Gå til innhold

Noen her som tar så mye som 4 mln i boliglån?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi tenker å kjøpe oss et hus og har økonomi til det. Allikevel føler jeg det er skremmende med 4  mln i lån som koster 20 000 kr i mnd.

Er det virkelig så vanlig å ha så mye lån på første enebolig? Eller tar dere 25 års nedbetalingstid og ikke 20?

Anonymkode: 0e3ef...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi turte ikke det selv om vi har råd til det per dags dato. Plutselig er det rentehopp, en av oss blir syk/mister jobben, barn blir syk så en av oss må ned i stilling, etc.

vi har råd til det med dagens jobb og dagens rente, men turte ikke likevel. Vi har 2,5 mill, det vet vi at vi klarer nesten uansett situasjon.

Anonymkode: 980bb...f82

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitt mln lik mill. Ja, vi har så stort lån. Med våre inntekter skal vi fint klare hipp til 6-7 % rente. Blir det 10 % blir det trangt, men ikke umulig. 20 000 er ikke for mye med 50 000 inn i måneden.

Anonymkode: 63bfd...f86

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

med tanke på at veldig mange enslige absolutt ikke har noe problem med å ha 2-3 mill, så ser jeg ikke helt problemet med at to stk skal ha 4 mill til sammen.
men det kan være greit å ha en plan om hva dere gjør dersom en blir arbeidsledig, på samme måte som oss enslige må tenke på hva vi gjør om vi blir arbeidsledig.

Anonymkode: ceb4b...e09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 5 mill i lån, og betaler bare 21000 i mnd. Ville sett litt på renten deres... vi har leieinntekter i tillegg da, men er veldig komfortable med lånenivået vårt. Vi ville greid et rentehopp også...

Anonymkode: 6e794...1ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lånet koster ikke 20.000 i måneden. Det inkluderer jo nedbetaling, og nedbetaling er ikke en kostnad, det er sparing.
Rentene på 4 millioner under 7000 kroner i måneden før skatt. Etter skatt er det rundt 5.000 kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva dere har råd til i lån avhenger jo av inntekt, forbruk og evt annen gjeld (studielån, bil).  Jeg har 2,2 i lån som enslig, så litt under det dobbelte for et par burde være mulig, men igjen avhenger det jo av hva dere tjener, antall barn, biler, generelt forbruk. Jeg har for øvrig alltid regnet med at renten igjen kan stige til ca 7%, så det er ingen krise for meg når renta en gang går opp. Tåler man ikke 1% rentestigning slik det ble beskrevet i avisa forleden dag, har man for mye lån. 

Anonymkode: 416bf...393

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det er under 3x inntekt så ser jeg ikke helt faren med 4mill i lån egentlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde god inntekt begge to. Ikke var vi rike, men vi hadde det greit romslig. Trengte ikke planlegge kinobesøk etc. Vi gjorde det vi ville. Så blir mannen syk, og har nå aap 50%, kommer sannsynligvis ikke oppi mer arbeidskapasitet og sannsynligvis helt ufør. Vi får et barn som trenger ekstra og jeg kan dermed ikke ha en "vanlig" fulltidsjobb, men ender opp med en liten deltidsstilling i butikk. Totalt har vi vel gått ned 2/3 av den inntekten vi hadde tidligere. Takk gud for lavt lån og ikke over evne. Husk lån skal betjenes på vinterdager også.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vil ikke ha mer i lån enn at en av oss kan betjene det alene selv med renteøkning. Vi tok opp noe mer enn vi var komfortable med, men har tegnet syke, uføre og livsforsikring. Så vi har hatt 4000 000 i lån, inkludert studie og bil. 

Nå er vi nede i 3 500 000 kr. Har min 1 200 000kr i inntekt i dag. 

Anonymkode: 9ec46...617

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Vi hadde god inntekt begge to. Ikke var vi rike, men vi hadde det greit romslig. Trengte ikke planlegge kinobesøk etc. Vi gjorde det vi ville. Så blir mannen syk, og har nå aap 50%, kommer sannsynligvis ikke oppi mer arbeidskapasitet og sannsynligvis helt ufør. Vi får et barn som trenger ekstra og jeg kan dermed ikke ha en "vanlig" fulltidsjobb, men ender opp med en liten deltidsstilling i butikk. Totalt har vi vel gått ned 2/3 av den inntekten vi hadde tidligere. Takk gud for lavt lån og ikke over evne. Husk lån skal betjenes på vinterdager også.

Grei å ikke låne over evne, men viser også hvor viktig det er å ta uføreforsikring mens man er frisk og rask. 

Anonymkode: 416bf...393

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Måbarefåsiat... skrev:

Vi hadde god inntekt begge to. Ikke var vi rike, men vi hadde det greit romslig. Trengte ikke planlegge kinobesøk etc. Vi gjorde det vi ville. Så blir mannen syk, og har nå aap 50%, kommer sannsynligvis ikke oppi mer arbeidskapasitet og sannsynligvis helt ufør. Vi får et barn som trenger ekstra og jeg kan dermed ikke ha en "vanlig" fulltidsjobb, men ender opp med en liten deltidsstilling i butikk. Totalt har vi vel gått ned 2/3 av den inntekten vi hadde tidligere. Takk gud for lavt lån og ikke over evne. Husk lån skal betjenes på vinterdager også.

Jeg skjønner ikke den helt jeg... om det verste skulle skje og både jeg Og mannen blir ufør etc. Så får vi selge leiligheten da. Det er jo ikke verre. Jeg ville fremdeles vært sjeleglad for de årene vi har brukt på å betale ned lån. Da har vi jo en mest mulig nedbetalt leilighet å selge og da en større ek.

Anonymkode: 6e794...1ff

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke den helt jeg... om det verste skulle skje og både jeg Og mannen blir ufør etc. Så får vi selge leiligheten da. Det er jo ikke verre. Jeg ville fremdeles vært sjeleglad for de årene vi har brukt på å betale ned lån. Da har vi jo en mest mulig nedbetalt leilighet å selge og da en større ek.

Anonymkode: 6e794...1ff

Hvis du får en god pris for huset, koster det tilsvarende å kjøpe noe annet også. Men jeg skjønner ikke hvorfor man skal risikere å måtte gjøre det. Jeg fatter og begriper ikke hvordan folk kan sitte med mange millioner i gjeld. Jeg hadde hus på slutten av 80-tallet da renta var på 12% - aldri om jeg setter meg på den ballongen igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke den helt jeg... om det verste skulle skje og både jeg Og mannen blir ufør etc. Så får vi selge leiligheten da. Det er jo ikke verre. Jeg ville fremdeles vært sjeleglad for de årene vi har brukt på å betale ned lån. Da har vi jo en mest mulig nedbetalt leilighet å selge og da en større ek.

Anonymkode: 6e794...1ff

Det er ikke så enkelt, da problemene gjerne kommer i nedgangstider. Miste jobb, sykdom osv Og da er det ikke bare å selge.... 

Du vil alltid ha igjen for å investere i eiendom, men da må du klare å sitte over eventuelle korreksjoner. Ellers kan man risikere å miste alt. 

Anonymkode: 9ec46...617

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 4 mill i lån betaler vi 17000 i mnd. Vi har gode betingelser. Greia er at renta er superlav nå, så vi kan betale ned et par hundre tusen ekstra i året på lånet. Jeg har allerede gjort det i noen år med min nåværende bolig. Vi tjener ca 1.3 mill til sammen.

Anonymkode: 56377...f58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi tenker å kjøpe oss et hus og har økonomi til det. Allikevel føler jeg det er skremmende med 4  mln i lån som koster 20 000 kr i mnd.

Er det virkelig så vanlig å ha så mye lån på første enebolig? Eller tar dere 25 års nedbetalingstid og ikke 20?

Anonymkode: 0e3ef...881

Vi har et lån på 2,5 mill. Vi klarer oss på bare min inntekt. Grunnen til at vi tenkte sånn er pga mannen jobber i det private og der har der vært en del permisjoner osv i de senere årene. Uansett veldig god for det nå, da mannen fikk en skade og endte opp med å måtte bli student for å få seg en jobb litt høyere opp som han kunne fungere i, da skaden gjorde det umulig å være i nåværende jobb.

