Nora Nordbo Skrevet 18. februar 2015 #9381 Del Skrevet 18. februar 2015 Beklager om dette begynner å bli litt panisk fra min side, men nå ble jeg så oppgitt - for nå gjorde hun jo det samme en gang til. I posten her http://mamsi.no/reklamemerking-en-demonstrasjon-i-uvilje/ har jeg oppsummert dagens facebooksamtale (screenshots) og det eneste hun var enig med meg i, var at de burde merke ved deling på facebook etc. Men, det har de ikke gjort nå på siste innlegg heller. Oppgitt!! Hvorfor klager du ikke til FO i stedet for å diskutere med Caroline? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Asti Skrevet 18. februar 2015 #9382 Del Skrevet 18. februar 2015 (endret) Endret 11. juni 2015 av Asti Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiniMjau Skrevet 18. februar 2015 #9383 Del Skrevet 18. februar 2015 Det er jo helt tydelig i veilederen at et innlegg med reklame/reklamelenke skal merkes øverst alltid. I tillegg skal selve reklamelenken merkes også. Står jo helt tydelig i punkt 5. Skjønner inne hva det er å misforstå. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamsi Skrevet 18. februar 2015 #9384 Del Skrevet 18. februar 2015 Hvorfor klager du ikke til FO i stedet for å diskutere med Caroline? Det er jo interessant å høre hva de tenker om dette selv. Jeg tror jeg hadde et slags håp om at de ville kunne gjøres oppmerksomme på det og dermed endre sin praksis, men det ser jo ikke ut til at de tar det inn i det hele tatt. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamsi Skrevet 18. februar 2015 #9385 Del Skrevet 18. februar 2015 (endret) Kjempe bra innlegg! Jeg stusset litt på at annonselinken kan navngis som "herfra". Tjener hun ikke penger både på klikk og kjøp? Og burde vi ikke få vite hvilken butikk produktet faktisk er fra før vi "gir dem penger"? Tusen takk for det, glad du likte det :-) Jeg vet ikke om hun tjener på klikkene, ofte er det vel kun salg etc. som fører til provisjon. Endret 18. februar 2015 av mamsi.no 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bloggleseren Skrevet 18. februar 2015 #9386 Del Skrevet 18. februar 2015 Nå har jeg lest veiledningen, og jeg er faktisk ikke enig med tolkningen deres her, jenter. Jeg leser veiledningen slik at rene reklameinnlegg samt andre innlegg som inneholder omtale av sponset produkt innimellom "hverdagspreik" (såkalt "delvise reklameinnlegg", for å bruke et ord), skal merkes med "reklame" øverst. Derimot skal andre innlegg, som ikke inneholder produktomtale men kun annonselenker (typisk antrekksposter), ikke merkes øverst. Slik leser jeg punkt 5.1 sammenholdt med 5.2. Slik jeg forstår FO, skal annonselenker merkes i nærheten av der de står for å varsle om dem, men det er ikke noe krav om at slike poster skal merkes øverst. Merkingen øverst gjelder kun innlegg som inneholder produktomtale, slik jeg forstår det. Formuleringen «Jeg er betalt av (selskap X) for å omtale produktet» gjelder jo ikke for annonselenker (der er hun ikke betalt for å omtale noe produkt). Det eksemplet passer på innlegg hvor deler av innlegget handler om hvor flink hun var til å trene i dag og satte ny rekord og nå skal det bli godt med en dusj før hun skal bake pepperkaker og se på Homeland, og deler av innlegget handler om det nye treningsutstyret fra Get Inspired. Så her er jeg faktisk helt på linje med CBE. Arrester meg gjerne dersom dere har sett eller mottatt privat andre uttalelser fra FO om dette, men jeg kan ikke lese ut av veiledningen til FO at innlegg som bare inneholder annonselenker skal merkes "reklame" øverst. Jeg tror de sikter til produktomtale med det de skriver der. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aryamili Skrevet 18. februar 2015 #9387 Del Skrevet 18. februar 2015 Har helt slutta å lese bloggen. Var ganske enkelt, bare å la være å trykke seg inn Tror det ble en vanesak for meg å gå inn på bloggen, nå som jeg ikke klikker meg inn har jeg helt glemt hele dama (frem til det skrives om henne på vg eller andre sladderblader, eller tråden på KG dukker opp i nytt innhold). For min del ble det for kjedelig, og etter greiene med redigeringen, samt de falske kommentarene (spesielt disse) og at løgnene bare fortsatte å komme, orket jeg ikke mer. Fikk helt avsmak og innså at den bloggen ikke har gitt meg noe på veldig, veldig lenge! Følger henne heller ikke på instagram, fordi det irriterer meg at hun ikke klarer å merke reklame slik det skal merkes. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamsi Skrevet 18. februar 2015 #9388 Del Skrevet 18. februar 2015 Nå har jeg lest veiledningen, og jeg er faktisk ikke enig med tolkningen deres her, jenter. Jeg leser veiledningen slik at rene reklameinnlegg samt andre innlegg som inneholder omtale av sponset produkt innimellom "hverdagspreik" (såkalt "delvise reklameinnlegg", for å bruke et ord), skal merkes med "reklame" øverst. Derimot skal andre innlegg, som ikke inneholder produktomtale men kun annonselenker (typisk antrekksposter), ikke merkes øverst. Slik leser jeg punkt 5.1 sammenholdt med 5.2. Slik jeg forstår FO, skal annonselenker merkes i nærheten av der de står for å varsle om dem, men det er ikke noe krav om at slike poster skal merkes øverst. Merkingen øverst gjelder kun innlegg som inneholder produktomtale, slik jeg forstår det. Formuleringen «Jeg er betalt av (selskap X) for å omtale produktet» gjelder jo ikke for annonselenker (der er hun ikke betalt for å omtale noe produkt). Det eksemplet passer på innlegg hvor deler av innlegget handler om hvor flink hun var til å trene i dag og satte ny rekord og nå skal det bli godt med en dusj før hun skal bake pepperkaker og se på Homeland, og deler av innlegget handler om det nye treningsutstyret fra Get Inspired. Så her er jeg faktisk helt på linje med CBE. Arrester meg gjerne dersom dere har sett eller mottatt privat andre uttalelser fra FO om dette, men jeg kan ikke lese ut av veiledningen til FO at innlegg som bare inneholder annonselenker skal merkes "reklame" øverst. Jeg tror de sikter til produktomtale med det de skriver der. Jeg skjønner ikke hvordan du kan tolke dette slik: 4.2 Blogg Blogginnlegg som inneholder reklame skal alltid merkes. Dette gjelder også der reklamen er sammenblandet med de delene av innlegget som ikke er reklame. Det er som regel lett å skjønne at bannerannonser på siden av bloggteksten er reklame. Produkter du har kjøpt selv, eller fått i gave fra for eksempel venner eller kjæresten, kan omtales uten å merkes som reklame så lenge du ikke lenker til produktet gjennom et annonsenettverk. Det er i de tilfellene der både du og annonsøren får en fordel av omtalen at innlegget skal merkes, for eksempel der du har fått en gratis jakke og du omtaler denne på bloggen din. Skriver du om produkter med bakgrunn i et av de tre eksemplene som er nevnt ovenfor, gjelder markedsføringsloven uansett hvordan omtalen av produktet kommer fram. Laster du for eksempel opp en video hvor du viser fram produkter du har mottatt, er dette det samme som å omtale produktene i et skriftlig blogginnlegg. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamsi Skrevet 18. februar 2015 #9389 Del Skrevet 18. februar 2015 Nå har jeg lest veiledningen, og jeg er faktisk ikke enig med tolkningen deres her, jenter. Jeg leser veiledningen slik at rene reklameinnlegg samt andre innlegg som inneholder omtale av sponset produkt innimellom "hverdagspreik" (såkalt "delvise reklameinnlegg", for å bruke et ord), skal merkes med "reklame" øverst. Derimot skal andre innlegg, som ikke inneholder produktomtale men kun annonselenker (typisk antrekksposter), ikke merkes øverst. Slik leser jeg punkt 5.1 sammenholdt med 5.2. Slik jeg forstår FO, skal annonselenker merkes i nærheten av der de står