Gå til innhold

Skal hudfarge og utseende definere hva som er norsk og ikke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner egentlig ikke hvorfor det er så viktig å spørre om det. Norge har ikke kommet veldig langt, se på land som England og USA, der får man aldri sånne irrelevante spørsmål. 

Jeg har bodd i USA, det er bare tull at du ikke får slike spørsmål i USA.

Men det blir normalt ikke sett på som en fornærmelse, de er bare interessert i hvor dine røtter er fra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

I USA kan man bruke ordet "race". Det har man ikke et fullgodt alternativ for på norsk. 

Poenget er at mange flerkulturelle bør slutte å tolke spørsmålet i verste mening, det finnes det ikke noe grunnlag for.

Anonymkode: 2dc9b...6ee

Eller man kan kanskje svare med samme mynt, og hevde de er rasistiske fordi de ikke respekterer norsk kultur siden reagerer på spørsmålet. Jeg forstår godt at mange ikke ønsker så mye konflikter og problemer med så hårsåre mennesker som dette. Virker som det er andre problemer som ligger bak i mange tilfeller og de tar det ut på nordmenn.

Anonymkode: b79af...7d3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Eller man kan kanskje svare med samme mynt, og hevde de er rasistiske fordi de ikke respekterer norsk kultur siden reagerer på spørsmålet. Jeg forstår godt at mange ikke ønsker så mye konflikter og problemer med så hårsåre mennesker som dette. Virker som det er andre problemer som ligger bak i mange tilfeller og de tar det ut på nordmenn.

Anonymkode: b79af...7d3

Husker at jeg mislikte en person, tilfeldigvis fra et muslimsk land, som stjal ting fra meg i tillegg - oh, han voldtok også bekjent. Fikk spørsmål om jeg likte ham. Overhodet ikke, svarte jeg. - er du rasist? fikk jeg til motsvar.

Så hvis jeg misliker en norsk voldtektsforbryter som stjeler tingene mine, er jeg norsk-rasist, da? Eller er jeg et vanlig menneske som ikke behøver å like alt som kommer min vei? Hvorfor har vi et rettsvesen i det hele tatt? Virker meningsløst med den type argumenter.

Altså ... HVORFOR MÅ MAN GIDDE DETTE TULLET?

Anonymkode: bb6c1...f9e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husker at jeg mislikte en person, tilfeldigvis fra et muslimsk land, som stjal ting fra meg i tillegg - oh, han voldtok også bekjent. Fikk spørsmål om jeg likte ham. Overhodet ikke, svarte jeg. - er du rasist? fikk jeg til motsvar.

Hvor mange muslimske jenter har norsk kjæreste får du spørre tilbake. Er det fordi muslimske jenter er rasister?

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

han voldtok også bekjent

Mørketallene er dessverre store. Vanvittig trist. 

Anonymkode: 2dc9b...6ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange muslimske jenter har norsk kjæreste får du spørre tilbake. Er det fordi muslimske jenter er rasister?

Mørketallene er dessverre store. Vanvittig trist. 

Anonymkode: 2dc9b...6ee

Ja, var faktisk ingen som reagerte. I et sivilisert samfunn hadde alle blitt hysteriske over en slik oppførsel (voldtekt). Men det er noe rart noe som skjer, det er så mange likegyldige mennesker rundt omkring. Det opplevde jeg i praksis, i alle fall. Ingen brydde seg, omtrent. Sykt samfunn. 

Anonymkode: bb6c1...f9e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, var faktisk ingen som reagerte. I et sivilisert samfunn hadde alle blitt hysteriske over en slik oppførsel (voldtekt). Men det er noe rart noe som skjer, det er så mange likegyldige mennesker rundt omkring. Det opplevde jeg i praksis, i alle fall. Ingen brydde seg, omtrent. Sykt samfunn. 

Anonymkode: bb6c1...f9e

Han var en typisk rasist. Du hadde aldri fått spørsmålet om du ikke var nordmann. Og slike rasister blir ikke fordømt i mediene heller.

Anonymkode: b79af...7d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, var faktisk ingen som reagerte. I et sivilisert samfunn hadde alle blitt hysteriske over en slik oppførsel (voldtekt). Men det er noe rart noe som skjer, det er så mange likegyldige mennesker rundt omkring. Det opplevde jeg i praksis, i alle fall. Ingen brydde seg, omtrent. Sykt samfunn. 

