Gå til innhold

Skal hudfarge og utseende definere hva som er norsk og ikke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 timer siden, kjøttkaker skrev:

Nå falt jeg av lasset. Var ikke dette jeg snakket om. Og hvor har tilliten blitt brutt? Hvilken naivitet? 

Å ha tillitt handler om at man tar det for gitt at personen er ærlig fordi man har erfaringer med at dette lønner seg. Dette er helt motsatt i andre land hvor man risikerer å bli ruinert og ødelagt om man har en slik holdning fordi folk utnytter slikt. Man blir sett på som dum om man har slike holdninger. 

 

Anonymkode: b79af...7d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Å ha tillitt handler om at man tar det for gitt at personen er ærlig fordi man har erfaringer med at dette lønner seg. Dette er helt motsatt i andre land hvor man risikerer å bli ruinert og ødelagt om man har en slik holdning fordi folk utnytter slikt. Man blir sett på som dum om man har slike holdninger. 

 

Anonymkode: b79af...7d3

Og derfor skal vi innskrenke rettighetene til de samme personene? Hvis nan lever i et land hvor man ikke kan stole på myndighetene er det vel ikke så rart man tenker det i et nytt fremmed land man kommer til? Da må kanskje myndighetene i det nye landet bygge opp den tilliten? Lærte på barneskolen at man skal behandle andre slik man selv vil bli behandlet, men det gjelder tydeligvis ikke de som har mørk hudfarge eller er annerledes fra "oss". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge har blitt multikulturelt. Det er folk som er født i Norge og er 2 eller 3 generasjon, og det er folk som er adoptert og har norske foreldre. Det blir for dumt å gi folk andre nasjonaliteter når de føler seg norske. 

Anonymkode: 214f3...bcc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Norge har blitt multikulturelt. Det er folk som er født i Norge og er 2 eller 3 generasjon, og det er folk som er adoptert og har norske foreldre. Det blir for dumt å gi folk andre nasjonaliteter når de føler seg norske. 

Anonymkode: 214f3...bcc

Det å hevde at Norge har blitt multikulturelt er et lettvint og simplistisk argument med et ganske intetsigende innhold. Kulturbegrepet er et altomfattende og lite håndfast begrep. Multikultur (og den mer fornorskede varianten av ordet: flerkultur) er ikke mindre diffust. Hvis man finner det vanskelig å definere norsk kultur, er det i hvert fall ikke noe enklere å definere flerkultur. Jeg finner begrepet ganske tåkeleggende i grunn. Litt i retning av Keiserens nye klær. For hva er vel flerkulturens motstykke? Monokultur? Finnes det egentlig monokultur? Man har et visst mangfold uansett hvilket samfunn man befinner seg i. En kultur er en sekkebetegnelse for hvordan et samfunn er innrettet med lover, normer og regler. Det beskriver hvordan et samfunn går rundt. Det norske samfunnet har kun ett lovverk. Hver innvandrergruppe blir ikke tillatt å følge sitt egne, særegne lovverk. Ingen i Norge er unntatt norsk lov. Med det i bakhodet kan man hevde det ikke er helt rasjonelt å mene at vi har flerkultur. Vi har i så fall heller subkulturer. Men det har vi uavhengig av innvandring.

En nasjonalitet er i utgangspunktet det samme som en etnisitet og et folk. Nasjonalitet er av latinsk opphav, mens etnisitet er av gresk opphav og folk er av germansk opphav. Etymologisk har ordene samme betydning. Hvis man føler seg som norsk må det nødvendigvis bety at man føler seg som en del av det norske folk. Norge er tross alt en nasjonalstat, hvilket innebærer at staten er bygget rundt en nasjon. For Norges del er nasjonen folkegruppen nordmenn. For å være del av et folk kan man ikke bedrive segregeringsformer som endogami overfor den store majoriteten av folket. Turban, hijab, å nekte å håndhilse på folk av det motsatte kjønn og oppføre seg som en diasporagruppe er brudd på norske normer. Hvis man holder slike skikker i hevd og forsvarer det med at det er deres kultur kan man vanskelig hevde at man i særlig grad føler seg som en del av det norske folket. Da er man ikke så altfor norsk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, kjøttkaker skrev:

Og derfor skal vi innskrenke rettighetene til de samme personene? Hvis nan lever i et land hvor man ikke kan stole på myndighetene er det vel ikke så rart man tenker det i et nytt fremmed land man kommer til? Da må kanskje myndighetene i det nye landet bygge opp den tilliten? Lærte på barneskolen at man skal behandle andre slik man selv vil bli behandlet, men det gjelder tydeligvis ikke de som har mørk hudfarge eller er annerledes fra "oss". 

