Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 minutt siden, EmilieK skrev:

Enig med deg i det vennen :)

Snakket mest til de andre som var uenig med deg, og viste dem hvorfor jeg er enig med deg og hvorfor jeg er uenig med dem, siden alle var "ute etter deg" syntes jeg det var greit å skrive ned :) 

Når kommer neste oppgave da? ;)  

Ok, takk for en rettferdig støtte. Løsningen er objektiv som den er og ingen av oss kan synse rundt denne, men det er klart man lærer av all skepsis. Helst bør den likevel være saklig. Jeg vet ikke om jeg legger ut noen flere oppgaver. Vi får se. Det kan være av en enklere variant i første omgang. :)

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 timer siden, Z.Z skrev:

Begrunn at det ikke blir det samme svaret.

Hvordan har du tenkt å få et rektangel til å dekke arealet til en sirkel? Husker du ikke de lekeboksene din mor gav til deg da du var to år - du vet,  der du skal putte klosser ned i de riktige hullene?

Sitat

Helst bør den likevel være saklig

Sa den mest usaklige tufsen i hele tråden.

Sitat

Jeg vet ikke om jeg legger ut noen flere oppgaver.

Takk og pris. Da har du i det minste skjønt noe.

Anonymkode: b2a6a...784

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan har du tenkt å få et rektangel til å dekke arealet til en sirkel? Husker du ikke de lekeboksene din mor gav til deg da du var to år - du vet,  der du skal putte klosser ned i de riktige hullene?

Sa den mest usaklige tufsen i hele tråden.

Takk og pris. Da har du i det minste skjønt noe.

Du har ikke lært noen ting og det er ingen overraskelse. Hva sa jeg til deg? Du fortsetter å poste meningsløse tirader uten å begrunne påstanden som jeg ba deg om. Hva skal man gjøre med en uhelbredelig kverulant?

Skrevet
9 timer siden, Z.Z skrev:

Du har ikke lært noen ting og det er ingen overraskelse. Hva sa jeg til deg? Du fortsetter å poste meningsløse tirader uten å begrunne påstanden som jeg ba deg om. Hva skal man gjøre med en uhelbredelig kverulant?

Igjen: Hvordan har du tenkt å få et rektangel til å dekke arealet til en sirkel? Begrunnelsen ligger i at du ikke klarer å besvare spørsmålet fordi det bryter med de uspesifiserte forutsetningene dine om at vi snakker om firkanter som beveger på seg.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Igjen: Hvordan har du tenkt å få et rektangel til å dekke arealet til en sirkel? Begrunnelsen ligger i at du ikke klarer å besvare spørsmålet fordi det bryter med de uspesifiserte forutsetningene dine om at vi snakker om firkanter som beveger på seg.

Forvirringen består nok delvis i at det ikke har blitt forstått at A og C er en del av B og at variablene ikke er uavhengige av hverandre. Hjelper det?

Skrevet
17 minutter siden, Z.Z skrev:

Forvirringen består nok delvis i at det ikke har blitt forstått at A og C er en del av B og at variablene ikke er uavhengige av hverandre. Hjelper det?

Det er ingen andre enn du som ikke forstår noe her. Jeg spurte deg allerede på første side av denne tråden: "mener du at HELE a er 35% av b og HELE c er 75% av b?", så åpenbart forstod jeg at det var dette du hadde i tankene. Igjen: Hvordan har du tenkt til å løse dette hvis B er en sirkel og ikke firkanten du forestiller deg?

Det du ikke har forstått er at en firkant på et ark ikke er det samme som en størrelse, selv om man kan forestille seg størrelsen på den måten. En firkant har en rekke andre egenskaper - først og fremst er den todimensjonal. Man kan også forestille seg størrelsen som en rombe, som et parallellepiped, en sylinder eller som en sjokoladekake, og spillereglene endrer seg dertil. Det som imidlertid skjer når du lar X både være en figur OG en størrelse er at du kjapt begynner å motsi deg selv, noe e8c forsøkte å forklare deg i innlegg #82, men som du selvfølgelig ikke forstod.

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen andre enn du som ikke forstår noe her. Jeg spurte deg allerede på første side av denne tråden: "mener du at HELE a er 35% av b og HELE c er 75% av b?", så åpenbart forstod jeg at det var dette du hadde i tankene. Igjen: Hvordan har du tenkt til å løse dette hvis B er en sirkel og ikke firkanten du forestiller deg?

Det du ikke har forstått er at en firkant på et ark ikke er det samme som en størrelse, selv om man kan forestille seg størrelsen på den måten. En firkant har en rekke andre egenskaper - først og fremst er den todimensjonal. Man kan også forestille seg størrelsen som en rombe, som et parallellepiped, en sylinder eller som en sjokoladekake, og spillereglene endrer seg dertil. Det som imidlertid skjer når du lar X både være en figur OG en størrelse er at du kjapt begynner å motsi deg selv, noe e8c forsøkte å forklare deg i innlegg #82, men som du selvfølgelig ikke forstod.

Jeg har ikke forestilt meg en firkant, men det er en hensiktsmessig visuell fremstilling som også ble brukt i denne tråden. Svaret blir det samme uavhengig om man forestiller seg en firkant, sirkel, eller andre todimensjonale og tredimensjonale figurer. Variablene er uinteressante i denne oppgaven. B er fremdeles 100 % og A og C er størrelser av B.

Skrevet

Jeg vil ikke gå inn i diskusjon på formuleringen av HI, men opp mot det som diskuteres nå:

Om "arealene" A, B og C ikke trenger å være sammenhengende felt, så frigjør man seg fra former.

Om man ser på totalområdet delt opp i (feks) 1 million punkter hvor:

• Alle punktene er B
  •  75% av punktene er C (og B og kanskje A)
  •  35% av punktene er A (og B og kanskje C)

Da kan hvert punkt være (B),(BC), (BA) eller (BAC).

Så måler man minste og største antall punkter som er (BAC) opp mot totalt antall punkter som er (BAC)+(BC)

Skrevet
På 17.1.2017 den 13.17, ekkoet skrev:

Jeg vil ikke gå inn i diskusjon på formuleringen av HI, men opp mot det som diskuteres nå:

Om "arealene" A, B og C ikke trenger å være sammenhengende felt, så frigjør man seg fra former.

Om man ser på totalområdet delt opp i (feks) 1 million punkter hvor:

• Alle punktene er B
  •  75% av punktene er C (og B og kanskje A)
  •  35% av punktene er A (og B og kanskje C)

Da kan hvert punkt være (B),(BC), (BA) eller (BAC).

Så måler man minste og største antall punkter som er (BAC) opp mot totalt antall punkter som er (BAC)+(BC)

Ja, det KAN være mye rart, det var poenget. Skal man lage en matteoppgave kan man ikke regne med at leseren skal forstå hva du forestiller deg. Da blir det gåter, ikke matematikk. Matematikk handler om presisjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...