Gå til innhold

Hvorfor er et multikulturelt samfunn bra?

Fremhevede innlegg

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er helt på blåbær tur. Hold deg til sild og poteter, du som er så glad i norsk. Husk å ikke bruke pepper, for de kommer fra Østen. Bon Apetitt !

Anonymkode: dccaf...723

Lite tips til senere debatter: henvisninger til person er ikke god debattskikk. Det viser bare at man ikke innehar god argumentasjon.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Godt det skjedde før det ble en mer konkret konflikt mellom Norge og en muslimsk gruppering. Du er tydeligvis langt mer lojal mot Islam enn mot Norge. Personer som deg er grunnen til at mange er skeptiske til å ha muslimer i Forsvaret.

Anonymkode: 9732d...739

Hva har muslimer i de respektive landene hadde gjort Norge? Hvorfor skulle Norge bombe uskyldige mennesker? Er det dette de demokratiske norske verdier er bygget på? Du burde skamme deg før du kaller meg for ulojal mot den norske staten. Det er den norske staten som er ulojal mot sine grunnleggende verdier. Hvis jeg hadde bombet uskyldige mennesker, uavhengig av om de var muslimer eller ikke, så var det riktig? De hadde ikke gjort meg eller den norske staten noe, og jeg er ingen morder. Jeg hadde forsvart Norge, hvis vi ble angrepet, men jeg ville ikke gå til angrep mot uskyldige folk. Du er en skam, som skriver sånn tull!

Skrevet
Akkurat nå, Jolene skrev:

Lite tips til senere debatter: henvisninger til person er ikke god debattskikk. Det viser bare at man ikke innehar god argumentasjon.

Ja vel, det er jo du som kommer med sånne patetiske argumenter. Kanskje du burde flytte til, der ingen kunne tru at Jolene kunne bu. Det var dagens, seriøst lever du i 2017, eller 1617?

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt uenig i din kommentar. Jeg er født og oppvokst i Norge med muslimsk bakgrunn. Har betalt skatt i alle disse årene, og vært en plikt oppfyllende borger. Jeg var jagerpilot i Forsvaret, og når sjefen bestemte at jeg skulle reise til Libya og bombe, så nektet jeg det. Dette er umoralsk i mine øyner sa jeg til ledelsen, og takket for min stilling. På det tidspunktet var det et vanskelig valg, for jeg måtte si opp min stilling, men det var et valg jeg tok, og er stolt av det. Ingen muslimer støtter bombing av Afghanistan og Libya. I Islam er det forbudt å drepe eller såre uskyldige mennesker, og som en praktiserende muslim og et oppegående person, så ville jeg ikke utføre denne barbariske handlingen.

Din bakgrunn er irrelevant i forhold til det utdrag av min tekst du har valgt å utheve. Historien du serverer gir deg ikke økt troverdighet, hvis du tror det. Det er veldig lite sannsynlig at en jagerpilot i det norske luftforsvaret ville ha din type holdninger. Alle jagerpiloter vil fra dag en måtte være fullt klar over at deres arbeid innebærer risiko for tap av sivile liv. En person med de holdningene du påstår du innehar ville aldri blitt jagerpilot. Med muslimsk bakgrunn er jeg ikke så sikker på om du i det hele tatt ville blitt vurdert for et slikt oppdrag. Man ville nok uansett prioritert ikke-muslimer foran muslimer av sikkerhetshensyn for denne typen oppgave. Med de holdningene du har tviler jeg på om du i det hele tatt ville passert sikkerhetsklareringen for å ta fatt på Forsvarets jagerpilotutdanning. Utdanningen for å bli jagerpilot er blant de mest krevende man kan ta i Forsvaret. Du har noen enkle skrivefeil som for meg tyder på at du ikke er skåret over samme type lest som jagerpiloter. For meg framstår du ikke troverdig i det hele tatt.