Det handler da slett ikke bare om myndighetene men hele samfunnet. Når nordmenns naivitet utnyttes så vil heller ikke nordmenn fortsette å være så tillittsfulle i lengden. Det burde ikke være så vanskelig å forstå at den voldsomme innvandringen fra disse kulturene truer norske verdier. 

Anonymkode: b79af...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det handler da slett ikke bare om myndighetene men hele samfunnet. Når nordmenns naivitet utnyttes så vil heller ikke nordmenn fortsette å være så tillittsfulle i lengden. Det burde ikke være så vanskelig å forstå at den voldsomme innvandringen fra disse kulturene truer norske verdier. 

Anonymkode: b79af...7d3

Jo, det er vanskelig å forstå fordi ingen klarer å komme med et ordentlig svar på hva norske verdier er. Og hva mener du med nordmenns naivitet og utnytting(fra hvem?  Hvite menn/damer? Playere? Prostituerte? De åtte mannfolka som eier like mye som halvparten av jordas befolkning? Staten? Politikerne? Myndighetene?) i denne sammenheng? Dette gjelder ikke bare deg, men synes ofte det er så mange ord/begrep/fraser som går igjen som ingen klarer å forklare og bevise at faktisk foregår. Så forklar gjerne litt mer utfyllende/konkret hva du mener med det.

Og hvordan har dette egentlig truet deg på det personlig plan(eller andre plan)? Og hvis du blir så truet av det, er det kanskje fordi du er en dømmende/lukket person? Hva med åpne opp fallskjermen? Muligens er det signal om å åpne opp for nye signaler og inntrykk? 

At det norske samfunnet har visse normer og strukturer er jeg enig i, og det at vi er et åpent,  ærlig og tillitsfullt system gjør jo at det er så godt å bo her. Hvis vi innskrenker rettighetene og behandler enkelte grupper annerledes, blir ikke det rimelig dobbeltmoralsk? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, kjøttkaker skrev:

Jo, det er vanskelig å forstå fordi ingen klarer å komme med et ordentlig svar på hva norske verdier er.

Det har kommet veldig mange veldig gode svar på hva norske verdier og holdninger er. Du liker bare ikke å høre det. 

Nordmenns naivitet og tillitsfulle holdning er lett å bryte ned når nordmenn opplever at man blir utnyttet og ikke lenger kan stole på folk som har et helt annet forhold til ærlighet. Jo mer dominerende kulturer som har lite tillit blir i Norge, jo mer bryter denne verdien sammen og folk vil bli langt mer forsiktige og bruke langt mer ressurser på å unngå å bli lurt. Det er ingen tjent med. 

Anonymkode: b79af...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, kjøttkaker skrev:

Jo, det er vanskelig å forstå fordi ingen klarer å komme med et ordentlig svar på hva norske verdier er. Og hva mener du med nordmenns naivitet og utnytting(fra hvem?  Hvite menn/damer? Playere? Prostituerte? De åtte mannfolka som eier like mye som halvparten av jordas befolkning? Staten? Politikerne? Myndighetene?) i denne sammenheng? Dette gjelder ikke bare deg, men synes ofte det er så mange ord/begrep/fraser som går igjen som ingen klarer å forklare og bevise at faktisk foregår. Så forklar gjerne litt mer utfyllende/konkret hva du mener med det.

Og hvordan har dette egentlig truet deg på det personlig plan(eller andre plan)? Og hvis du blir så truet av det, er det kanskje fordi du er en dømmende/lukket person? Hva med åpne opp fallskjermen? Muligens er det signal om å åpne opp for nye signaler og inntrykk? 

