Gå til innhold

Caroline Berg Eriksen


Ultiva

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, Aricia skrev:

Mht media tror jeg hovedproblemet er (slik jeg har skrevet her før) at ingen redaksjoner betrakter blogger som en aktuell tematikk for seriøs journalistisk behandling. I den grad blogger omtales i media er det som kjendisstoff, feks i ukepressen, nettaviser og på God Kveld Norge o.l., der kriterier for hva som er en god sak og prinsipper for hvordan man vinkler og fronter jo er noen helt andre enn innenfor den seriøse journalistikken. Kjendisjournalistikken er like kommersiell og "horete" (sorry) som stoffet den dekker, og journalistene og intervjuobjektene deres ser ut til å leve i en tett symbiose der de genererer hverandres levebrød og klør hverandre på ryggen i et evigvarende lukket kretsløp. (Litt det samme som i sportsjournalistikken).

Denne tråden, slik den etter hvert har utviklet seg med en tiltagende bevisstgjøring, refleksjonsnivå og "profesjonalisering" skaper dermed litt hodebry rent genremessig for pressen. For når poengene herfra skal gjengis i en nettavis, så havner saken automatisk og med nødvendighet i kjendisseksjonen, og så forsvinner samtidig alt som heter nyanser og kritisk blikk. Da er det bare forenklede skandalevinklinger og -narrativer som gjelder.

 

Jeg er enig med deg, men jeg tror at denne bevisstgjøringen ikke bare skjer her på KG. Slik at når media begynner å forstå at bloggere har mediemakt, vil de etter hvert slutte med "mikrofonstativ-journalistikken" sin. Det er iallefall lov å håpe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det noen av sakene det siste året som har gitt dem uheldig medieomtale og ditto oppmerksomhet, som ikke er omtalt her først? Og er det noen av påstandene som er kommet opp i denne tråden som ikke har vært sanne?

 

Jeg skjønner jo at de ergrer seg over denne tråden. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Inocybe skrev:

Irriterer meg at bloggere (og andre) får fortelle historiene sine om nettroll og hets uimotsagt i mediene. Og når noen prøver å fortelle at alt ikke er så svart/hvitt så blir de umyndiggjort som misunnelige hatere :dry:

 

Det er mulig denne har vært lagt ut før (jeg lette litt, men så den ikke lagt ut her).

Det er ihvertfall noen journalister som nylig har skrevet det jeg har hørt flere journalister på privaten omtale han som, at Lars Kristian Eriksen selv er et nettroll:

http://www.kjendis.no/2015/12/26/kjendis/kjendiskaring_2015/karinger/karinger_2015/skandale/42395819/

 

De leser jo her, vet du, LKE :-)

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til å ha "sluttet med" å redigere seg selv tynnere så CBE kan dra hets-kortet med påstander om anoreksia, syns jeg det fremvises en svært spesiell gravitasjon i julegardinene som jeg selv gjerne skulle følt effekten av på mine egne muskuløse armer. Eventuelt er det på tide med nye briller.

Edit: lenken går til bilde opplastet på wp-server, ikke selve bloggen.

Endret av Cornucopia
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg la merke til en kommentar vedr. feil ved borddekkingen i dette innlegget - http://carolinebergeriksen.no/2015/12/31/godt-nyttar-3/, og lurte på om CBE klarte å ta til seg konstruktiv kritikk. Ser isteden ut som de lar leserne ta seg av jobben med å angripe den stakkaren som la igjen denne kommentaren:

Siden menyen var:

  • Forrett: Røykalaks
  • Hovedrett: Kalkun
  • Dessert: Ostekake

Så var det altså ikke noen salat som ble servert. Dvs. annemarie har her rett i at som hovedregel skal dessert-bestikket plasseres over tallerkenen. Hvorfor lar de svar som angriper annemarie slippe gjennom? Når de akkurat har uttalt at de ikke ønsker "søppelkommentarer" på bloggen. Eller er det slik at det ikke gjelder hvis "søppelkommentarene" "tar folk" som påpeker (med rette) en feil hos dem?

Dette eksempelet viser for min del tydelig at de ikke klarer å ta innover seg konstruktiv kritikk. Jeg tror at de i sin lille "boble" tror at alt de gjør er rett. Mistet "bakkekontakten" kanskje?

