Gå til innhold

Caroline Berg Eriksen

Ultiva

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

11 timer siden, Newroz skrev:

Jeg henger ikke med på denne krus-reisen deres, må jeg innrømme. Jeg har forstått at de startet etter de hadde vært i Disneyland, men er det over nå? Slik at Miami ikke er en del av denne turen? 

For min del hadde det vært fint med et start innlegg på bloggen med informasjon om selskapet de reiser med, hvor turen går og ulike stopp på veien. Da ville det vært lettere for meg som leser både å fulgt med underveis, men også å vurdert om dette ville kunne være noe for meg. Det er også noe som enkelt kan lages ferdig før man drar. 

På bloggen er det nå to innlegg om denne turen: Ett om at de er på show på båten, og ett om at de har gått i land ett sted. 

Det første innlegget om at de er på show kommer litt brått på: for meg som ikke følger med på ALT, så blir det litt voldsomt overgang fra Disneyland til plutselig show på en båt, uten at jeg har fått med meg noe overgang fra det ene til det andre. 

Det andre innlegget handler om at de går i land på Jamaica og Cayman Island, men har de ikke gått i land andre steder? 

Jeg forstår at det sikkert kommer flere innlegg når de er hjemme igjen, men som leser syns jeg det blir litt forvirrende og syns det kunne vært planlagt bedre så jeg kunne hengt med i svingene her :P 

Ja i slikt startinnlegg hadde nok hjulpet veldig på det rotete inntrykket jeg som leser fikk av cruisereklameturen. Et innlegg med reiseruten og litt om stedene og kanskje et kart. Regner ikke med at alle CBEs lesere er lommekjent i Karibien. Litt om båtene og hva man kan forvente. Alt jeg for eksempel vet om båtene nå er at det var balkong og at man må bestille plass på showene i veldig god tid. Det siste ble vel nevnt 3-4 (?) ganger så går ut i fra det er noe som CBE virkelig mener er esssensiell info til leserne. Alt i alt virker det bare stress hele opplegget. 

Et slikt reiseruteinnlegg kunne enkelt ha vært forberedt hjemmefra og postet mens familien løp fra attraksjon til attraksjon i Florida. Det hadde gitt cruise-biten litt mer følelse av planlegging og professjonalitet. For det siste er nesten fraværende så langt dessverre. 

Det jeg la mest merke til med denne cruisereklamen er hvor utrolig lite en annonsør får ut av å reklamere hos CBE.no. Det har ikke noe med å lese med negative briller eller lignende. Jeg bare ser det CBE formidler og ut over det ene showet og noen av attraksjonene i land har hun ikke formidlet mye glede eller entusiasme over cruiset. Det er ikke det at CBE ikke kan formidle positivitet og glede. Det kan hun så absolutt og senest viste hun det da de besøkte Disney med mer. Der klarte hun fint å formidle ektefølt entusiasme. Så hvorfor klarer en slik proff blogger med mange års erfaring ikke å få til samme positivitet ved et betalt oppdrag? Hvorfor er de ikke-sponsede Disney-dagene så mye bedre dokumentert med masse positivitet og moro mens det betalte cruiset er mest blaaa? Jeg regner ikke med det er det annonsøren betalte for. 

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt at NCL ville bruke henne som annonsør. Hun skrev jo tydelig at cruiseferie ikke var noe for dem da de var på cruise sist. 

Kristina Andersen derimot har blogget fra cruise og virker som hun elsker det. Tar masse bilder av båten og ting man kan gjøre både på den og utfluktene og skriver fyldige rapporter fra alle stoppestedene. (I allefall gjorde hun det da hun var i Middelhavet for noen år siden.)

DET må vel være mye bedre reklame!?

Men hun har vel mindre nedslagsfelt/fanskare....

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også må jeg si jeg syns det er så kjipt når Instagram bare er bilder fra bloggen. (Det gjelder sikkert ikke bare CBE.) Før var Instagram «øyeblikksbilder», gjerne tatt med mobil... nå er det redigerte kamerabilder som også ligger på blogg. *gjesp*

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bloggere bruker Instagram på den måten, dvs som reklame for nye blogginnlegg. Enig i at det er veldig irriterende. (Enda verre er de som resirkulerer et begrenset antall bilder om og om igjen i feeden sin, gjerne fra år tilbake, mens de later som ingenting. Hva er vitsen??)