for å varsle om dem, men det er ikke noe krav om at slike poster skal merkes øverst. Merkingen øverst gjelder kun innlegg som inneholder produktomtale, slik jeg forstår det. Formuleringen «Jeg er betalt av (selskap X) for å omtale produktet» gjelder jo ikke for annonselenker (der er hun ikke betalt for å omtale noe produkt). Det eksemplet passer på innlegg hvor deler av innlegget handler om hvor flink hun var til å trene i dag og satte ny rekord og nå skal det bli godt med en dusj før hun skal bake pepperkaker og se på Homeland, og deler av innlegget handler om det nye treningsutstyret fra Get Inspired. Så her er jeg faktisk helt på linje med CBE. Arrester meg gjerne dersom dere har sett eller mottatt privat andre uttalelser fra FO om dette, men jeg kan ikke lese ut av veiledningen til FO at innlegg som bare inneholder annonselenker skal merkes "reklame" øverst. Jeg tror de sikter til produktomtale med det de skriver der. 5.2 Blogg For at leserne skal bli klar over reklamen før de leser blogginnlegget, må merkingen stå øverst i innlegget. Det avgjørende er at leserne ser merkingen med det samme, slik at de oppfatter at det er reklame før de leser resten av innlegget. Dette krever både tydelig plassering, tydelig skrift og stor nok skriftstørrelse. Dersom du legger ut annonselenker midt i blogginnlegget, er det viktig at lenkene er tydelig merket. Innlegget skal merkes som reklame hver gang produktet eller tjenesten blir omtalt. Merkingen skal være tydelig også for de som ikke leser bloggen din jevnlig. Eksempel 1: Får du betalt for en reise, eller deler av en reise, skal hvert enkelt innlegg der du omtaler reisemålet, hotellet, utflukter etc. i regi av reiseoperatøren, tydelig merkes som reklame. Eksempel 2: Har du en samarbeidsavtale med for eksempel en frisørsalong, skal hvert innlegg der frisørsalongen blir omtalt merkes som reklame. Eksempel 3: Har du fått en gratis jakke skal dette fremgå tydelig hver gang du omtaler jakken. Og hvis du lenker til nettbutikken gjennom et annonsenettverk må lenken tydelig merkes. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamsi Skrevet 18. februar 2015 #9390 Del Skrevet 18. februar 2015 5.2 Blogg For at leserne skal bli klar over reklamen før de leser blogginnlegget, må merkingen stå øverst i innlegget. Det avgjørende er at leserne ser merkingen med det samme, slik at de oppfatter at det er reklame før de leser resten av innlegget. Dette krever både tydelig plassering, tydelig skrift og stor nok skriftstørrelse. Dersom du legger ut annonselenker midt i blogginnlegget, er det viktig at lenkene er tydelig merket. Innlegget skal merkes som reklame hver gang produktet eller tjenesten blir omtalt. Merkingen skal være tydelig også for de som ikke leser bloggen din jevnlig. Eksempel 1: Får du betalt for en reise, eller deler av en reise, skal hvert enkelt innlegg der du omtaler reisemålet, hotellet, utflukter etc. i regi av reiseoperatøren, tydelig merkes som reklame. Eksempel 2: Har du en samarbeidsavtale med for eksempel en frisørsalong, skal hvert innlegg der frisørsalongen blir omtalt merkes som reklame. Eksempel 3: Har du fått en gratis jakke skal dette fremgå tydelig hver gang du omtaler jakken. Og hvis du lenker til nettbutikken gjennom et annonsenettverk må lenken tydelig merkes. I innlegget her http://mamsi.no/hvorfor-merkes-ikke-reklameinnlegg-som-reklame/svarer forbrukerombudet meg på en e-post hvor jeg spør om merkingen både gjelder omtale og annonselenker - og det svarer de ja til. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vind Skrevet 18. februar 2015 #9391 Del Skrevet 18. februar 2015 Jeg var ikke klar over at det var så omfattende som det er. Men jeg visste forsåvidt at de har sine egne meninger om hvordan det bør merkes, og at det står i strid med loven. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Asti Skrevet 18. februar 2015 #9392 Del Skrevet 18. februar 2015 (endret) Endret 11. juni 2015 av Asti Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vind Skrevet 18. februar 2015 #9393 Del Skrevet 18. februar 2015 Ja, der bekrefter jo Forbrukerombudet at annonselenker skal merkes både helt øverst og ved annonselenken. Burde ikke da Forbrukerområdet gi noen påpakninger dersom dette ikke følges opp fra bloggerens side? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blixen Skrevet 18. februar 2015 #9394 Del Skrevet 18. februar 2015 I innlegget her http://mamsi.no/hvorfor-merkes-ikke-reklameinnlegg-som-reklame/svarer forbrukerombudet meg på en e-post hvor jeg spør om merkingen både gjelder omtale og annonselenker - og det svarer de ja til. Jeg tipper at bloggen din får et lite oppsving etter "reklamen" her i tråden 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Keikolina Skrevet 18. februar 2015 #9395 Del Skrevet 18. februar 2015 Moralen sitter jo temmelig løst der i gården, så dette forundrer meg ikke. Hva blir det neste.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamsi Skrevet 18. februar 2015 #9396 Del Skrevet 18. februar 2015 Jeg tipper at bloggen din får et lite oppsving etter "reklamen" her i tråden Huff, ja - det har vært flere besøk enn vanlig de siste dagene - for min blogg er som mange andre: dårlig besøkt sammenliknet med innsatsen som ligger bak ;-) Men det er nok et kortvarig oppsving nå, selv om det selvsagt er hyggelig om noen finner ut at de vil tilbake, også når det ikke står noe om CBE :-D 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stellia Skrevet 18. februar 2015 #9397 Del Skrevet 18. februar 2015 Prøver hun på å være morsom i dagens innlegg? Eller det bare mangel på noe bedre å skrive om? Jeg konkluderer nok en gang med at hun er forutsigbarheten selv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monty Skrevet 18. februar 2015 #9398 Del Skrevet 18. februar 2015 Huff, ja - det har vært flere besøk enn vanlig de siste dagene - for min blogg er som mange andre: dårlig besøkt sammenliknet med innsatsen som ligger bak ;-) Men det er nok et kortvarig oppsving nå, selv om det selvsagt er hyggelig om noen finner ut at de vil tilbake, også når det ikke står noe om CBE :-D Det er vel ikke noe å si huff for? Jeg kommer til å fortsette å lese bloggen din, så det er bra du synes det er hyggelig:-) 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bloggleseren Skrevet 18. februar 2015 #9399 Del Skrevet 18. februar 2015 5.2 Blogg For at leserne skal bli klar over reklamen før de leser blogginnlegget, må merkingen stå øverst i innlegget. Det avgjørende er at leserne ser merkingen med det samme, slik at de oppfatter at det er reklame før de leser resten av innlegget. Dette krever både tydelig plassering, tydelig skrift og stor nok skriftstørrelse. Dersom du legger ut annonselenker midt i blogginnlegget, er det viktig at lenkene er tydelig merket. Innlegget skal merkes som reklame hver gang produktet eller tjenesten blir omtalt. Merkingen skal være tydelig også for de som ikke leser bloggen din jevnlig. Eksempel 1: Får du betalt for en reise, eller deler av en reise, skal hvert enkelt innlegg der du omtaler reisemålet, hotellet, utflukter etc. i regi av reiseoperatøren, tydelig merkes som reklame. Eksempel 2: Har du en samarbeidsavtale med for eksempel en frisørsalong, skal hvert innlegg der frisørsalongen blir omtalt merkes som reklame. Eksempel 3: Har du fått en gratis jakke skal dette fremgå tydelig hver gang du omtaler jakken. Og hvis du lenker til nettbutikken gjennom et annonsenettverk må lenken tydelig merkes. Jeg ser det du sier om at FO bekrefter din tolkning i eposten sin - med mindre de bare har lest litt fort. Men når det gjelder selve veiledningen, både punkt 4.2 og 5.2 som du har sitert, mener jeg den i beste fall er uklar og godt kan tas til