Anonymkode: bb6c1...f9e

Det er mange som kommer fra kulturer hvor det ikke er moralsk galt å voldta en jente som er utildekket eller går uten mannlig følge. Dette er kulturer hvor jentene kan skylde seg selv fordi de ikke beskyttet sin ære bedre. Derfor reagerer ingen.

Jenter uten mannlig følge anses som "eierløse" blant disse gutta når de snakker om jenter, og disse jentene er uten moralsk beskyttelse.

Det er såpass mange i Norge nå fra disse kulturene at dette er normer som er i ferd med å bli den nye normalen. 

Dessverre må bare jenter klare seg som best de kan. Dette er den nye hverdagen.

Anonymkode: 2dc9b...6ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Moosher skrev:

I 2016 så er det kanskje ikke en rasistisk handling, men vil nok si at det er diskrimerende. At du hentyder til at disse ikke kan norsk fordi de har en annen hudfarge er jo litt spesielt. "Alle" er jo så opptatt av at disse "utlendingene" skal lære seg norsk og så velger man å snakke engelsk så fort man møter på en annen hudfarge? Syns ikke du det er litt rart?

Jeg har opplevd å bli snakket til på engelsk da jeg jobbet som butikkselger. Hvordan tror du det var for meg? Jeg snakker jo flytende norsk og har fått jobb i en butikk som selger i Norge...

Jeg har mange utlendinger og innvandrere rundt meg som foretrekker engelsk fordi de synes at norsk er et trøblete språk og engelsk er det språket mange liker best, så jeg snakket engelsk av gammel vane. Ikke fordi jeg tror at de ikke kunne norsk. Jeg kan dessuten ikke vite om vedkommende er utvekslingsstudent fra USA, England, eller Frankrike for den slags skyld første gang jeg henvender meg til vedkommende. Hudfarge roper ikke akkurat ut automatisk at de er fra asia, afrika eller norge. 

Det har vært mange tilfeller der jeg har snakket norsk tidligere og fått beskjed på engelsk at de ikke forsto norsk fordi de var nettopp blitt studenter og var fra europeiske land. Jeg antar derfor ingenting og velger å møte mennesker med et nøytralt språk - engelsk. Jeg har utelukkende opplevd at andre ser det som positivt å bli møtt med et språk de kan fra før.

 

 

Anonymkode: 88dd4...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange som kommer fra kulturer hvor det ikke er moralsk galt å voldta en jente som er utildekket eller går uten mannlig følge. Dette er kulturer hvor jentene kan skylde seg selv fordi de ikke beskyttet sin ære bedre. Derfor reagerer ingen.

Jenter uten mannlig følge anses som "eierløse" blant disse gutta når de snakker om jenter, og disse jentene er uten moralsk beskyttelse.

Det er såpass mange i Norge nå fra disse kulturene at dette er normer som er i ferd med å bli den nye normalen. 

Dessverre må bare jenter klare seg som best de kan. Dette er den nye hverdagen.

Anonymkode: 2dc9b...6ee

Hva tenker du om det? Er det greit og en naturlig utvikling? Skal vi godta det?

Hva tenker du?

Anonymkode: bb6c1...f9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker du om det? Er det greit og en naturlig utvikling? Skal vi godta det?

Hva tenker du?

Anonymkode: bb6c1...f9e

Det er absolutt ikke greit. Men det for mange som ikke ser problemet, særlig blant kvinner. Ironisk nok. 

Men det blir unødvendig å redegjøre for dette noe nærmere her. Dette er avsporing og innleggene våre kommer til å bli slettet. 

Anonymkode: 2dc9b...6ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal de ta alt opp i verste mening? Selv når man får komplimenter, så leter man etter rasisme, det er for meg helt utrolig. 

Nordmenn er de som snakker, tenker og oppfører seg som nordmenn for meg. Farget på passet har lite å si. Kommer aldri til å glemme da jeg stod på en flyplass i England og måtte hjelpe en eldre "nordmann" med norsk pass å finne riktig kø. Tingen var at han ikke forstod så mye av hva jeg sa, og jeg måtte prate engelsk. Så hvilket land som står på passet behøver ikke ha så mye å si.

Min bestevenn fra oppveksten har utenlandske foreldre, og har selv ikke et norsk utseende, men jeg har aldri sett på han som noe annet enn norsk. Hudfargen spiller ingen rolle, så lenge man oppfører seg som norsk. Noen har en stor trang for å virke annerledes, og da er det ikke så rart at man opplever at ikke alle mener de er norske. 

