Gå til innhold

røykelovens uheldige ringvirkninger kommer frem


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest jellybean

Nå går det mot oppsigelser og konkurser for restaurantbransjen i Bergen. 40% nedgang i oms. etter at røykeloven ble innført.

Taxinæringen mister kundegrunnlaget. Folk blir hjemme og røyker og fester privat.

Bryggeriene melder om nedgang med 12% i oms. på grunn av sviktende innkjøp fra restaurantbransjen.

Har sagt det før, vent til februar -mars da kommer konkursene for alvor for da er regnskapene klare for restaurantbransjen. De 60-70 konkursene frem til nå er å regne som null/niks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous
Nå går det mot oppsigelser og konkurser for restaurantbransjen i Bergen. 40% nedgang i oms. etter at røykeloven ble innført.

Bergen er kanskje ikke det beste eksempelet.

Jeg vet ikke hvordan det er i andre byer, men det har vært mye snusk og rot i utelivsbransjen i Bergen. Blant de siste konkursene vi hadde, ble det avdekket manglende innbetalt skatt og merverdiavgift, store avvik i regnskapene mht. salg av drikkevarer, ansatte som jobbet svart osv. osv.

Det er ikke umulig at flere konkurser i Bergen er naturlig, røykelov eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:tunge1:

Jeg vet ikke noe om Bergen men her i Oslo har vi hatt en "yrkesgruppe" i lange tider som betegnes som konkursryttere. Og de er nesten uten unntak knyttet til utelivsbransjen.

Men., jeg tror nok gjerne at røykeloven skal bli et argument i de kommende konkurser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om diskotekenes situasjon, jeg er et pub-menneske selv, og merker at det er færre folk ute på de brune pubene nå enn før. Trist...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,er det ikke herlig,dere?

Litt rart å tenke på,når vi snart skal inn i et nytt år,og vi avskriver det gamle.....

I Storbritannia skal man få ID-brikker......og vi skal ikke ha lov til å røyke eller ha det gøy.....og kaiene våre er inngjerdet,så vi som er på skip føler det som vi er i fengsel....

Man får litt assosiasjoner a la Øst-Berlin...!?

De få gangene jeg har vært på puben,så er det lite folk ute... de tar seg EN øl og går utenfor og røyker.....så gidder de ikke gå inn igjen....men videre til neste plass.

Jeg skjønner ikke hva det er man skal oppnå.At masse mennesker mister arbeidsplassene sine,at folk ikke gidder å gå ut lenger.....men sånn blir det når ekstremister og fanatikere får for mye makt.Trist.

Dere får ha en fredelig jul og et godt nyttår,folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

jepp! nå er jeg er røyker og jeg er faktisk for røykeloven, og jeg har lest også i lokalavisa at i drøbak og andre plasser sliter de med omsetningen pga, røykeloven.... jeg må innrømme at når det går på arbeidsplassene løs, da får man finne ordninger som gjør at de får til et bedre ventilasjonssystem eller lignende, slik at røykeloven blir opphevet.. synd , men sant......

Nå går ikke jeg mindre ut pga. jeg ikke får tatt meg en røyk, men jeg tror ikke vi får så mange positive ringvirkninger eller langtidsvirkninger pga. røykeloven, kanskje litt færre tilfeller av kreft, og flere som slutter.. men hva med pubene? da blir det kanskje noen få puber igjen i Norge til slutt.. vil dere som er for røykeloven ha det? vil dere også ha denne prislappen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Faen, ikke ta fra oss røykere den nye sjekkearenaen, nemlig utenfor utestedene. En kompis av meg, som tidl var ikke-røyker, har nå begynt å røyke etter at loven kom, og han har på kort tid blitt en svært så vellykket aktør på denne nye sjekke-arenaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
:roll:

Har du og dine likesinnede sluttet å gå på kafeen så er det vel derfor den stenger.

Ikke sant... Jeg er selv festrøyker, men har ikke problemer med å gå på kafe eller ut for å ta noen øl selv om jeg må utendørs for å røyke. Synes det er deilig med røykfrie utesteder, det samme synes de fleste røykere jeg kjenner. Hvis røykeloven fører til mindre flatfyll fordi folk ikke "gidder" å være lenge ute er jo det faktisk en positiv konsekvens. At folk ikke har andre gleder ved å gå på kafe enn å sitte i røyken og patte - vel dem om det.

Utelivsbransjen er markedsstyrt, de kan ikke forlange at folk møter opp på byen:) Dessuten var det faktisk bransjen selv som støttet lovendringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sukkerert

Salget av røyk har gått ned, og det er da positivt. Og betjeningen på serverinssteder får minsket sjanse for å dø av kreft.

Slett ikke bare negative virkninger av røykeloven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Salget av røyk har gått ned, og det er da positivt. Og betjeningen på serverinssteder får minsket sjanse for å dø av kreft.

Slett ikke bare negative virkninger av røykeloven.

og smugling av røyk har gått tilsvarende opp

tollerne beslagla over dobbelt så mye tobakk i år som i fjor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sukkerert

og smugling av røyk har gått tilsvarende opp

tollerne beslagla over dobbelt så mye tobakk i år som i fjor

Ok. Men dette har da ikke noe med røykeloven å gjøre. Vet du noe om hvorfor smuglingen har gått opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja dette er nok en effekt av røykeloven, og jeg kan si for meg selv så fristet det ikke like mye å gå ut lenger.
:roll:

Det er jo tragisk at folk ikke vil gå ut å hygge seg fordi de ikke lenger kan sitte å dampe og røyke hele tiden.

Ubegripelig for meg som sjøl har vært røyker men ikke til de grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel mer sykefravær generelt også pga røykeloven? I tillegg til konkurser.

F.eks nå i julebordsesongen hvis kulda setter inn, og norges fulleste gjeng skal samles. Røyk må en røyker ha, kulde eller ikke, så pådrar man seg lungebetennelse i tillegg til generell fyllesjuke, i alle fall i julebordantrekk, og blir sykemeldt en uke eller to...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Devil's Spawn
Blir vel mer sykefravær generelt også pga røykeloven? I tillegg til konkurser.

F.eks nå i julebordsesongen hvis kulda setter inn, og norges fulleste gjeng skal samles. Røyk må en røyker ha, kulde eller ikke, så pådrar man seg lungebetennelse i tillegg til generell fyllesjuke, i alle fall i julebordantrekk, og blir sykemeldt en uke eller to...

Jeg var ute i -20 grader i 2 uker uten å få lungebetennelse. Helt utrolig, heller ingen andre i den 200 man store kompaniet fikk heller. Ikke måte på hva de stakkars røykerne får av å stå i kulden da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ute i -20 grader i 2 uker uten å få lungebetennelse. Helt utrolig, heller ingen andre i den 200 man store kompaniet fikk heller. Ikke måte på hva de stakkars røykerne får av å stå i kulden da...

Har kanskje litt med alder, immunforsvar og sånt å gjøre også? Regner med at du tilhører den yngre garde, med en helse på linje med supermann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Det florerer jointer i alle fall utenfor utestedene, så noe positivt har røykeloven ført med seg. Gratis hasj.

Dette er en bivirkning av røykeloven jeg også har merket meg. Det samme gjelder utstrakt drikking fra lerke, noe som antagelig har med polarkulda å gjøre? I tillegg er det blitt adskillig mer bråk på byen, faktisk så mye at politiet her i byen (Tromsø) har satt inn ekstra mannskaper i helgene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...