Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
21 timer siden, Amafalathiel skrev:

Jo,det forekommer meg at det var noe sånn. Og noe med en blomsterbukett fra Mestergrønn som Pia Tjelta hadde designet? Eller blander jeg med en annen blogg nå? 

Jeg vil jo tro at de enkle sløyfene og effektene generer svært lite penger utover det som går til kreftforeningen. Men dette garnet og genseren  gir meg en uggen følelse altså

Kan i hvert fall bekrefte at de små pins'ene som CP og Nico for eksempel har designet og som selges i nettbutikken til Kreftforeningen, er "gratisjobb". De fikk ikke betalt for dette.

Disse kan man da trygt kjøpe, da mye av disse pengene stort sett går direkte til selve brystkreftsaken. Det blir i alle fall mer enn en "skarve" femmer per garnnøste om man skal sammenligne med en "designet" pin til 100,-

Imidlertid er jeg fortsatt usikker på hvor mye av 100-lappen går til å dekke direkte kostnader.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Gjest Sirkustjukk
Skrevet (endret)

Nå har hun latt Brand manager for House of Yarn slippe til med to kommentarer på Rosa Sløyfe-innlegget. Bare informativekommentarer men tror ikke CBE vet hvem damen er (hun signerer under fullt navn, kjenner igjen navnet hennes)

Endret av Sirkustjukk
Gjest ModestyBlaise
Skrevet

Et sidespor til resten av debatten: Caroline Berg Eriksen ER et godt forbilde og en rollemodell. Vi har diskutert merkenavnet og bloggen CBE over flere sider, og stort sett alt av kritikk er både rettmessig og på sin plass. Det meste er også underbygd med eksempler og kilder, og ikke tatt fra "løse lufta". Nå vil jeg likevel dra fram privatpersonen Caroline. Hun er på mange måter motkulturell og rebellsk i verdier og livsføring, i forhold til mange andre (kvinner) på hennes alder. Hun er familieorientert og feminin, to verdier som allerede skiller seg ganske mye fra hva som sosialt akseptert og "in" blant unge damer i dag (Grrrl power! Pussyhat! Mother of Dragons!). Hun etablerte seg tidlig i tjueåra, og har holdt sammen med fyren sin siden, og attpåtil fått to barn før fylte 30. Hun forsvarer familien sin med nebb og klør, og kritiserer ikke mannen sin eller rakker ned på ham, uansett hvor mye det stormer rundt dem (ham), og hvor god grunn hun enn måtte ha. Hun syter og klager lite over det å ha to små unger, annet enn at hun generelt har mye og gjøre og at dagene går så fort (noe som stort sett samtlige bloggere gjør, med eller uten unger). Hun fokuserer på å holde seg slank og pen, og er så gjennomført at det nesten er provoserende. Jeg er enig i at det magebildet fire dager etter fødsel var over streken, men det har hun også fått rettmessig tyn for. I verdier og livsvalg syns jeg i det store og hele at Caroline er noen å se opp til, og jeg respekterer henne for det. Ikke minst at hun samtidig med å holde skuta Familien AS på rett kjøl, har greid å bygd seg opp til å bli millionær og norges største blogger. Hvis hun vil kan hun sikkert trekke seg helt tilbake fra rampelyset, og kose seg med familien og vennene sine (og pengene bloggingen har generert) resten av tiden sin.

Gjest Sirkustjukk
Skrevet (endret)
53 minutter siden, ModestyBlaise skrev:

Endret av Sirkustjukk
Lot meg lokke utpå, beklager.
Skrevet
24 minutter siden, ModestyBlaise skrev:

Et sidespor til resten av debatten: Caroline Berg Eriksen ER et godt forbilde og en rollemodell. Vi har diskutert merkenavnet og bloggen CBE over flere sider, og stort sett alt av kritikk er både rettmessig og på sin plass. Det meste er også underbygd med eksempler og kilder, og ikke tatt fra "løse lufta". Nå vil jeg likevel dra fram privatpersonen Caroline. Hun er på mange måter motkulturell og rebellsk i verdier og livsføring, i forhold til mange andre (kvinner) på hennes alder. Hun er familieorientert og feminin, to verdier som allerede skiller seg ganske mye fra hva som sosialt akseptert og "in" blant unge damer i dag (Grrrl power! Pussyhat! Mother of Dragons!). Hun etablerte seg tidlig i tjueåra, og har holdt sammen med fyren sin siden, og attpåtil fått to barn før fylte 30. Hun forsvarer familien sin med nebb og klør, og kritiserer ikke mannen sin eller rakker ned på ham, uansett hvor mye det stormer rundt dem (ham), og hvor god grunn hun enn måtte ha. Hun syter og klager lite over det å ha to små unger, annet enn at hun generelt har mye og gjøre og at dagene går så fort (noe som stort sett samtlige bloggere gjør, med eller uten unger). Hun fokuserer på å holde seg slank og pen, og er så gjennomført at det nesten er provoserende. Jeg er enig i at det magebildet fire dager etter fødsel var over streken, men det har hun også fått rettmessig tyn for. I verdier og livsvalg syns jeg i det store og hele at Caroline er noen å se opp til, og jeg respekterer henne for det. Ikke minst at hun samtidig med å holde skuta Familien AS på rett kjøl, har greid å bygd seg opp til å bli millionær og norges største blogger. Hvis hun vil kan hun sikkert trekke seg helt tilbake fra rampelyset, og kose seg med familien og vennene sine (og pengene bloggingen har generert) resten av tiden sin.

Nå er det ikke privatpersonen Caroline Berg Eriksen vi diskuterer her, men Treasures og carolinebergeriksen.no 

• Liker 32
Gjest Bloggleseren
Skrevet
25 minutes ago, Kleenex said:

Nå er det ikke privatpersonen Caroline Berg Eriksen vi diskuterer her, men Treasures og carolinebergeriksen.no 

... når det er snakk om positiv omtale av CBE, vel å merke. 

Hvis noen derimot skriver at Caroline har utstående hake, uren hud, ser eldre ut enn hun egentlig er osv., da kan det godt ansees å være relevant kritikk av bedriften, for CBE stiller ut utseendet så vel som livsstil og smak på bloggen, så hun er selv skyld i sammenblandingen. 

Men "vi" vil ha oss frabedt at noen misbruker denne åpningen for å diskutere privatpersonen til å komme med noe positivt, altså. Kremt. :P

Skrevet

Når det kommenteres på uren hud og rare ansiktsfasonger, så er det i forbindelse med utstrakt og uvettig bruk av photoshop. Der er bedriften som driver med det. Alle har uren hud av og til, ikke alle juger om at de redigerer den  bort.

• Liker 19
Skrevet (endret)
23 minutter siden, Bloggleseren skrev:

Hvis noen derimot skriver at Caroline har utstående hake, uren hud, ser eldre ut enn hun egentlig er osv., da kan det godt ansees å være relevant kritikk av bedriften, for CBE stiller ut utseendet så vel som livsstil og smak på bloggen, så hun er selv skyld i sammenblandingen. 

Men "vi" vil ha oss frabedt at noen misbruker denne åpningen for å diskutere privatpersonen til å komme med noe positivt, altså. Kremt. :P

Så lenge livsstilen og smaken på bloggen er sponset/reklamesamarbeid så omhandler det jo bedriften i aller høyeste grad ettersom de viser frem produkter. Det samme gjelder hovedpersonen, når det er mistanke om redigering så skjer jo det i kraft av bedriftens behov for å selge det polerte produktet Caroline som også er et resultat, eller i hvert fall et påstått resultat av diverse skjønnhetsfremmende midler. Derfor synes jeg ikke det er så skrekkelig galt at uren hud f.eks diskutereres, spesielt ikke ettersom hovedpersonen selv har uttalt å aldri ha hatt problemer med uren hud...

Det er dette egenvalgte sammensuriet av privatperson/bedrift/blogg som nok gjør at mye kan oppfattes som uberettiget kritikk av privatpersonen. 

Endret av Pikachuchu
  • Liker 10
Skrevet
32 minutter siden, Bloggleseren skrev:

eller når det diskuteres  om hvorvidt hun kommer til å fullføre halvmaraton eller ikke. Hvor fort hun burde ha løpt..eller om hun ikke har nok krefter for å løpe fortere kunne skyldes lite inntak av karbohydrater, gjelder det selvsagt  ikke privat personen CBE

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Lana01 skrev:

eller når det diskuteres  om hvorvidt hun kommer til å fullføre halvmaraton eller ikke. Hvor fort hun burde ha løpt..eller om hun ikke har nok krefter for å løpe fortere kunne skyldes lite inntak av karbohydrater, gjelder det selvsagt  ikke privat personen CBE

Var ikke det også et løp fikk betalt for å gjennomføre? Og dermed en del av driften deres?