Jeg fatter ikke at et spørsmål om ens røtter kan være støtende. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Example skrev:

Hvorfor skal de ta alt opp i verste mening? Selv når man får komplimenter, så leter man etter rasisme, det er for meg helt utrolig. 

Nordmenn er de som snakker, tenker og oppfører seg som nordmenn for meg. Farget på passet har lite å si. Kommer aldri til å glemme da jeg stod på en flyplass i England og måtte hjelpe en eldre "nordmann" med norsk pass å finne riktig kø. Tingen var at han ikke forstod så mye av hva jeg sa, og jeg måtte prate engelsk. Så hvilket land som står på passet behøver ikke ha så mye å si.

Min bestevenn fra oppveksten har utenlandske foreldre, og har selv ikke et norsk utseende, men jeg har aldri sett på han som noe annet enn norsk. Hudfargen spiller ingen rolle, så lenge man oppfører seg som norsk. Noen har en stor trang for å virke annerledes, og da er det ikke så rart at man opplever at ikke alle mener de er norske. 

Jeg fatter ikke at et spørsmål om ens røtter kan være støtende. 

Sant. Det sitter i hodet.

 

Anonymkode: bb6c1...f9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig mener jeg det er hårreisende å kalle dette rasisme. Det er helt vanlig å spørre hvor folk kommer - uavhengig hvordan man ser ut. Det er også helt normalt av folk å ha ulike stereotyper. Jeg er selv fra et sted som er kjent for å være harry, og ofte når jeg forteller hvor jeg kommer fra, så lurer folk på om jeg har rånet mye i ungdommen og om jeg kjører Volvo240 (de ler ofte når de spør). Det er helt vanlig å spørre om slike ting, og det er ikke noe vondt i det. 

Anonymkode: ed79b...a91

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg startet denne tråden for å se om det personene i artikkelen snakket om, og deres opplevelser ville bli bekreftet her. Og det gjorde det. 

Takk for deres bekreftelse. 

Jeg kan bare vise min medfølelse og empati for dem, og for andre som går gjennom det. :dagens-rose:

 

 

Anonymkode: ce1e5...fcf

Ts, Tror ikke denne tråden, eller nettforum generelt vil gi deg svaret. Her dukker det opp for det meste bare nettroll med rasistiske holdninger som helt klart er negativt ladet de ellers ikke ville ytret ute IRL.

er nok best å sanke informasjon basert på egen erfaring eller bekjente. En får heller sette mer lit på svar fra de det gjelder. 

Selv tror jeg det ikke er mulig å ikke forhåndsdømme til en viss grad ukjente personer. Men det er hva man gjør med disse holdningene, og videre, som er det essensielle. Dvs å være tolerant, slutte påpeke negative og nedlatende aspekter.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så himla viktig å være norsk uansett? Verden er full av mennesker som er født i et land og bor i et annet. Min vietnamesiske venninne som bor i Paris er like fullt fra Vietnam, og sliter ikke med det. 

Er det fordi de skammer seg over sitt opphav? Eller er det bare noe som må klages over?

Anonymkode: 3c515...8b3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid muslimene og antirasistene/feministene/venstregalningene som syter og klager, og de gjør det over hele Europa.

Mens den opprinnelige befolkningen blir kneblet av rasismeanklager, vinner islam litt mer land for hver jævla avisartikkel som dette.

 

Anonymkode: 05a4f...b8b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

I USA kan man bruke ordet "race". Det har man ikke et fullgodt alternativ for på norsk. 

Poenget er at mange flerkulturelle bør slutte å tolke spørsmålet i verste mening, det finnes det ikke noe grunnlag for.

Anonymkode: 2dc9b...6ee

Det engelske race er i denne sammenhengen nøyaktig det samme som rase på norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det norske handler om holdninger og verdier, og der er det veldig mange med innvandrerbakgrunn som har en lang vei å gå. 

Anonymkode: b79af...7d3

Nevn holdninger og verdier som er typisk norsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva babler du om egentlig. Disse er nordmenn og DE har ikke nektet noen norske kjærester og ektemenn. Du er feil tråd. 

Anonymkode: ce1e5...fcf

Hva vet du om de ikke har nektet noen en norsk kjæreste eller ektemann?

Endret av Klossmajor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...