Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Dette er veldig lignende saken med Dale Garn og Line Langmo; hvor CBE poserte i rosa genser til inntekt for rosa sløyfe-saken. Det innlegget merket hun ikke, men fikk altså påpakk fra Forbrukertilsynet og ble nødt til å reklamemerke innlegget i ettertid. FT regnet eksponeringen som såpass innbringende for Dale Garn/Line Langmo at innlegget måtte merkes på tross av at CBE ikke fikk betalt, nettopp fordi CBE driver en av Norges største kommersielle reklamekanaler på SoMe:

https://imgur.com/a/9hjiNAp

https://imgur.com/a/wQBP2

Siste imgur er skamløst nasket av @Asti mea culpa 🌺

Endret av Ultiva
La til en ekstra imgur
  • Liker 30
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, Ultiva skrev:

Dette er veldig lignende saken med Dale Garn og Line Langmo; hvor CBE poserte i rosa genser til inntekt for rosa sløyfe-saken. Det innlegget merket hun ikke, men fikk altså påpakk fra Forbrukertilsynet og ble nødt til å reklamemerke innlegget i ettertid. FT regnet eksponeringen som såpass innbringende for Dale Garn/Line Langmo at innlegget måtte merkes på tross av at CBE ikke fikk betalt.

https://imgur.com/a/9hjiNAp

Takk for den! Supert 

• Liker 5
Gjest Max Potente
Skrevet
53 minutter siden, Undreguri said:

Og igjen lar jeg meg forbause av hvor ekstremt dårlig hun er på å organisere seg. Utad virker bloggeieren så strukturert og effektiv, men det er vel egentlig bare mat og trening hun har stålkontroll på. Flytteesker står et år, kofferter i flere dager og nå denne episoden hvor de ikke rakk flyet. Sto det ikke på ukeplan at barnehagen skulle på tur? De er på mange måter som to barn! 

Ja, det er litt merkelig fra en selverklært perfeksjonist. 

Alle de småbarnsforeldrene jeg kjenner har planer og full koll på barna, for det er så mye uplanlagt som skjer uansett at det sparer dem for mye hodebry. Dette paret virker sinnsykt uorganisierte og dårlige på logistikk og tidsbruk. På bildene fra flyplassen så alle parter usedvanlig rene og pene ut, så det gikk nok med litt tid til skift og styling før innsjekk også. 

Så kjekt at LKE har en kompis som jobber på en restaurant de kan få bruke til både kontor og fotostudio! Jeg regner med at samtlige gjester får ta seg til rette på samme måte, siden dette absolutt ikke er reklame og ikke gir bloggerparet noen som helst fordeler overhode! Så snilt av dem alle! 

Skrevet (endret)
59 minutter siden, Max Potente skrev:

Ja, det er litt merkelig fra en selverklært perfeksjonist. 

Alle de småbarnsforeldrene jeg kjenner har planer og full koll på barna, for det er så mye uplanlagt som skjer uansett at det sparer dem for mye hodebry. Dette paret virker sinnsykt uorganisierte og dårlige på logistikk og tidsbruk. På bildene fra flyplassen så alle parter usedvanlig rene og pene ut, så det gikk nok med litt tid til skift og styling før innsjekk også. 

Så kjekt at LKE har en kompis som jobber på en restaurant de kan få bruke til både kontor og fotostudio! Jeg regner med at samtlige gjester får ta seg til rette på samme måte, siden dette absolutt ikke er reklame og ikke gir bloggerparet noen som helst fordeler overhode! Så snilt av dem alle! 

For ikke å snakke om at de også fikk en drink som ikke engang står på barmenyen før neste uke! 👌 Regner med at alle gjestene fikk tilgang på denne ja, siden eierne av en av Norges største kommersielle SoMe-kanaler ikke fikk en eneste fordel hverken på lunsj- eller middagsbesøket (slik at de trodde de skulle slippe å merke - på tross av resultatet med Line Langmo/Rosa sløyfe).

Endret av Ultiva
  • Liker 38
Skrevet
9 timer siden, virkelig skrev:

Hun reklamerer da ikke for vin eller annen alkohol. Det er lov å vise vin og også snakke om vin så lenge det ikke er betalt reklame /annonse, det er ikke lov i Norge. Så hvor har du fra at dette er reklame ? 

CBE er et foretak og ingen norske foretak har lov til å reklamere for alkohol. CBE blogg er ikke en dagbok. 

• Liker 12
Gjest formula
Skrevet
1 time siden, Undreguri skrev:

Og igjen lar jeg meg forbause av hvor ekstremt dårlig hun er på å organisere seg. Utad virker bloggeieren så strukturert og effektiv, men det er vel egentlig bare mat og trening hun har stålkontroll på. Flytteesker står et år, kofferter i flere dager og nå denne episoden hvor de ikke rakk flyet. Sto det ikke på ukeplan at barnehagen skulle på tur? De er på mange måter som to barn! 

Husk at dette er mennesker som ikke trenger å forholde seg til klokka på samme måte som andre, og ikke har gjort det på flere år.

Folk flest må stå opp tidlig hver dag for å rekke levering i barnehage og jobb til rett tid. På samme måte holder man øye med klokka for å rekke buss eller tog, orienterer seg om eventuelle omkjøringer om man skal kjøre bil, legger automatisk til noen minutter om den faste veien er stengt. Man har rett og slett rutine på sånne ting. Og naturligvis hadde man sjekket med barnehagen om det er planlagt utflukt (ja - veldig rart om det ikke sto på ukeplanen) Eller aller helst - holdt barn hjemme denne dagen, så de var klare i god tid.

I stedet kommer det et innlegg om mas og kjas, der vi får tilleggsinformasjon i kommentarfeltet om at X måtte på do, og at XX trenger bleier.

Merkelig at dette paret som er egne herrer og disponerer egen tid mer enn andre kan drømme om, ikke klarer å planlegge bedre.

Skrevet

Lurer hvorfor det er då få som har kommentert under Cruise reklame innlegget? Kan det være at de fleste av de kommentarene er negative mon tro? For denne annonsen ble virkelig lunkent mottatt, både på blogg og IG.

• Liker 14
Skrevet
8 minutter siden, Liver skrev:

Lurer hvorfor det er då få som har kommentert under Cruise reklame innlegget? Kan det være at de fleste av de kommentarene er negative mon tro? For denne annonsen ble virkelig lunkent mottatt, både på blogg og IG.

Kanskje det går opp for flere og flere hvor store miljøkatastrofer disse digre cruiseskipene er. Denne artikkelen er fra 14. juli i år:

"Cruiseskipnæringen er en miljøversting som får utslippene fra en køpropp i morgenrushet til å fremstå som høyfjellsluft. Ikke legger turistene igjen særlig med penger heller. Det tyske cruiseskipet Mein Schiff 4 bruker 30 tonn drivstoff i løpet av et døgn, skrev Aftenposten i 2015. Med opp til flere tusen passasjerer er skipene i praksis små byer med lys, varme og ventilasjonsanlegg som til enhver tid må holdes i gang. Det gjør at diesel-aggregatene går, selv når skipene ligger til havn. Ifølge miljøstiftelsen Bellona tilsvarer det forurensning fra 13 000 dieselbiler i døgnet."

https://www.adressa.no/pluss/meninger/2018/07/14/Cruisebåter-forurenser-like-mye-som-én-million-dieselbiler-i-Trøndelag-17118396.ece

• Liker 17
Skrevet
3 minutter siden, Ultiva skrev:

Kanskje det går opp for flere og flere hvor store miljøkatastrofer disse digre cruiseskipene er. Denne artikkelen er fra 14. juli i år:

"Cruiseskipnæringen er en miljøversting som får utslippene fra en køpropp i morgenrushet til å fremstå som høyfjellsluft. Ikke legger turistene igjen særlig med penger heller. Det tyske cruiseskipet Mein Schiff 4 bruker 30 tonn drivstoff i løpet av et døgn, skrev Aftenposten i 2015. Med opp til flere tusen passasjerer er skipene i praksis små byer med lys, varme og ventilasjonsanlegg som til enhver tid må holdes i gang. Det gjør at diesel-aggregatene går, selv når skipene ligger til havn. Ifølge miljøstiftelsen Bellona tilsvarer det forurensning fra 13 000 dieselbiler i døgnet."

https://www.adressa.no/pluss/meninger/2018/07/14/Cruisebåter-forurenser-like-mye-som-én-million-dieselbiler-i-Trøndelag-17118396.ece

Det er til å gråte av. Og dette reklamerer hun for? Jeg prøver alt jeg kan for å spare naturen for å gi ungene mine en liten sjanse til å ha en fremtid på en planet som ikke vi har kjørt rett i grøfta. 

