Gå til innhold

Caroline Berg Eriksen

Ultiva

Anbefalte innlegg

om folk mener det de nå har gjort ikke er lovlig så må jo de varsle FO,slik at firma får høre hva som er rett. Regner med at FO ser alvorlig på disse feilene de gjør?

Endret av Bond
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, Veggivegg skrev:

om folk mener det de nå har gjort ikke er lovlig så må jo de varsle FO,slik at firma får høre hva som er rett. Regner med at FO ser alvorlig på disse feilene de gjør?

Forbrukerombud Gry Nergård uttaler:

"Vi har jobbet mye med toppbloggerne innenfor det vi kan kalle livsstil og mote, og det virker nå som om alle har fått med seg prinsippet om at de skal merke. Så burde vi kunne jobbet enda mer med hvor godt de merker, men det har vi måtte sluppet litt tak i, sier Nergård. "

"Vi må slippe litt tak i bloggerne i 2016, fordi vi har måttet gå nærmere etter de tradisjonelle mediene i stedet – som har hatt enda større problemer med å forholde seg til lovverket. "

Vi har i utgangspunktet ikke sanksjonsmuligheter, men vi vil vurdere å skrive brev til dem det gjelder, vise til lovverket og få i gang en diskusjon om hvordan man kan merke dette bedre. På samme måte som vi har gjort det overfor bloggerne, sier Nergård. I ytterste konsekvens kan en slik prosess føre til bøter, men da er det i så fall en omfattende prosess og saken må bringes inn for det såkalte Markedsrådet.

http://www.medier24.com/nyheter/na-er-mediene-et-storre-problem-enn-bloggerne-jeg-tror-de-glemmer-at-de-driver-med-reklame/

Jeg syns forøvrig det er svært bekymringsverdig at det blir stadig mer slett journalistikk også i tradisjonelle medier. Mange tradisjonelle medier har nylig startet opp med innholdsmarkedsføring, og forbrukerombud Nergård unnskylder dem med at de nok "glemmer at de driver med reklame". Å unnskylde dette er svært betenkelig, og man kan jo undre over hva man faktisk kan våge å tro på av mediene i fremtiden. Er det rett og slett toppbloggere som cbe.no som har en så katastrofal påvirkning på landets tradisjonelle medier? Denne problemstillingen gir en økt dimensjon av viktigheten av å holde toppbloggere som cbe.no ansvarlige for sin ofte tvilsomme og unnvikende omgang med markedsføringsloven.

Edit: beklager for merkelige skriftstørrelser og uthevinger. Jeg får rett og slett ikke den øverste verktøylinjen til å fungere som jeg vil.

Endret av Bond
sitat endret
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du hadde ikke flere synspunkter ang. FO etter at Ultiva tok seg tid til å skrive et langt og grundig svar til kommentaren din om dem, @Veggivegg? :) 

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evans

Regler er regler. De skal følges, hvis man ikke ønsker å være en lovbryter da. Det er selvsagt en del folk som vil det, når de vet at de tjener godt på å bryte loven og sjangens for sanksjoner er minimale pga ressursene til de som prøver å føre tilsyn. At enkelte ønsker å bryte loven, og gjør det med viten og vilje, og ikke blir tatt, gjør det ikke dermed greit. 

Endret av Bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Llise skrev:
8 timer siden, Aricia skrev:

Så du hadde ikke flere synspunkter ang. FO etter at Ultiva tok seg tid til å skrive et langt og grundig svar til kommentaren din om dem, @Veggivegg? :) 

Skjønner at Fo ikke har tid til å følge med  hele tiden på hva bloggere legger ut hver dag for å finne feil og mangler.

Men om de skal vite når det blir gjort feil fra bloggere så må jo vi som forbrukere varsle de. Slik at de ser dette og kan eventuelt sende varsel og bøter.

Regner ikke med at de har en ansatt som følger alle bloggere. Er det noen annen måte FO kan få beskjed?