Ellers: Annonsører bør virkelig kvalitetssikre valgene av innholdsmarkedsførere bedre. Hvis jobben CBE.no har gjort for cruiseselskapet faktisk er innenfor det de har avtalt på forhånd/kontraktsfestet bør annonsøren gå i seg selv, og stramme opp rutiner for både utvalgskriterier og evaluering av bruk av bloggere til markedsføring.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I forkant av denne turen så hadde jeg forventet at hun ikke blogget noe særlig om første del av turen fra Disney world men mere blogging fra selve cruiset siden hun presiserte at første del var ferie og betalt fra egen lomme, mens andre del var cruise, sponset jobb.

Så de fine og fyldige innleggene fra alle parkene overrasket meg litt. Sånn som det er til nå så fikk jeg mere lyst til å dra til Disney world enn på cruise. Ingenting av det hun til nå har reklamert for ang selve cruiset tiltaler meg og jeg ville ikke vurdert cruise med norwegian cruiseline i det hele tatt.

Men igjen, hun er fortsatt på tur så jeg gir henne fortsatt en sjanse. 

(Ikke det at cruise er noe jeg vurderer, var på et betalt cruise for noen år siden og det er ikke en ferieform jeg vil gjøre opp igjen. Alt for mye mennesker overalt, og på sea-day så var det sild-i-tønne-situasjon ved bassengene og mye kø. Vi reiste også med NCL) 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva kan man gjøre på på båten egentlig? Jeg vet hvor mange resturanter det er der, at det finnes noe barnegreier og at man må være veeeeldig tidlig ute om man vil ha god plass på show. Og that's it. 

Hva gjør man fra morgen til kveld med to små barn? Henger man bare rundt bassenget? Er det kino, lekeland, formingsaktiviteter? 

Hun pleier å være veldig god på reklamebiten (bortsett fra merking), men dette var skuffende. Jeg føler virkelig ikke at hun formidler det positive ved å dra på cruice. Virkelig ikke!

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mrs O'Donell skrev:

Men hva kan man gjøre på på båten egentlig? Jeg vet hvor mange resturanter det er der, at det finnes noe barnegreier og at man må være veeeeldig tidlig ute om man vil ha god plass på show. Og that's it. 

Hva gjør man fra morgen til kveld med to små barn? Henger man bare rundt bassenget? Er det kino, lekeland, formingsaktiviteter? 

Hun pleier å være veldig god på reklamebiten (bortsett fra merking), men dette var skuffende. Jeg føler virkelig ikke at hun formidler det positive ved å dra på cruice. Virkelig ikke!

jeg sitter igjen med inntrykk av at de befinner seg på en båt for å befinne seg på en båt. Når de er ombord i båten spiser de is og henger ved bassenget antar jeg (men det er mest fordi de ikke har skrevet noe om det som du sier). Og når der i land så henger de og ved bassenget.

Jeg finner det egentlig ganske oppsiktsvekkende at unge folk er så lite opplyste om miljø og bærekraft at de har samvittighet til å fly til den andre siden av verden + reiser med cruiseskip, bare for å bade og posere i bikini.

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har nok garantert planlagt mange reklameinnlegg fra båten når de kommer hjem. Hun har gjort det sånn før også noen ganger, for eksempel da de var i Paris på noe greier. Problemet er vel at folk vil lese om det i real time. Å lese om den cruiseturen innimellom alt annet svada de neste 3 ukene er jo kjempe kjedelig.....

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Mrs O'Donell skrev:

Det finnes mye å gjøre på båtene :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Orly skrev:

Det finnes mye å gjøre på båtene :)

Helt sikkert. Men hvorfor får man ikke se det i alle disse reklameinnleggene? 

Jeg savner å bli overbevist om at det svarer seg å fly halve jorden rundt og betale en formue for å dra på cruise i Karibien. Det hun har vist fra båten så langt får man enkelt på et all Inclusive hotell på Mallorca liksom. 

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Mrs O'Donell skrev:

Helt sikkert. Men hvorfor får man ikke se det i alle disse reklameinnleggene? 

Jeg savner å bli overbevist om at det svarer seg å fly halve jorden rundt og betale en formue for å dra på cruise i Karibien. Det hun har vist fra båten så langt får man enkelt på et all Inclusive hotell på Mallorca liksom. 

Enig i det, jeg savner også det for det er mye å finne på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Angående cruiset og god/dårlig reklame.