• Liker 19
Skrevet
29 minutter siden, Snaskesnusken said:

CBE er et foretak og ingen norske foretak har lov til å reklamere for alkohol. CBE blogg er ikke en dagbok. 

OK. Du har rett. Alle de som har vist til lovverket har feil👍

• Liker 8
Skrevet
2 timer siden, Sandin skrev:

Fruens troverdighet er det jo hun selv som har svekket. At mange ikke tror at hun kan skrive positivt om noe uten å få en eller annen form for gevinst, det skyldes dels at mannen selv har sagt at hun ikke reklamerer for noe gratis. Det skyldes også at hun flere ganger har blitt tatt for "produktplassering" som etterfølges noe senere av et reklameinnlegg. Et eksempel her er melkesjokoladereklamen. I forkant av reklamen ble det pluselig melkesjokoladeplate på Snap, etterfulgt av den minneverdige "ta tiden tilbake"-reklamen for nevnte sjokolade. 

Det tenker jeg også. At CBE.no sliter med lav troverdighet er deres egen feil. Vi har alle sett produkter "tilfeldigvis" plassert/omtalt og en liten stund etterpå er det jammen meg en samarbeidsavtale med akkurat dette produktet. Det er mer enn naivt å tro dette er tilfeldig. Denne umerkede produktplasseringen finner ofte sted på snap hvor beviset forsvinner av seg selv. 

Hadde ikke CBE.no blitt tatt i løgn igjen og igjen og igjen (og når de blir konfrontert med løgnen så dekker de over det med nye løgner) hadde de kanskje hatt troverdighet igjen. Manglen på troverdighet har CBE.no helt selv sørget for. 

• Liker 17
Skrevet
27 minutter siden, Liver skrev:

Jeg tenker at de fleste i målgruppen hennes er godt informert om hvor utrolig miljøfiendtlig cruise er - det passer vel for en adskillig eldre gruppe enn kjerneleserne til CBE. Så da antar jeg at hun antakelig har fått endel negative kommentarer - leserne hennes er jo høyt utdannede kvinner, høyt utdannede unge kvinner er jo de mest miljøbevisste av alle.

Morsomt at hun skriver i kommentarfeltet at cruiset ikke er ferie, men jobb - blir spennende å se hvordan det blir fremstilt når den tid kommer. :)

• Liker 14
Skrevet
45 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

Nei, og det gjør hun heller ikke. Du har ikke noe mere rett om du gjentar at hun ikke er en dagbok. Hun viser alkohol på lik linje med f.eks VG, ikke merket som reklame hos VG eller hos CBE.  Hva er forskjellen ? VG selger også annonseplass, samme med magasiner og andre aviser

• Liker 1
Skrevet
34 minutter siden, Liver skrev:

Det er vel ikke så mange som hiver seg rundt å bestiller cruise fordi CBE kommer med en rabattkode på lusne 1300 kroner. Latterlig. For egen del kunne jeg ikke tenke meg å være fanget på en båt med tusenvis av andre i ferien men CBE vil nok like å posere stivpyntet med en drink i hånden. Håper de husker å veie koffertene før de reiser så de ikke mister flyet😂

• Liker 13
Skrevet

Siden denne reisen er reklame, kan bedriften avbilde alkohol i det hele?

• Liker 5
Skrevet
6 minutter siden, virkelig skrev:

Nei, og det gjør hun heller ikke. Du har ikke noe mere rett om du gjentar at hun ikke er en dagbok. Hun viser alkohol på lik linje med f.eks VG, ikke merket som reklame hos VG eller hos CBE.  Hva er forskjellen ? VG selger også annonseplass, samme med magasiner og andre aviser

Forskjellen er at CBE er tatt i løgn mange ganger og ikke VG. At troverdigheten hennes er på bunn er hennes egen skyld. Bare at dette diskuteres sier jo sitt.

• Liker 20
Skrevet
2 minutter siden, Liver skrev:

Godt spørsmål. Husk, det er 22 barer ombord.

• Liker 13
Skrevet
4 minutter siden, Liver skrev:

Nei.

• Liker 12
Skrevet
15 minutter siden, Surikatt skrev:

Godt spørsmål. Husk, det er 22 barer ombord.

Lurer på hvordan de få til å ta alle "vi drikker alltid vin med maten" bildene når alle innlegg fra båten teknisk sett er reklame? 🤔 Tipper det blir mye brainstorming før de reiser for å finne kreative løsninger 😅

• Liker 9
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...