• Liker 14
Skrevet (endret)

Hvorfor skal det være mer lov å kommentere den private Caroline i positive ordelag enn negativt?

Endret av LilleSnupp
  • Liker 13
Skrevet
58 minutter siden, Pikachuchu skrev:

Var ikke det også et løp fikk betalt for å gjennomføre? Og dermed en del av driften deres?

Ja det har hun vært åpen om hele veien. Jeg synes allikevel det er smålig å diskutere side opp og side om hvor dårlig hun løpt, og ulike grunner til hvorfor hun ikke løp bra nok, som flere her gjør  Det går på person  og ikke bedrift, det  er min mening. 

• Liker 5
Skrevet

Tråden er ryddet for kommentarer om kropp.

Mynona, mod. 

Skrevet (endret)
På 18.9.2017 den 14.57, ModestyBlaise skrev:

I forhold til folk flest så er det veldig, veldig vanlig å få seg en kjæreste og bo sammen noen år, gifte seg og så få barn sammen 😉 Men ja jøss, i fht flere andre rosabloggere som har mange barn med mange ulike fedre og som tar skittentøyvasken offentlig på daglig basis, så er det klart at CBE skiller seg positivt ut 👍Det sier imidlertid langt mer om rosabloggbransjen generelt enn om henne spesielt.

Å kalle CBE et forbilde er nokså drøyt da det er velkjent at hun har løyet for lesere, redigert gravidmagen slankere, refses av offentlige instanser omtrent en gang i året for overtramp eller regelbrudd og slurver med reklamemerking selv etter 7 år i gamet. Hva angår verdier og livsvalg så syns jeg hun viser både griskhet, kynisme og dårlig dømmekraft ved å blottlegge sine avkoms liv på internett (3-åringen har over 10 000 googletreff). Men vi kan fint være enige om å være uenige @ModestyBlaise.

Endret av Ultiva
  • Liker 40
Skrevet

Enig med @Ultiva for å si det mildt. Privat aner jeg ingenting om Caroline, forholder meg til det som kommer frem på sosiale medier. Utfra alt som ligger der ute om dem og skrevet av dem, er de så vanvittig langt bort fra et forbilde som noen kan være. Da skal en legge enormt mye godvilje til, se mellom fingrene på ting, og ellers gi en blanke i det meste hvis en synes hun er et positivt forbilde, Unnskyld meg...

• Liker 20
Skrevet
12 minutter siden, Stjernekikkeren skrev:

Enig med @Ultiva for å si det mildt. Privat aner jeg ingenting om Caroline, forholder meg til det som kommer frem på sosiale medier. Utfra alt som ligger der ute om dem og skrevet av dem, er de så vanvittig langt bort fra et forbilde som noen kan være. Da skal en legge enormt mye godvilje til, se mellom fingrene på ting, og ellers gi en blanke i det meste hvis en synes hun er et positivt forbilde, Unnskyld meg...

Noen som faktisk photoshopper seg fra tynn til oppsiktsvekkende tynn kan aldri bli et forbilde i min bok. Hun vet, og visste den gang, hvor mange unge jenter som så opp til henne, og særlig kroppen hennes. Helt forkastelig. 

Skrevet
2 minutter siden, Gillians skrev:

Noen som faktisk photoshopper seg fra tynn til oppsiktsvekkende tynn kan aldri bli et forbilde i min bok. Hun vet, og visste den gang, hvor mange unge jenter som så opp til henne, og særlig kroppen hennes. Helt forkastelig. 

De siste årene har det blitt økt oppmerksomhet på dette med photoshop i blader og magasiner, det var jo store oppslag og videor som viste hvordan kvinner ble redigert og endret på, for å vise usikre unge jenter at slike idealer er uoppnåelige fordi de menneskene er ikke ekte. Synes det er merkelig at bloggere som CBE med supermye makt velger fortsatt å fremstille seg som de perfekte magasinforsidene selv etter at det har blitt avslørt som juks. 