At det norske samfunnet har visse normer og strukturer er jeg enig i, og det at vi er et åpent,  ærlig og tillitsfullt system gjør jo at det er så godt å bo her. Hvis vi innskrenker rettighetene og behandler enkelte grupper annerledes, blir ikke det rimelig dobbeltmoralsk? 

Hva ville du tenkt om jeg stilte alle ikke-norske det samme spørsmålet? Stille dem til veggs med hva kulturen deres egentlig består av? Og jeg skal selv få definere om svaret er godt nok ... F. eks. pakistaneren, irakeren, kurderen, negeren fra random land i Afrika; "Hva kan du tilføre oss av kultur, egentlig? Er du et nyttig substitutt til norsk kultur? Hva gir du oss som vi mangler selv, hva har du som vi ikke har? Hvordan kan du gjøre oss rikere kulturelt sett? Sett i gang, forklar."

Jeg kan fritt vurdere om kulturen deres er "kultur nok". Hva hvis jeg finner ut at det ikke er noe særlig til kultur? Hva da, da? Hva skjer da?

Anonymkode: bb6c1...f9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har kommet veldig mange veldig gode svar på hva norske verdier og holdninger er. Du liker bare ikke å høre det. 

Nordmenns naivitet og tillitsfulle holdning er lett å bryte ned når nordmenn opplever at man blir utnyttet og ikke lenger kan stole på folk som har et helt annet forhold til ærlighet. Jo mer dominerende kulturer som har lite tillit blir i Norge, jo mer bryter denne verdien sammen og folk vil bli langt mer forsiktige og bruke langt mer ressurser på å unngå å bli lurt. Det er ingen tjent med. 

Anonymkode: b79af...7d3

Det ligger noe i ordtaket, evig eies kun det tapte. Enkelte må miste det for å forstå verdien av det. Som å være rasende på sin dumme, teite mor, men hvis hun skulle forsvinne fra denne verdenen blir det plutselig annerledes. Da begynner en å lure på hva i helvete en holdt på med, at en ikke satte pris på sin kjære mor mens hun fremdeles var til. Sorgen må man leve med for resten av livet... Ikke noe quick fix der, nei.

Anonymkode: bb6c1...f9e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Tuesday, January 17, 2017 den 0.36, AnonymBruker skrev:

Ikke slik jeg forstod den setningen. Det å ikke bli møtt som ekte nordmenn kjenner jeg på hele tida ved at jeg stadig vekk for spørsmål om hvor jeg egentlig er fra osv. Vil ikke si at jeg mener at alle rundt meg, da spesielt etnisk nordmenn, er rasister for det. 

Anonymkode: e80c2...12d

Herregud hvorfor er det så ille å spørre hvor du er fra? Jeg blir stadig spurt om det pga at jeg har en annen dialekt enn der jeg bor. Skulle jeg bli fornærmet for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.1.2017 den 0.44, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan du tolke "samfunnet rundt dem" på en annen måte enn at det siktes til alle nordmenn? 

I så fall kunne de skrevet "enkelte nordmenn"

At noen sprø "hvor er du egentlig fra" blir som regel tolket i verste mening fra flerkulturelle som elsker å være i offerrollen. Dette spørsmålet er som regel i verste fall bare klønete formulert, og det ligger ingen vurdering av norskhet bak spørsmålet som mange elsker å antyde. Det norske språket er fattig. Har ikke så mange ord som det engelske. Så det er faktisk vanskelig å formulere dette spørsmålet på annen måte. 

Det er gjort utallige uhøytidlige undersøkelser blant flerkulturelle om hvordan dette spørsmålet bør bli formulert. Og ingen klarer faktisk å komme opp med et fullgodt alternativ. 

Det nærmeste er "hvor har du din familiebakgrunn fra". Men dette kan ekskludere adopterte.

Anonymkode: 2dc9b...6ee

Blir glad når noen stiller meg "hvor er du egentlig fra"-spørsmålet. Synes det blir stilt ekstremt lite av. Hørt de få gangene at de har vært redde for å spørre det... :/

Anonymkode: f4c55...081

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.1.2017 den 14.14, AnonymBruker skrev:

Det er alltid muslimene og antirasistene/feministene/venstregalningene som syter og klager, og de gjør det over hele Europa.