Endret av Asti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Keikolina skrev:

skjermbilde?

Lenken i innlegget går direkte til server-bildet, ikke bloggen.  Skjermbilde fra nettbrett som jeg sitter på nå gir for dårlig oppløsning. Jeg kan alltids lage et skjermbilde senere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morhjertegod
7 minutter siden, Asti skrev:

Jeg la merke til en kommentar vedr. feil ved borddekkingen i dette innlegget - http://carolinebergeriksen.no/2015/12/31/godt-nyttar-3/, og lurte på om CBE klarte å ta til seg konstruktiv kritikk. Ser isteden ut som de lar leserne ta seg av jobben med å angripe den stakkaren som la igjen denne kommentaren:

Siden menyen var:

  • Forrett: Røykalaks
  • Hovedrett: Kalkun
  • Dessert: Ostekake

Det var altså ikke noen salat som ble servert, så da har annemarie rett i at som hovedregel skal dessert-bestikket plasseres over tallerkenen. Hvorfor lar de svar som angriper annemarie slippe gjennom, når de akkurat har uttalt at de ikke ønsker "søppelkommentarer" på bloggen. Eller er det slik at det ikke gjelder hvis "søppelkommentarene" "tar folk" som påpeker (med rette) en feil hos dem?

Dette eksempelet viser for min del tydelig at de ikke klarer å ta innover seg konstruktiv kritikk. Jeg tror at de i sin lille "boble" tror at alt de gjør er rett. Mistet "bakkekontakten" kanskje?

Mener du virkelig at en kommentar om hvor dessert bestikket skal ligge er " konstruktiv kritikk" Tviler på personen som la igjen en slik kommetar er veldig opptatt av borddekking, men mer opptatt av å finne feil. Slik kritikk er jo bare tull og bagateller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keikolina
10 minutter siden, Cornucopia skrev:

Lenken i innlegget går direkte til server-bildet, ikke bloggen.  Skjermbilde fra nettbrett som jeg sitter på nå gir for dårlig oppløsning. Jeg kan alltids lage et skjermbilde senere?

okey,takk. visste ikke det.

Greit å  lagre    før      vaktbikkja bytter det      ut

Endret av Keikolina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er temmelig sikker på at det er photoshoppa. Det er fargesmitte fra gardinet til overarmen på et punkt og svikt i armens kontur akkurat der. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, morhjertegod skrev:

Mener du virkelig at en kommentar om hvor dessert bestikket skal ligge er " konstruktiv kritikk" Tviler på personen som la igjen en slik kommetar er veldig opptatt av borddekking, men mer opptatt av å finne feil. Slik kritikk er jo bare tull og bagateller!

Ja, det mener jeg faktisk. De som legger igjen slike kommentarer er ofte opptatt av borddekking. Selv jeg reagerte på at de dekket på feil. 

Hvordan vet du hva denne personen mente og var opptatt av? Er du forutinntatt som tillegger denne personen meninger/holdninger hun ikke nødvendigvis har?

Hvis man opplever dette som usaklig kritikk, da mener jeg man er hårsår. Svar til dette (som de bevisst slapp gjennom) var derimot "søppelkommentar".  

Endret av Asti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Keikolina skrev:

okey,takk. visste ikke det

Jeg kunne ha opplyst om det, men det går så tregt med brettet mitt og tenkte ikke på det. Oppdaterer det nå, jeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, MamaQuilla skrev:

Nettopp. Poenget her er at de lar leserne angripe de som kommer med annet enn tilbeding og ros.

Nå kan det jo tenkes at 'annemarie' er servitør eller lignende og kommenterer fordi det er hennes fagområde. Kanskje kritikken ikke var så nødvendig, men den var verken stygg eller usaklig. Innlegget handler om borddekning. Hvorfor er det feil å kommentere temaet for innlegget? Hvorfor kan ikke CBE svare selv? Hun kunne ha replisert med at hun valgte å dekke det på den måten, at hun ikke er så opptatt av borddekningsregler i privat selskap, hva som helst egentlig. Å la lesere angripe den som kommenterte er bare nedrig.

:smilyblomst:

Og så etterlyser jeg at når de vil sile ut "søppelkommentarer", at de også gjør det i slike tilfeller vist til over.

Endret av Asti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Cornucopia skrev:

Til å ha "sluttet med" å redigere seg selv tynnere så CBE kan dra hets-kortet med påstander om anoreksia, syns jeg det fremvises en svært spesiell gravitasjon i julegardinene som jeg selv gjerne skulle følt effekten av på mine egne muskuløse armer. Eventuelt er det på tide med nye briller.

Edit: lenken går til bilde opplastet på wp-server, ikke selve bloggen.

 

I tillegg til overarmen, så kan det se ut som om de kanskje har brusha litt over "armhuleunderlivet" hennes, jf. dette bildet: http://imgur.com/gMaTCGv

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Trosten skrev:

Jeg er temmelig sikker på at det er photoshoppa. Det er fargesmitte fra gardinet til overarmen på et punkt og svikt i armens kontur akkurat der. 

Ballongen er med også. Ser man på linjen fra ballong-gardin-arm, ser jeg en kurve.

Jeg skjønner bare ikke hvorfor det er så viktig å redigere en allerede slank arm slankere. Eller kropp for den saks skyld. Det gir i alle fall meg indikasjoner på at selvbildet ikke er helt som det skal være iforhold til perfeksjonismekravet hun setter til seg selv, og til tross for alle komplimenter. Men de har jo "sluttet å redigere kropp og ansikt", så da ser jeg nok helt feil.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

37 minutter siden, morhjertegod skrev:

Mener du virkelig at en kommentar om hvor dessert bestikket skal ligge er " konstruktiv kritikk" Tviler på personen som la igjen en slik kommetar er veldig opptatt av borddekking, men mer opptatt av å finne feil. Slik kritikk er jo bare tull og bagateller!

Men hvorfor blir det oppfattet som kritikk? Hun påpeker hva som er korrekt. Hvorfor er det kritikk? Er det ikke bare en saksopplysning, og som en lenger opp kommeterte så går den jo spesifikt på tema for innlegget, så den er ikke akkurat usaklig. 

jeg la merke til det samme selv da jeg så det innlegget, men tenkte at her er det best å holde kjeft, og det fikk jeg jo rett i ser jeg nå. Hva er det med folk som ikke tåler slike bagatellmessige korrigeringer?

Endret av Amafalathiel
  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bergensia

Det er jo ikke slik at CBE er Toppen Bech her heller.

Hva er galt med å si at hun har blingset med plasseringen, fanskaren er pinlig hårsåre;

"Caroline tar aldri feil, hører du? Aldri! ALDRI! Sjalu eller?"

Endret av Bergensia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Cornucopia skrev:

Ballongen er med også. Ser man på linjen fra ballong-gardin-arm, ser jeg en kurve.

Jeg skjønner bare ikke hvorfor det er så viktig å redigere en allerede slank arm slankere. Eller kropp for den saks skyld. Det gir i alle fall meg indikasjoner på at selvbildet ikke er helt som det skal være iforhold til perfeksjonismekravet hun setter til seg selv, og til tross for alle komplimenter. Men de har jo "sluttet å redigere kropp og ansikt", så da ser jeg nok helt feil.

Mannen min, som jobber med bilderedigering, kastet et kjapt blikk på dette bildet, og mener det er redigert. 

Men han mener jo at 4-dager-etter-fødsel-bildet og andre gravidebilder som absolutt ikke er redigerte (disse: http://www.tv2.no/a/4155884) også er fikset på, så han ser nok feil han og.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Amafalathiel skrev:

Men hvorfor blir det oppfattet som kritikk? Hun påpeker hva som er korrekt. Hvorfor er det kritikk? Er det ikke bare en saksopplysning, og som en lenger opp kommeterte så går den jo spesifikt på tema for innlegget, så den er ikke akkurat usaklig. 

jeg la merke til det samme selv da jeg så det innlegget, men tenkte at her er det best å holde kjeft, og det fikk jeg jo rett i ser jeg nå. Hva er det med folk som ikke tåler slike bagatellmessige korrigeringer?

Ja, hun legger jo stadig mer vekt på pynting, dekorasjon og interiør, og tjener penger på å komme med disse tipsene. Da er det helt på sin plass at opplagte feil og mangler ved produktet blir påpekt. Det er saklig kritikk, stakkars "annemarie" som blir hundset av fansen for denne uskyldige og korrekte opplysningen.  

 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...