Anonymkode: 471df...6e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gitt mln lik mill. Ja, vi har så stort lån. Med våre inntekter skal vi fint klare hipp til 6-7 % rente. Blir det 10 % blir det trangt, men ikke umulig. 20 000 er ikke for mye med 50 000 inn i måneden.

Anonymkode: 63bfd...f86

Vi har 54 000 kr per mnd etter skatt og tør ikke helt ta så mye som 4 millioner i boliglån. Ja, mente millioner når jeg skrev mln :) Har en nedbetalt leilighet som skal eventuelt leies ut, så det blir noen tusen derifra også. Allikevel vet jeg ikke om vi skal ta på oss over 20 000 i boligutgifter per mnd...

 

TS

Anonymkode: 0e3ef...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Måbarefåsiat... skrev:

Hvis du får en god pris for huset, koster det tilsvarende å kjøpe noe annet også. Men jeg skjønner ikke hvorfor man skal risikere å måtte gjøre det. Jeg fatter og begriper ikke hvordan folk kan sitte med mange millioner i gjeld. Jeg hadde hus på slutten av 80-tallet da renta var på 12% - aldri om jeg setter meg på den ballongen igjen.

Ja da får man kjøpe noe billigere da. Det er jo bedre å ha kjøpt noe dyrere først, ha bodd der lenge og kost seg, før man må selge og kjøpe noe billigere? Jeg hadde forøvrig fint greid en renteheving til 12%, men det er klart hvis vi begge blir uføre/mister jobben må vi nok selge, men heller det enn å bo billig nå "i tilfelle."

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke så enkelt, da problemene gjerne kommer i nedgangstider. Miste jobb, sykdom osv Og da er det ikke bare å selge.... 

Du vil alltid ha igjen for å investere i eiendom, men da må du klare å sitte over eventuelle korreksjoner. Ellers kan man risikere å miste alt. 

Anonymkode: 9ec46...617

Hvorfor er det ikke "bare å selge" når man er syk/mistet jobb? Det er jo alltid kjip, men ser ikke at det er så mye kjipere...

Anonymkode: 6e794...1ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke den helt jeg... om det verste skulle skje og både jeg Og mannen blir ufør etc. Så får vi selge leiligheten da. Det er jo ikke verre. Jeg ville fremdeles vært sjeleglad for de årene vi har brukt på å betale ned lån. Da har vi jo en mest mulig nedbetalt leilighet å selge og da en større ek.

Anonymkode: 6e794...1ff

Klart du kan selge. Om du ikke mister jobben samtidig med alle andre. Kanskje samtidig med at boligverdien har rast (som i Stavanger, der mange ble stuck uten jobb, med hus ingen uansett ville kjøpe fordi andre folk heller ikke har jobb). 

Om du bare mister jobben for en periode - det er ikke de krisene folk refererer til. (Da ringer du banken og ordner med avdragsfrihet en stund) Krise er når alle rundt deg mister jobben og boligen er verdt 70% av verdien på lånet og det ikke hjelper at du før bobla sprakk hadde egenkapital på 1.5 mill, fordi huset nå plutselig er umulig å selge. Dette skjedde for få år siden over hele USA og Europa. Det er krisa man refererer til. Sannsynlig? Nei. Noe en bør tenke tanken på at kan skje? Ja. En risiko en kan ta? Såklart. Om en er typen. Om en ikke liker risiko: bare å la være. Om det for deg, personlig, er krise-krise å stå i døra til ho mor etter at huset er gått på tvangssalg og du ikke har en tier igjen for det: kjøp noe du vet du kan holde på samme hva som skjer.

Den mest sannsynlige krisa, som alle bør tenke gjennom, er samlivsbrudd. Skjer halvparten av oss. Skjer trolig deg. Hva gjør dere da? Det er sånt som må planlegges før en kjøper. 

 

Sånn som regel så ligger smertegrensa rundt 60% av inntekt etter skatt til hus. 60% tåler vi år ut og år inn, men over det og du sliter med smør på brødet. Så det er ikke så vanskelig å regne ut hva du har råd til. Som sammenligning er normalen i mange land 50%. I Norge under 30... Så vi har solid margin. 

Anonymkode: 3aa14...795

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...