Mens den opprinnelige befolkningen blir kneblet av rasismeanklager, vinner islam litt mer land for hver jævla avisartikkel som dette.

 

Anonymkode: 05a4f...b8b

Nå er det vel kanskje 1 eller 2 av dem i artikkelen som er muslim da. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Johnny the Mud skrev:

Nå er det vel kanskje 1 eller 2 av dem i artikkelen som er muslim da. 

Disse enkelte tilfellene kan ikke si oss noe om nordmenn generelt uansett hvor mye venstreradikalere ønsker å sverte og demonisere nordmenn og det norske samfunnet som rasistisk. Kun basert på enkelthendelser som brukes for å piske opp mer hat mot onde rasistiske nordmenn og få innvandrere til å føle at de er under angrep fra nordmenn. 

Anonymkode: b79af...7d3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Are

for et dumt spørsmål. selvfølgelig , jeg kan jo ikke kalle meg afrikaner om jeg hadde bodd aldr så mange år der. ei heller asiater. ja vi norske er hvite og afrikanere er sorte. du kan bo så mange år du vil i et land, men du blir aldri etnisk normann eller afrikaner bare ved å bo der. ingen rase er overlegen den andre selvfølgelig , men å tro at jeg skulle bli kineser ved å ha bodd i kina i mange år, blir for dumt.

med hilsen fra

jpn are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvfølgelig. Kun den som er norsk av blod er norsk.

Anonymkode: 62ac1...39e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har kommet veldig mange veldig gode svar på hva norske verdier og holdninger er. Du liker bare ikke å høre det. 

Nordmenns naivitet og tillitsfulle holdning er lett å bryte ned når nordmenn opplever at man blir utnyttet og ikke lenger kan stole på folk som har et helt annet forhold til ærlighet. Jo mer dominerende kulturer som har lite tillit blir i Norge, jo mer bryter denne verdien sammen og folk vil bli langt mer forsiktige og bruke langt mer ressurser på å unngå å bli lurt. Det er ingen tjent med. 

Anonymkode: b79af...7d3

Hvem ga meg det? Gått meg hus forbi. Nok en gang kommer 'nordmenns naivitet' - hva konkret legger du i dette? Dette svaret er så svevende. Fint om du kunne svart på resten av innlegget mitt også. Vet ikke om dere som er skeptiske til de mørke og skumle har sett på "Flukt" på NRK, men det anbefales 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg hadde flyttet til Kina og blitt kinesisk statsborger, ville jeg ikke blitt anerkjent som kineser. Og om jeg hadde født barn i Kina, ville heller ikke barna mine blitt kinesere. Så hvorfor skal kinesere tro at de blir nordmenn av å flytte til Norge?

Anonymkode: 5c024...e80

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om jeg hadde flyttet til Kina og blitt kinesisk statsborger, ville jeg ikke blitt anerkjent som kineser. Og om jeg hadde født barn i Kina, ville heller ikke barna mine blitt kinesere. Så hvorfor skal kinesere tro at de blir nordmenn av å flytte til Norge?

Anonymkode: 5c024...e80

Enig. Og så fatter jeg heller ikke hvorfor det er så viktig for de å bli ansett som norske. Skulle tro de skammet seg over opphavet sitt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om jeg hadde flyttet til Kina og blitt kinesisk statsborger, ville jeg ikke blitt anerkjent som kineser. Og om jeg hadde født barn i Kina, ville heller ikke barna mine blitt kinesere. Så hvorfor skal kinesere tro at de blir nordmenn av å flytte til Norge?

Anonymkode: 5c024...e80

Meget komplekst tema som du forenkler til det banale. Og du skjærer alle over en kam når det gjelder innvandrere. Forskjell på å flytte hit og være på flukt. Forskjell på å vokse opp her fra man er liten/være adoptert og å komme hit frivillig i voksen alder fordi mannen har fått seg jobb her. Er jo så utrolig mange områder du toucher med det amøbe-eksemplet ditt.

Anonymkode: b8cff...926

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...