Gå til innhold

Noen her som tar så mye som 4 mln i boliglån?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har 60 000 utbetalt i mnd. 14 000 i utgifter lån/renter. Vi hadde nok klart mer, men synes det er mer enn nok. Totale utgifter ligger i overkant av 30 000, så er det mat, transport og klær/utstyr til voksne og tre store barn som kommer opp i 15-20 000. Vi klarer å spare en del, vi reiser og har forsåvidt god  råd, men ville absolutt ikke hatt mer i låneutgifter. Nå er vi trygg på at vi fint klarer en renteoppgang og vi kan klare oss på mindre inntekt. Det er luksusutgifene som må trappes ned, vi klarer de nødvendige utgiftene.

Anonymkode: afb57...7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Klart du kan selge. Om du ikke mister jobben samtidig med alle andre. Kanskje samtidig med at boligverdien har rast (som i Stavanger, der mange ble stuck uten jobb, med hus ingen uansett ville kjøpe fordi andre folk heller ikke har jobb). 

Om du bare mister jobben for en periode - det er ikke de krisene folk refererer til. (Da ringer du banken og ordner med avdragsfrihet en stund) Krise er når alle rundt deg mister jobben og boligen er verdt 70% av verdien på lånet og det ikke hjelper at du før bobla sprakk hadde egenkapital på 1.5 mill, fordi huset nå plutselig er umulig å selge. Dette skjedde for få år siden over hele USA og Europa. Det er krisa man refererer til. Sannsynlig? Nei. Noe en bør tenke tanken på at kan skje? Ja. En risiko en kan ta? Såklart. Om en er typen. Om en ikke liker risiko: bare å la være. Om det for deg, personlig, er krise-krise å stå i døra til ho mor etter at huset er gått på tvangssalg og du ikke har en tier igjen for det: kjøp noe du vet du kan holde på samme hva som skjer.

Den mest sannsynlige krisa, som alle bør tenke gjennom, er samlivsbrudd. Skjer halvparten av oss. Skjer trolig deg. Hva gjør dere da? Det er sånt som må planlegges før en kjøper. 

 

Sånn som regel så ligger smertegrensa rundt 60% av inntekt etter skatt til hus. 60% tåler vi år ut og år inn, men over det og du sliter med smør på brødet. Så det er ikke så vanskelig å regne ut hva du har råd til. Som sammenligning er normalen i mange land 50%. I Norge under 30... Så vi har solid margin. 

Anonymkode: 3aa14...795

Ved at jeg har valgt å kjøpe en dyrere leilighet i Oslo har ek en min økt mye mer enn om jeg hadde kjøpt en billigere leilighet. Hadde prisene sunket 30% ( samtidig som jeg måtte selge)  ville jeg likevel 'tjent' på å ha eid en dyrere kontra en billigere leilighet disse årene. Det er det om er poenget mitt...

Anonymkode: 6e794...1ff

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.1.2017 den 6.36, AnonymBruker skrev:

Vi tenker å kjøpe oss et hus og har økonomi til det. Allikevel føler jeg det er skremmende med 4  mln i lån som koster 20 000 kr i mnd.

Er det virkelig så vanlig å ha så mye lån på første enebolig? Eller tar dere 25 års nedbetalingstid og ikke 20?

Anonymkode: 0e3ef...881

4 mill i gjeld med 2,2 % rente (det min bank tar idag fra meg) tilsvarer ca. 7300 kr i mnd. renteutgifter. 25% av dette trekker du fra på skatten. Det tilsvarer en praktisk rente på 1,65 %. Samtidig er inflasjonen i Norge ca. 2,5 % i året. Det betyr at du som låner 4 millioner dermed tjener 0,85% eller 34000 kr pr. år på å låne dette beløpet. Sparer du disse pengene så kan du opparbeide deg en fin buffer til når renten går opp om noen år:)

Anonymkode: 30c98...017

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har akkura nå ca 60 000 utbetalt i mnd.

Vi har ca 26 000 i leieinntekter i tillegg, dette er netto da jeg skatter over lønnen min (ellers hadde jeg hatt mer utbetalt).

Vi har 7,5 mill i lån.

Banken sa dette gikk fint, men jeg trives ikke med dette og kommer nå til å selge ene utleieobjektet. Gitt en om man skulle oppleve en kombinasjon av økt rente, miste jobb, boligmarkedet detter vil vi lett kunne havne i trøbbel vi ikke kom oss ut av.

Faktisk, etter vi bestemte oss for å selge kom beskjeden om at jeg blir permittert, så dette er tydelig fornuftig. Lønnen vår vil vel da gå til rundt 45 000 utbetalt. Jeg håper jo dette vil bli kortvarig, men jeg kommer til å sove mye bedre med låneutgifter under 25 000 istedenfor like under 35 000.

 

Anonymkode: d65c7...4f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...