Endret av Bond
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Evans skrev:

Regler er regler. De skal følges, hvis man ikke ønsker å være en lovbryter da. Det er selvsagt en del folk som vil det, når de vet at de tjener godt på å bryte loven og sjangens for sanksjoner er minimale pga ressursene til de som prøver å føre tilsyn. At enkelte ønsker å bryte loven, og gjør det med viten og vilje, og ikke blir tatt, gjør det ikke dermed greit. 

Men da må Fo varsles.. Gjør du det? Nytter ikke at folk sitter å skriver innlegg på innlegg om feil regler om ikke de som skal håndheve loven får beskjed og kan gi bøter

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er fler her inne som har varslet fo. Da før de ofte beskjed om at de må har fritidsproblemer som har tid til å drive med slik, men de gjør det likevel. 

Jeg synes det bilinnlegget er så innlysende at jeg  er helt sikker på at de har skrevet det for å få en reaksjon her i denne tråden. De ønsker nok at folk hyle opp over både at miljøengasjementet var påtatt og manglende merking.mde synes nok det er gøy, og så samler de på bevis om både hvor smålige vi er her inne og hvordan vi må kritisere alt de gjør. 

De har fått låne en bil til 1,5 mill. Klart slik skal merkes. Selv om bilen er lånt ut til ham og ikke henne. poenget er st den vises frem i innlegget. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evans
16 minutter siden, Veggivegg skrev:

Men da må Fo varsles.. Gjør du det? Nytter ikke at folk sitter å skriver innlegg på innlegg om feil regler om ikke de som skal håndheve loven får beskjed og kan gi bøter

Jeg har gjort det mange ganger ja. FO har ikke ressurser til å følge opp dette skikkelig og nå skal de også la det ligge litt fordi de må fokusere på andre områder og ikke har mulighet til å fokusere på begge. 

Når det er sagt burde det hverken være nødvendig at vi varsler og at FO følger bloggerne nøye. For bloggerne kjenner reglene godt, og de har mulgihet til å få ekstra veiledning om det skulle være noe de lurer på. De vet også hvorfor det er regler på dette området. 

Bloggerne bør selv sørge for å følge de reglene de er forpliktet til å følge. Folk må følge reglene også i de tilfelle de vet at de aller, aller mest sannsynlig ikke vil bli tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Evans skrev:

Jeg har gjort det mange ganger ja. FO har ikke ressurser til å følge opp dette skikkelig og nå skal de også la det ligge litt fordi de må fokusere på andre områder og ikke har mulighet til å fokusere på begge. 

Når det er sagt burde det hverken være nødvendig at vi varsler og at FO følger bloggerne nøye. For bloggerne kjenner reglene godt, og de har mulgihet til å få ekstra veiledning om det skulle være noe de lurer på. De vet også hvorfor det er regler på dette området. 

Bloggerne bør selv sørge for å følge de reglene de er forpliktet til å følge. Folk må følge reglene også i de tilfelle de vet at de aller, aller mest sannsynlig ikke vil bli tatt. 

Men det er jo tydelig at bloggere gir f i dette,siden de gjør samme feil gang på gang. Å sist bloggere fikk brev fra fo,så var det jo de som får mest klager her inne,som fik ros av fo

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nå er pulken i dagens innlegg, som også fungerer som sykkelvogn, sponset allikevel - til tross for benektelse av dette i eget kommentarfelt i et innlegg i fjor sommer, der nettopp denne ble brukt på sykkeltur 🙈🙊

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Veggivegg skrev:

Men det er jo tydelig at bloggere gir f i dette,siden de gjør samme feil gang på gang. Å sist bloggere fikk brev fra fo,så var det jo de som får mest klager her inne,som fik ros av fo

Skulle bare mangle. Tilsynet var meldt på forhånd, og var omtalt her flere ganger. Cbe.no fikk det med seg, og skjerpet seg. 

Tilføyelse:  Kan du forresten dokumentere påstanden din om at cbe.no fikk ros av FO? 

Endret av Asti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, studenten2014 skrev:

Og nå er pulken i dagens innlegg, som også fungerer som sykkelvogn, sponset allikevel - til tross for benektelse av dette i eget kommentarfelt i et innlegg i fjor sommer, der nettopp denne ble brukt på sykkeltur 🙈🙊

Er det mulig å ta en screenshot av den kommentaren eller det innlegget fra i fjor sommer som sier at den pulken ikke er sponset? Bare sånn at det ikke blir redigert i etterkant siden det har blitt nevnt her på KG (vi alle vet jo at de følger nøye med her inne om hva som blir skrevet).

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Sjenertjente skrev:

Er det mulig å ta en screenshot av den kommentaren eller det innlegget fra i fjor sommer som sier at den pulken ikke er sponset? Bare sånn at det ikke blir redigert i etterkant siden det har blitt nevnt her på KG (vi alle vet jo at de følger nøye med her inne om hva som blir skrevet).

http://0o2471.net/64422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest CecilieX
27 minutter siden, Asti skrev:

Høhøhø. 

Jeg bare elsker KG noen ganger. 

Edit: jeg måtte inn og sjekke, og for meg ser det ikke ut til at det er samme pulk/sykkelvogn. Jeg vet ikke om man endrer trekk etter bruksområde, men stofftrekkene er i alle fall veldig forskjellig.

Endret av CecilieX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
16 minutter siden, loffen skrev:

Er det bare jeg som synes at den pulken og sykkelvogna ikke ser ut som samme vogn?

Godt observert. Enig, det ser ikke ut som samme vogn. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Ultiva skrev:

Bloggmedeier Lars Kristian Eriksen har da informert om at de aldri gir gratis omtale på bloggen (klarer dog ikke å gjenfinne denne uttalelsen, noen andre her som kan/vet?). Så dette skulle absolutt ha vært merket.

Forbrukerombudets håndheving av markedsføringsloven er dessverre både sporadisk og halvhjertet, så jeg ser definitivt logikken til cbe.no. Når det ikke finnes represalier så er det jo tross alt bare å ture frem som man selv ønsker.

Men Forbrukerombudets retningslinjer for hvordan man skal merke i en godt etablert blogg er ekstremt tydelige og enkle å finne ved et par sekunders googlesøk:

http://www.forbrukerombudet.no/2011/04/forbrukerombudets-veiledning-om-markedsfoeringsloven-til-bloggere

Sitat 1: "Markedsføringsloven gjelder når du får betalt for å skrive om et produkt eller en tjeneste eller når du får tilsendt varer mot en forventning om å skrive om dem."

Sitat 2: "Bloggere som har bloggen som en inntektsgivende fulltids – eller deltidsjobb, og som kanskje i tillegg på grunn av dette er registrert i Foretaksregisteret som enkeltmannsforetak, vil helt klart måtte følge reglene i markedsføringsloven. Dersom du er i tvil om du er pliktig til å opplyse om bakgrunnen for at du omtaler et produkt eller en tjeneste på bloggen, er det best å være på den sikre siden ved alltid å opplyse om hva som er bakgrunnen for at du skriver blogginnlegget. Dette vil også styrke tillitsforholdet mellom deg og bloggleserne."

Toppbloggere må dermed tjene stort på feilmerkede/umerkede innlegg siden dette skjer så ofte. Fascinerende hvordan toppbloggene ønsker å påberope seg troverdighet og respekt samtidig som de slurver og bevisst tilbakeholder relevant informasjon.

Edit: beklager for ulike skriftstørrelser, vet ikke hvordan jeg retter opp i det. 

Takk! Mener korrekt formulering er noe som dette: "Det er naivt å tro at Caroline omtaler noe gratis på bloggen..." Jeg vet hvor jeg finner uttalelsen, men sitter på mobil. Leter senere 😃

Endret av Bond
sitat endret
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...