Jeg har en arbeidskollega med generalgrad fra sin tid i Luftforsvaret. Jeg kan eventuelt høre med ham om å få sjekket om den personen du hevder å være finnes. Han vil kunne finne ut av om opplysningene dine stemmer overens med virkeligheten. Jeg er overbevist om at du bløffer og skryter på deg en bakgrunn du ikke har. 

Mange muslimer har støttet vestlig involvering i både Afganistan og Libya. Begge konfliketen vestlige styrker involverte seg i var tross alt borgerkrigstilstander. I Afganistan kjempet det muslimske Taliban mot den muslimske Nordalliansen, som i sin tid var deres allierte i Mujahedin-bevegelsen. Vesten gikk inn på Nordalliansens side. Altså var det veldig mange muslimer som støttet de vestlige styrkenes involvering på den muslimske Nordalliansens side. I Libya opplevde Gaddafis regime et opprør. Opprørsstyrkene og deres tilhengere var muslimer som støttet de vestlige styrkenes bidrag i bekjempelsen av Gaddafis regime. Gaddafis regime angrep også sivile i sitt forsøk på å nedkjempe opprøret. Vesten intervenerte bl.a for å forhindre ytterligere overgrep mot sivilbefolkningen.

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Norsk forsvar er bare spøk. Hvorfor skal man adlyde et forsvar som har ingen respekt for andres verdier. Sjefen kalte meg inn på kontoret og var forbanna fordi noen afghanere brente flagget. Hva har det med meg å gjøre. Dette kalles for ulojalitet mot dine underordnede, som gjør en jobb, men må forsvare andres handlinger. Død over norsk forsvar !

En norsk jagerpilot ville aldri ordlagt seg slik du gjør. Måten du skriver på avslører også at du ikke er skåret over den type lest du forsøker bløffe alle til å tro du er. Du har en del altfor enkle skrivefeil. Alle forstår at du lyver så det renner av deg.

Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er helt på blåbær tur. Hold deg til sild og poteter, du som er så glad i norsk. Husk å ikke bruke pepper, for de kommer fra Østen. Bon Apetitt !

Mangfoldigheten av matretter i et samfunn er ganske irrelevant i forhold til de store trekkene av denne debatten. Internasjonal handel av matvarer har fint liten sammenheng med innvandrere som nekter å tilpasse seg normer, lover og regler for omgang mellom mennesker i samfunn de flytter til.

Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Norsk forsvar er bare spøk. Hvorfor skal man adlyde et forsvar som har ingen respekt for andres verdier. Sjefen kalte meg inn på kontoret og var forbanna fordi noen afghanere brente flagget. Hva har det med meg å gjøre. Dette kalles for ulojalitet mot dine underordnede, som gjør en jobb, men må forsvare andres handlinger. Død over norsk forsvar !

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva har muslimer i de respektive landene hadde gjort Norge? Hvorfor skulle Norge bombe uskyldige mennesker? Er det dette de demokratiske norske verdier er bygget på? Du burde skamme deg før du kaller meg for ulojal mot den norske staten. Det er den norske staten som er ulojal mot sine grunnleggende verdier. Hvis jeg hadde bombet uskyldige mennesker, uavhengig av om de var muslimer eller ikke, så var det riktig? De hadde ikke gjort meg eller den norske staten noe, og jeg er ingen morder. Jeg hadde forsvart Norge, hvis vi ble angrepet, men jeg ville ikke gå til angrep mot uskyldige folk. Du er en skam, som skriver sånn tull!

Du påstår du er jagerpilot fra det norske forsvaret, kaller deretter det norske forsvaret for en spøk og stiller spørsmål ved hvorfor man skal adlyde ordre fra det norske forsvaret, som du mener ikke har respekt for andres verdier. Du utbasunerer så død over det norske forsvaret. Attpåtil mener du andre skal skamme seg for å kalle deg illojal mot den norske staten. Du møter deg selv i døra så det er flaut. Evner du ikke forstå hvor hyklersk du framstår?