For Trasures er bloggen en ren reklamekanal, men den frontes av CBE som prøver hardt å fremstå som "venninna" til leserne. Som venninne er det viktig å fremstå ekte og naturlig, med både hjertesukk og deling av private familieøyeblikk, men som reklamekanal må bloggen være proff til fingerspissene, og levere det reklamekjøperen forventer. Dermed har CBE malt seg så langt inn i et hjørne at jeg tviler sterkt på om hun noen gang klarer å kommer seg ut derfra. Også fordi vi faktisk tar imot råd og tips fra sanne venninner, mens vi har en naturlig skepsis til alt som smaker reklame. Den balansegangen er umulig, og derfor vingler bloggeren fra ståsted til ståsted, uten helt å lande på den ene eller andre siden.

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Amawhatsnot skrev:

Angående cruiset og god/dårlig reklame.

For Trasures er bloggen en ren reklamekanal, men den frontes av CBE som prøver hardt å fremstå som "venninna" til leserne. Som venninne er det viktig å fremstå ekte og naturlig, med både hjertesukk og deling av private familieøyeblikk, men som reklamekanal må bloggen være proff til fingerspissene, og levere det reklamekjøperen forventer. Dermed har CBE malt seg så langt inn i et hjørne at jeg tviler sterkt på om hun noen gang klarer å kommer seg ut derfra. Også fordi vi faktisk tar imot råd og tips fra sanne venninner, mens vi har en naturlig skepsis til alt som smaker reklame. Den balansegangen er umulig, og derfor vingler bloggeren fra ståsted til ståsted, uten helt å lande på den ene eller andre siden.

Jeg er enig i det du skriver her. Jeg har i perioder fulgt andre skandinaviske bloggere, som fremstår mye mere troverdige enn cbe.no, blant annet fordi de fra starten har vært mer selektive i hva de har reklamert for, helt bevisst har pekt på hva de synes er negativt ved produkter de har testet etter initiativ fra produsenten, og fordi sponsede innlegg/reklameinnlegg har utgjort en mye lavere andel av innleggene enn de gjør hos cbe. Dermed har det vært i hvert fall litt mere troverdig hva de har anbefalt og uttalt om diverse produkter.

Men overgangen fra mere til mindre troverdig er glidende, og så snart det er sponsing, annonser og betalte innlegg på en blogg, så faller mediets troverdighet. Akkurat som i damebladene. De er fulle av annonser og reklamer. Ofte er de merket med dette, ofte utydelig merket, og jeg vet at det også forekommer content marketing i bladene, i form av at for eksempel et gardinfirma sponser en blogger med nye gardiner i hele huset, som hun reklamerer for på sin blogg, og at et blad så lager en reportasje om gardinene i bloggernes hjem. Reportasjen blir merket med annonse øverst i bladet, men f.eks. på Facebook popper det opp link til reportasjen, uten at det er lett å se at det er reklame. 

For meg blir det til at jeg stoler mindre og mindre på mediene når det gjelder anbefaling av produkter. Jeg synes det ville vært virkelig interessant med noe ordentlig forskning på denne content markedsføringen. Hvordan virker det, hvor «godt» virker det, hvordan påvirker det og hvem påvirker det mest? 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor må de publisere bilder av barna som kysser foreldre og hverandre på munnen? De må gjøre hva de vil for meg men bildene forsvinner aldri. Ugreit for barna når de blir eldre. Men de skulle vel bare sendes til mormor og morfar denne gangen, og. Evt snikfotografert.

• Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mye fokus på de små, der de filmes bakfra med beundrende kommentarer om fantastisk hår. Disse uskyldige små burde få ha sine ferieopplevelser i fred. Men cruise passer vel The Eriksens perfekt, endelig et sted hvor frua kan skinne i alle sine poseringer, antrekk og sminke. Litt merkelig med disse tærne som alltid er i veien, og ansiktsuttrykket er alltid like engasjerende......

• Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.10.2018 den 21.16, Emmy_H skrev:

Nei, de har ikke poeng i det hele tatt. Poenget er at de vet at de gjør kritikkverdige ting, men at de unskylder seg med at de ikke kan ta det på alvor siden de får kritikk hele tiden. Andre oppegående voksne folk endrer atferd når de gjør kritikkverdige ting, men CBE har altfor mange penger å tape på å gjøre det. De har gått i honningfellen, mens de samtidig sutrer når andre krever at de skal agere etter lover og regler. 

Det var ironi, neste gang skal jeg huske på ironiflagget 🙂 

Jeg mener de har et poeng, da denne tråden er et godt eksempel på det. Du mener de ikke har det, det betyr derimot ikke at det da er du som bestemmer at det ikke er et poeng... 🙄 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...