• Liker 11
Skrevet
6 timer siden, ModestyBlaise skrev:

CBE er i mine øyne IKKE et godt forbildet. Jeg krysser det jeg har av fingre og tær for at bloggen er borte fra media før mine jenter begynner å lese den. Jeg vil ikke at de skal tro de trenger å redigere seg selv tynnere uansett hvor mye de skulle veie, jeg vil heller ikke at de får en mann som går til angrep på andre med kuler og krutt fordi de får beskjed om at de gjør en styrke øvelse feil. Jeg vil ikke at mine døttre skal tro de er ufeilbare eller at de skal være ureflekterte. 

Når CBE har fått barn har da ingen verdens ting med at hun er et godt forbildet å gjøre. At CBE derimot ser ut til å ta godt vare på de er en ting hun skal få all mulig ros for,samtidig er hun ikke er godt forbildet som mor når man ser hvor mange bilder det florerer av barna på nett. 

Hun har fått til en millionbedrift, all ære til henne for det, men jeg vill fremdeles ikke at mine barn skal den på enne som en rollemodell. Jeg vil ikke at mine døttre skal bli rike på å selge seg selv som reklameplakater, alt fra flaskevann til prevensjon. Eller selge barna sine for den del. Jeg vil helle ikke at barna min skal ha minimalt med moral og en ekstremt høy selvfølelse.

jeg vil barna mine skal være snille og gode, og få et lykkelig liv. Ha en jobb de trives med og fritid de elsker og personer de elsker rundt seg. Uavhengig om de får barn eller når se får de og uavhengig om de står oppstilt på kjøkkenet foran kamera og lager mat i rosa sløyfer og forkle. 

• Liker 35
Skrevet
9 timer siden, Anna Nas skrev:

Det er jo utrolig frekt hvis Dale nærmest lurte henne til å stille opp gratis i sin tross alt kommersielle kampanje.

Jeg antar at CBE og evt andre bloggere som ble brukt som gratismodeller vurderer å sende faktura for jobben dersom de er lurt til å delta på feil premisser. Hvis målet med gratisjobben er å støtte Rosa sløyfe-aksjonen og ingenting annet, kan de jo heller donere hele inntekten fra fotoopptaket til Brystkreftforeningen enn å spare Dale for markedsføringsutgifter. 

Okke som er det skikkelig dårlig reklame for Dale at dette kommer ut på en av Norges mest leste blogger, trolig med store deler av strikkemålgruppen som lesere.

Edit: Kopierer for ordens skyld inn noe tilsvarende som jeg har skrevet i et innlegg nedenfor: Jeg tar et stort forbehold om at Dale muligens bare har et overskuddpå/tjener 5 kroner pr solgte garnnøste og gir hele sin fortjeneste til Rosa sløyfe-aksjonen. Dale ville i så fall fått utrolig mye goodwill hvis de informerte forbrukerne om at hele fortjenesten gikk til Rosa Sløyfe, og CBE.no burde formidle dette til leserne sine og hjelpe Dale med å få tingene riktig. Ikke fordi hun har gjort eller skrevet noe feil, men at ting kan misforstås.

Dersom Dale kun tjener 5 kr pr solgte garnnøste og markedsavdelingen deres velger å promotere det med "5 kr for hvert solggte nøste går til rosa sløyfe" istedenfor "hele overskuddet av salg av garnnøstene går til rosa sløyfe", er de fullstendig inkompetente. Det gir SÅ mye mer goodwill med alt overskuddet en et par kroner. Bloggerne har tjent på dette også, om ikke penger så goodwill blant sine lesere og et narrativ som tilsynelatende viser generøse bloggere som bryr seg om mer en hår og neglelakk. Blogginnhold blir det også, som genererer klikk og inntekter. 

• Liker 16
Skrevet
3 minutter siden, Fotballfluen skrev:

Dersom Dale kun tjener 5 kr pr solgte garnnøste og markedsavdelingen deres velger å promotere det med "5 kr for hvert solggte nøste går til rosa sløyfe" istedenfor "hele overskuddet av salg av garnnøstene går til rosa sløyfe", er de fullstendig inkompetente. Det gir SÅ mye mer goodwill med alt overskuddet en et par kroner. Bloggerne har tjent på dette også, om ikke penger så goodwill blant sine lesere og et narrativ som tilsynelatende viser generøse bloggere som bryr seg om mer en hår og neglelakk. Blogginnhold blir det også, som genererer klikk og inntekter. 

Ja, det er rart hvor tett til brystet de bedriftene holder pengene sine når det er snakk om et så utrolig viktig formål. 

• Liker 7
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...