inntekt for CBEs syn. Begge de to avsnittene handler i hovedsak om produktomtale, slik jeg leser dem. For eksempel denne setningen: "Innlegget skal merkes som reklame hver gang produktet eller tjenesten blir omtalt" (fra sitatet over). Der står det jo at det er innlegg med produktomtaler som skal merkes som reklame. Setningen rett forut sier på sin side hvordan annonselenker skal merkes. For øvrig kan det godt hende jeg tar feil, det har hendt før, men det er i alle fall slik jeg ville tolket det basert på teksten. Jeg synes også det er relevant skjele hen til formålet med merkingen. Jeg antar formålet er at forbrukeren ikke skal kunne lures til å tro at hun mottar råd fra en venninne når det i virkeligheten er reklame hun leser. Slik at når CBE omtaler et produkt slik som dette: "jeg ville bare tipse dere om denne fantastiske nye kremen - den etterlater huden med en myk og varm glød og er min nye favoritt", så skal ikke leserne lures til å tro at dette er noe CBE gjør fordi det virkelig er den beste kremen hun har prøvd. Innlegget skal være merket med "reklame" øverst for at leseren skal bli "mentalt forberedt" på markedsføringsteksten som kommer lenger ned. Når det gjelder annonselenker, derimot, har merking i toppen mindre for seg. I den forbindelse er det ingen "forførende tekst" ved siden av som skal lokke leserne til å kjøpe, og det er derfor viktigere at merkingen skjer rett ved lenken, helst foran, slik at leserne ser det før de rekker å klikke på den. Mens det blir misvisende om et helt innlegg som inneholder en eller annen annonselenke skal merkes som reklame øverst, hvis innlegget ikke egentlig er reklame for noe, hvis du skjønner hva jeg mener. Det ville bare fått meg til å lure på hvor den skjulte reklamen i teksten er, hvorvidt det er frokosttallerknene eller den nye dvd-spilleren eller noe av det andre hun omtaler. Derfor skjønner jeg hva CBE mener med at det kan bli misvisende. Men jeg kan tenke meg at saken stiller seg annerledes dersom bloggeren skriver markedsførende tekst i tilknytning til annonselenken, f. eks. "se denne flotte, nye kjolen fra Cameo, den sitter som støpt og gir meg sprettrumpe, hihi" + annonselenke. Og innlegg som både inneholder betalt produktomtale og tilhørende annonselenke (f. eks. link til Get Inspired via Adzanox e.l.) må selvfølgelig merkes som reklame øverst. Dette ble langt, håper det ga litt mening. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zeitgeist Skrevet 18. februar 2015 #9400 Del Skrevet 18. februar 2015 avkortet Når det gjelder annonselenker, derimot, har merking i toppen mindre for seg. I den forbindelse er det ingen "forførende tekst" ved siden av som skal lokke leserne til å kjøpe, og det er derfor viktigere at merkingen skjer rett ved lenken, helst foran, slik at leserne ser det før de rekker å klikke på den. Mens det blir misvisende om et helt innlegg som inneholder en eller annen annonselenke skal merkes som reklame øverst, hvis innlegget ikke egentlig er reklame for noe, hvis du skjønner hva jeg mener. Det ville bare fått meg til å lure på hvor den skjulte reklamen i teksten er, hvorvidt det er frokosttallerknene eller den nye dvd-spilleren eller noe av det andre hun omtaler. Derfor skjønner jeg hva CBE mener med at det kan bli misvisende. Slike innlegg skal merkes med "Inneholder annonselenker" eller noe av lignende ordlyd øverst i innlegget. Dette gjelder også ved f.eks. innlegg hvor CBE tipser om tjenester som har kickback eller gir henne en økonomisk gevinst, f.eks. som hos iHerb, selv om innlegget i seg selv ikke handler om tjenesten/ytelsen som sådan, og denne tjenesten/ytelsen kun nevnes i en bisetning. Regelen er ganske grei - hvis en blogger har økonomisk vinning av å nevne et produkt eller en tjeneste, så skal dette tydelig merkes, og da før innlegget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg