er det fortsatt. Det er røykerne sin skyld at steder legges ned, det er jo de som ikke gidder å gå ut mer :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Jeg vil gjerne takke Mobbebråten for å ha greid å stenge Groruddalens eneste discotek. Den 01.12.04 stengte Papas på Kaldbakken grunnet røykeloven (mobbeloven).

Sorry, men dette klarer jeg ikke å gråte over. Er vokst opp i området, men dog.. Papas..? Hirr hirr. Man har ikke vondt av å dra andre steder. Ellers enig med de som sier at det er røykerne sin "skyld" at utestedene stenger. Rart at ikke folk kan ha det gøy ute selv om det er litt mer tungvint å røyke. (jeg er selv festrøyker)

Når det gjelder ansamlinger av folk utendørs må det vel komme en eller annen løsning. Regner med at en del utesteder ikke er så glad for å ha tjue fulle røykere utenfor kontroll foran inngangspartiet. Dårlig reklame. Og at det kan oppstå bråk i sånne klynger kan jeg forstå, dessuten blir det trangt på fortauet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, men dette klarer jeg ikke å gråte over. Er vokst opp i området, men dog.. Papas..? Hirr hirr. Man har ikke vondt av å dra andre steder.

:ler: enig. Papas var vel ikke akkurat det mes fantastiske stedet. Dessuten åpner det en ny restaurant/cafe/pub utenfor Grorud senteret snart. Blir sikkert like bra som Papas (skal vel ikke mye til?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg var for røykeloven' date=' og er det fortsatt. Det er røykerne sin skyld at steder legges ned, det er jo de som ikke gidder å gå ut mer :roll:[/quote']

Før røykeloven tredde i kraft var det "titusener" av allergikere og ikke-røykere som nå virkelig skulle begynne å gå på byen. Forsøk på forsiktige hentydninger om at dette kom til å kjøre endel av utelivsbransjen på dukken ble vel nærmest gjort til latter.

Man velger faktisk selv hva man vil bruke sine grunker til, og jeg bruker penger på ting jeg synes er oki, noe som ikke inkluderer å stå og hutre på utsiden av et utested midt i desember. Det er dessuten blitt ganske mange bra private fester i senere tid, så det sosiale er det faktisk ikke så mye i veien med.

Jeg er også for røykeloven av hensyn til ansatte i utelivsbransjen, men det spørs jo hvor mange ansatte som er igjen når våren kommer. Det kommer vel sikkert noen nye steder om noen år når situasjonen har stabilisert seg, men de aller fleste skjønte vel at dette faktisk kom til å skje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er en av de tydeligvis få som går mer ut etter at røykeloven kom jeg... Har aldri vært så mye på kafé som i år. Og nå får jeg faktisk med meg gubben ut og danse på lørdagskvelden :-) . Han nekta alltid å slippe meg opp i senga før jeg hadde dusja til og med.

Passiv røyking er farligere enn vanlig røyking også(leste jeg i en forskningsrapport nettopp), så jeg er kjempeglad for at jeg kan ut og ha det gøy uten å se for meg radiumhospitalet hver gang.

Og en får faktisk ikke sykdommer av kulden. Det er en myte. Sykdommer får en av at et redusert immunforsvar(som kan følge av temperatursvingninger, men det er større påvirkning fra røyken) blir angrepet av virus, bakterier eller annet utøy. Det er selvfornektelse å si noe annet. Beklager. :kul:

God jul, gleder meg til julebord uten røyk jeg :P

Enig med deg. Det er ikke måte på hvor sutrete røykerne er. Før røykeloven var det ingen røykere som kjempet for bedre og mer skjermete røykerom, hadde disse eksistert hadde vi kanskje aldri trengt noen røykelov, men neida, det er først nå når det blir full stopp at de protesterer. Er ikke det typisk? Jeg synes det er helt ufattelig at røykere virkelig ikke kan forstå at andre mennesker ikke vil puste inn den røyken. Er det mulig å være så egoistisk? Det må være sigarettene som har ødelagt for mange av hjernecellene tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...