Ikke nok med det. I stedet for å holde deg til sak, går du til personangrep. Når dette blir påpekt, går du på ny med personangrep i form av infantile forsøk på hersketeknikker. Er det noen som burde skamme seg her, er det innlysende for alle at det er deg.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Fordi det er oppskriften til kaos og mennesker elsker kaos. Til flere knuter og forskjeller det er, til mer trives mennesker. Men de liker ikke å være i selve konflikten, de vil stå på utsiden, så det å se muligheter for kaos er ofte godt nok. 

De som ikke liker kaos, lyver eller har ikke tenkt nøye og grundig igjennom det.

Endret av Evilposelos
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja vel, det er jo du som kommer med sånne patetiske argumenter. Kanskje du burde flytte til, der ingen kunne tru at Jolene kunne bu. Det var dagens, seriøst lever du i 2017, eller 1617?

Kanskje du kunne komme med argumenter fremfor forsøk på persondebatt og herskerteknikker. Ikke rart du skriver som ab.

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva har muslimer i de respektive landene hadde gjort Norge? Hvorfor skulle Norge bombe uskyldige mennesker?

Du er altfor kunnskapsløs om konfliktene til at det har noen hensikt å diskutere med deg.

Anonymkode: 9732d...739

• 3 år senere...
AnonymBruker
Skrevet
På 19.1.2017 den 20.22, linsejesus skrev:

Jeg er glad Norge påvirkes av fremmede kulturer så vi får mer spennede mat, bedre musikk, bedre holdninger til folk som er annerledes, større frihet til å være seg selv osv. "Multikultur" er ikke det samme som at det kommer muslimer hit. Det er kulturell påvirkning fra bl.a USA, og andre land som på mange områder har kommet mye lenger enn oss. Og ikke minst gjør det oss klar over det finnes flere måter å leve på enn det vi er vant til fra før. Hvor frie hadde f.eks transseksuelle vært til å være seg selv her i landet om vi ikke hadde blitt kulturelt påvirket av resten av verden?

Multikultur betyr også at VI påvirker ANDRE. Norge har vært et foregangsland i ytringsfrihet, likestilling og fredsarbeid.

Så du mener altså at på egenhånd kunne Norge aldri blitt noe eller utviklet noe spennende mat, bedre mjusikk, osv? Du mener vikingene ikke hadde noe interessant kultur, de norrøne gudene eller noe sånt? Norge har nå knapt nok vært et uavhengig land i 100 år..

Vil vel heller si at det stagnerer kreativitet, vi blir jo bare en Amerika nr 2...?

Hvordan har USA kommet lengre enn oss? Hva er det de gjør så mye bedre? skyscrapers? et endeløst jag på materialisme og konsumerisme?

Anonymkode: f6215...0c7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
On 1/19/2017 at 6:19 PM, AnonymBruker said:

Det handler mer om at vi hjelper mennesker som ellers ville bli drept, enn at mulitkultur er best. Det er vel ingen som sier vi skal redde alle heller

Anonymkode: f6a9a...ff4

Tror du at det mest handler om dette? 

Anonymkode: d3a1e...9cb

• 2 uker senere...
Skrevet
On 7/17/2020 at 10:17 PM, AnonymBruker said:

Så du mener altså at på egenhånd kunne Norge aldri blitt noe eller utviklet noe spennende mat, bedre mjusikk, osv? Du mener vikingene ikke hadde noe interessant kultur, de norrøne gudene eller noe sånt? Norge har nå knapt nok vært et uavhengig land i 100 år..

Vil vel heller si at det stagnerer kreativitet, vi blir jo bare en Amerika nr 2...?

Hvordan har USA kommet lengre enn oss? Hva er det de gjør så mye bedre? skyscrapers? et endeløst jag på materialisme og konsumerisme?

Anonymkode: f6215...0c7

Jeg sier jo ikke noe av det du tillegger meg her. Men dette er for så vidt et godt eksempel på en ukultur som ser ut til å bre om seg her i landet, og som så vidt jeg kan se er enda vanligere i USA, nemlig å tillegge folk de verst tenkelige motiver og den snevrest mulige tankegangen. Nå for tiden er det kanskje mest synlig i diskusjonene om kjønn og transrettigheter. Enten er du mot oss eller så er du med oss, og du kan bare glemme å nå fram med ideer som innebærer å ha to tanker i hodet på samme tid. Så det er en del av amerikansk kultur jeg virkelig håper vi ikke importerer.

Skrevet
På 19.1.2017 den 20.22, linsejesus skrev:

Jeg er glad Norge påvirkes av fremmede kulturer så vi får mer spennede mat, bedre musikk, bedre holdninger til folk som er annerledes, større frihet til å være seg selv osv. "Multikultur" er ikke det samme som at det kommer muslimer hit. Det er kulturell påvirkning fra bl.a USA, og andre land som på mange områder har kommet mye lenger enn oss. Og ikke minst gjør det oss klar over det finnes flere måter å leve på enn det vi er vant til fra før. Hvor frie hadde f.eks transseksuelle vært til å være seg selv her i landet om vi ikke hadde blitt kulturelt påvirket av resten av verden?

Multikultur betyr også at VI påvirker ANDRE. Norge har vært et foregangsland i ytringsfrihet, likestilling og fredsarbeid.

Flerkultur er et ganske diffust, lite håndgripelig begrep. Likevel forstår jeg det sånn at i ordets kjerne er det ment å beskrive samfunn som består av borgere som betraktes å kunne inndeles i flere distinkte kulturer eller eventuelt grupper av forskjellige etniske opphav. At kulturelle praksiser i et samfunn påvirker kulturelle praksiser i et annet samfunn tolker ikke jeg som flerkultur. I så fall har alle samfunn i historien vært flerkulturelle. Da finnes knapt noen motsetning til flerkultur.

AnonymBruker
Skrevet
På 19.1.2017 den 17.27, AnonymBruker skrev:

Jeg har problemer med å forstå hvorfor mennesker skal flytte  seg til andre siden av jorden, når deres forfedre ikke var ment til å være der? Jeg er ikke rasist, trenger bare hjelp til å forstå hvorfor et multikulturelt samfunn er så fantastisk. Det som skjer i andre land er vel deres problem? Vi kan jo ikke redde alle... Høres jeg helt syk ut nå? Eller har noen samme tanker?

Anonymkode: 0bf15...996

En ting er blant annet mat.

Jeg har gjerne knekkebrød til frokost, som kommer fra Sverige.

Jeg har gjerne yoghurt som et lite mellommåltid, denne kommer fra øst-europa.

Jeg har gjerne litt kinamat til middag. Den vi får servert i Norge er kanskje noe fornorsket, men ideen bak kommer fra Kina. For å ikke snakke om vietnamesiske våruller, pizza fra italia, pasta fra italia, pirogi fra polen...

Vi er ekstremt påvirket av andre land og kulturer når det kommer til mat, at jeg elsker at vi er et multikulturelt samfunn! 🙌🏻

Anonymkode: afd40...8f2

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har gjerne litt kinamat til middag. Den vi får servert i Norge er kanskje noe fornorsket, men ideen bak kommer fra Kina. For å ikke snakke om vietnamesiske våruller, pizza fra italia, pasta fra italia, pirogi fra polen...

Vi er ekstremt påvirket av andre land og kulturer når det kommer til mat, at jeg elsker at vi er et multikulturelt samfunn! 🙌🏻

Og selv vet jeg ikke hvor alt kommer fra, pirogi fra Russland ikke Polend 🤪

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det du beskriver her oppfatter jeg ikke at er hva flerkultur er ment å beskrive.

AnonymBruker
Skrevet

Det gir tilgang til flere og mer varierte kulturtibud. Monokultur er det kjedeligste i hele verden. Jeg flyttet fra Norge fordi Oslo ble for kjedelig. Så for meg personlig er multikultur desidert best. Det er der jeg liker meg best. Kunne aldri bodd et sted med monokultur.

Om jeg skal se litt lengere enn min egen navle så er multikultur bra for å fjerne fordommer mot andre. Jo mindre kontakt du har med folk fra andre kulturer, desto mer skeptisk er du til dem. Når man blir eksponert for andre kulturer og etnisiteter, så forsvinner fordommene og hat sakte men sikkert. Historisk sett har de mest fredelige periodene vært periodene med mest samarbeid og handel. Krig oppstår når kulturer ikke har kontakt med hverandre. Globalisme og multikultur er nøkkelen til fred. Det er derfor verden har blitt et bedre og bedre sted for folk flest etter hvert som globalismen har økt det siste århundre. Det har blitt mindre og mindre krig, sult, terror, massedrap, undertrykkelse, slaveri, fattigdom, og sykdom i takt med økt globalisme. Vi lever i dag i historiens aller beste tid, og fremtiden ser ekstremt lys ut. Det eneste vi burde bekymre oss over, og forsøke å bekjempe, er nasjonalistene som prøver å hindre denne fremtiden.

Anonymkode: 21398...ed6

• Liker 1
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gir tilgang til flere og mer varierte kulturtibud. Monokultur er det kjedeligste i hele verden. Jeg flyttet fra Norge fordi Oslo ble for kjedelig. Så for meg personlig er multikultur desidert best. Det er der jeg liker meg best. Kunne aldri bodd et sted med monokultur.

Om jeg skal se litt lengere enn min egen navle så er multikultur bra for å fjerne fordommer mot andre. Jo mindre kontakt du har med folk fra andre kulturer, desto mer skeptisk er du til dem. Når man blir eksponert for andre kulturer og etnisiteter, så forsvinner fordommene og hat sakte men sikkert. Historisk sett har de mest fredelige periodene vært periodene med mest samarbeid og handel. Krig oppstår når kulturer ikke har kontakt med hverandre. Globalisme og multikultur er nøkkelen til fred. Det er derfor verden har blitt et bedre og bedre sted for folk flest etter hvert som globalismen har økt det siste århundre. Det har blitt mindre og mindre krig, sult, terror, massedrap, undertrykkelse, slaveri, fattigdom, og sykdom i takt med økt globalisme. Vi lever i dag i historiens aller beste tid, og fremtiden ser ekstremt lys ut. Det eneste vi burde bekymre oss over, og forsøke å bekjempe, er nasjonalistene som prøver å hindre denne fremtiden.

Anonymkode: 21398...ed6

Synet ditt oppfatter jeg som overforenklet. Bildet er mer sammensatt enn som så.

Samtidig som flerkultur som idé legger til rette for et større mangfold, legger det også til rette for segregering innad i samfunn, hvilket igjen lett lager grobunn for konflikter. Det kan igjen utnyttes av eksterne krefter. Som vi har opplevd med Russland. Konflikter handler ikke så mye om manglende kontakt, men uoverenstemmelser i kamp om ressurser.

Innflytelse av flerkultur, globalisme og/eller nasjonalisme kan alle ha heldige eller uheldige utslag avhengig av den enkelte situasjon. En ideologi som går ut på at folk skal ha selvbestemmelse i sin egen stats dannelse er jo ikke negativt i seg selv. Hvilket jo er nasjonalismens kjerne.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke bra.

Der hvor mange kulturer samler seg, er det som oftest konflikter og krig. Se på Japan, eller Island. Stort sett kun henholdsvis japanesere og islendinger. Ingen krig eller større konflikter i byer. Se på Sverige og forstedene i Malmø og Stockholm.. Krigssone nærmest. Nuff said!

Anonymkode: e9ae6...d25

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...